Land Rover Freelander Club Forum Index Land Rover Freelander Club
Welkom op het forum! Hier kan je terecht voor alles i.v.m. de Land Rover Freelander!!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 ProfileProfile   You have no new messagesYou have no new messages   Log out Log out  

reservoire koppeling ??+oplossing!!!!!!!!!
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL1
View previous topic :: View next topic  
Author Message
nadjila
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 17 Aug 2011
Posts: 334

PostPosted: Fri Jan 11, 2013 8:32 pm    Post subject: Reply with quote

DeepSpaceAlien wrote:
Bij de mijne heeft het 430 EUR gekost.
Was wel niet bij een officiële LR-dealer en is al enkele jaren geleden Wink

2008 om juist te zijn :p


Vandaag de master laten vervangen, niet officieel LR maar bij Paul 4WD in Leuven. 1e keer geweest, heel vriendelijk, veel uitleg. Tot nu toe zeer positief (als er zijn met slechte ervaringen daar, hoor ik het graag).

Als de slave zou moeten vervangen worden, zal het een goei 400€ zijn en een dagje werk.
Blijkbaar de 'pech' Wink dat het ene met BMW-motor is. Voor de Rover-motor zijn de onderdelen goedkoper en is het werk wat eenvoudiger.

BTW: effe mijn broer zijn p38 geleend vandaag. Was effe wennen, maar Cool dance Cool
Morgen terugdoen, maar ni langs de kortste of meest verharde weg Twisted Evil
opwarmen voor Axel, zowel de wagen als ik Smile

_________________
FL1 2003-TD4 Kalahari-5dr vervangen door
D2 1999 ES Automaat
Back to top
View user's profile Send private message
Mathias
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 01 Dec 2009
Posts: 2463

PostPosted: Fri Jan 11, 2013 8:41 pm    Post subject: Reply with quote

nadjila wrote:
DeepSpaceAlien wrote:
Bij de mijne heeft het 430 EUR gekost.
Was wel niet bij een officiële LR-dealer en is al enkele jaren geleden Wink

2008 om juist te zijn :p


Vandaag de master laten vervangen, niet officieel LR maar bij Paul 4WD in Leuven. 1e keer geweest, heel vriendelijk, veel uitleg. Tot nu toe zeer positief (als er zijn met slechte ervaringen daar, hoor ik het graag).

Als de slave zou moeten vervangen worden, zal het een goei 400€ zijn en een dagje werk.
Blijkbaar de 'pech' Wink dat het ene met BMW-motor is. Voor de Rover-motor zijn de onderdelen goedkoper en is het werk wat eenvoudiger.

BTW: effe mijn broer zijn p38 geleend vandaag. Was effe wennen, maar Cool dance Cool
Morgen terugdoen, maar ni langs de kortste of meest verharde weg Twisted Evil
opwarmen voor Axel, zowel de wagen als ik Smile


Axel, whiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii shocked2 shocked2 shocked2

_________________
Mathias' Freelander I TD4 '04
"Debbie" Land Rover Series 1 80 inch '52
Back to top
View user's profile Send private message
silkwood
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 14 Jul 2008
Posts: 2611
Location: Eijsden, Nederland

