Automaat lijkt me ook het beste bij een Freelander.
Alhoewel ik rotsvast een manuele-bak-rijder ben moet ik wel zeggen dat tijdens het terrein rijden en trekken van lasten het aangenamer is met automaat.
Vooral als je vaak dingen gaat doen waar er veel moet gekoppeld worden.
Met een automaat rij je zo traag als je zelf wil en met een manuele bak moet je daarvoor de koppeling laten slippen en slippen = sleet.
Ik rij zelf met een manuele bak en ben er uiterst tevreden van. Uiteraard zit je bij offroad meer met je voet op je koppeling dan ergens anders, terwijl je met een automaat veel comfortabeler rijdt.
Toch verlies je een beetje het rijders-gevoel op andere vlakken, maar dat kan persoonlijk zijn.
Mijn vrouw haar auto en mijn atv zijn automaat en dat vind ik uiteindelijk toch ook leuk.
Vooral de ATV, in de modder ga je zo traag/snel je maar wil of als nodig is en alles regel je met enkel je gas, terwijl je met een manuele bak continu aan je koppeling zit.
Dus als je veel trekwerk op ruw terrein (of boten uit het water haalt) wil doen en offroad werk dan zou ik voor een automaat gaan.
Doe je vooral asfalt en trek je weinig dan is de keuze persoonlijk en afhankelijk van wat je ervan verwacht.