View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
MartinV nen echte vrijlander!!
Joined: 20 Aug 2010 Posts: 1528 Location: Poortugaal
|
Posted: Sat Mar 17, 2012 9:55 am Post subject: Hellinghoek |
|
|
Kon niets in het boekje vinden. Wat is eigenlijk de zijdelingse hellingshoek van de FL2?
Soms wel handig om te weten.... _________________ D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.
https://www.facebook.com/#!/martveld |
|
Back to top |
|
|
eds ne goeie freelander
Joined: 20 May 2010 Posts: 306 Location: Sint Niklaas
|
|
Back to top |
|
|
DeepSpaceAlien nen echte vrijlander!!
Joined: 22 Sep 2011 Posts: 1219 Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel
|
|
Back to top |
|
|
eds ne goeie freelander
Joined: 20 May 2010 Posts: 306 Location: Sint Niklaas
|
Posted: Sat Mar 17, 2012 9:13 pm Post subject: |
|
|
_________________ Greetz,
Eddy.
Freelander2 S TD4-Zermatt Silver + Sport Styling Pack + Privacy glass |
|
Back to top |
|
|
Escape ne goeie freelander
Joined: 14 Oct 2008 Posts: 483 Location: Holsbeek
|
Posted: Sat Mar 17, 2012 9:45 pm Post subject: |
|
|
Schoon filmke, en vooral sterk camerawerk.
Door de camera te laten draaien over de helling, lijkt het meer dan 45° te zijn, als je echter op de bomen let, zie je dat die dan ook niet meer verticaal staan.
45° wordt opgeven als maximale hellingshoek voor de meeste Land Rovers. Nog steiler wordt het quasi onmogelijk om nog grip te vinden (omdat de krachtvector in de richting van de helling groter wordt dan de krachtvector loodrecht op de helling). _________________ Those who never try, they are sure to fail. |
|
Back to top |
|
|
boogylander ne goeie freelander
Joined: 10 Jan 2010 Posts: 396 Location: Schriek (Heist-op-den-Berg)
|
Posted: Sat Mar 17, 2012 11:23 pm Post subject: |
|
|
Maar ik begrijp dat Martin doelt op de maximale "links-rechts" hellingshoek, voor de FL2 bij wijze van spreken omvalt (bij stilstand neem ik aan).
Iemand enig idee ? |
|
Back to top |
|
|
Escape ne goeie freelander
Joined: 14 Oct 2008 Posts: 483 Location: Holsbeek
|
Posted: Sun Mar 18, 2012 8:43 am Post subject: |
|
|
boogylander wrote: | Maar ik begrijp dat Martin doelt op de maximale "links-rechts" hellingshoek, voor de FL2 bij wijze van spreken omvalt (bij stilstand neem ik aan).
Iemand enig idee ? |
Juist ja. Voor de Freelander 2 geeft een snelle search 40° als maximale sideslope. Dat lijkt mij zeker niet overdreven, zal nog wel een ruime marge opzitten.
Ook hier geldt trouwens dat vanaf 45° wegschuiven het grootste probleem wordt, en niet omvallen (tenzij er obstakels zijn natuurlijk). _________________ Those who never try, they are sure to fail. |
|
Back to top |
|
|
Yohani ne goeie freelander
Joined: 25 Dec 2009 Posts: 435 Location: Putte (Mechelen)
|
|
Back to top |
|
|
DeepSpaceAlien nen echte vrijlander!!
Joined: 22 Sep 2011 Posts: 1219 Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel
|
|
Back to top |
|
|
eds ne goeie freelander
Joined: 20 May 2010 Posts: 306 Location: Sint Niklaas
|
Posted: Sun Mar 18, 2012 12:28 pm Post subject: |
|
|
Die gast met dat witte hemptje aan blijft daar wel heel rustig bijzitten
Zo'n traktor heeft wel een heel ander zwaartepunt dan een 4x4. Ik denk niet dat een Freelander daar zou onderuit gegaan zijn _________________ Greetz,
Eddy.
Freelander2 S TD4-Zermatt Silver + Sport Styling Pack + Privacy glass |
|
Back to top |
|
|
Johan nen echte vrijlander!!
