Land Rover Freelander Club Forum Index Land Rover Freelander Club
Welkom op het forum! Hier kan je terecht voor alles i.v.m. de Land Rover Freelander!!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 ProfileProfile   You have no new messagesYou have no new messages   Log out Log out  

batterij
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL2
View previous topic :: View next topic  
Author Message
aline chelles
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 30 Jan 2010
Posts: 28

PostPosted: Sun Aug 29, 2010 2:51 pm    Post subject: Reply with quote

gisteren (auto stond 4 dagen stil) bij het starten las ik 'VOLTAGE LOW' op de radiodisplay en starten ging niet. Dan hebben we zelf de kabels aangesloten, onmiddellijk startte de motor en zo moesten we niet op LR Assistance wachten.
Deze keer werd er geen 12V plug gebruikt want de vorige keer hadden we idd het GPS toestel ingeplugd alhoewel dat op OFF stond.
In de garage werd er (de vorige maal) geen stroomverlies gemeten, bij sluiten van de auto gaat binnenlicht autom. uit, enkel het alarm (rood knipperlicht) brandt.
Iemand enig idee wat het verbruik veroorzaakt.

Question
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
eds
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 20 May 2010
Posts: 306
Location: Sint Niklaas

PostPosted: Sun Aug 29, 2010 8:11 pm    Post subject: Reply with quote

Of....een kapotte accu/alternator Question Question Question

_________________
Greetz,
Eddy.

Freelander2 S TD4-Zermatt Silver + Sport Styling Pack + Privacy glass
Back to top
View user's profile Send private message
aline chelles
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 30 Jan 2010
Posts: 28

PostPosted: Sat Sep 04, 2010 7:28 pm    Post subject: Reply with quote

gisteren heb ik vlgde situatie meegemaakt; de wagen was niet op slot, ik stond (stil) op 1 meter afstand, de sleutel was niet binnen het bereik en plotsklaps sluit de auto automatisch af!
Zou dit mss iets te maken kunnen hebben met stroomverbruik?

Hopelijk doet (start) hij morgen zoals het moet, want er staat een (buitenlandse) reis op het programma.

Op hoop van zegen... en bij m'n thuiskomst ga ik (nog maar s) naar de LR-garage.

Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
eds
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 20 May 2010
Posts: 306
Location: Sint Niklaas

PostPosted: Sun Sep 05, 2010 7:07 pm    Post subject: Reply with quote

Als je de auto ontgrendeld en geen enkele deur open doet zal de auto na ong.90sec terug vergrendelen.

Gebeurde het op een parking? Het zou kunnen dat hij reageerde op een andere afstandsbediening. Komt nog voor hoor, het is om die reden dat het bovenstaande is ingebouwd Wink

_________________
Greetz,
Eddy.

Freelander2 S TD4-Zermatt Silver + Sport Styling Pack + Privacy glass
Back to top
View user's profile Send private message
aline chelles
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 30 Jan 2010
Posts: 28

PostPosted: Mon Sep 06, 2010 9:11 pm    Post subject: Reply with quote

de wagen was idd ontgrendeld en stond in de (ondergrondse gemeenschappelijke) garage, maar er was geen hinder van andere afstandbediening. ga bij m'n thuiskomst toch s naar de dealer.

bedankt voor de reactie
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
wouterke
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 08 Oct 2009
Posts: 16
Location: Amsterdam

PostPosted: Wed Sep 08, 2010 8:24 pm    Post subject: Reply with quote

Automatisch afsluiten heb ik ook een paar keer meegemaakt. Ik hoor graag wat je garage er van vindt.

