Land Rover Freelander Club Forum Index Land Rover Freelander Club
Welkom op het forum! Hier kan je terecht voor alles i.v.m. de Land Rover Freelander!!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 ProfileProfile   You have no new messagesYou have no new messages   Log out Log out  

batterij
Goto page Previous  1, 2, 3
 
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL2
View previous topic :: View next topic  
Author Message
aline chelles
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 30 Jan 2010
Posts: 28

PostPosted: Fri Jun 08, 2012 3:37 pm    Post subject: batterij problemen Reply with quote

Voor een goed begrip: onze Freelander 2 (maart 2010) is nog in garantie
heeft momenteel 30000km. Amper 4 weken na de aankoop wou deze auto niet meer starten (battery low!). Ondertussen heeft men de batterij gechekt ivm eventueel verlies, de radio werd vervangen, 1 jaar later heeft men een druppellader gegeven die constant aangesloten wordt.
Nu (6 maanden later) wordt er een andere batterij geplaatst (gel-battarij) die zou ervoor zorgen dat de wagen 2 weken stil mag blijven staan.
Van de dealer/garage GEEN kwaad woord, de service is heel goed.
Zonder de lader en na stilstand van 5 dagen, is de accu LEEG
wij hebben nu een wagen die we constant moeten aansluiten op spanning!
Blijkbaar is het probleem inmiddels gekend mbt elektronica.
Wij betreuren de verkoop van onze vorige Freelander model 2003.
Iemand die hierover meer weet?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
boogylander
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 10 Jan 2010
Posts: 396
Location: Schriek (Heist-op-den-Berg)

PostPosted: Fri Jun 08, 2012 8:22 pm    Post subject: Reply with quote

De enige gevallen van "accu loopt leeg zonder duidelijke reden" die hier op het forum gemeld zijn, waren (na enig zoekwerk) te wijten aan een toestelletje dat continu op de 12V spanning aangesloten bleef.

De 12V stekker in de koffer, en de achterste stekker op de middenconsolde, blijven onder spanning ook als het contact uitstaat. Als je daar dan bvb een gsm lader laat inzitten, zelfs zonder gsm, dan loopt je accu na enkele dagen leeg.
Back to top
View user's profile Send private message
DeepSpaceAlien
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 22 Sep 2011
Posts: 1219
Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel

PostPosted: Sat Jun 09, 2012 12:54 am    Post subject: Reply with quote

Als je geen lader of iets dergelijks in de sigarenaansteker vergeten bent, kan je ook het volgende doen:

Je schroeft 1 klem van de batterij los (bij voorkeur de - pool).

Vervolgens neem je een ampèremeter (multimeter tot 10A volstaat) bij de hand.

Je houdt de klem van de wagen tegen de - pool van de batterij terwijl je de ampèremeter zowel op de - pool van de batterij aansluit als de - klem van de wagen. (Dit om te voorkomen dat door hoge stromen bij eerste contact je meter stuk zou gaan)

Vervolgens neem je de - klem van de wagen van tegen de - pool van de batterij zonder de amèremeter te verwijderen. Je meter staat nu in serie tussen je auto en de batterij.

Nu ben je een meting aan het doen en zou een waarde moeten kunnen aflezen.

Enkele mA (tot 100mA is aanvaardbaar) verbruikt je klokje en de ontvanger voor je afstandsbediening altijd.

Ligt deze waarde hoger (bvb: 350mA, 0.5A, 1A, ..) dan open je je zekeringkastje (met gesloten deuren om te vermijden dat je binnenverlichting zou branden of dit andere conflicten zou geven in de meting.)

Je trekt één voor één je zekeringen los en leest de waarde van de meter af. Verandert deze niet, dan plaats je de zekering terug en neem je de volgende. Doe dit tot je ziet dat de waarde op je meter zakt tot een aanvaardbaar niveau. Op dat moment heb je de bewuste zekering gevonden en kan je kijken in het kastje waar deze voor dient.

Je hebt dan je 'lek' opgespoord en kan dan verder oordelen wat er kan aan gedaan worden.

Ook oppassen met sommige aftermarket radio/cd/dvd/mp3 toestellen, of ingebouwde GPS'sen met een standby mode, deze kunnen heel soms redelijk veel energie opslorpen zelfs in 'slaapstand'.

Dat merk je dan ook meteen als je de bewuste zekering uittrekt en de amperemeter zakt.

Als je batterij bvb 70Ah is en iets in je auto verbruikt bvb 1A dan is het ook normaal wanneer je je auto bvb 70u niet gebruikt deze een lege batterij heeft.

Als je verbruik bvb maar 70mAh (0.07A) dan kan duurt het al 1000u (40+ dagen).

Dit is een voorbeeld. Waarschijnlijk zou hij bij stilstand met gesloten deuren en alarm aan niet meer dan 30 a 50mAh mogen verbruiken, maar dit kan variëren van auto tot auto. Afhankelijk van type klok, radio, alarm, ecu.

Grtz Jurgen

_________________
As slow as possible, but as fast as necessary !
LANDBOUW=TOEKOMST
Grtjs Owendrie Teejeleej
[IMG]http://s03.flagcounter.com/count/AqLq/bg_B5FF6B/txt_000000/border_000000/columns_8/maxflags_248/viewers_0/labels_0/pageviews_0/flags_1/[/IMG]
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL2 All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3
Page 3 of 3
Watch this topic for replies
 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum
You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.be free forum, create your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.06