Joined: 11 Mar 2007 Posts: 1175 Location: Heist-op-den-Berg
|
|
Back to top |
|
|
Reko ne goeie stevige freelander
Joined: 14 Dec 2006 Posts: 718
|
Posted: Sun Mar 18, 2012 1:25 pm Post subject: |
|
|
Als je in een diep spoor zit kan je wel over de 45 gaan hoor.. Anders testen we eens! met een touw aan de sleepogen, twee wagens die meerijden langszij en dan maar hellen! |
|
Back to top |
|
|
MartinV nen echte vrijlander!!
Joined: 20 Aug 2010 Posts: 1528 Location: Poortugaal
|
Posted: Sun Mar 18, 2012 4:43 pm Post subject: |
|
|
Haha...mooie discussie maakt dit los.. Is een mooie voor bij het kampvuur.
Ik vroeg het me af omdat we in Axel een stukje hadden ( rond de berg rijden) waarbij we denkelijk (gevoelsmatig) zo tegen de 30 graden zaten . Inderdaad bedoel ik de zijdelingse helling. Naar mijn idee waren we nog lang niet in de kritieke zone aangeland maar gezien sommige opmerkingen IN de auto leek het erger dan het was
Lijkt me inderdaad dat je eerder zal schuiven omdat je geen grip meer hebt dan dat je om zal rollen.
@ Johan : NEEN...Martin wordt niet de eerste ervaringsdeskundige _________________ D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.
https://www.facebook.com/#!/martveld |
|
Back to top |
|
|
DeepSpaceAlien nen echte vrijlander!!
Joined: 22 Sep 2011 Posts: 1219 Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel
|
Posted: Sun Mar 18, 2012 6:07 pm Post subject: |
|
|
Zwaartepunt ligt idd anders (lager) bij een freelander Maar bij een traktor zit het meer tussen de wielen. Wel blijft het feit dat je bij het oprijden van een steile helling altijd de zwaarste kant best onderaan hebt. Ik zou dat ook wel eens uitgetest willen zien Als je voorwaarts oprijdt dan ligt je zwaartepunt hoger (motor) en als je achterwaarst oprijdt dan ligt het vanzelfsprekend lager. Je meeste gewicht achteraan bevindt zich ook tussen de wielen (as en bodem) Terwijl bij de voorkant de motor erboveruit komt. Een zwaar gewicht is ook moeilijker te stoppen eens het een richting kiest. Achterwaarts heb je veel meer kans om nog te kunnen corrigeren omdat de achterkant lichter is en sneller zal reageren op correcties Anderzijds zal je ook meer grip hebben (bandenprofiel buiten beschouwing gelaten) omdat er ook meer druk op de voorwielen van de wagen staat als je er achterwaarts oprijdt. (Bij voorwaarts oprijden verplaatst een deel van het voorste gewicht zich naar achteren, naar de achterwielen. Bij achterwaarts oprijden verplaatst een deel van het gewicht zich naar de vooras en gezien dit al sowieso het meeste gewicht draagt.....) Dus volgens mij moet het achterwaarts beter lukken, meer grip en minder snel kantelen. Nu ja, voor zover je grip kan houden op zo'n steile helling Ik zou zeggen, als hij zwaar doorslipt en begint te wippen....stoppen... De volgende wip zou wel eens de laatste kunnen zijn Ik vind het een heel goed idee om dat eens te testen met een sleeplint of iets dergelijks aan beide sleepogen. Wel iets dat zeker NIET veel meerekt _________________ As slow as possible, but as fast as necessary !
LANDBOUW=TOEKOMST
Grtjs Owendrie Teejeleej
[IMG]http://s03.flagcounter.com/count/AqLq/bg_B5FF6B/txt_000000/border_000000/columns_8/maxflags_248/viewers_0/labels_0/pageviews_0/flags_1/[/IMG] |
|
Back to top |
|
|
Johan nen echte vrijlander!!
Joined: 11 Mar 2007 Posts: 1175 Location: Heist-op-den-Berg
|
Posted: Sun Mar 18, 2012 8:22 pm Post subject: |
|
|
DeepSpaceAlien wrote: | ...Ik vind het een heel goed idee om dat eens te testen met een sleeplint of iets dergelijks aan beide sleepogen. Wel iets dat zeker NIET veel meerekt |
En wij maar massaal kinetische linten kopen _________________ FL2 SE TD4 aut. stornoway grey |
|
Back to top |
|
|
|