View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Thom.W e klein freelanderke
Joined: 21 Mar 2013 Posts: 5 Location: Geertruidenberg N-L
|
Posted: Thu Mar 21, 2013 10:00 pm Post subject: nieuw hier |
|
|
Hallo ik ben Thom, lid van dit forum geworden omdat ik graag een freelander wil maar eerst eens lezen waar op te letten bij de aanschaf.
Ben op zoek naar een benzine versie 3 of 5 deur, vindt ze beide mooi maar wel een hardtop.
Gr. Thom |
|
Back to top |
|
|
Mathias nen echte vrijlander!!
Joined: 01 Dec 2009 Posts: 2463
|
Posted: Thu Mar 21, 2013 10:05 pm Post subject: |
|
|
Welkom hier
Een diesel is steeds een betere keuze, alhoewel een benzine ook kan gaan mits een grondige check-up en zeer grondig nazicht.
grtz _________________ Mathias' Freelander I TD4 '04
"Debbie" Land Rover Series 1 80 inch '52 |
|
Back to top |
|
|
DeepSpaceAlien nen echte vrijlander!!
Joined: 22 Sep 2011 Posts: 1219 Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel
|
Posted: Thu Mar 21, 2013 10:51 pm Post subject: |
|
|
Hoi Thom, welkom hier
Ga je voor een jonge of iets oudere 2dehands ?
Diesel is zeker een betere keuze bij de freelander.
Meer koppel, zuiniger en betrouwbare motor.
Als je toch echt speciaal een benzine wil, kan ik je maar 1 raad geven:
Vraag bij aankoop of de cylinderkop pakking (joint de culasse) reeds vervangen is. De originele durft wel al eens kapot te gaan.
Verder nog bij aankoop benzine:
Naar de koelvloeistof kijken of deze nog proper is en de olievuldop er eens afdraaien om te zien of daar geen smurrie aanhangt (mayonnaise) wat wijst op een falende koppakking.
Als het een diesel betreft: Vragen om een proefrit, starten met koude motor en lekker lang rijden. Ook een paar keer goed de koppeling proberen.
Ik rij met een bejaarde Freebee 2.0D Bouwjaar 1998. Hij doet het nog steeds goed _________________ As slow as possible, but as fast as necessary !
LANDBOUW=TOEKOMST
Grtjs Owendrie Teejeleej
[IMG]http://s03.flagcounter.com/count/AqLq/bg_B5FF6B/txt_000000/border_000000/columns_8/maxflags_248/viewers_0/labels_0/pageviews_0/flags_1/[/IMG] |
|
Back to top |
|
|
silkwood Vrijlander-mod
Joined: 14 Jul 2008 Posts: 2611 Location: Eijsden, Nederland
|
Posted: Thu Mar 21, 2013 11:56 pm Post subject: |
|
|
Hallo Thom. Heeeeeeeeel verstandig om je van te voren al in te lezen.
Ik rij diesel, Td4 kan je enkel van de 1.8 zeggen opletten op de koppakking en volgens twee van mijn kennissen was de auto wat ondergemotoriseerd als je met caravan of aanhangwagen reed.
De 2.5 v6. Heerlijk om mee te rijden, minder om af te rekenen na het tanken. _________________
https://picasaweb.google.com/108825569965543438716
Silkwood's Java Black Freelander Td4, 5 drs, bjr 10-2005 |
|
Back to top |
|
|
Thom.W e klein freelanderke
Joined: 21 Mar 2013 Posts: 5 Location: Geertruidenberg N-L
|
Posted: Fri Mar 22, 2013 7:29 am Post subject: |
|
|
Bedankt voor de tips.
Zal er een worden tussen 2001 en 2004, heb wel gekeken naar een diesel maar nooit echt overwogen. Rij gemiddeld 20.000 km per jaar in en zweeds merk dat niet meer bestaat. De Freelander benzine versie is dan nog vriendelijker in de houderschapsbelasting.
In het verleden een patrol 2.8 R SWB gehad en daarna een 2.8 GR LWB op grijs kenteken maar omdat dit toen werd veranderd heb ik hier afscheid van genomen.
Nu zie ik regelmatig een Freelander 5 deurs bij onze over buren parkeren en vindt het nog steeds en prachtige verschijning. Heb er ook mee mogen rijden, dit is een benzine versie wat eigenlijk best fijn was dus nu op zoek naar een Freelander en hier zoveel mogelijk informatie te vinden voor ik de stap neem.
Gr. Thom |
|
Back to top |
|
|
Dany ne goeie freelander
Joined: 31 Mar 2012 Posts: 265 Location: Averbode
|
Posted: Fri Mar 22, 2013 9:53 am Post subject: |
|
|
He Thom welkom hier en succes met het zoeken van een FL ikzelf rij met een FL1 TD4 van 2001 met 205000 km en nog geen problemen. een benzine is ook niet zo sterk voor een aanhang wagen of een sleurhut te trekken. _________________ Driving is my passion.. The world is my playground.Off road the way to be free. |
|
Back to top |
|
|
DeepSpaceAlien nen echte vrijlander!!
