View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Järv nen echte vrijlander!!
Joined: 27 Aug 2007 Posts: 1729 Location: Europoort, NL
|
Posted: Mon Aug 27, 2007 8:43 pm Post subject: ff voorstellen .... Jårv |
|
|
Hya,
Ik ben Dennis, woonachtig in omgeving Rotterdam .... en op zoek naar een nieuwere auto.
Op dit moment heb ik een Rover 418Vi ... en deze wil ik vervangen door óf een Volvo S40 2ltr óf een Freelander 5drs 1.8.
De enige reden van twijfel tussen die 2 is "wat doet de Freelander met een caravan erachter"
... en laten we die bult bij Luik (Liège) als voorbeeld nemen.
Iemand hier ervaring met een Freelander en een caravan?
Als we op vakantie gaan is het België, Duitsland en Scandinavië dus met de auto die we kiezen moet het wel relaxed reizen zijn.
De Freelander is mijn eerste keuze en de S40 m'n 2e.
Bij mijn vrouw is dit weer net andersom ..... dus als iemand mij met (wel eerlijke) info kan helpen, graag
cheers,
Dennis
(PS: Diesel en 2.5 V6 zijn geen optie) |
|
Back to top |
|
|
Will nen echte vrijlander!!
Joined: 29 Jun 2006 Posts: 1497 Location: Vlaams Brabant of N50 57.766 E4 15.165
|
Posted: Mon Aug 27, 2007 9:01 pm Post subject: |
|
|
Hi Dennis,
Welkom op het forum en als trekker is de Freelander inderdaad niet slecht, zie maar de andere postjes dienaangaande. Wat ik evenwel toch wil vermelden is dat de 1.8 benzine motor geen al te goede reputatie heeft, koppakking problemen e.d., 'moest' ik een FL tweedehands kopen (vermits de 1.8 niet in de FL2 te krijgen is veronderstel ik dat u naar een tweedehands wil gaan) dan zou ik toch voor een Td4 gaan, en vermits de wagen ook moet dienen als trekker zou mijn voorkeur zeker naar een autobox uitgaan. Wat u ook beslist, veel geluk.
Sorry, had uw PS niet gezien, dat diesel (Td4) uitgesloten is, dan zal u toch het risico van motorproblemen moeten onder ogen zien vrees ik, alhoewel er nu, naar het schijnt, een reparatiekit zou gemonteerd worden die deze problemen zou moeten uitsluiten, als u dus zo'n wagen op de kop kan tikken waarvan de koppakking vervangen is door de nieuwe meerlagen pakking, dit in combinatie met een paar andere aanpassingen, zou er theoretisch geen gevaar meer mogen zijn. _________________ Will
MY01 Td4 auto 5dr. SE Epsom green.
|
|
Back to top |
|
|
Järv nen echte vrijlander!!
Joined: 27 Aug 2007 Posts: 1729 Location: Europoort, NL
|
Posted: Mon Aug 27, 2007 9:37 pm Post subject: |
|
|
Hya Will,
De paar probleempjes van de 1.6 en 1.8 Rover K-blokken is mij bekend.
Ik rij er zelf al jaren mee ... eerst de 1.4, toen de 1.6 en nu de 1.8 met VVC.
De 1.8VVC die ik nu heb doet het heel goed met de caravan erachter ..
... het mooist zou dan ook een 5drs Freelander 1.8 met een zwaar kapot motorblok zijn (gaat de 1.8 die ik nu heb daar in en de rest van de Rover 400 los in de onderdelen verkoop )
De diesel is geen optie in verband met de hoge wegenbelasting hier in nederland en met de huidige benzine prijzen is de 2.5 V6 ook uitgesloten.
Als het een Freelander wordt voor ons moet het er een zijn tussen 2002 en 2004 met maximaal 120.000km op de teller (of een kapot blok, maar dan moet de prijs leuk zijn)
Maar om op m'n vraag terug te komen .... "als trekker is de Freelander inderdaad niet slecht" ... houdt dat in dat ie 'redelijk' tedoen is, goed is of dat er toch nog wat mee is als trek auto?
Het is niet zo dat er dagelijks een afgeladen aanhanger achter hangt ofzo ... het is 2 á 3 keer per jaar een caravan voor een vacantietripje.
