Land Rover Freelander Club Forum Index Land Rover Freelander Club
Welkom op het forum! Hier kan je terecht voor alles i.v.m. de Land Rover Freelander!!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 ProfileProfile   You have no new messagesYou have no new messages   Log out Log out  

De "andere" Land Rover van Yohani
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Wie is wie?
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Yohani
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 25 Dec 2009
Posts: 435
Location: Putte (Mechelen)

PostPosted: Fri Apr 08, 2011 8:33 am    Post subject: De "andere" Land Rover van Yohani Reply with quote

Naast mijn Lr Freelander Sport Td4, heb ik zoals enkele onder jullie wel weten ook nog een LR Defender 110 HCPU camper van '92 met 200Tdi.

Omdat niet iedereen bekend is met de LROCB site, de link en de foto's van de aanpassingen hier ook een keer gezet.

Defender 110 HCPU motorhomeproject

Om twee van mijn favoriete hobby’s (reizen en 4x4 rijden) een nieuw elan te geven besloot ik mijn huidige combinatie van de Mazda B2600 pick-up met de afzetunit up te graden en uit te beginnen zien naar een geschikte auto voor dat project.

Ik had in december van het vorige jaar een Range Rover P38 gekocht ter vervanging van de 3-deurs Discovery 200Tdi, even speelden we met het idee om deze auto te gebruiken als basis voor de motorhome

Doch gezien de ombouw daarvan grote wijzigingen aan de carrosserie van de auto zou betekenen, besloten we om de Disco te verkopen en uit te zien naar een Defender 110 of 130 HCPU/DCPU of een Toyota Landcruiser Pick Up.
Via het LROC-forum gingen we op zoek naar een geschikte wagen en vonden deze in de vorm van een LR 110 HCPU met 2,5Td motor. De carrosserie van deze wagen zag er niet uit maar gezien onze ombouwplannen vonden we dat niet erg.

Uiteindelijk ging deze koop niet door en moesten we dus opnieuw op zoek, weer bracht het forum redding, via de link naar het Nederlandse Land Rover forum waar we een LR Defender 110 HCPU 200Tdi van 1992 vonden, gezien de vraagprijs nog vrij hoog was lieten we de wagen nog enkele weken sudderen en zagen geleidelijk aan de prijs dalen.
Ondertussen werd er op datzelfde forum een ambulance-opbouw (origineel van Series III?) te koop aangeboden voor een luttele 500€, waar we onmiddellijk bijkomende info vroegen betreffende afmetingen, gewicht, e.d.
Helaas ging ook deze opbouw aan onze neus voorbij.

Ondertussen was de prijs van de Nederlandse Land Rover tot een aanvaardbaar niveau gedaald, en verkocht ik de Discovery op het forum. Dus trokken we op koninginnedag naar Arnhem) Nederland om de auto te gaan bekijken. De defender bleek op het eerste zicht in redelijke staat te verkeren en ook de 200Tdi motor die we al kenden van de Discovery draaide ‘lekker’ zoals men dat bij onze noorderburen zegt. De koop werd gesloten maar het kostte toch nog 3 extra ritten naar Arnhem om de auto thuis en het nodige papierwerk in orde te krijgen, mede dankzij de nodige informatie van de andere LROC-leden op de website.

Eindelijk beschikten we over alle nodige basisonderdelen voor de motorhome: LR Defender 110 HCPU 200Tdi van ’92 en een zelfbouw motorhome unit (die we reeds enkele jaren gebruikten op een Mazda B2600 Clubcab pick-up)
Eens de wagen thuis ontdeden we hem van de onderdelen die we zeker niet meer nodig hadden en waren daarmee nog juist op tijd om ze aan te bieden op de door de club georganiseerde tweedehandsbeurs. Kwestie van het budget wat op te krikken.
De opzetunit werd op de pick-up gepast en bleek een goede combinatie te vormen zodat we besloten van de pick-up bak te behouden in plaats van de onderkant van de unit te verbouwen.
De pick-up bak werd van het chassis verwijderd, ook de bodem en de onderste zijwanden van de unit en een deel van het interieur moesten eraan geloven.

Het werd ons al gauw duidelijk dat het chassis van de Defender wel een goede beurt en enkele nieuwe onderdelen kon gebruiken, dus besloten we het chassis volledig kaal te maken om het in orde te zetten.

Ondertussen vorderden we ook met het motorhome gedeelte, de unit werd door middel van een nieuw buizenchassis aan de pick-up bak bevestigd

en er werd gestart met het isoleren van de bodem en wanden en het heropbouwen van het interieur van de unit.