PostPosted: Wed Mar 13, 2013 4:57 pm    Post subject: Reply with quote

t-ke wrote:
eventjes een update:
heb deze week ook plots problemen gekregen met de koppeling.
proberen te ontluchten en toen er wat olie uitkwam deed het pedaal
helemaal niets meer.
een 4 tal maanden geleden is mijn koppeling vervangen geweest,
en vermits de bute en de pomp 1 geheel zijn kon daar niets mis zijn.
dus na wat intensief zoekwerk heb ik gevonden dat het geen gecombineerd rem en koppeling circuits is!
maar deze idd gescheiden zijn!
het reservoir zit onder de zekeringkast van de moter,
(bustuurderskant kleine kast naast de L vormige)
als je deze wegneemt en daarna de relais die tegen het schot zit,
(naast de stikker met het brandstofpomje)
zie je een rode dop (afblijven dit is de noodregeling van de brandstofafsluiting) daarboven echt tegen het schot en zowat onder de
metalen leiding zit een klein reservoir met een rubberen dop. dat is het!!
en het is even handig om te vullen dan het te vinden !
de dop kan je gewoon naar boven trekken.
mooi vullen ,pedaal indrukken,ontluchtingsventiel open en toe pedaal los.
(of met de hand naar boven trekken als er geen weerstand meer is) dit blijven herhalen tot het pedaal weer een mooie weerstand heeft .
en er een mooi straaltje olie uit het ventiel komt .
en ondertussen goed opletten dat er voldoende vloeistof in het reservoir zit ,regelmatig bijvullen dus !!
het ontluchtingsventiel vind je als je tussen het motorblok en de batterij
kijkt.
daar zie je op de boite een leidingetje een 5 tal cm omhoog komen
en in een bochtje horizontaal naar de batterij wijzen .
-een sleutel 13 om de hals tegen te houden en een sleutel 8 om het ventiel open te draaien (een heel klein beetje maar, net genoeg om de lucht te laten ontsnappen)
-een sleutel 10 om het zekeringkastje te demonteren (3 moertjes, 1 aan de sluiting, 2 binnenin)
-de vloeistof is dezelfde dan voor de remmen
- wel rekening houden dit op een propere en droge plaats/manier te doen,
want de olie trekt vocht aan

ik hoop dat dit een duidelijke uitleg is en dat sommige mensen hier echt iets aan geen hebben.
het is blijkbaar zo dat veel problemen met de koppeling ermee te maken hebben dat dit reservoir verwaarloost word.
en het ook veel vergeten word na een werkje aan de boite.
als het niveau van de vloeistof te laag staat kan er lucht opgezogen worden, en na ontluchting is het reservoir dan helemaal leeg.

SOS
H E L P
…---…


Allez.
Vanmorgen om 7.36 uur vertrokken naar mijn werk zo’n 35km verderop.
Mmm, koppeling werkt wat moeilijk en pedaal gaat (te) gemakkelijk en grijpt al heel diep.
Eerste verkeerslicht. Euhm, schakelen gaat nu wel heel erg moeilijk, maar zo meteen stuk autoweg.
Einde autoweg: PROBLEM krijg auto niet meer in 1e versnelling, poeh, gelukkig wel in 2.
Laatste 7 km tot op kantoor in 2e gereden. Ja, ook bij optrekken
Op kantoor ANWB gebeld. Goede service.
Kerel heeft absoluut z’n best gedaan.
Koppeling ontlucht, pedaal helemaal geen druk meer. “sorry meneer” maar het is een gesloten systeem dat kan ik niet vullen.
Dus afslepen: VOORDEEL: Vroeger thuis, NADEEL: M’n auto is stuk.



T-KE en andere techneuten. Werkt datgene wat je gedaan hebt? Kan ik daar in ieder geval een paar dagen/weken mee voor uit zodat ik onderdeel (mastercylinder) uit the UK kan laten komen?

Wijze mannen en vrouwen, jullie raad/advies is (dringend) gewenst!!

Overigens het is uitgelopen op een helemaal verkeerde dag. Zie in mijn voorstellen.

_________________

https://picasaweb.google.com/108825569965543438716
Silkwood's Java Black Freelander Td4, 5 drs, bjr 10-2005
Back to top
View user's profile Send private message
t-ke
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 19 Nov 2007
Posts: 1357
Location: N51.0662/E4.3581

PostPosted: Wed Mar 13, 2013 7:18 pm    Post subject: Reply with quote

Ja dat werkt
Gewoon bijvullen en ontluchten
Als je echt een lek hebt kan het zijn dat je het enkele dagen later nog eens moet doen
Je hebt men nr als je info moet hebben bel maar !

_________________
fl1 td4 E '04 3deurs Giverny Green. Rip Sad
Rr p38 2.5 holland&holland

---------------------------------------
always smile, it confuses people!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
silkwood
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 14 Jul 2008
Posts: 2611
Location: Eijsden, Nederland

PostPosted: Wed Mar 13, 2013 7:44 pm    Post subject: Reply with quote

t-ke wrote:
Ja dat werkt
Gewoon bijvullen en ontluchten
Als je echt een lek hebt kan het zijn dat je het enkele dagen later nog eens moet doen
Je hebt men nr als je info moet hebben bel maar !


