Land Rover Freelander Club Forum Index Land Rover Freelander Club
Welkom op het forum! Hier kan je terecht voor alles i.v.m. de Land Rover Freelander!!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 ProfileProfile   You have no new messagesYou have no new messages   Log out Log out  

chip tunning freelander 2

 
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL2
View previous topic :: View next topic  
Author Message
henskens
een al iets groter freelanderke
een al iets groter freelanderke


Joined: 19 Aug 2007
Posts: 80

PostPosted: Fri Aug 27, 2010 2:26 pm    Post subject: chip tunning freelander 2 Reply with quote

heeft iemand meschien ervaring met het chippen van een freelander 2 ?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
eds
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 20 May 2010
Posts: 306
Location: Sint Niklaas

PostPosted: Fri Aug 27, 2010 4:41 pm    Post subject: Reply with quote

Ik ben ook wel benieuwd naar de antwoorden hier!
Komaan tuners...laat jullie horen!

_________________
Greetz,
Eddy.

Freelander2 S TD4-Zermatt Silver + Sport Styling Pack + Privacy glass
Back to top
View user's profile Send private message
Paul
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 31 Mar 2007
Posts: 301
Location: Gent

PostPosted: Tue Aug 31, 2010 8:46 pm    Post subject: Reply with quote

Geen ervaring met chiptuning want ik gebruik het motorvermogen nu al sporadisch tot het uiterste. 400 Nm. koppel vind ik voor een off-roader immers ruim voldoende. (ik had anders wel een andere auto gekocht)
Toch wou ik het volgende kwijt : als je een automaat hebt, is het belangrijk er rekening mee te houden dat het maximumkoppel van de bak 450 Nm. is. Veel van die chiptuners gaan tot een hogere waarde. 't Is maar dat je het weet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
StefC
een al iets groter freelanderke
een al iets groter freelanderke


Joined: 08 Mar 2010
Posts: 90
Location: Lier N51.14730/E4.60018

PostPosted: Fri Sep 03, 2010 6:41 am    Post subject: Reply with quote

Mij hebben ze daar eerlijk gezegd een beetje bang voor gemaakt.
Zeker als het gaat om zo'n gast die effe z'n laptop aansluit en hoppa...

Als je het al laat doen, ga dan ergens waar ze hem op de testbank kunnen zetten, om de curves van de PK's en het koppel na te kijken.

Er zijn gasten die de instellingen veranderen, en dan is het van: "doe nu eens een toerke", maar je kan als "rijder" bijzonder moeilijk de prestaties van je auto inschatten.

Misschien voel je wel dat hij beter "trekt", en dus een hoger koppel heeft, maar het zou kunnen dat je minder PK's hebt dan voordien.

Op de testbank is écht noodzakelijk.

Laat er ook nooit het maximum uithalen.
De FL2 heeft een originele versie van 160 PK.
De 150 PK versie is "ge-down-tuned" om fiscale redenen.
Geen probleem dus om hem terug naar 160 te brengen.

Wat ook mogelijk een obstakel is, zijn de instellingen van de boordcomputers.
Het re-generatie-proces van de roetfilter bvb.
Meer vermogen betekent hogere temperaturen.
Er zouden gevallen bekend zijn waarbij de roetfilter om de 2000 km aan z'n schoonmaakoperatie begint. Hierdoor krijg je een véél hoger verbruik.

Dan is er nog de EPG -of zoiets- klep, die sneller zou kunnen "aan-koeken", waardoor je vermogen na enkele maanden al slinkt, en je verbranding ontregeld wordt...

Kortom, ik heb er ook naar geïnformeerd, en heb besloten om het standaard te houden...

Een testbank dus... en dan zit je bij de gekende tuningsfirma's van België... ( Kempower / K&A / ... )

_________________
Freelander 2 SD4 HSE Autom.
Back to top
View user's profile Send private message
SanderV
een al iets groter freelanderke
een al iets groter freelanderke


Joined: 10 Jan 2009
Posts: 83
Location: Baasrode

PostPosted: Fri Sep 03, 2010 10:08 am    Post subject: chiptuning Reply with quote

Voor chiptuning is Heinz in Aalst echt een aanrader.
Die werken zeer professioneel.
Ik ben meegegaan met een vriend toen deze zijn auto liet chippen.
Eerst wordt er een curve gemaakt van de auto zijn vermogen vóór het chippen, en een klein uurtje later een curve van na het chippen.
Nu is hij 30 000 km verder en niets van problemen..
Prijs is misschien iets hoger als in een andere garage, maar je hebt het dan wel laten doen door een garage die gekend is door zijn positieve commentaren.

Mvg Sander
Back to top
View user's profile Send private message
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Fri Sep 03, 2010 10:41 am    Post subject: Reply with quote

Paul wrote:

Toch wou ik het volgende kwijt : als je een automaat hebt, is het belangrijk er rekening mee te houden dat het maximumkoppel van de bak 450 Nm. is. Veel van die chiptuners gaan tot een hogere waarde. 't Is maar dat je het weet.


