Nog even een vraagje... Nu is de batterij al enkele maanden oud ?
Hoeveel keer is ze al leeg geweest en hoe leeg ?
Lood-Zuur accu's kunnen daar namelijk slecht tegen
Ze kunnen op korte tijd afsterven (kristalliseren)
De verliesstroom hoeft niet onmiddelijk op te treden. Dat kan ook optreden na enkele minuten/uren stilstand.
Heb je een multimeter/batterijmeter ? Anders even aanschaffen bij hubo of dergelijke. Goedkoopste model kost zo'n 7EUR . Je kan dan bij stilstand de batterijspanning meten. Deze moet meer dan 12V zijn. Zeker gezien de leeftijd van de batterij. Vervolgens de motor starten en opnieuw meten.
Dan moet de spanning beduidend stijgen naar 13 a 14.4v . Als dat het geval is weet je dat je alternator (dynamo) werkt. Je kan vervolgens ook je lampen, verwarming, airco ed aanschakelen en nog eens meten om te zien of hij voldoende laadstroom levert om je circuits te voorzien en gelijktijdig nog bij te laden. (Met alles aan mag de spanning iets zakken, maar moet nog altijd meer zijn dan in het begin (stilstaande motor) 13.4 en hoger is goed.
Wel opletten, als je bvb extra stralers hebt op het dak of in de bumper, kan het zijn dat de combinatie van deze te zwaar is voor je alternator.
Als je in totaal voor 480Watt licht doet branden, dan trekt dit 40Ampere. Dan schiet er niks meer over om je batterij bij te laden.
Ik zou eerst eens meten voor verliesstroom over langere tijd. Wagen op slot (knopje onder motorkap aftapen zodat hij denkt dat deze dicht is. Dan gedurende enkele minuten/uren de meter in het ook houden.
Je kan dit doen op V (Volt) setting, parallel op je batterij. Zie je de spanning ineens met meer dan 0.1 a 0.2 v zakken dan begint het verlies. Je kan ook meten met een Amperemeter in serie met de batterij en de auto. Dit is duidelijker maar vergt een goede meter (eentje die minstens 20A) kan verdragen. LET OP : Niet starten of sterk verbruikende accesoires inschakelen met de meter ertussen, anders is de zekering van de meter naar de vaantjes of de meter zelf. Als je dan bvb 20mA meet (verbruik klokje, receiver afstandsbediening, alarm) en deze stijgt sterk na enkele ogenblikken sterk, dan weet je ook dat hij verliest.
Nu kunnen het maar 2 dingen zijn. Of hij verliest stroom, of de batterij loopt vanzelf leeg. Iets anders kan niet. Electriciteit verdwijnt nooit in het niets.
Als je dan verlies ontdekt kan je beginnen zoeken van waar het komt, maar dat leg ik later mss wel uit.
Eerst zou ik toch nog eens langs een garage of liefst batterijspecialist langsgaan (Niet diegene waar de de accu gekocht hebt) en de batterij laten uitmeten.
Denk er ook aan dat niet zozeer de vrieskou, maar wel hoge temperaturen nefast zijn voor de levensduur van je batterij. Je merkt idd eerder dat ze kapot is in de winter, maar meestal is de schade gebeurd in de zomer. Als je wil kan je een nieuwe batterij op enkele weken helemaal om zeep krijgen. Zeker als je ze verschillende malen sterk ontlaadt. Als de starter niet meer rondkan of de spanning tussen de polen is minder dan 10v dan is ze aan het kapotgaan.
Mijn accu's van al onze machinerie (auto's ed) gaan meestal 6 a 8 jaar mee. Ik heb dus geluk
Behalve onze oude traktor, die gaat alle 4j kapot. Dit komt ook omdat die alternator volgens een oud systeem is en de spanning niet goed geregeld. Bij stationair tot 1000rpm laadt hij niet en boven de 1600rpm geeft hij dan weer veel te veel. Vermoeiend voor de accu dus. Hopelijk ben je er snel uit. Ik weet niet van waar je bent, maar hier bij mij in de buurt is een accuspecialist die meteen een kastje aan je batterij kan hangen en aan de hand van het serienummer aflezen hoe goed ze nog is.
Grtjs Jurgen