3.93
Daar moet je wel rekening mee houden natuurlijk.
Ze moeten dan wel kunnen bewijzen dat de aanpassingen aan de auto (wielen/banden in dit geval) bijgedragen hebben in de ernst van het ongeval of het ongeval zelf.
Met andere woorden, als je remafstand er niet mee vergroot, je wegligging niet verslechterd en je bij een eventueel ongeval niet overkop gegaan bent.
Je remafstand daar zou ik geen idee van hebben, wat ik wel weet is dat met grotere wielen je remmen meer werk gaan hebben om het ding te stoppen omdat er meer krachten op komen.
Je kan het altijd wel eens testen op een verlaten weg. Als hij korter of even kort stopt zal het wel goed zijn. Wel rekening houden ook dat je remmen ook sneller en meer gaan opwarmen (zeker als je sportief rijdt)
De freelander is nu niet echt een kantelbak zoals sommige auto's die nogal falen in de 'moose-test'. Dus qua rol zit je wel safe denk ik.
Er rijden mensen rond met een lift-kit en deze verhoogt de auto meer dan die banden die jij er wil opsteken.
Natuurlijk is het altijd oppassen, in principe als je je auto aanpast kan het je altijd zuur opbreken.
Als je je motor tuned (uitlaat, inlaat, chip, injectie) en je hebt veel meer pk's dan origineel kan je het ook uitleggen bij een ongeval met gekwetsten/doden. Zeker als er een vermoeden is dat er te hoge snelheid in het spel is.
Ik zou zeggen, gewoon voorzichtig zijn, maar wel rekening houden dat het een serieus verschil in omtrek is. Het is niet even net boven de 2%, maar 11.97%.
De breedte weet ik ook nog zo niet, het is mooi, maar lijkt me breed voor de FL. Zeker op glad wegdek. (regen, sneeuw, ijs)
Ik heb 225/50/17 steken en ik ben er super tevreden van, maar als het glad is vind ik ze net iets te breed.
Op droog geldt er hoe meer rubber er contact maakt hoe beter, maar hoe groter het vlak hoe minder druk per cm² en dus hoe gemakkelijker er zich een waterlaagje kan vormen tussen band en wegdek.
De Discovery weegt ook veel meer dan de FL, dus deze kan die grote schoentjes wel gebruiken
De baas van de bandencentrale waar ik ga met onze auto's/traktoren heeft ook een FL1 gehad met de banden op die jij vernoemt. Hij was er tevreden van, iets meer bodemspeling, soepeler rijgedrag en ook een hogere snelheid op de autostrade. Zij gingen ermee op verlof enzo ook.
Ikzelf heb er ook al over getwijfeld, dus als je ze niet gebruikt....
Ik weet niet of er verschil is in overbrengingen tussen FL1 Di, FL1 TD4. Maar de mijne maakt wel wat toeren op de snelweg. Als ik rond de 3000rpm doe, dan rij ik maar 107Km/u op de gps. Om 120Km/u te rijden moet ik richting 3500rpm gaan en da's niet gezond naar mijn mening.
Met de focus van m'n vrouw rij ik 120 op de gps aan 2700rpm.
Grtjs Jurgen