View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
henskens een al iets groter freelanderke
Joined: 19 Aug 2007 Posts: 80
|
Posted: Fri Aug 27, 2010 2:26 pm Post subject: chip tunning freelander 2 |
|
|
heeft iemand meschien ervaring met het chippen van een freelander 2 ? |
|
Back to top |
|
|
eds ne goeie freelander
Joined: 20 May 2010 Posts: 306 Location: Sint Niklaas
|
|
Back to top |
|
|
Paul ne goeie freelander
Joined: 31 Mar 2007 Posts: 301 Location: Gent
|
Posted: Tue Aug 31, 2010 8:46 pm Post subject: |
|
|
Geen ervaring met chiptuning want ik gebruik het motorvermogen nu al sporadisch tot het uiterste. 400 Nm. koppel vind ik voor een off-roader immers ruim voldoende. (ik had anders wel een andere auto gekocht)
Toch wou ik het volgende kwijt : als je een automaat hebt, is het belangrijk er rekening mee te houden dat het maximumkoppel van de bak 450 Nm. is. Veel van die chiptuners gaan tot een hogere waarde. 't Is maar dat je het weet. |
|
Back to top |
|
|
StefC een al iets groter freelanderke
Joined: 08 Mar 2010 Posts: 90 Location: Lier N51.14730/E4.60018
|
Posted: Fri Sep 03, 2010 6:41 am Post subject: |
|
|
Mij hebben ze daar eerlijk gezegd een beetje bang voor gemaakt.
Zeker als het gaat om zo'n gast die effe z'n laptop aansluit en hoppa...
Als je het al laat doen, ga dan ergens waar ze hem op de testbank kunnen zetten, om de curves van de PK's en het koppel na te kijken.
Er zijn gasten die de instellingen veranderen, en dan is het van: "doe nu eens een toerke", maar je kan als "rijder" bijzonder moeilijk de prestaties van je auto inschatten.
Misschien voel je wel dat hij beter "trekt", en dus een hoger koppel heeft, maar het zou kunnen dat je minder PK's hebt dan voordien.
Op de testbank is écht noodzakelijk.
Laat er ook nooit het maximum uithalen.
De FL2 heeft een originele versie van 160 PK.
De 150 PK versie is "ge-down-tuned" om fiscale redenen.
Geen probleem dus om hem terug naar 160 te brengen.
Wat ook mogelijk een obstakel is, zijn de instellingen van de boordcomputers.
Het re-generatie-proces van de roetfilter bvb.
Meer vermogen betekent hogere temperaturen.
Er zouden gevallen bekend zijn waarbij de roetfilter om de 2000 km aan z'n schoonmaakoperatie begint. Hierdoor krijg je een véél hoger verbruik.
Dan is er nog de EPG -of zoiets- klep, die sneller zou kunnen "aan-koeken", waardoor je vermogen na enkele maanden al slinkt, en je verbranding ontregeld wordt...
Kortom, ik heb er ook naar geïnformeerd, en heb besloten om het standaard te houden...
Een testbank dus... en dan zit je bij de gekende tuningsfirma's van België... ( Kempower / K&A / ... ) _________________ Freelander 2 SD4 HSE Autom.
|
|
Back to top |
|
|
SanderV een al iets groter freelanderke
Joined: 10 Jan 2009 Posts: 83 Location: Baasrode
|
Posted: Fri Sep 03, 2010 10:08 am Post subject: chiptuning |
|
|
Voor chiptuning is Heinz in Aalst echt een aanrader.
Die werken zeer professioneel.
Ik ben meegegaan met een vriend toen deze zijn auto liet chippen.
Eerst wordt er een curve gemaakt van de auto zijn vermogen vóór het chippen, en een klein uurtje later een curve van na het chippen.
Nu is hij 30 000 km verder en niets van problemen..
Prijs is misschien iets hoger als in een andere garage, maar je hebt het dan wel laten doen door een garage die gekend is door zijn positieve commentaren.
Mvg Sander |
|
Back to top |
|
|
MartinV nen echte vrijlander!!
Joined: 20 Aug 2010 Posts: 1528 Location: Poortugaal
|
Posted: Fri Sep 03, 2010 10:41 am Post subject: |
|
|
Paul wrote: |
Toch wou ik het volgende kwijt : als je een automaat hebt, is het belangrijk er rekening mee te houden dat het maximumkoppel van de bak 450 Nm. is. Veel van die chiptuners gaan tot een hogere waarde. 't Is maar dat je het weet. |
Paul, ik hoor voor het eerst dat er een grens is aan de bak. Kan je vertellen waar dit terug te vinden is? Lijkt me inderdaad wel een belangrijk punt om rekening mee te houden. |
|
Back to top |
|
|
Paul ne goeie freelander
Joined: 31 Mar 2007 Posts: 301 Location: Gent
|
Posted: Fri Sep 03, 2010 12:59 pm Post subject: |
|
|
Ik kan de bron niet meteen terugvinden maar de automaat van een FL2 is een Aisin Warner AWF21. |
|
Back to top |
|
|
MartinV nen echte vrijlander!!
Joined: 20 Aug 2010 Posts: 1528 Location: Poortugaal
|
Posted: Fri Sep 03, 2010 2:14 pm Post subject: |
|
|
Ok , ik wacht nog even rustig af. Veelal worden veronderstellingen "van horen zeggen " als waarheid aangenomen. Zeker wanneer het op schrift staat . Daarom zie ik altijd graag een bronvermelding ter verificatie.
Toch dank voor je info. |
|
Back to top |
|
|
Will nen echte vrijlander!!