Thanx. Ook voor smsje. Wink

_________________

https://picasaweb.google.com/108825569965543438716
Silkwood's Java Black Freelander Td4, 5 drs, bjr 10-2005
Back to top
View user's profile Send private message
nadjila
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 17 Aug 2011
Posts: 334

PostPosted: Wed Mar 13, 2013 8:02 pm    Post subject: Reply with quote

silkwood wrote:


Wijze mannen en vrouwen, jullie raad/advies is (dringend) gewenst!!



Als je de master hebt laten vervangen, voor je naar huis rijdt effe motorkap opendoen.

Nadat de mijne vervangen is geweest, ging ik na enkele dagen es olie en ruitensproeiervloeistof checken.
Zag iets blinken dat niet onder de motorkap thuishoorde: sleutel 8 en 13 staken nog op het ontluchtingsventiel Shocked
misschien is ie wel zelfontluchtend Smile

_________________
FL1 2003-TD4 Kalahari-5dr vervangen door
D2 1999 ES Automaat
Back to top
View user's profile Send private message
Jens
Vrijlander-admin
Vrijlander-admin


Joined: 21 Mar 2006
Posts: 3286
Location: Affligem-city

PostPosted: Wed Mar 13, 2013 8:26 pm    Post subject: Reply with quote

kan je zeker zelf depaneren. Ik heb met de mijne zo nog relatief lang rond gereden (enkele maanden denk ik), zelfs mee naar zwitserland en terug. Wel een busje olie mee uiteraard. Laughing

Gewoon reservoir met spuit en lange slang aanvullen, enkele keren 'pompen' met de koppeling en je kan weer (tijdelijk) weg.

Uiteindelijk zal het wel gemaakt moeten worden, is toch een zwakke plek van de freebie.

_________________
Freelander TD4 '01 - 3 door - Bonaty Grey - hippotraveller


Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mathias
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 01 Dec 2009
Posts: 2463

PostPosted: Wed Mar 13, 2013 10:13 pm    Post subject: Reply with quote

Als ik iets van stukken uit de UK moet meenemen, binnen twee weken ben ik er terug naar toe Very Happy

_________________
Mathias' Freelander I TD4 '04
"Debbie" Land Rover Series 1 80 inch '52
Back to top
View user's profile Send private message
Yohani
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 25 Dec 2009
Posts: 435
Location: Putte (Mechelen)

PostPosted: Thu Mar 14, 2013 12:10 pm    Post subject: Reply with quote

Jens wrote:
kan je zeker zelf depaneren. Ik heb met de mijne zo nog relatief lang rond gereden (enkele maanden denk ik), zelfs mee naar zwitserland en terug. Wel een busje olie mee uiteraard. Laughing

Gewoon reservoir met spuit en lange slang aanvullen, enkele keren 'pompen' met de koppeling en je kan weer (tijdelijk) weg.

Uiteindelijk zal het wel gemaakt moeten worden, is toch een zwakke plek van de freebie.


Rijd ondertussen zo al +/- 2 jaar rond ondertussen, maar gezien de intervallen tussen het bijvullen korter en korter worden, zal binnenkort toch ook de herstelling moeten gebeuren.

Wat ik als gevolg daarvan ook heb is, dat als de auto een tijdje stil gestaan heeft terwijl ik in verlof ben, die heel slecht schakeld en naargelang ik er terug een paar dagen mee rijd, schakelt die dan opnieuw beter en beter, dus tot op zekere hoogte inderdaad zelfontluchtend Mr. Green

Is bovendien blijkbaar geen al te prettig/gemakkelijk jobke, heb ik al begrepen. Ga wel ineens ook volledig de koppeling vervangen, gezien de versnellingsbak er toch af moet ( De Freelander heeft +/- 115000km)...