.. oh, die bult bij luik ... kan dat gewoon met 80 á 90? of wordt het met godsgratie met 45km/u omhoog ploeteren en worstelen?
cheers,
Dennis |
|
Back to top |
|
|
Will nen echte vrijlander!!
Joined: 29 Jun 2006 Posts: 1497 Location: Vlaams Brabant of N50 57.766 E4 15.165
|
Posted: Tue Aug 28, 2007 7:09 pm Post subject: |
|
|
Hi Dennis,
Sorry maar ik heb totaal geen ervaring met de 1.8 noch met de FL als trekker in het algemeen. (Heb vroeger caravaning gedaan, o.a. naar ZuidFrankrijk, Zwitserland, Baskenland maar dat was toen nog met een Opel Manta A 1.6S (het 1e model met de vier ronde lichten aan de voorkant, de enige ECHTE Manta zeg maar.. ). Heb de kantan van Luik nog niet gereden maar ik ken wel de viaduct van Beez, (tegen Namen) en daar bolt mijn Td4 autobox zonder morren op, beneden staat de cruisecontrol op 120 en zonder van versnelling te veranderen, zonder van toerental te veranderen gaat hij er tegen 120 kmpu op, naar het einde toe, als er al vele (die zich eerst goed gelanceerd hadden) beginnen amechtig te worden volstaat het voor mij efkens wat gas bij te geven om die mensen groen te zien lachen.
Re caravan trekken specifiek, even kijken op volgende post, en als er niet voldoende info is even vragen aan Paul (heb die naam in een van de posts gezien als zijnde caravantrekkend lid), anders eens een search doen. Weet wel dat er in Engeland redelijk wat eigenaars zijn die paardentrailers trekken en zo, dus ...
Hier die link:
http://freelander.forumup.be/viewtopic.php?t=396&mforum=freelander _________________ Will
MY01 Td4 auto 5dr. SE Epsom green.
|
|
Back to top |
|
|
Jens Vrijlander-admin
Joined: 21 Mar 2006 Posts: 3286 Location: Affligem-city
|
|
Back to top |
|
|
Järv nen echte vrijlander!!
Joined: 27 Aug 2007 Posts: 1729 Location: Europoort, NL
|
Posted: Thu Sep 13, 2007 8:10 pm Post subject: |
|
|
Hya Jens,
Ik kan zeggen dat ik helaas een antwoord heb gevonden
De enige Freelander die voldoet aan onze eisen is de enige Freelander die het niet kan worden ... en das de 2.0 Diesel.
Voor het geval dát gaan we toch nog wel even langs de dealer voor een grondige bezichtiging en proefrit met de 1.8 benzine.
Maar ik vrees met grote vrezen dat het toch de kant van een S60 of Accord op gaat.
.... zijn beide niet verkeerd, maar ze zijn geen Freelander.
cheers,
Dennis |
|
Back to top |
|
|
Jens Vrijlander-admin
Joined: 21 Mar 2006 Posts: 3286 Location: Affligem-city
|
Posted: Thu Sep 13, 2007 8:29 pm Post subject: |
|
|
als het niet voor constant te trekken is..
Hier komt de freelander als trekker ook ter sprake: http://freelander.forumup.be/viewtopic.php?t=235&highlight=caravan&mforum=freelander
In ieder geval, de keuze is aan jou! Is het dan zo'n groot verschil tussen een Td4 en 1.8 op vlak van taks?
ivm de V6: loopt ook goed op LPG hoor _________________ Freelander TD4 '01 - 3 door - Bonaty Grey - hippotraveller
|
|
Back to top |
|
|
ErikDK ne goeie freelander
Joined: 02 Jul 2006 Posts: 291 Location: Niel
|
Posted: Thu Sep 13, 2007 9:09 pm Post subject: |
|
|
Jens wrote: | ivm de V6: loopt ook goed op LPG hoor | Freebieke heeft al geen te grote koffer, als ge daar nog aan gastank in plaatst dan schiet er niets meer over _________________
R I P : F R E E L A N D E R - I . '99 XEdi - 3-door - Oxford Blue
D I S C O V E R Y - II . '03 ES - black. |
|
Back to top |
|
|
Jens Vrijlander-admin
Joined: 21 Mar 2006 Posts: 3286 Location: Affligem-city
|
|
Back to top |
|
|
Järv nen echte vrijlander!!