Paul, ik hoor voor het eerst dat er een grens is aan de bak. Kan je vertellen waar dit terug te vinden is? Lijkt me inderdaad wel een belangrijk punt om rekening mee te houden.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Paul
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 31 Mar 2007
Posts: 301
Location: Gent

PostPosted: Fri Sep 03, 2010 12:59 pm    Post subject: Reply with quote

Ik kan de bron niet meteen terugvinden maar de automaat van een FL2 is een Aisin Warner AWF21.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Fri Sep 03, 2010 2:14 pm    Post subject: Reply with quote

Ok , ik wacht nog even rustig af. Veelal worden veronderstellingen "van horen zeggen " als waarheid aangenomen. Zeker wanneer het op schrift staat . Daarom zie ik altijd graag een bronvermelding ter verificatie.
Toch dank voor je info.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Will
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 29 Jun 2006
Posts: 1497
Location: Vlaams Brabant of N50 57.766 E4 15.165

PostPosted: Fri Sep 03, 2010 6:58 pm    Post subject: Re: chiptuning Reply with quote

SanderV wrote:
Voor chiptuning is Heinz in Aalst echt een aanrader.
Die werken zeer professioneel.
Ik ben meegegaan met een vriend toen deze zijn auto liet chippen.
Eerst wordt er een curve gemaakt van de auto zijn vermogen vóór het chippen, en een klein uurtje later een curve van na het chippen.
Nu is hij 30 000 km verder en niets van problemen..
Prijs is misschien iets hoger als in een andere garage, maar je hebt het dan wel laten doen door een garage die gekend is door zijn positieve commentaren.

Mvg Sander


Kan ik alleen maar beamen, mijn FL1 Td4 automaat is sinds october 2001 bij Heinz gechipt en vanaf het eerste ogenblik had ik de indruk, later bijgetreden door mijn vrouw, die zelf niet rijdt, dus als 'passagier' had zij het gevoeld, dat zowel de motor als de automaat véél soepeler en véél aangenamer reageren op het gas. Ik zoek natuurlijk nooit de maxima op, altijd redelijk op 't gemak, alhoewel het oud zot er soms nog eens inschiet, dan is het plezant van de power te hebben maar doorgaans is het een echt plezier met het grotere koppel en vermogen op de baan te zijn. Qua verbruik is het zoals altijd, een paard dat moet werken moet ook eten krijgen. Dus minder verbruik enz. is theoretisch misschien mogelijk maar ik heb het toch nog niet opgemerkt. Als men dezelfde prestaties hanteert dan voor het chippen "kan" het zijn dat het verbruik wat minder is maar vermits men doorgaans onbewust het hogere koppel enz. aanspreekt komt het verbruik, volgens mij, overeen met wat het was voor de ingreep. Zijn nu bijna 9 jaar verder en nog geen minuut beklaagd in ieder geval. Goeie moed en veel geluk met de FL.

_________________
Will

MY01 Td4 auto 5dr. SE Epsom green.
Back to top
View user's profile Send private message
henskens
een al iets groter freelanderke
een al iets groter freelanderke


Joined: 19 Aug 2007
Posts: 80

PostPosted: Sat Sep 04, 2010 12:44 pm    Post subject: Reply with quote

Het re-generatie-proces van de roetfilter bvb.
Meer vermogen betekent hogere temperaturen.
Er zouden gevallen bekend zijn waarbij de roetfilter om de 2000 km aan z'n schoonmaakoperatie begint. Hierdoor krijg je een véél hoger verbruik.

ik heb mijne nu 5000 km en heb dit al 2 keer voor gehad dat hij die schoonmaak moest doen Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
duckystyle
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 21 Jan 2011
Posts: 13
Location: Nederland

PostPosted: Thu Jan 27, 2011 3:01 pm    Post subject: Re: chip tunning freelander 2 Reply with quote

henskens wrote:
heeft iemand meschien ervaring met het chippen van een freelander 2 ?


deze freelander is niet gechipt maar heb er een powerbox tussen gezet:


met de pin onderin is het brandstofverbruik het zelfde alleen je krijgt er wat meer voor Smile ( dit is dus indirect diesel besparend)

een probleem! als je het te bont maakt gaat hij in noodloop en word zun motorvermogen ingehouden (bij het uitlezen bleek een te lage brandstofdruk)


nog even voor de duidelijkheid de legenda:
rechts verticaal is het koppel
links verticaal is het vermogen aangegeven
de 2 lijnen die het hoogste komen is het koppel
de 2 lijnen daar onder het vermogen in PK's

en het vermogen aan de wielen(blauw) is zonder box 114,5 pk / 84,2 kW

leuk weetje:
roterende massa totaal 310 Kg voor en 310 Kg achter

_________________
Freelander 2 S TD4
met powerbox
156,6 > 173 pk
379 > 398 Nm
Back to top
View user's profile Send private message
freeldriver
een tamelijk stevig freelanderke
een tamelijk stevig freelanderke


Joined: 12 Sep 2008
Posts: 109
Location: Rekem

PostPosted: Sun Apr 10, 2011 3:38 pm    Post subject: Das nog niks Reply with quote

Ik heb men freelander op de powerbank gewweest bij CTH Overpelt omdat them wa traag was met caravan bij snelle reakties vertrek.
1 test in vites 3 (automaat) gemeten op 3747t/m had ze 157.7pk en 387Nm bij 2373t/m
na wa computerwerk in vites3 gemeten 187.6pk bij 3748t/m en 464Nm bij 2379t/m
Nu is ze wa rapper bij een oversteek :shockIMG_0200.jpg - 3.5 MB:
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
malossi
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 07 Aug 2007
Posts: 26
Location: Diksmuide

PostPosted: Mon Aug 22, 2011 3:41 pm    Post subject: Reply with quote

kijk eens op de site van Shiftech....


150 pk -> 210 pk (model 2011)

Cool
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Wim69
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 09 Aug 2011
Posts: 4
Location: Hever

PostPosted: Wed Sep 07, 2011 2:39 pm    Post subject: Reply with quote

Wel opletten met garantie.
Ik heb de vraag inzake chiptuning gesteld aan mijn dealer omdat ik de motor nogal traag vind onder de 2000 toeren. Die vertelde me al lachend dat de importeur dan enkel nog garantie op de benzinetank geeft...
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL2 All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1
Watch this topic for replies
 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum
You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.be free forum, create your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.061