Ondertussen werd het kale chassis gezandstraald, gerepareerd en vervolgens gemetalliseerd en van binnen van dinitrol voorzien, waarna het volledig werd heropgebouwd (met dank aan Rob van LRG voor de snelle service bij de levering van de onderdelen)

In de unit vonden ondertussen de gas- en watertanks en een boiler/verwarmingcombinatie hun plaats waarna de bijkomende elektriciteits-, gas- en waterleidingen werden voorzien. Vervolgens werden kaswanden en een dubbele bodem aangebracht en werd een gloednieuwe badkamer/toilet combinatie geïnstalleerd.

De 200 Tdi motor werd voorzien van een nieuwe koppeling, riemen, filters en verse olie en andere vloeistoffen en opnieuw op het chassis bevestigd. De cabine, waarvan de bodem werd opgekuist en van een nieuwe verflaag werd voorzien, werd terug op zijn plaats gezet. Ook de bodem van de pick-up bak werd voorzien van een verse verflaag zodat de nu volledige motorhomecel op het chassiscabine gedeelte kon geplaatst worden.

De laatste afdichtingen tussen de unit en de carrosserie van de wagen zijn ondertussen dichtgemaakt, met uitzondering van de oversteek van de unit die nog aan het dak van de LR moet afgedicht worden, een deel van dit dak wordt trouwens verwijderd om, samen met een deel van de achterwand van de cabine die reeds werd weggenomen, een doorgang te vormen naar het woongedeelte van de motorhome.

Vervolgens wordt nu nog het interieur van de unit afgewerkt, met de kasten, de ijskast en het bed in de oversteek
.

Vorige jaar werden dan de badkamerdeur en de frontjes van de kastjes vernieuwd:


Nieuwe situatie


Kastjes boven keukenblok en nieuwe badkamerdeur (de oude bestond uit niagara plastic die gebarsten is bij de lage temperaturen deze winter)

Later dan begonnen aan de buitenkant:

Een eerste kijkje naar wat er zich onder de dunne alluminiumlaag bevindt en vervolgens de volledige alluminiumlaag verwijdert


Originele houten platen en polyester verwijdert tot op de isolatie, opgemeten, uitgetekent en uitgesneden op nieuwe polyester plaat, geplakt en vastgezet met popnagels


Alle accessoires terug op hun plaats, profielen provisoir teruggeplaatst. Achterdeur volledig opnieuw gemaakt met polyester aan binnen en buiten zijde


Detail achteruitrijcamera in de achterwand


Alluminium en hout van de zijwand aan de chauffeurskant verwijdert, vervolgens ook de polyester (P.S. sporen op de polyester zijn lijmresten, geen waterschade)


Nieuwe polyesterplaat na opmeten, aftekenen en uitsnijden, op de zijwand aangebracht

Ook aan de carrosserie van de auto was er nog werk (meer dan gedacht zelfs):


Deuren, raamkader en ruit, gardebous en motorkap verwijdert evenals het dashboard. Dit geeft zicht op het door corrosie aangetaste schutbord


Vooraanzicht van het schutbord, dat vervolgens, na alles los gekoppeld te hebben, verwijderd werd


Oude en nieuwe schutbord onder elkaar

Nog wat foto's:


De zijwand aan de chauffeurskant met geplaatst raam, deurtje voor opbergvak en 220V aansluiting


Nieuw schutbord geplaatst, alle ditjes en datjes er opnieuw op aangebracht, ook raamkader opnieuw geplaatst


Herspoten neus geplaatst, evenals nieuwe ruit


Zetels opnieuw bekleed


De nieuwe polyester wand aan de passagierskant


En de wand aangekleed, de oude alluminium profiel is alleen provisoir teruggeplaatst om de plaat aangedrukt te houden na het lijmen.

Hiermee zijn alle polyesterplaten geplaatst, nu is het de beurt aan het afkitten van de platen en vervolgens de polyester profielen plaatsen...

De plaatsing van de eerste polyester profielen (onderaan en bovenaan):

Moeten nog wel afgekit worden



Profielen achteraan en zijkant



ook achteraan, let op de details: hoeken onderaan voorzien van profielen en uitsteeksels bumper met zwarte siliconen opgevuld



Profielen vooraan



Alle profielen geplaatst, en 90% afgekit (de naden op de schuine kant aan de oorspronkelijke pick-up bak worden de volgende dagen nog gedaan)


Zicht van achteraan


Extra dashboardje geplaatst

Op het schutbord en de gardebou's na moet de volledige carrosserie van de wagen zelf nog herspoten worden in Eastnor Green, dat is voor de volgende keer...