Joined: 22 Sep 2011 Posts: 1219 Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel
|
|
Back to top |
|
|
Thom.W e klein freelanderke
Joined: 21 Mar 2013 Posts: 5 Location: Geertruidenberg N-L
|
Posted: Fri Mar 22, 2013 10:39 am Post subject: |
|
|
Thanxs voor het mee denken, zijn er ook nog speciale dingen waar ik op moet letten bij een diesel motor.
Bijvoorbeeld de km stand te hoog is een no no.
Zijn bij de Di en de TD4 grote verschillen behalve het vermogen en de koppel kracht.
Hoe is het met de turbo versie - heb nu een benzine turbo versie en die zijn bij 250.000 km wel aan vervanging of revisie toe.
Hoe is het rij gedrag met en standaard Freelander off road, niet dat ik dit dagelijks ga doen maar heb dit in het verleden met mijn 2 andere 4x4 wel eens gedaan en als erg leuk ervaren. ( rilland )
Gr. Thom |
|
Back to top |
|
|
ElsdH een tamelijk stevig freelanderke
Joined: 10 Feb 2013 Posts: 197 Location: Huizen (NL)
|
|
Back to top |
|
|
DeepSpaceAlien nen echte vrijlander!!
Joined: 22 Sep 2011 Posts: 1219 Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel
|
Posted: Fri Mar 22, 2013 11:03 am Post subject: |
|
|
Bij mijn weten (ik rij met een 2.0Di turbo) is een diesel zeker leuker offroad. Je beschikt over veel meer koppel en hebt veel minder gas nodig.
Op een vers omgeploegd veld vertrek ik nog met gemak zonder gas te geven. Hellingen ook Dit op Goodyear Rainsport II Straatbandjes :p
Met een TD4 heb ik geen ervaringen, maar dat zijn BMW motoren dus die zijn zeker sterk.
De mijne is een Rover motor. Die is iets minder krachtig dan zijn TD4 broertje, maar komt aardig mee in het verkeer.
Mijn vriend met zijn nieuwe mercedes Vito 2.0HDi kan net niet met me mee.
Ik vind ze gewoon super. Momenteel ligt mijn verbruik rond de 7.5 a 8.5L op 100Km. Ik moet er wel bijzeggen dat ik veel korte afstanden en veldwegen doe.
Als je een kilometervreter op de snelweg bent, dan zou ik misschien eerder gaan voor een TD4. De 2.0Di is namelijk geen snelheidsmonster.
Als ze goed onderhouden worden gaan de motoren ontzettend lang mee.
Natuurlijk kan er altijd iets kapot gaan, maar hout vasthouden, hier is dat nagenoeg nog niet gebeurd. Momenteel 180.000Km en rijdt nog als een pas gefabriceerd klokje. Op de autokeuring ook nog niets te bemerken.
Er zijn hier zeker freebees met hogere kilometerstanden ook.
Ik heb vorige herfst bij het snoeien en zagen met de mijne bomen uit een vijver getrokken, een helling op. Dit in weiland en hij deed dat prima, zonder veel wielspin en zonder veel gas.
Stammen diameter 20 tot 30cm en stukken van 4 tot 6m
Ook rolt de wagen weinig in de bochten dus kan je er nog sportief mee omgaan. De versnellingen staan wel vrij kort op mekaar. Je hebt geen reductieboite, maar de eerste versnelling is meer dan klein genoeg.
_________________ As slow as possible, but as fast as necessary !
LANDBOUW=TOEKOMST
Grtjs Owendrie Teejeleej
[IMG]http://s03.flagcounter.com/count/AqLq/bg_B5FF6B/txt_000000/border_000000/columns_8/maxflags_248/viewers_0/labels_0/pageviews_0/flags_1/[/IMG] |
|
Back to top |
|
|
silkwood Vrijlander-mod
Joined: 14 Jul 2008 Posts: 2611 Location: Eijsden, Nederland
|
Posted: Fri Mar 22, 2013 1:31 pm Post subject: |
|
|
Thom.W wrote: | Thanxs voor het mee denken, zijn er ook nog speciale dingen waar ik op moet letten bij een diesel motor.
Bijvoorbeeld de km stand te hoog is een no no.
.....................................................................................................................................................................................................................Hoe is het rij gedrag met en standaard Freelander off road, niet dat ik dit dagelijks ga doen maar heb dit in het verleden met mijn 2 andere 4x4 wel eens gedaan en als erg leuk ervaren. ( rilland )
Gr. Thom |
Hi, momenteel op mijn bouwjaar 2005 Td4 meer dan 233.000km. Vorig jaar nieuwe injectoren, nieuwe gloeibougies en bosch HD pomp voorin laten reviseren.