Joined: 29 Jun 2006 Posts: 1497 Location: Vlaams Brabant of N50 57.766 E4 15.165
|
Posted: Fri Sep 03, 2010 6:58 pm Post subject: Re: chiptuning |
|
|
SanderV wrote: | Voor chiptuning is Heinz in Aalst echt een aanrader.
Die werken zeer professioneel.
Ik ben meegegaan met een vriend toen deze zijn auto liet chippen.
Eerst wordt er een curve gemaakt van de auto zijn vermogen vóór het chippen, en een klein uurtje later een curve van na het chippen.
Nu is hij 30 000 km verder en niets van problemen..
Prijs is misschien iets hoger als in een andere garage, maar je hebt het dan wel laten doen door een garage die gekend is door zijn positieve commentaren.
Mvg Sander |
Kan ik alleen maar beamen, mijn FL1 Td4 automaat is sinds october 2001 bij Heinz gechipt en vanaf het eerste ogenblik had ik de indruk, later bijgetreden door mijn vrouw, die zelf niet rijdt, dus als 'passagier' had zij het gevoeld, dat zowel de motor als de automaat véél soepeler en véél aangenamer reageren op het gas. Ik zoek natuurlijk nooit de maxima op, altijd redelijk op 't gemak, alhoewel het oud zot er soms nog eens inschiet, dan is het plezant van de power te hebben maar doorgaans is het een echt plezier met het grotere koppel en vermogen op de baan te zijn. Qua verbruik is het zoals altijd, een paard dat moet werken moet ook eten krijgen. Dus minder verbruik enz. is theoretisch misschien mogelijk maar ik heb het toch nog niet opgemerkt. Als men dezelfde prestaties hanteert dan voor het chippen "kan" het zijn dat het verbruik wat minder is maar vermits men doorgaans onbewust het hogere koppel enz. aanspreekt komt het verbruik, volgens mij, overeen met wat het was voor de ingreep. Zijn nu bijna 9 jaar verder en nog geen minuut beklaagd in ieder geval. Goeie moed en veel geluk met de FL. _________________ Will
MY01 Td4 auto 5dr. SE Epsom green.
|
|
Back to top |
|
|
henskens een al iets groter freelanderke
Joined: 19 Aug 2007 Posts: 80
|
Posted: Sat Sep 04, 2010 12:44 pm Post subject: |
|
|
Het re-generatie-proces van de roetfilter bvb.
Meer vermogen betekent hogere temperaturen.
Er zouden gevallen bekend zijn waarbij de roetfilter om de 2000 km aan z'n schoonmaakoperatie begint. Hierdoor krijg je een véél hoger verbruik.
ik heb mijne nu 5000 km en heb dit al 2 keer voor gehad dat hij die schoonmaak moest doen |
|
Back to top |
|
|
duckystyle e klein freelanderke
Joined: 21 Jan 2011 Posts: 13 Location: Nederland
|
Posted: Thu Jan 27, 2011 3:01 pm Post subject: Re: chip tunning freelander 2 |
|
|
henskens wrote: | heeft iemand meschien ervaring met het chippen van een freelander 2 ? |
deze freelander is niet gechipt maar heb er een powerbox tussen gezet:
met de pin onderin is het brandstofverbruik het zelfde alleen je krijgt er wat meer voor ( dit is dus indirect diesel besparend)
een probleem! als je het te bont maakt gaat hij in noodloop en word zun motorvermogen ingehouden (bij het uitlezen bleek een te lage brandstofdruk)
nog even voor de duidelijkheid de legenda:
rechts verticaal is het koppel
links verticaal is het vermogen aangegeven
de 2 lijnen die het hoogste komen is het koppel
de 2 lijnen daar onder het vermogen in PK's
en het vermogen aan de wielen(blauw) is zonder box 114,5 pk / 84,2 kW
leuk weetje:
roterende massa totaal 310 Kg voor en 310 Kg achter _________________ Freelander 2 S TD4
met powerbox
156,6 > 173 pk
379 > 398 Nm |
|
Back to top |
|
|
freeldriver een tamelijk stevig freelanderke
Joined: 12 Sep 2008 Posts: 109 Location: Rekem
|
Posted: Sun Apr 10, 2011 3:38 pm Post subject: Das nog niks |
|
|
Ik heb men freelander op de powerbank gewweest bij CTH Overpelt omdat them wa traag was met caravan bij snelle reakties vertrek.
1 test in vites 3 (automaat) gemeten op 3747t/m had ze 157.7pk en 387Nm bij 2373t/m
na wa computerwerk in vites3 gemeten 187.6pk bij 3748t/m en 464Nm bij 2379t/m
Nu is ze wa rapper bij een oversteek :shock IMG_0200.jpg - 3.5 MB: |
|
Back to top |
|
|
malossi e klein freelanderke
Joined: 07 Aug 2007 Posts: 26 Location: Diksmuide
|
Posted: Mon Aug 22, 2011 3:41 pm Post subject: |
|
|
kijk eens op de site van Shiftech....
150 pk -> 210 pk (model 2011)
|
|
Back to top |
|
|
Wim69 e klein freelanderke
Joined: 09 Aug 2011 Posts: 4 Location: Hever
|
Posted: Wed Sep 07, 2011 2:39 pm Post subject: |
|
|
Wel opletten met garantie.
Ik heb de vraag inzake chiptuning gesteld aan mijn dealer omdat ik de motor nogal traag vind onder de 2000 toeren. Die vertelde me al lachend dat de importeur dan enkel nog garantie op de benzinetank geeft... |
|
Back to top |
|
|
|