Joined: 27 Aug 2007 Posts: 1729 Location: Europoort, NL
|
Posted: Fri Sep 14, 2007 6:47 am Post subject: |
|
|
Hya,
De reden dat de 1.8 de enige interessante is t.o.v de 2.0D en de 2.5 V6 is het volgende :
1.8 = 1427 kg = wegenbelasting Eur 154,- per 3 maanden
2,5 = 1567 kg = wegenbelasting Eur 191,- per 3 maanden
2,5 LPG = 1567 kg = wegenbelasting Eur 276,- per 3 maanden
2.0 D = 1427 kg = wegenbelasting Eur 342,- per 3 maanden
.. en dan valt de 2.5 af omdat die nogal een drankprobleem heeft.
Op dit moment heb ik een Rover met een 1.8VVC blok, het zelfde blok als de 1.8 Freelander maar dan met VVC.
Het mooist zou dan ook zijn als ik een groene 5drs freelander tegenkom waarvan het blok verrot is .... dan kan het blok van m'n Rover erin
Het blok zal het dan wel ietsjes moeilijker hebben omdat ie ipv 1050kg nu 1427kg an de rol moet brengen.
... maar ik vrees dat ik er niet zoeen ga vinden voor een leuke prijs.
cheers,
Dennis |
|
Back to top |
|
|
Scholten ne goeie stevige vette freelander
Joined: 12 Dec 2006 Posts: 882
|
|
Back to top |
|
|
Jens Vrijlander-admin
Joined: 21 Mar 2006 Posts: 3286 Location: Affligem-city
|
|
Back to top |
|
|
Will nen echte vrijlander!!
Joined: 29 Jun 2006 Posts: 1497 Location: Vlaams Brabant of N50 57.766 E4 15.165
|
Posted: Fri Sep 14, 2007 7:01 pm Post subject: |
|
|
Jårv wrote: |
Het blok zal het dan wel ietsjes moeilijker hebben omdat ie ipv 1050kg nu 1427kg an de rol moet brengen.
... maar ik vrees dat ik er niet zoeen ga vinden voor een leuke prijs.
cheers,
Dennis |
Hi Dennis,
Ik veronderstel dat de aandrijfverhoudingen wel aangepast zijn aan het extra gewicht hoor. _________________ Will
MY01 Td4 auto 5dr. SE Epsom green.
|
|
Back to top |
|
|
Järv nen echte vrijlander!!
Joined: 27 Aug 2007 Posts: 1729 Location: Europoort, NL
|
Posted: Fri Sep 14, 2007 7:21 pm Post subject: |
|
|
Scholten wrote: | Niemand met een groene Freelander die eens even z'n 1.8 blok wil opblazen? Flauw hoor!!!! |
..... 't zou me wat wezen.
't is dat die freelanders nog best wat waard zijn, maar anders zou je zeggen met die koppakking van die k-blokken dat er dan best wel ergens eentje te vinden zou moeten zijn.
Will wrote: | Ik veronderstel dat de aandrijfverhoudingen wel aangepast zijn aan het extra gewicht hoor. |
Dat vermoeden hadden wij ook al, daarom willen we er toch nog ff mee gaan rijden.
Voor dat vierwielgebeuren en wat modderbaggeren moet het wel anders zijn dan in m'n voorwielaangedrevensnelwegmonster
M'n vrouw had een mooie 5drs gezien in Dordrecht ... maar die bleek helaas al verkocht.
Ik hoop dat de freelander ons nog gaat verrassen want we vinden het een leukere wagen als die andere 2.
cheers,
Dennis |
|
Back to top |
|
|
Järv nen echte vrijlander!!
Joined: 27 Aug 2007 Posts: 1729 Location: Europoort, NL
|
Posted: Sat Jan 05, 2008 4:57 pm Post subject: AAAAAAAAAAAAAHHHHH ........ GOED NIEUWS! |
|
|
Hya,
Nâh, 't is er dan eindelijk van gekomen.
Vanmiddag is er vastgelegd dat volgende week donderdag de volgende Freelander voor onze deur staat
Ik is behoorlijk happy mag ik U melden
'k vrees alleen dat ik van m'n vrouw er niet direct de modder mee in mag
cheers,
Dennis |
|
Back to top |
|
|
|