Daarnaast nieuwe koppeling (preventief). Nu koppelingscilinder. Verder eigenlijk probleemvrij gereden. Ik rij met zware caravan en af en toe terrein met dit clubje hier. Dagelijks sowieso 70km woonwerk vice versa. Op jaarbasis incl. prvié ritten en vakanties rond de 30.000km per jaar.
Wel of geen hoge kilometerstand is altijd een twistpunt bij mensen. het ligt er in mijn ogen aan hoe ze gereden zijn. Ik hoop nog zeker zo'n 100.000km erbij te rijden. knock, knock on wood.
Belangrijk en zeker de moeite waard. Kijk naar het carterfilter en vervang dit voor het BMW exemplaar, kijk effe in de topic Techniek FL1. Siliconenslangen, en regelmatig beurten.
Ik rij ook niet dagelijks terrein, maar geniet wel als er iets georganiseerd wordt.
Foto's vind je hier op het forum terug en mijn foto's vind je hier: https://picasaweb.google.com/108825569965543438716?noredirect=1
Bodemvrijheid had wat meer mogen zijn, maar verder heb ik geen klagen over de terreincapaciteiten. Wel is het zo dat ik de lat wel eens hoger zou willen leggen, maar je moet ook de beperkingen accepteren. Het is géén Defender of Disco. _________________
https://picasaweb.google.com/108825569965543438716
Silkwood's Java Black Freelander Td4, 5 drs, bjr 10-2005 |
|
Back to top |
|
|
Thom.W e klein freelanderke
Joined: 21 Mar 2013 Posts: 5 Location: Geertruidenberg N-L
|
Posted: Fri Mar 22, 2013 2:22 pm Post subject: |
|
|
Even de foto's bekeken, schitterend en erg herkenbaar uit mijn verleden.
Heb er een berekening op los gelaten en zou met een diesel (zoals al aangegeven is hier boven) gunstiger zijn aan het eind van de maand.
olie filter in het carter wisselen heb ik nu ook last van omdat ik een blok heb wat last heeft van BS waar de turbo niet tegen kan maar daar moet de carter pan voor verwijderd worden en het sub frame los gemaakt worden om er bij te kunnen.
Dat ziet er dan zo uit:
En zo nadat het schoon is en er weer onder kan:
Zo heeft elke auto wel iets waar op gelet moet worden.
Bedankt voor de reacties, we gaan opzoek.
Gr. Thom |
|
Back to top |
|
|
Pietjeprecies een tamelijk stevig freelanderke
Joined: 05 Mar 2011 Posts: 123 Location: Wijchen
|
Posted: Fri Mar 22, 2013 11:15 pm Post subject: |
|
|
Ik heb de FL Td4 nu ruim 2 jaar en ben er wel blij mee.
Natuurlijk kan er wat kapot. Ik had de brandstofpomp kapot (kosten €1500)
maar dan moet hij weer 180.000 km mee kunnen.
Met de caravan van 1500kg en 7m lang afgelopen zomer in Frankrijk een test gedaan. Met 130 km op de Tomtom (teller 140km) ging hij als een speer en als ik gas bij gaf (jaja er was nog over) wou hij nog harder.
Maar ik wou heel thuiskomen dus na 40 minuten af laten zakken naar 110km. Hield ook de draaikolk in de tank op.
Zoek hier op het forum naar het onderhoud van het carterontluchtingfilter en EGR. Als je dat jaarlijks schoonmaakt moet hij volgens mij goed blijven lopen. _________________ Ik rij groen.
My2003 Td4 Epsom Green 5drs |
|
Back to top |
|
|
Thom.W e klein freelanderke
Joined: 21 Mar 2013 Posts: 5 Location: Geertruidenberg N-L
|
Posted: Sat Mar 23, 2013 5:15 pm Post subject: |
|
|
Ben blij met de reacties maar heb nu een andere vraag.
Ik rij momenteel een automaat en zie tijdens het zoeken dat er van de FL ook automaten zijn. Zijn deze betrouwbaar, zeg maar bullit proef.
Ben gek op automaat rijden maar niet ten kosten van het rij comfort, en hoe staat deze hun mannetje off road ?
Gr. Thom |
|
Back to top |
|
|
MartinV nen echte vrijlander!!
Joined: 20 Aug 2010 Posts: 1528 Location: Poortugaal
|
Posted: Sat Mar 23, 2013 5:21 pm Post subject: |
|
|
Hi Thom, ik kan je verzekeren dat de FL2 automaat perfect is voor off-road.
Verder heb ik er de nodige bergkilometers met 1300 kg er achter gereden zonder enige problemen. Eigenlijk ben ik wel enorm happy geweest met de FL2 automaat.
Zou je zeker aanraden om voor de automaat te gaan. _________________ D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.
https://www.facebook.com/#!/martveld |
|
Back to top |
|
|
|