Land Rover Freelander Club Forum Index Land Rover Freelander Club
Welkom op het forum! Hier kan je terecht voor alles i.v.m. de Land Rover Freelander!!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 ProfileProfile   You have no new messagesYou have no new messages   Log out Log out  

terrain response

 
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL2
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Jens
Vrijlander-admin
Vrijlander-admin


Joined: 21 Mar 2006
Posts: 3286
Location: Affligem-city

PostPosted: Fri May 28, 2010 12:55 pm    Post subject: terrain response Reply with quote

is dit de moeite om te hebben, ik bedoel dan ook "echt" de moeite hé? Of maakt dit niet zoveel verschil?

_________________
Freelander TD4 '01 - 3 door - Bonaty Grey - hippotraveller


Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
eds
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 20 May 2010
Posts: 306
Location: Sint Niklaas

PostPosted: Fri May 28, 2010 4:19 pm    Post subject: Reply with quote

Tja, daar vraag je wat. Ik zelf heb daar nog geen ervaring mee aangezien m'n Fl maar binnen 3 weken geleverd wordt, maar toen ik ging kijken voor een nieuwe FL leek de verkoper niet zonder te willen verkopen. Hij noemde het een instapversie zonder extra's (hij is natuurlijk niet onpartijdig)

Volgens mij lijkt het wel een nuttig ding als je regelmatig Offroad gaat rijden. Als je de Freelander koopt om altijd op verharde wegen te blijven heeft de Tereinrespons weinig zin volgens mij.
Natuurlijk lijkt het me wel fijn om af en toe eens andere wegen op te zoeken waar een gewone automobilist nooit komt, dat is voor mij toch enigsinds de bedoeling.

De hoofdreden waarom ik voor een Freelander heb gekozen, is om een paardentrailer te trekken. Ik denk dat dit evengoed gaat zonder tereinrespons, al staat zo'n knop wel mooi op je dashboard Wink

_________________
Greetz,
Eddy.

Freelander2 S TD4-Zermatt Silver + Sport Styling Pack + Privacy glass
Back to top
View user's profile Send private message
Jens
Vrijlander-admin
Vrijlander-admin


Joined: 21 Mar 2006
Posts: 3286
Location: Affligem-city

PostPosted: Sat May 29, 2010 10:39 am    Post subject: Reply with quote

mja, maar mijn freebie1 heeft ook geen TR en zij trekt heel goed haar plan... Het scheelt wel veel in prijs hé... Confused

_________________
Freelander TD4 '01 - 3 door - Bonaty Grey - hippotraveller


Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
eds
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 20 May 2010
Posts: 306
Location: Sint Niklaas

PostPosted: Sat May 29, 2010 1:16 pm    Post subject: Reply with quote

Idd, scheelt een stuk in de prijs maar probleem is dat TR niet als optie verkrijgbaar is maar standaard ingebouwd wordt vanaf de S reeks. Enkel de E reeks heeft geen TR maar mist nog enkele zaken tov de S zoals,
Parkeerhulp achter.
Regensensor.
Lichtsensor.
Auto Airco.
Inklapbare spiegels.
Cruise Controle.
Multifunctioneel stuur.
enz...
Al deze zaken rechtvaardigen wel enigszins de meerprijs

groetjes Eddy

_________________
Greetz,
Eddy.

Freelander2 S TD4-Zermatt Silver + Sport Styling Pack + Privacy glass
Back to top
View user's profile Send private message
superkoala
ne goeie stevige vette freelander
ne goeie stevige vette freelander


Joined: 04 Mar 2007
Posts: 823
Location: de noordpool van België

PostPosted: Mon May 31, 2010 6:27 pm    Post subject: Reply with quote

of het echt de moeite is weet ik niet, maar Flo heeft het en het is wel handig als het sneeuwt (ook handig in de file die stand:minder reactie op gaspedaal, dus rustiger vertrekken)
ook de mud&ruts heb ik al meermaals gebruikt op het terrein, maar hetzelfde stukje heb ik dan niet terug gereden om zonder te vergelijken Smile

_________________
FL2 HSE TD4 Rimini Red (met een paar opties)
de techniek staat voor niks, als ze werkt tenmiste
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Reko
ne goeie stevige freelander
ne goeie stevige freelander


Joined: 14 Dec 2006
Posts: 718

PostPosted: Tue Jun 01, 2010 7:10 am    Post subject: Reply with quote

@Jens> ja. Tis zeker de moeite. Ik heb ermee gereden op de experience en het verschil is enorm.

Het is niet zoals sommige beweren, dat je niet meer moet kunnen rijden door de electronica. Dan moet je geen at of mudbanden leggen ook.
TR zit in dezelfde categorie.

Moest ik moeten kiezen tussen tractie controle of een locker, ik kies direct voor het eerste. Wink
Back to top
View user's profile Send private message
FL II Black
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 26 Feb 2009
Posts: 16
Location: Antwerpen

PostPosted: Thu Dec 23, 2010 10:51 am    Post subject: Reply with quote

superkoala wrote:
of het echt de moeite is weet ik niet, maar Flo heeft het en het is wel handig als het sneeuwt (ook handig in de file die stand:minder reactie op gaspedaal, dus rustiger vertrekken)
ook de mud&ruts heb ik al meermaals gebruikt op het terrein, maar hetzelfde stukje heb ik dan niet terug gereden om zonder te vergelijken Smile


Staat er eigenlijk een maximumsnelhied op het gebruik ervan?
De sneeuwmodus kwam afgelopen dagen goed van pas, op de ringwegen was ik hem vergeten af te zetten.
Back to top
View user's profile Send private message
Escape
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 14 Oct 2008
Posts: 483
Location: Holsbeek