Yohani Razz

_________________
Frl 1 3drs 2.0 Td4 Sport Epsom Green '04
Defender 200Tdi 110 HCPU camper '92


Last edited by Yohani on Sat Jan 14, 2012 8:50 pm; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Yohani
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 25 Dec 2009
Posts: 435
Location: Putte (Mechelen)

PostPosted: Fri Apr 08, 2011 8:35 am    Post subject: Reply with quote

carroserie van de wagen wordt klaargemaakt om te spuiten, in afwachting daarvan nog wat kleinere dingen die ondertussen ook gebeurd zijn:


Verlengstuk op de uitlaat geplaatst zodat de uitlaat nu naar de grond geblazen wordt


Luchthapper op rechter gardebou geplaatst


Muggenrollo achterdeur geplaatst in plaats van die lastige banden van muggengaas

De vorderingen:


Opgeschuurde en geplamuurde passagiersdeur die mijn originele deur zal vervangen / Eén van de twee originele deuren die aan vervanging toe zijn.


Opschuren van de tweedehands chauffeursdeur


De motorkap ondergaat dezelfde procedure


Deuren in de grondverf hangen te drogen om de volgende dag te slissen


Idem voor de motorkap


Ook het vaste carrosseriegedeelte heeft nog wat 'liefdevolle aandacht' nodig


... de andere kant


Klaar voor de rit naar de spuitcabine

Naast deze werkjes werd er ook een volledig groot onderhoud op de wagen gedaan met nazicht van alle oliepeilen, plaatsen van nieuwe filters, nazicht en aanspannen van de riemen, controle van alle lichten en bandenspanning en plaatsen van een two-tone claxson van Hella

Yohani Razz

_________________
Frl 1 3drs 2.0 Td4 Sport Epsom Green '04
Defender 200Tdi 110 HCPU camper '92
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Yohani
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 25 Dec 2009
Posts: 435
Location: Putte (Mechelen)

PostPosted: Fri Apr 08, 2011 8:38 am    Post subject: Reply with quote

De camper is terug van de spuitcabine:


De nieuw gespoten deur moet er hier nog in, maar geeft een mooi beeld van het kleurverschil met de verweerde lak en de oude bumper


De camper klaar met nieuwe bumper en deur.

Er zijn nog enkele zaakjes te doen (onderkant van de oversteek moet nog gespoten/geverfd worden, enkele foutjes in de lak bijwerken) maar dat zal voor na het verlof in Schotland (2010) zijn.

Het reservewiel wordt er pas later opgelegd om de lak nog wat kans te geven om uit te harden.

Yohani Razz

_________________
Frl 1 3drs 2.0 Td4 Sport Epsom Green '04
Defender 200Tdi 110 HCPU camper '92
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Yohani
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 25 Dec 2009
Posts: 435
Location: Putte (Mechelen)

PostPosted: Fri Apr 08, 2011 8:41 am    Post subject: Reply with quote

We zijn begonnen met de opwaardering van het keukenkastje (en de achterliggende waterleidingen, maar de resultaten van dat werkje zijn niet echt zichtbaar Wink )

Na de loodgieterijperikelen hebben we het keukenkastje aangepakt. De kastjes waren redelijk ruim, maar door hun hoogte niet ideaal bruikbaar.

Originele situatie

Dus besloten om met kant en klare kunststoffen schuiven te werken om de beschikbare nuttige ruimte te verdubbelen:

Met de resten van polyesterplaat van de buitenwand front voor de kast gemaakt

De onderste kas blijft ongewijzigd, afgezien van een grotere toegangsdeur (bergruimte loopt door tot in de valse bodem en bevat vouwstoelen, vouwtafel, hangmat en parasol)

Besteklade

De laden zijn voorzien van een systeem voor verwijderbare frontjes:

De frontjes terug afgenomen (kliksysteem), gaten voor slotjes voorzien en in primer gezet:

...en gelakt

Frontjes geplaatst:


Vanaf nu is de camper ook van achteraan herkenbaar als een Land Rover:



Yohani Razz

_________________
Frl 1 3drs 2.0 Td4 Sport Epsom Green '04
Defender 200Tdi 110 HCPU camper '92
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Thierry
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 03 Aug 2010
Posts: 241
Location: wingene

PostPosted: Fri Apr 08, 2011 1:25 pm    Post subject: Reply with quote

man man man wat een werk maar het resultaat mag er zeker zijn, op en top in orde proficiat!!