_________________
FL 2 S - 2008 - zermattsilver
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
aline chelles
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 30 Jan 2010
Posts: 28

PostPosted: Sun Aug 28, 2011 8:25 pm    Post subject: Reply with quote

Gisteren startte wagen nog maar s niet, dus voor de 2de x deze maand LR Assistance opgebeld, deze keer had de wagen 3 dagen stil gestaan! Er werden/worden geen korte afstanden afgelegd.
Ik zou mss het alarm (en nog wat anders..) kunnen (laten) uitschakelen, wagen slaapt binnen. Inmiddels staan er zo'n 22000 km op de teller.
Met de batterij is NIKS mis mee, die werd gecheckt bij het eerste voorval, en dat was 4 weken na aankoop! Toen is er geen stroomverlies gemeten.
Heeft hier iemand ervaring mee (bepaalde zekeringen uitschakelen)?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
aline chelles
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 30 Jan 2010
Posts: 28

PostPosted: Fri Sep 23, 2011 7:38 pm    Post subject: Reply with quote

de wagen heeft een nachtje geslapen bij de dealer, en men heeft bemerkt dat het stroomverlies veroorzaakt werd door de radio. Achter het dashbord voelde men dat de radio abnormaal warm was (radio bleef in 'stand by', vandaar het verbruik en de accu problems)

Heb nu een nw radiotoestel, en als ik nu de sleutel wegneem, dan staat er niets meer te lezen op het radioschermpje. Voorheen was steeds het klokje leesbaar.

Op de boordcomputer is er precies ook iets gewijzigd;
ttz links bovenaan staat er nu --:--
Weet niet wat dit betekent en eigenlijk weet ik niet meer wat daar voorheen te lezen stond.
Iemand?
Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
boogylander
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 10 Jan 2010
Posts: 396
Location: Schriek (Heist-op-den-Berg)

PostPosted: Sun Sep 25, 2011 9:51 am    Post subject: Reply with quote

Er zijn verschillende "standen" waarin je contact zich kan bevinden hé:
1- helemaal geen sleutel
2- "key docked" maar geen contact aan
3- contact aan (kort op START/STOP drukken als key docked)
4- contact + accessories aan (lang op START/STOP drukken)
5- motor gestart

Bij mijn FL2 (radio en A/C maar geen navigatie) is het als volgt:
1 => alle schermpjes helemaal uit
2 => schermpje vd radio: backlight aan, klok rechtsboven
3 => schermpje vd radio: volledig werkend, radio is nu aan (foto boven)
4 => nu gaan ook de schermpjes op de console aan (foto onder)
5 => identiek als 4 (niet geverifieerd maar ik ben redelijk zeker)

Back to top
View user's profile Send private message
aline chelles
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 30 Jan 2010
Posts: 28

PostPosted: Sun Sep 25, 2011 8:01 pm    Post subject: Reply with quote

klopt helemaal, nu ik je foto bekijk herinner ik me dat op de boordcomputer de tijd linksboven aangegeven werd.
Dan zal ik nog maar s naar de dealer rijden om dit terug te laten instellen.

Bedankt voor de info.

Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Arragon
een tamelijk stevig freelanderke
een tamelijk stevig freelanderke


Joined: 05 Oct 2008
Posts: 105
Location: Hopwijk

PostPosted: Sun Sep 25, 2011 8:41 pm    Post subject: Reply with quote

De tijd moet je toch zelf kunnen instellen?

_________________

Terug naar de natuur, zeg het asfalt en beton vaarwel.
Back to top
View user's profile Send private message
Paul
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 31 Mar 2007
Posts: 301
Location: Gent

PostPosted: Wed Sep 28, 2011 8:01 pm    Post subject: Reply with quote

Electronica is prachtig - als het werkt. Helaas is ze vaak gevoelig aan storingen waar zelfs "specialisten" geen raad mee weten. In geval van niet willen starten (startmotor doet niets en da's wat anders dan een traag draaiende startmotor die er uiteindelijk niet meer in slaagt de motor rond te krijgen: dat ligt dan inderdaad aan een lege accu) kun je inderdaad het best de startkabels losmaken (eerst de min) en ze een paar minuten tegen elkaar houden. (doe dit natuurlijk niet als er nog een van beide met een accupool verbonden is !). Vervolgens weer stevig aansluiten, eerst de positieve klem en pas daarna de negatieve. Zo voorkom je dat je met je sleutel een kortsluiting veroorzaakt als je per ongeluk metaal van de auto raakt.
Een van de oorzaken van niet willen starten is ondermeer té snel op de startknop duwen. Dus sleutel in het stopcontact duwen en eerst een paar seconden wachten tot de auto doorheeft dat hij binnenkort zal moeten starten...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
DeepSpaceAlien
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 22 Sep 2011
Posts: 1219
Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel

