Land Rover Freelander Club Forum Index Land Rover Freelander Club
Welkom op het forum! Hier kan je terecht voor alles i.v.m. de Land Rover Freelander!!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 ProfileProfile   You have no new messagesYou have no new messages   Log out Log out  

Olie lekje

 
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL2
View previous topic :: View next topic  
Author Message
jdemeyer
een al iets groter freelanderke
een al iets groter freelanderke


Joined: 27 Oct 2007
Posts: 50
Location: Zichem

PostPosted: Fri Jul 22, 2011 2:53 pm    Post subject: Olie lekje Reply with quote

Hi,

Ik heb een paar kleine olievlekjes op de garage vloer. Een aantal weken terug is mijn wagen nochtans hersteld voor wat betreft de dichtingen van het motorblok en nu lekt ie terug.

Is dit erg? Kan ik er mee op reis?

Groeten,

Jo
Back to top
View user's profile Send private message
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Fri Jul 22, 2011 3:21 pm    Post subject: Reply with quote

Is een erg open vraag. Je lekt olie en vraagt of je ermee op reis kan. Ik zou zeggen: eerst maar eens even onderzoeken waar olielekkage vandaan komt. Ga desnoods even langs de dealer en laat mm op de brug zetten. Pas als je weet waar het vandaan komt kan je zelf een weloverwogen beslissing nemen of je ermee op reis gaat.

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
eds
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 20 May 2010
Posts: 306
Location: Sint Niklaas

PostPosted: Sat Jul 23, 2011 5:11 pm    Post subject: Reply with quote

Ik heb juist hetzelfde gehad. Zat met een olielek tussen versnellingsbak en motorblok, een kapotte boerage volgens de garage.
Ik wou niet het risico lopen om zo'n herstelling te laten uitvoeren enkele dagen voor ik naar Slovenië vertrok dus heb het uitgesteld tot ik terug was.
Bijna 4000km gereden op 2 weken en geen enkel probleem ondervonden.
Toen ik terug thuis was de boerage direct laten vervangen en de eerste dagen geen olie meer onder de auto, maar na enkele dagen lag er weer enkele druppels. Een 2tal weken afgewacht en voorlopig lekt er geen olie meer (of er zit geen meer in Wink ) Afwachten maar!

Ik weet niet vanwaar het olielek komt bij jou maar als het, iets wat blijkbaar meer voorkomt bij FL2, van tussen motor en versnellingsbak komt, denk ik niet dat het een groot probleem kan zijn om ermee op vakantie te gaan.

_________________
Greetz,
Eddy.

Freelander2 S TD4-Zermatt Silver + Sport Styling Pack + Privacy glass


Last edited by eds on Sun Jul 24, 2011 8:54 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
silkwood
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 14 Jul 2008
Posts: 2611
Location: Eijsden, Nederland

PostPosted: Sat Jul 23, 2011 9:25 pm    Post subject: Reply with quote

Laughing
Your vehicle doesn’t leak oil it just marks it’s territory Laughing

_________________

https://picasaweb.google.com/108825569965543438716
Silkwood's Java Black Freelander Td4, 5 drs, bjr 10-2005
Back to top
View user's profile Send private message
Escape
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 14 Oct 2008
Posts: 483
Location: Holsbeek

PostPosted: Mon Jul 25, 2011 3:05 pm    Post subject: Re: Olie lekje Reply with quote

jdemeyer wrote:
Hi,

Ik heb een paar kleine olievlekjes op de garage vloer. Een aantal weken terug is mijn wagen nochtans hersteld voor wat betreft de dichtingen van het motorblok en nu lekt ie terug.

Is dit erg? Kan ik er mee op reis?

Groeten,

Jo


Een (klein) olielek op zich hoeft u niet te beletten om op reis te vertrekken.

- als je regelmatig het oliepeil nakijkt en indien nodig bijvult, zodat dit zeker nooit onder minimum zakt (ook het peil van de versnellingsbak nakijken als je niet zeker bent dat het motorolie is)
- als je niet veel diepe doorwadingen plant, want waar olie uit lekt, kan water/vuil binnendringen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
eds
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 20 May 2010
Posts: 306
Location: Sint Niklaas

PostPosted: Mon Jul 25, 2011 4:19 pm    Post subject: Re: Olie lekje Reply with quote

Escape wrote:


- als je regelmatig het oliepeil nakijkt en indien nodig bijvult, zodat dit zeker nooit onder minimum zakt (ook het peil van de versnellingsbak nakijken als je niet zeker bent dat het motorolie is)


Je kan goed het verschil zien tussen versnellingsbak- en motorolie aan de kleur. Motorolie is altijd donker (vuil) en de smeer uit de versnellingsbak is veel transparanter, geel-rood van kleur.

_________________
Greetz,
Eddy.

Freelander2 S TD4-Zermatt Silver + Sport Styling Pack + Privacy glass
Back to top
View user's profile Send private message
jdemeyer
een al iets groter freelanderke
een al iets groter freelanderke


Joined: 27 Oct 2007
Posts: 50
Location: Zichem

PostPosted: Mon Jul 25, 2011 6:34 pm    Post subject: Reply with quote

Ik heb contact genomen met de garage. Die zeiden om op reis te vertrekken en regelmatig oliepeil te controleren.
Back to top
View user's profile Send private message
Will
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 29 Jun 2006
Posts: 1497
Location: Vlaams Brabant of N50 57.766 E4 15.165

PostPosted: Mon Jul 25, 2011 7:59 pm    Post subject: Re: Olie lekje Reply with quote

eds wrote:
Escape wrote:


- als je regelmatig het oliepeil nakijkt en indien nodig bijvult, zodat dit zeker nooit onder minimum zakt (ook het peil van de versnellingsbak nakijken als je niet zeker bent dat het motorolie is)


Je kan goed het verschil zien tussen versnellingsbak- en motorolie aan de kleur. Motorolie is altijd donker (vuil) en de smeer uit de versnellingsbak is veel transparanter, geel-rood van kleur.