PostPosted: Fri Dec 24, 2010 7:36 am    Post subject: Reply with quote

Zover ik weet staat er geen maximum snelheid op de TR. Ik denk wel dat de elektronica zelf in zeker mate rekening houdt met de snelheid.
Als ik een Freebie zou aanschaffen, ook liefst 1 met TR. Maakt nu eenmaal het grote verschil tov de concurrentie. En zeker nuttig om met meer zelfvertrouwen het terrein in te duiken.
Het biedt mogelijkheden die ge anders nooit hebt, elk onderdeel van een wagen is een compromis, door TR kunt ge de accenten toch een beetje verschuiven naargelang de situatie.
Aan den andere kant...
- invloed op gaspedaal/reactie motor: kan je met de rechtervoet ook (met de nodige oefening)
- invloed op schakelgedrag: kan je met een manuele ook (idem)
- TC: heeft vooral effect in 'intermediate' situaties denk ik, de TC zoals in Def/DiscoII/P38a is afgesteld op 'zwaar' terrein en doet dat ook prima. Ik ben het wel niet eens met Reko, heb vroeger op den Def TC gehad, heel tevreden van, heeft veel van mijn beginnersfouten kunnen opvangen, maar toen ik overschakelde op 2 ARBs was het verschil toch nog groot. Ooit eens naast een RRS gestaan op een grashelling, beide op baanbanden, en de TR met elektronische sperren reageerde vaak net iets te laat (oa bij vertrekken) waardoor de RRS het net niet haalde terwijl de ARBs mijn Def vlotjes in beweging brachten en hielden. TC, hoe goed ook, blijft een reactief systeem (i.e. er moet eerst slip optreden voordat het systeem kan ingrijpen), waar mechanische sperren toelaten om te anticiperen (om diezelde reden verkies ik in het terrein een mechanische difflock tov visco of torsen, hoewel die laatsten op de baan en zeker nu in de sneeuw wel hun voordeel hebben).

Greetz,

Filip
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
eds
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 20 May 2010
Posts: 306
Location: Sint Niklaas

PostPosted: Sat Dec 25, 2010 11:41 am    Post subject: Reply with quote

De voorbije dagen eens goed ondervonden hoe TR het rijgedrag van je auto aanpast.
Op een besneeuwde parking effe proberen rond te slippen, eerst met TR op stand 1 (normaal). Geen probleem om slippertjes te maken.
Daarna TR op sneeuw en je moet echt al toeren uithalen om te slippen. Het is een enorm verschil!

1 Nadeel: met de TR op sneeuwstand heb je niet echt het gevoel dat de weg glad is...Dit merk je pas als je moet stoppen. Het zou dan wel eens te laat kunnen zijn Crying or Very sad

Groetjes

_________________
Greetz,
Eddy.

Freelander2 S TD4-Zermatt Silver + Sport Styling Pack + Privacy glass
Back to top
View user's profile Send private message
Yves13
een al iets groter freelanderke
een al iets groter freelanderke


Joined: 14 Jan 2010
Posts: 89
Location: Centraal Vlaanderen

PostPosted: Mon Dec 27, 2010 9:00 am    Post subject: Reply with quote

Ik heb de TR al bijna heel de maand op sneeuwstand staan.
Gewoon voor de zekerheid. Ik mijd dan ook geen enkele kans om door een goed pak sneeuw te rijden. Ook op grote parkings waar niks geruimd is kan je gewoon alles afdraaien en de LR volgt gewoon de richting (een beetje grotere bocht dat wel)
Voor de rest heb ik er ook al een hele maand een enorm grote glimlach opstaan telkens ik instap en door de sneeuw moet rijden.
Nooit geweten dat dit met de LR zo zalig zou zijn.
Het doet hem gewoon niks.
En wat dat remmen betreft, het ABS dat erop zit is toch één van de betere waar ik al mee gereden heb. Wink
Back to top
View user's profile Send private message
eds
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 20 May 2010
Posts: 306
Location: Sint Niklaas

PostPosted: Mon Dec 27, 2010 10:13 pm    Post subject: Reply with quote

[quote="Yves13"]Ik heb de TR al bijna heel de maand op sneeuwstand staan.
quote]

Heb je dan geen last dat de wagen iets trager reageerd op het gaspedaal? Ik heb het gevoel alsof hij 3 ton weegt en dat kan het soms gevaarlijk zijn als je nog snel ergens voor wil wippen of iemand snel wil inhalen.
Bij mij gaat de TR terug uit zodra ik op vaste weg kom.

Wat het ABS betreft heb je groot gelijk, werkt voortreffelijk net zoals de TR! Het zal spijtig zijn als de sneeuw verdwenen is Wink

_________________
Greetz,
Eddy.

Freelander2 S TD4-Zermatt Silver + Sport Styling Pack + Privacy glass
Back to top
View user's profile Send private message
Yves13
een al iets groter freelanderke
een al iets groter freelanderke


Joined: 14 Jan 2010
Posts: 89
Location: Centraal Vlaanderen

PostPosted: Tue Dec 28, 2010 8:39 am    Post subject: Reply with quote

Nog niet echt last van gehad. Volgens mij is het wel snelheidsafhankelijk hoe het de respons aanpast.
Op autostrade gaat hij wel meestal af (als ik er al aan denk Rolling Eyes)

Ik zal de sneeuw ook missen!! Crying or Very sad Crying or Very sad
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL2 All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1
Watch this topic for replies
 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum
You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.be free forum, create your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.076