Land Rover Freelander Club Forum Index Land Rover Freelander Club
Welkom op het forum! Hier kan je terecht voor alles i.v.m. de Land Rover Freelander!!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 ProfileProfile   You have no new messagesYou have no new messages   Log out Log out  

Vraaje mbt schakelen automaat D3

 
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> LR Discovery
View previous topic :: View next topic  
Author Message
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Thu Jun 07, 2012 11:02 am    Post subject: Vraaje mbt schakelen automaat D3 Reply with quote

Vraagje aan Bompie:

Als een D3 newbie merk ik op dat de 6-cilinder tegen mijn verwachting in op hogere toerentallen schakelt dan de TD4 van de FL2.
Ik zie bij normaal / rustig gebruik de FL2 zo rond 1800 rpm schakelen en de D3 toch wel rond de 2500 rpm. Bij koude olie zelfs bij 3000 rpm.
Merk ook dat de power echt wel bij hoger toerental vrij komt , niet verontrustend ofzo , maar toch beduidend anders dan de FL2.
Is dat bij de D4 ook of moet ik aan olie verversing van de koppelomvormer denken? Ik meen dat de D3 zgn "olie for lifetime " heeft in de transmissie en de omvorming. Zodra de boel om snelheid is schakelt ie snel op en is lekker rustig.
Eigenlijk had ik dit wel op moeten merken toen ik met jou mee reed maar ja...had het te druk met kwijlen hahahaha...
Poeh wat een vragen he?

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
silkwood
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 14 Jul 2008
Posts: 2611
Location: Eijsden, Nederland

PostPosted: Thu Jun 07, 2012 6:32 pm    Post subject: Reply with quote

Hoi Martin, ik denk zelf dat je tegen een dure reparatie aanloopt. Een hele dure zelfs.

Als vriend vind ik dat toch verontrustend.

Ondanks dat ik net € 2.130,-- heb mogen aftikken voor de reparatie aan de mijne ben ik bereid gewoon mijn auto tegen de jouwe te ruilen.

Gewoon, praten we nergens meer over, en kun je weer gerust onderweg.

Handgeschakeld, niet zo ver uit elkaar, maar lekker knus naast je vrouw in de auto.

Ik zeg......... Gewoon doen!


Wink

_________________

https://picasaweb.google.com/108825569965543438716
Silkwood's Java Black Freelander Td4, 5 drs, bjr 10-2005
Back to top
View user's profile Send private message
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Thu Jun 07, 2012 6:43 pm    Post subject: Reply with quote

Whahaha.....vriend.......

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
bompie
ne goeie stevige vette freelander
ne goeie stevige vette freelander


Joined: 06 Oct 2010
Posts: 958
Location: Geluwe

PostPosted: Thu Jun 07, 2012 9:25 pm    Post subject: Reply with quote

Bij de D4 is dit toch wel enigszins anders, die schakelt toch wel wat vlotter (lees lager toerental) omhoog... Om de proef op de som te nemen zal ik dit morgen even checken en dan de waarden hier op 't forum posten.
Volledigheidshalve vraag ik nog even of de versnellingsbak in D of S staat.

To be continued! Smile
Back to top
View user's profile Send private message
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Thu Jun 07, 2012 9:33 pm    Post subject: Reply with quote

Ik rij in principe altijd gewoon in D.
Dank je voor de moeite alvast.

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
DeepSpaceAlien
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 22 Sep 2011
Posts: 1219
Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel

PostPosted: Thu Jun 07, 2012 11:54 pm    Post subject: Reply with quote

Hangt dat er ook niet een beetje van af of je bergop rijdt of niet en hoe diep je de gaspedaal intrapt ? Wink

Mijn Brol met wielen (V6 benzine) deed het in eco rond de 2.200rpm, in normaal rond de 2600rpm en in sport rond de 3500rpm.

Tenzij je doortrapte, dan was het in eco 3500rpm, normaal 4200 en sport 5.500.