Yohani Razz

_________________
Frl 1 3drs 2.0 Td4 Sport Epsom Green '04
Defender 200Tdi 110 HCPU camper '92
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
silkwood
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 14 Jul 2008
Posts: 2611
Location: Eijsden, Nederland

PostPosted: Thu Mar 14, 2013 12:17 pm    Post subject: Reply with quote

Wederom een echt geweldige service gekregen van de Land Rover dealer Enschede. ik heb de auto daar 5 jaar geleden gekocht. in die tijd heb ik hun 3 of 4 keer nodig gehad, en geen enkele moeite is te veel. Perfect.

Ik heb nu de montagehandleiding in pdf ontvangen om de hoofdcilinder van een links gestuurde Td4 te vervangen.
Ook zou ik op die manier kunnen vullen om "tijdelijk" verder te kunnen.

Nu misschien een domme vraag. Embarassed Waar vul ik mee? ik bedoel wat gaat er in?

Ja, vroeger was ik donkerblond, inmiddels is dat erotisch grijs geworden.

_________________

https://picasaweb.google.com/108825569965543438716
Silkwood's Java Black Freelander Td4, 5 drs, bjr 10-2005
Back to top
View user's profile Send private message
nadjila
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 17 Aug 2011
Posts: 334

PostPosted: Thu Mar 14, 2013 3:18 pm    Post subject: Reply with quote

silkwood wrote:


Nu misschien een domme vraag. Embarassed Waar vul ik mee? ik bedoel wat gaat er in?

Ja, vroeger was ik donkerblond, inmiddels is dat neurotisch grijs geworden.


Is dat geen remvloeistof dot4 dat daar ingaat?

_________________
FL1 2003-TD4 Kalahari-5dr vervangen door
D2 1999 ES Automaat
Back to top
View user's profile Send private message
nadjila
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 17 Aug 2011
Posts: 334

PostPosted: Thu Mar 14, 2013 3:31 pm    Post subject: Reply with quote

Yohani wrote:

Is bovendien blijkbaar geen al te prettig/gemakkelijk jobke, heb ik al begrepen. Ga wel ineens ook volledig de koppeling vervangen, gezien de versnellingsbak er toch af moet ( De Freelander heeft +/- 115000km)...

Yohani Razz


De master valt mee, de slave is inderdaad een heel karwei.
Mijne schakelt soms ook nog stroef, de combo slave/koppeling wenkt net zoals bij jou (+/- 136000km)
Voorlopig gaat het enkele dagen goed, dan een dagje nukkig, dan weer beter...

_________________
FL1 2003-TD4 Kalahari-5dr vervangen door
D2 1999 ES Automaat
Back to top
View user's profile Send private message
t-ke
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 19 Nov 2007
Posts: 1357
Location: N51.0662/E4.3581

PostPosted: Thu Mar 14, 2013 5:31 pm    Post subject: Reply with quote

nadjila wrote:
silkwood wrote:


Nu misschien een domme vraag. Embarassed Waar vul ik mee? ik bedoel wat gaat er in?

Ja, vroeger was ik donkerblond, inmiddels is dat neurotisch grijs geworden.


Is dat geen remvloeistof dot4 dat daar ingaat?


Daar heb je gelijk in
Wink

_________________
fl1 td4 E '04 3deurs Giverny Green. Rip Sad
Rr p38 2.5 holland&holland

---------------------------------------
always smile, it confuses people!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
silkwood
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 14 Jul 2008
Posts: 2611
Location: Eijsden, Nederland

PostPosted: Thu Mar 14, 2013 8:29 pm    Post subject: Reply with quote

Neurotisch of de Dot4??

dedju laat maar. Je hoeft niet te reageren. Wink Wink Wink

_________________

https://picasaweb.google.com/108825569965543438716
Silkwood's Java Black Freelander Td4, 5 drs, bjr 10-2005
Back to top
View user's profile Send private message
t-ke
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 19 Nov 2007
Posts: 1357
Location: N51.0662/E4.3581

PostPosted: Thu Mar 14, 2013 8:50 pm    Post subject: Reply with quote

Allebei Wink

_________________
fl1 td4 E '04 3deurs Giverny Green. Rip Sad
Rr p38 2.5 holland&holland

---------------------------------------
always smile, it confuses people!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL1 All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 3 of 5
Watch this topic for replies
 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum
You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.be free forum, create your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.094