En de reuk, gewone olie is nagenoeg reukloos, versnellingsbak olie ruikt naar 'spirax', een relatief penetrante en specifieke geur.

_________________
Will

MY01 Td4 auto 5dr. SE Epsom green.
Back to top
View user's profile Send private message
Escape
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 14 Oct 2008
Posts: 483
Location: Holsbeek

PostPosted: Tue Jul 26, 2011 6:20 am    Post subject: Re: Olie lekje Reply with quote

eds wrote:
Escape wrote:


- als je regelmatig het oliepeil nakijkt en indien nodig bijvult, zodat dit zeker nooit onder minimum zakt (ook het peil van de versnellingsbak nakijken als je niet zeker bent dat het motorolie is)


Je kan goed het verschil zien tussen versnellingsbak- en motorolie aan de kleur. Motorolie is altijd donker (vuil) en de smeer uit de versnellingsbak is veel transparanter, geel-rood van kleur.


Veel hangt af van type en merk van de olie, en zeker voor motorolie van de leeftijd. Versnellingsbakolie bestaat oa in groen, geel en rood, rode ATF ruikt eerder zoet, greengoele MTF meestal vrij sterk en zurig. Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
eds
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 20 May 2010
Posts: 306
Location: Sint Niklaas

PostPosted: Thu Jul 28, 2011 5:12 pm    Post subject: Re: Olie lekje Reply with quote

Escape wrote:
eds wrote:
Escape wrote:


- als je regelmatig het oliepeil nakijkt en indien nodig bijvult, zodat dit zeker nooit onder minimum zakt (ook het peil van de versnellingsbak nakijken als je niet zeker bent dat het motorolie is)


Je kan goed het verschil zien tussen versnellingsbak- en motorolie aan de kleur. Motorolie is altijd donker (vuil) en de smeer uit de versnellingsbak is veel transparanter, geel-rood van kleur.


Veel hangt af van type en merk van de olie, en zeker voor motorolie van de leeftijd. Versnellingsbakolie bestaat oa in groen, geel en rood, rode ATF ruikt eerder zoet, greengoele MTF meestal vrij sterk en zurig. Wink


Voor alle zekerheid best eerst een proeven Laughing Laughing

_________________
Greetz,
Eddy.

Freelander2 S TD4-Zermatt Silver + Sport Styling Pack + Privacy glass
Back to top
View user's profile Send private message
Escape
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 14 Oct 2008
Posts: 483
Location: Holsbeek

PostPosted: Fri Jul 29, 2011 8:53 am    Post subject: Re: Olie lekje Reply with quote

eds wrote:

Voor alle zekerheid best eerst een proeven Laughing Laughing


Proeven is er misschien net over, door aandachtig te ruiken aan de olie kan je vaak wel veel leren, bvb of er oververhitting geweest is. Ik doe dat altijd als ik een oliepeil nakijk. Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
jbvox
een tamelijk stevig freelanderke
een tamelijk stevig freelanderke


Joined: 27 Oct 2008
Posts: 117
Location: W-Vl

PostPosted: Mon Aug 01, 2011 2:24 pm    Post subject: Reply with quote

ben content da'k nie alleen zijn met die lekkage. is nu al drie keer gerepareerd en lekt nog altijd. vroeger donker (naar het zwarte) nu roder van kleur . is nie veel, maar maakt toch plekken op de garagevloer.
o ja, 't was van tussen motor en versnellingsbak.

_________________
FL1 zambesizilver (2005-2008)
FL2 zermattsilver S TD4 (2008-2013)
opel astra deep blue sky (2013-)
Back to top
View user's profile Send private message
eds
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 20 May 2010
Posts: 306
Location: Sint Niklaas

PostPosted: Mon Aug 01, 2011 7:36 pm    Post subject: Reply with quote

Het is misschien een domme vraag, maar hoe controleer je eigenlijk het oliepeil van je versnellingsbak. Op het eerste zicht vind ik nergens een peilstok weer. Rolling Eyes

_________________
Greetz,
Eddy.

Freelander2 S TD4-Zermatt Silver + Sport Styling Pack + Privacy glass
Back to top
View user's profile Send private message
jbvox
een tamelijk stevig freelanderke
een tamelijk stevig freelanderke


Joined: 27 Oct 2008
Posts: 117
Location: W-Vl

PostPosted: Tue Aug 02, 2011 10:23 am    Post subject: Reply with quote

bij mijn weten is er geen peilstok en kan je alleen op de zijkant de vulstop eraf doen en bijvullen tot ie overloopt, dus een werkje voor de garage met een brug. als ik spreek van oliepeil checken is het over de motorolie... denk dat de anderen dit ook bedoelen...

_________________
FL1 zambesizilver (2005-2008)
FL2 zermattsilver S TD4 (2008-2013)
opel astra deep blue sky (2013-)
Back to top
View user's profile Send private message
Escape
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 14 Oct 2008
Posts: 483
Location: Holsbeek

PostPosted: Wed Aug 03, 2011 8:54 am    Post subject: Reply with quote

Het peil van versnellings/tussenbak en diffs kan je inderdaad alleen checken langs de vulopening (uitgezonderd oudere RR automaat, die hebben wel een peilstok). Maar als je vermoed dat het lek vandaar komt, toch de moeite waard om onder de wagen te kruipen en eens te kijken.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL2 All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1
Watch this topic for replies
 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum
You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.be free forum, create your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.056