Dat is een hele lange uitleg Anja
Die staat hier en daar wel enkele malen beschreven op het forum :p
Even in het kort:
Je Freelander heeft permanente 4 wheel drive. Gekoppeld door een Visco-koppeling.
De overbrenging naar de achterwielen is net iets groter dan die naar de voorwielen.
Als je je nieuwste (en dus grootste) banden vooraan legt dan gaan je voorwielen je acherste wielen gaan 'meeslepen'.
Dit kan tot gevolg hebben dat je tandwielen in je achterbrug of IRD om zeep rijdt. Omdat je visco dan sneller warm wordt en dus dichtgaat en dat heeft wringen tot gevolg.
Als je achterste banden de nieuwste zijn dan zijn deze dus iets groter dan de voorste en is het geheel meer in balans. Dit doet dan het vershil in overbrenging min of meer teniet.
4 Nieuwe tegelijk plaatsen mag natuurlijk ook. Dan zijn ze exact even groot en daar is de auto ook op berekend.
Zolang de omtrek van je voorste banden maar niet groter is dan de achterste zit je goed. (Dus GEEN nieuwe banden vooraan leggen).
Je zal de eerste paar honderd KM er geen last van hebben, maar uiteindelijk zorgt het toch voor problemen in de meeste gevallen....
Ik heb 4 nieuwe tegelijk gestoken en ook meteen de bandendruk op alle 4 banden op 2.3bar gezet. Vooraan weegt de wagen immers meer dan achteraan en dat klein beetje doorbuigen vooraan zorgt er meteen ook voor dat de omtrek achteraan iets groter zal zijn dan vooraan.
Nu ja, al deze 'zever' moet je niet onthouden.
Enkel onthouden dat het niet gezond is voor je auto om nieuwe banden vooraan te leggen (tenzij je ze alle 4 gelijktijdig vernieuwt)
In geval van panne, kan je het wel even doen, maar voor lange tijd is het zeker niet goed. Je zal voelen dat je auto begint tegen te wringen (meer dan anders), zeker in korte bochten en uiteindelijk zal er wel iets het begeven. Wat dat iets kan zijn (of je achterste brug of je ird) kan je niet voorspellen. Wel staat vast dat deze veel duurder zijn dan een setje banden
Ook zeker geen verschillende bandenmaten monteren. Je kan dan wel een grotere bandenmaat achteraan steken, maar dat maakt het verschil dan weer te groot.
Ik heb al van mensen gehoord dat wielen en dus ook banden van een Discovery op een freelander wel goeie resultaten geven. Zowel op de weg als ernaast. Je komt meteen ook iets hoger te liggen
Ze gaan tegelijk ook langer mee :p Wel iets duurder in aankoop
Maar maak je geen zorgen.
Als je auto goed gechecked is voor vertrek zal hij je het hele jaar niet in de steek laten als je je gedraagt.
Ik weet wel niet hoeveel KM je van zin bent om te doen.
Ligt dit ver boven de 15.000Km, dan kan je mss best vragen aan je garagist om er meteen Vol-synthetische olie op te doen en geschikt voor het rijden in warmere klimaten. Dan zit je safe en is je motortje goed gesmeerd voor de komende 20.000Km en meer.
Brandstoffilter is iets wat ik zeker zou meedoen, je weet nooit of je toevallig eens 'vuile' diesel tankt.
Hopelijk ben je hier iets mee.
Gr J