Land Rover Freelander Club Forum Index Land Rover Freelander Club
Welkom op het forum! Hier kan je terecht voor alles i.v.m. de Land Rover Freelander!!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 ProfileProfile   You have no new messagesYou have no new messages   Log out Log out  

Jurgen

 
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Spotted
View previous topic :: View next topic  
Author Message
SanderV
een al iets groter freelanderke
een al iets groter freelanderke


Joined: 10 Jan 2009
Posts: 83
Location: Baasrode

PostPosted: Tue Feb 28, 2012 7:44 pm    Post subject: Jurgen Reply with quote

Vorige week ergens op een oprit op de Steenweg op Vilvoorde te Opwijk. Freelander 5deurs met héél grote Cb-antenne. Ik vermoed Deepspacealien Razz
Back to top
View user's profile Send private message
DeepSpaceAlien
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 22 Sep 2011
Posts: 1219
Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel

PostPosted: Thu Mar 01, 2012 4:22 pm    Post subject: Reply with quote

Hehe, Dat klopt Smile Nu ja, dat antenneke is maar een kleine 2m05 zonder voet Very Happy

Ik woon daar. Zoals enkelen onder jullie al weten woon ik niet(nog) op het bedrijf. Kwestie van zaken en privé een beetje gescheiden te houden :p

Als je me ziet staan, altijd welkom Smile Ik heb altijd, water, cola, chocomelk en koffie in huis Razz

Mag niet klagen over die antenne, maak elke dag contacten tientallen kilometers ver weg (Kruiningen, Hulst, Gent, Antwerpen, zeebrugge) en af en toe eens een verdere buitenlander (kopenhagen, turkije,...) Dus lijkt zijn job goed te doen. Om tot in het buitenland te geraken moet je die 4 wattjes van die cb wel een beetje oppompen... Laat zeggen tot 120 a 150 Very Happy

Spijtig dat ik je niet gezien heb Wink Als mijn auto thuisstaat ben ik meestal thuis :p Tenzij ik met de fiets of de vrouw des huizes haar auto weg ben Very Happy

Grtz !

_________________
As slow as possible, but as fast as necessary !
LANDBOUW=TOEKOMST
Grtjs Owendrie Teejeleej
[IMG]http://s03.flagcounter.com/count/AqLq/bg_B5FF6B/txt_000000/border_000000/columns_8/maxflags_248/viewers_0/labels_0/pageviews_0/flags_1/[/IMG]
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
boogylander
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 10 Jan 2010
Posts: 396
Location: Schriek (Heist-op-den-Berg)

PostPosted: Thu Mar 01, 2012 8:32 pm    Post subject: Reply with quote

DeepSpaceAlien wrote:
...maak elke dag contacten...

Maak je met zo'n antenne nu en dan ook geen contact met de voetgangers op de brug waar je onderdoor rijdt? Razz
Back to top
View user's profile Send private message
Spectator
een al iets groter freelanderke
een al iets groter freelanderke


Joined: 06 Mar 2011
Posts: 31
Location: Spanje, Almanzora vanaf 1 september 2011

PostPosted: Thu Mar 01, 2012 11:34 pm    Post subject: Reply with quote

Zo is het niet moeilijk om kontakt te maken met Turkije, gewoon je antenne laten slepen tegen de stalen brug van de NMBS. Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
bompie
ne goeie stevige vette freelander
ne goeie stevige vette freelander


Joined: 06 Oct 2010
Posts: 958
Location: Geluwe

PostPosted: Thu Mar 01, 2012 11:52 pm    Post subject: Reply with quote

Spectator wrote:
Zo is het niet moeilijk om kontakt te maken met Turkije, gewoon je antenne laten slepen tegen de stalen brug van de NMBS. Very Happy

Laughing Volgens mij kan je zo zelfs contact maken met een verdwaalde Berber in Afghanistan... Wink
Back to top
View user's profile Send private message
DeepSpaceAlien
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 22 Sep 2011
Posts: 1219
Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel

PostPosted: Fri Mar 02, 2012 12:11 pm    Post subject: Reply with quote

De kabels van de trein daar kan ik net onder (heb ongeveer een 70cm speling) Maar ik ga het toch niet proberen om daar mijn antenne tegen te leggen lol.

Hij is er wel al eens afgevallen toen ik onder een brug reed.
Moet wel toegeven dat ik het bordje "MAX 3.80m" genegeerd had Embarassed

Voor diegenen die iets zouden willen proberen: Blijf met je antenne zo ver mogelijk weg van andere obstakels en zeker metalen voorwerpen als je zendt. Contact met een ander metalen voorwerp verandert de lengte van je antenne en verandert je swr. Dit kan je toestel om zeep helpen als je probeert te zenden. Om te luisteren kan je natuurlijk vanalles proberen, dat geeft niet Wink Maar tenzij je een SWR meter hebt en begrijpt waarom die zo goed mogelijk moet zijn, zou ik dat niet proberen Very Happy Very Happy

Je toestel (CB) zendt en ontvangt op een bepaalde frequentie, 40 kanalen tussen 26.965 en 27.405Mhz.
Om te zenden zonder problemen moet je antenne exact een halve golf lang zijn. Dat komt bij cb neer op ongeveer 5.5m.
Je antenne spriet is natuurlijk zo lang niet, maar dat komt omdat er een spoel in of onderzit. Die moet je meetellen. Je hebt ook kwartgolf antennes, 5/8,... Maar da's voor een ander topic :p

Je golflengte bereken je simpel door de lichtsnelheid in Km/s te delen door je frequentie in Mhz. Het quotiënt is dan de golflengte in meter.
Dat is dus in dit geval 300/27 = 11m (kleine afwijkingen in frequentie toegestaan, vandaar 27 en niet 27.405 of 26.965) Je regelt je swr best af op de middelste frequentie, bij een CB dus kanaal 20.

Als je swr te hoog ligt is je antenne te kort of te lang (dit kan een milimeter zijn bij mobiele antennes) en zal hij niet al zijn zendvermogen afstralen, maar een deel ervan terugsturen naar de zender.
De zender is niet gemaakt om zo'n signaal binnen te krijgen en de transistoren gaan snel opwarmen. Hoe snel dat hangt van je zendvermogen en swr af. Hoe hoger de swr, hoe minder vermogen je uitstraalt en hoe meer er teruggaat naar je toestel, dus... hoe sneller het zal bezwijken.

Dit kan soms heel snel gaan. Maar onthou, op ontvangst doet het er niet toe Wink Allee, hier ga ik mijne parabel stoppen zie, mijn internet is terug in orde maar als het over mijn interessegebied gaat vergeet ik soms te remmen hee :p Grtjs Jurgen 73

_________________
As slow as possible, but as fast as necessary !
LANDBOUW=TOEKOMST
Grtjs Owendrie Teejeleej
[IMG]http://s03.flagcounter.com/count/AqLq/bg_B5FF6B/txt_000000/border_000000/columns_8/maxflags_248/viewers_0/labels_0/pageviews_0/flags_1/[/IMG]
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Spotted All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1
Watch this topic for replies
 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum
You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.be free forum, create your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.042