View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Jens Vrijlander-admin
Joined: 21 Mar 2006 Posts: 3286 Location: Affligem-city
|
|
Back to top |
|
|
eds ne goeie freelander
Joined: 20 May 2010 Posts: 306 Location: Sint Niklaas
|
Posted: Fri May 28, 2010 4:19 pm Post subject: |
|
|
Tja, daar vraag je wat. Ik zelf heb daar nog geen ervaring mee aangezien m'n Fl maar binnen 3 weken geleverd wordt, maar toen ik ging kijken voor een nieuwe FL leek de verkoper niet zonder te willen verkopen. Hij noemde het een instapversie zonder extra's (hij is natuurlijk niet onpartijdig)
Volgens mij lijkt het wel een nuttig ding als je regelmatig Offroad gaat rijden. Als je de Freelander koopt om altijd op verharde wegen te blijven heeft de Tereinrespons weinig zin volgens mij.
Natuurlijk lijkt het me wel fijn om af en toe eens andere wegen op te zoeken waar een gewone automobilist nooit komt, dat is voor mij toch enigsinds de bedoeling.
De hoofdreden waarom ik voor een Freelander heb gekozen, is om een paardentrailer te trekken. Ik denk dat dit evengoed gaat zonder tereinrespons, al staat zo'n knop wel mooi op je dashboard _________________ Greetz,
Eddy.
Freelander2 S TD4-Zermatt Silver + Sport Styling Pack + Privacy glass |
|
Back to top |
|
|
Jens Vrijlander-admin
Joined: 21 Mar 2006 Posts: 3286 Location: Affligem-city
|
|
Back to top |
|
|
eds ne goeie freelander
Joined: 20 May 2010 Posts: 306 Location: Sint Niklaas
|
|
Back to top |
|
|
superkoala ne goeie stevige vette freelander
Joined: 04 Mar 2007 Posts: 823 Location: de noordpool van België
|
|
Back to top |
|
|
Reko ne goeie stevige freelander
Joined: 14 Dec 2006 Posts: 718
|
Posted: Tue Jun 01, 2010 7:10 am Post subject: |
|
|
@Jens> ja. Tis zeker de moeite. Ik heb ermee gereden op de experience en het verschil is enorm.
Het is niet zoals sommige beweren, dat je niet meer moet kunnen rijden door de electronica. Dan moet je geen at of mudbanden leggen ook.
TR zit in dezelfde categorie.
Moest ik moeten kiezen tussen tractie controle of een locker, ik kies direct voor het eerste. |
|
Back to top |
|
|
FL II Black e klein freelanderke
Joined: 26 Feb 2009 Posts: 16 Location: Antwerpen
|
Posted: Thu Dec 23, 2010 10:51 am Post subject: |
|
|
superkoala wrote: | of het echt de moeite is weet ik niet, maar Flo heeft het en het is wel handig als het sneeuwt (ook handig in de file die stand:minder reactie op gaspedaal, dus rustiger vertrekken)
ook de mud&ruts heb ik al meermaals gebruikt op het terrein, maar hetzelfde stukje heb ik dan niet terug gereden om zonder te vergelijken |
Staat er eigenlijk een maximumsnelhied op het gebruik ervan?
De sneeuwmodus kwam afgelopen dagen goed van pas, op de ringwegen was ik hem vergeten af te zetten. |
|
Back to top |
|
|
Escape ne goeie freelander
Joined: 14 Oct 2008 Posts: 483 Location: Holsbeek
|
Posted: Fri Dec 24, 2010 7:36 am Post subject: |
|
|
Zover ik weet staat er geen maximum snelheid op de TR. Ik denk wel dat de elektronica zelf in zeker mate rekening houdt met de snelheid.
Als ik een Freebie zou aanschaffen, ook liefst 1 met TR. Maakt nu eenmaal het grote verschil tov de concurrentie. En zeker nuttig om met meer zelfvertrouwen het terrein in te duiken.
Het biedt mogelijkheden die ge anders nooit hebt, elk onderdeel van een wagen is een compromis, door TR kunt ge de accenten toch een beetje verschuiven naargelang de situatie.
Aan den andere kant...