PostPosted: Wed Sep 28, 2011 10:08 pm    Post subject: Reply with quote

De positieve hoef je niet echt los te maken Wink Als je de negatieve loshebt, dan maakt de accu al geen deel meer uit van het circuit Smile Je kan dan gerust de negatieve van de auto tegen de positieve houden terwijl die laatste nog aan de accu zit. Wel altijd best enkele seconden (10 a 30) wachten voor je de 2 polen van de wagen kortsluit. Dit om condensatoren in je electronica (in je computer e.d.) de kans te geven om zichzelf reeds (deels) te ontladen.
Is niet noodzakelijk, maar ik raad het toch maar aan Very Happy

Als je de kabels kortsluit, hou ze dan ook even zo, dat alle reststroom uit je circuit kan verdwijnen .

_________________
As slow as possible, but as fast as necessary !
LANDBOUW=TOEKOMST
Grtjs Owendrie Teejeleej
[IMG]http://s03.flagcounter.com/count/AqLq/bg_B5FF6B/txt_000000/border_000000/columns_8/maxflags_248/viewers_0/labels_0/pageviews_0/flags_1/[/IMG]
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
silkwood
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 14 Jul 2008
Posts: 2611
Location: Eijsden, Nederland

PostPosted: Sat Oct 15, 2011 8:24 pm    Post subject: Reply with quote

aline chelles wrote:
Gisteren startte wagen nog maar s niet, dus voor de 2de x deze maand LR Assistance opgebeld, deze keer had de wagen 3 dagen stil gestaan! Er werden/worden geen korte afstanden afgelegd.
Ik zou mss het alarm (en nog wat anders..) kunnen (laten) uitschakelen, wagen slaapt binnen. Inmiddels staan er zo'n 22000 km op de teller.
Met de batterij is NIKS mis mee, die werd gecheckt bij het eerste voorval, en dat was 4 weken na aankoop! Toen is er geen stroomverlies gemeten.
Heeft hier iemand ervaring mee (bepaalde zekeringen uitschakelen)?


Hi, tijdens mijn zoektocht voor een mogelijke oplossing van een prpobleem met de mijne kwam ik dit tegen met betrekking tot de ontlading van de accu van de Freelander 2.

LTB00391
21 June 2011
Flat Battery For No Apparent Reason
Cause: The Infotainment Control Module does not shutdown correctly when exiting the vehicle.
Remedy: Reconfigure (update firmware on) the Infotainment Control Module.

_________________

https://picasaweb.google.com/108825569965543438716
Silkwood's Java Black Freelander Td4, 5 drs, bjr 10-2005
Back to top
View user's profile Send private message
DeepSpaceAlien
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 22 Sep 2011
Posts: 1219
Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel

PostPosted: Sat Oct 15, 2011 9:24 pm    Post subject: Reply with quote

Nog even een vraagje... Nu is de batterij al enkele maanden oud ?

Hoeveel keer is ze al leeg geweest en hoe leeg ?

Lood-Zuur accu's kunnen daar namelijk slecht tegen Wink

Ze kunnen op korte tijd afsterven (kristalliseren)

De verliesstroom hoeft niet onmiddelijk op te treden. Dat kan ook optreden na enkele minuten/uren stilstand.