Tenzij je de kickdown gebruikte, dan was het einde schaal en ging ie wel lekker met z'n 242 pk'tjes in een kastje van 1420Kg Very Happy

_________________
As slow as possible, but as fast as necessary !
LANDBOUW=TOEKOMST
Grtjs Owendrie Teejeleej
[IMG]http://s03.flagcounter.com/count/AqLq/bg_B5FF6B/txt_000000/border_000000/columns_8/maxflags_248/viewers_0/labels_0/pageviews_0/flags_1/[/IMG]
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Fri Jun 08, 2012 6:27 am    Post subject: Reply with quote

Hmm, deze morgen nog eens kritisch gekeken. Mijn perceptie in deze was toch niet geheel juist moet ik bekennen.
Inderdaad , bij normaal / rustig optrekken blijft het inderdaad rond de 2000rpm schakelen. Echter , zodra er iets meer power gevraagd wordt( echt niet bijzonder veel meer ) gaan de toerentallen toch wel behoorlijk omhoog zoals ik in aanvang beschreef.
Moet me natuurlijk wel realiseren dat de FL2 in verhouding staat tot de D3 als een dolfijn tot een walvis Rolling Eyes Mogelijk dat zeker daar nog een verschil zit.
@ Bompie: denk dat de vergelijking van D3 tot D4 automaat niet geheel gaat kloppen. Had de D4 niet een 8-traps automaat t.o.v. D3 met een 6-traps? Klinkt wel vrij logisch dan dat de D4 eerder zal schakelen.
Nja..niks verontrustends maar een kwestie van wennen dus.

@Silkwood: tja...vriend....ben zo dankbaar voor je aanbod maar wil je echt niet opzadelen met al die ellende. Als echte vriend zal ik je hiervoor behoeden. Je bent echter welkom om mijn ervaringen te delen op 16 Juni. Deedrie is vast niet eenkennig Wink en zal zich graag laten berijden door een echte vriend Mr. Green

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
bompie
ne goeie stevige vette freelander
ne goeie stevige vette freelander


Joined: 06 Oct 2010
Posts: 958
Location: Geluwe

PostPosted: Fri Jun 08, 2012 12:32 pm    Post subject: Reply with quote

Vanavond in 't terugrijden naar huis vanuit Mechelen check ik even de verschillende manieren (D Eco/normaal) (S Normaal/sportief) en bezorg ik een overzichtje.

Onze D4 (MY11) is nog de zestrapsautomaat, vanaf de MY12 is het inderdaad een achttrapsautomaat en zal dat moeilijker te vergelijken zijn...

Wat je zegt over dolfijn en walvis is volgens mij ook wel correct, het zal zeker een ander gevoel en gedrag zijn tussen beide modellen.
'k Kan je zeker al meegeven dat als je 't gaspedaal induwt dat 'ie inderdaad wel ferm in de toeren schiet Smile

Hieronder vind je alvast even de uitkomst van de testbank van een poosje terug:
VERMOGEN


KOPPEL
[/url]
Back to top
View user's profile Send private message
bompie
ne goeie stevige vette freelander
ne goeie stevige vette freelander


Joined: 06 Oct 2010
Posts: 958
Location: Geluwe

PostPosted: Mon Jun 11, 2012 7:07 am    Post subject: Reply with quote

'k Heb er het voorbije week-end toch wel wat op gelet en bij een normale rijstijl wordt er inderdaad rond de 2000rpm geschakeld, alnaargelang je 't pedaal iets harder indrukt loopt dit makkelijk op tot 2200-2500rpm.

In de S-stand check ik het nog even en super eco komt (ooit Wink) ook nog wel eens aan de beurt Rolling Eyes

Hoe zit het trouwens met je verbruik, merk je een verschil sinds de tuning?
Back to top
View user's profile Send private message
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Mon Jun 11, 2012 7:35 am    Post subject: Reply with quote

Hey Bompie ; nu je het zegt.. het schakelgedrag komt inderdaad overeen. Het is echter wel zo dat als je maar iets te enthousiast met het gas bent er flink in toeren geklommen wordt en het vrij snel boven de 2500 rpm komt. Het is wel zo dat dit voornamelijk met optrekken is, op snelheid zal ie niet heel snel terugschakelen of iets. Er is natuurlijk wel verschil tussen 2.7 en 3.0.
En dan het tunen Razz , Ben helemaal happy , reed op de heenweg , inclusief filegeneuzel een schitterende 1:12.5 Shocked . Na niet anders dan 1:10.5 gereden te hebben in woon/werk verkeer ( Poortugaal-Den Haag 44km ) is dit een mooie score. et was ook de eerste tank nog maar na het tunen dus ik verwachtte niet zo'n resultaat. De terugweg uit Friesland wel flink doorgereden en hier zo'n 1:11.7 gehaald. ( 130-140km/hr )

Vanmorgen reed ik naar Den Haag ( nieuwe tank ) 1:11.5 dus je hoort mij absoluut niet klagen.. Laughing We moeten natuurlijk wel blijven bedenken dat het 2400 kg drooggewicht is met een stroomlijn van een tuinschutting waar je mee onderweg bent.
Ben echt tevreden.. Cool

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> LR Discovery All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1
Watch this topic for replies
 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum
You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.be free forum, create your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.068