- invloed op gaspedaal/reactie motor: kan je met de rechtervoet ook (met de nodige oefening)
- invloed op schakelgedrag: kan je met een manuele ook (idem)
- TC: heeft vooral effect in 'intermediate' situaties denk ik, de TC zoals in Def/DiscoII/P38a is afgesteld op 'zwaar' terrein en doet dat ook prima. Ik ben het wel niet eens met Reko, heb vroeger op den Def TC gehad, heel tevreden van, heeft veel van mijn beginnersfouten kunnen opvangen, maar toen ik overschakelde op 2 ARBs was het verschil toch nog groot. Ooit eens naast een RRS gestaan op een grashelling, beide op baanbanden, en de TR met elektronische sperren reageerde vaak net iets te laat (oa bij vertrekken) waardoor de RRS het net niet haalde terwijl de ARBs mijn Def vlotjes in beweging brachten en hielden. TC, hoe goed ook, blijft een reactief systeem (i.e. er moet eerst slip optreden voordat het systeem kan ingrijpen), waar mechanische sperren toelaten om te anticiperen (om diezelde reden verkies ik in het terrein een mechanische difflock tov visco of torsen, hoewel die laatsten op de baan en zeker nu in de sneeuw wel hun voordeel hebben).
Greetz,
Filip |
|
Back to top |
|
|
eds ne goeie freelander
Joined: 20 May 2010 Posts: 306 Location: Sint Niklaas
|
Posted: Sat Dec 25, 2010 11:41 am Post subject: |
|
|
De voorbije dagen eens goed ondervonden hoe TR het rijgedrag van je auto aanpast.
Op een besneeuwde parking effe proberen rond te slippen, eerst met TR op stand 1 (normaal). Geen probleem om slippertjes te maken.
Daarna TR op sneeuw en je moet echt al toeren uithalen om te slippen. Het is een enorm verschil!
1 Nadeel: met de TR op sneeuwstand heb je niet echt het gevoel dat de weg glad is...Dit merk je pas als je moet stoppen. Het zou dan wel eens te laat kunnen zijn
Groetjes _________________ Greetz,
Eddy.
Freelander2 S TD4-Zermatt Silver + Sport Styling Pack + Privacy glass |
|
Back to top |
|
|
Yves13 een al iets groter freelanderke
Joined: 14 Jan 2010 Posts: 89 Location: Centraal Vlaanderen
|
Posted: Mon Dec 27, 2010 9:00 am Post subject: |
|
|
Ik heb de TR al bijna heel de maand op sneeuwstand staan.
Gewoon voor de zekerheid. Ik mijd dan ook geen enkele kans om door een goed pak sneeuw te rijden. Ook op grote parkings waar niks geruimd is kan je gewoon alles afdraaien en de LR volgt gewoon de richting (een beetje grotere bocht dat wel)
Voor de rest heb ik er ook al een hele maand een enorm grote glimlach opstaan telkens ik instap en door de sneeuw moet rijden.
Nooit geweten dat dit met de LR zo zalig zou zijn.
Het doet hem gewoon niks.
En wat dat remmen betreft, het ABS dat erop zit is toch één van de betere waar ik al mee gereden heb. |
|
Back to top |
|
|
eds ne goeie freelander
Joined: 20 May 2010 Posts: 306 Location: Sint Niklaas
|
Posted: Mon Dec 27, 2010 10:13 pm Post subject: |
|
|
[quote="Yves13"]Ik heb de TR al bijna heel de maand op sneeuwstand staan.
quote]
Heb je dan geen last dat de wagen iets trager reageerd op het gaspedaal? Ik heb het gevoel alsof hij 3 ton weegt en dat kan het soms gevaarlijk zijn als je nog snel ergens voor wil wippen of iemand snel wil inhalen.
Bij mij gaat de TR terug uit zodra ik op vaste weg kom.
Wat het ABS betreft heb je groot gelijk, werkt voortreffelijk net zoals de TR! Het zal spijtig zijn als de sneeuw verdwenen is _________________ Greetz,
Eddy.
Freelander2 S TD4-Zermatt Silver + Sport Styling Pack + Privacy glass |
|
Back to top |
|
|
Yves13 een al iets groter freelanderke
Joined: 14 Jan 2010 Posts: 89 Location: Centraal Vlaanderen
|
Posted: Tue Dec 28, 2010 8:39 am Post subject: |
|
|
Nog niet echt last van gehad. Volgens mij is het wel snelheidsafhankelijk hoe het de respons aanpast.
Op autostrade gaat hij wel meestal af (als ik er al aan denk )
Ik zal de sneeuw ook missen!! |
|
Back to top |
|
|
|