Heb je een multimeter/batterijmeter ? Anders even aanschaffen bij hubo of dergelijke. Goedkoopste model kost zo'n 7EUR . Je kan dan bij stilstand de batterijspanning meten. Deze moet meer dan 12V zijn. Zeker gezien de leeftijd van de batterij. Vervolgens de motor starten en opnieuw meten.
Dan moet de spanning beduidend stijgen naar 13 a 14.4v . Als dat het geval is weet je dat je alternator (dynamo) werkt. Je kan vervolgens ook je lampen, verwarming, airco ed aanschakelen en nog eens meten om te zien of hij voldoende laadstroom levert om je circuits te voorzien en gelijktijdig nog bij te laden. (Met alles aan mag de spanning iets zakken, maar moet nog altijd meer zijn dan in het begin (stilstaande motor) 13.4 en hoger is goed.

Wel opletten, als je bvb extra stralers hebt op het dak of in de bumper, kan het zijn dat de combinatie van deze te zwaar is voor je alternator.

Als je in totaal voor 480Watt licht doet branden, dan trekt dit 40Ampere. Dan schiet er niks meer over om je batterij bij te laden.

Ik zou eerst eens meten voor verliesstroom over langere tijd. Wagen op slot (knopje onder motorkap aftapen zodat hij denkt dat deze dicht is. Dan gedurende enkele minuten/uren de meter in het ook houden.
Je kan dit doen op V (Volt) setting, parallel op je batterij. Zie je de spanning ineens met meer dan 0.1 a 0.2 v zakken dan begint het verlies. Je kan ook meten met een Amperemeter in serie met de batterij en de auto. Dit is duidelijker maar vergt een goede meter (eentje die minstens 20A) kan verdragen. LET OP : Niet starten of sterk verbruikende accesoires inschakelen met de meter ertussen, anders is de zekering van de meter naar de vaantjes of de meter zelf. Als je dan bvb 20mA meet (verbruik klokje, receiver afstandsbediening, alarm) en deze stijgt sterk na enkele ogenblikken sterk, dan weet je ook dat hij verliest.

Nu kunnen het maar 2 dingen zijn. Of hij verliest stroom, of de batterij loopt vanzelf leeg. Iets anders kan niet. Electriciteit verdwijnt nooit in het niets.

Als je dan verlies ontdekt kan je beginnen zoeken van waar het komt, maar dat leg ik later mss wel uit.

Eerst zou ik toch nog eens langs een garage of liefst batterijspecialist langsgaan (Niet diegene waar de de accu gekocht hebt) en de batterij laten uitmeten.

Denk er ook aan dat niet zozeer de vrieskou, maar wel hoge temperaturen nefast zijn voor de levensduur van je batterij. Je merkt idd eerder dat ze kapot is in de winter, maar meestal is de schade gebeurd in de zomer. Als je wil kan je een nieuwe batterij op enkele weken helemaal om zeep krijgen. Zeker als je ze verschillende malen sterk ontlaadt. Als de starter niet meer rondkan of de spanning tussen de polen is minder dan 10v dan is ze aan het kapotgaan.

Mijn accu's van al onze machinerie (auto's ed) gaan meestal 6 a 8 jaar mee. Ik heb dus geluk Smile Behalve onze oude traktor, die gaat alle 4j kapot. Dit komt ook omdat die alternator volgens een oud systeem is en de spanning niet goed geregeld. Bij stationair tot 1000rpm laadt hij niet en boven de 1600rpm geeft hij dan weer veel te veel. Vermoeiend voor de accu dus. Hopelijk ben je er snel uit. Ik weet niet van waar je bent, maar hier bij mij in de buurt is een accuspecialist die meteen een kastje aan je batterij kan hangen en aan de hand van het serienummer aflezen hoe goed ze nog is.

Grtjs Jurgen

_________________
As slow as possible, but as fast as necessary !
LANDBOUW=TOEKOMST
Grtjs Owendrie Teejeleej
[IMG]http://s03.flagcounter.com/count/AqLq/bg_B5FF6B/txt_000000/border_000000/columns_8/maxflags_248/viewers_0/labels_0/pageviews_0/flags_1/[/IMG]
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL2 All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Page 2 of 3
Watch this topic for replies
 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum
You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.be free forum, create your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.121