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Fri Apr 08, 2011 2:17 pm    Post subject: Reply with quote

Schitterend gedaan. mooi stukje vakwerk !! Respect !

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Järv
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 27 Aug 2007
Posts: 1729
Location: Europoort, NL

PostPosted: Fri Apr 08, 2011 3:26 pm    Post subject: Reply with quote

. . .


.... t'ring hej... wat een project zeg ... inderdaad diep respect voor zulk werk

_________________

FL1 5drs TD4 Epsom Green 10-2002
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Fri Apr 08, 2011 3:44 pm    Post subject: Reply with quote

Is het gebruik van deze camper bij het forum lidmaatschap inbegrepen? Cool

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Mathias
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 01 Dec 2009
Posts: 2463

PostPosted: Fri Apr 08, 2011 6:25 pm    Post subject: Reply with quote

Proficiat met zo'n maf (positief bedoeld é Smile ) project!

grtz Mathias

_________________
Mathias' Freelander I TD4 '04
"Debbie" Land Rover Series 1 80 inch '52
Back to top
View user's profile Send private message
Paul
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 31 Mar 2007
Posts: 301
Location: Gent

PostPosted: Fri Apr 08, 2011 6:49 pm    Post subject: Reply with quote

Indrukwekkend ! Shocked
Heb je bijgehouden hoeveel uren werk er al in zitten ?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
silkwood
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 14 Jul 2008
Posts: 2611
Location: Eijsden, Nederland

PostPosted: Fri Apr 08, 2011 8:11 pm    Post subject: Reply with quote

G E W E L D I G

Mooi project. RESPECT Exclamation

_________________

https://picasaweb.google.com/108825569965543438716
Silkwood's Java Black Freelander Td4, 5 drs, bjr 10-2005
Back to top
View user's profile Send private message
Will
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 29 Jun 2006
Posts: 1497
Location: Vlaams Brabant of N50 57.766 E4 15.165

PostPosted: Fri Apr 08, 2011 8:21 pm    Post subject: Reply with quote

Proficiat, en sorry dat ik het zo lomp zeg maar ik zie dat je een beetje benepen zit qua ruimte, ik zal mijn adres pm'en zodat je deze camper bij mij kan zetten. "Als" je hem eens nodig hebt laat het me dan weten en ik zal zorgen dat ik er thuis mee ben tegen dat je hem komt halen ....... Wink Laughing Laughing Laughing Laughing (Is het gewicht niet te erg omhoog gegaan met die nieuwe fronten ?? In caravans etc. wordt er zeer licht (balsa ?) hout gebezigd, zo'n (schijnbaar) mdf fronten wegen toch redelijk wat ?

_________________
Will

MY01 Td4 auto 5dr. SE Epsom green.
Back to top
View user's profile Send private message
Peter Brig
een tamelijk stevig freelanderke
een tamelijk stevig freelanderke


Joined: 17 Dec 2010
Posts: 197
Location: Kapellen

PostPosted: Fri Apr 08, 2011 8:39 pm    Post subject: Reply with quote

Hey Yohani,

de Def is echt wel mooi geworden. Dat zou ik ook nog wel eens willen doen, maar ik zou hem wel houden als afzet-unit. Dat lijkt mij toch wel een bijkomend voordeel. Zeer knap werk!

_________________
Landrover Freelander TD4 09/2006
Back to top
View user's profile Send private message
Yohani
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 25 Dec 2009
Posts: 435
Location: Putte (Mechelen)

PostPosted: Sat Apr 09, 2011 10:54 am    Post subject: Reply with quote

Bedankt voor de leuke reacties Cool

Ik heb de werkuren niet geteld, maar we zijn er zo'n 5 jaar geleden aan begonnen. Alles werd ook niet in 1x gedaan, ben er in de verschillende stadia al mee weg geweest.

De aanpassingen die nog gebeuren zijn ofwel optisch ofwel het gevolg van zaken die het begeven of verbetering nodig hebben uit de ervaring opgedaan tijdens mijn reizen ermee. Maar de grote werken zijn normaal wel achter de rug.

De keuze om van een afzetunit over te stappen naar een vaste camper, hebben vooral te maken met feit dat ik tot op heden nog geen goede oplossing gevonden heb om de grote doorgang van de cabine naar de leefruimte water en stofdicht af te sluiten op een nette en veilige manier, zowel aan de auto als de unit.

Andere reden is dat met de afzetunit je toch nog wel wat werk hebt alvorens je kan vertrekken, waardoor je er minder snel mee op een week-endje zal vertrekken, heb ik ervaren.


Zo zag de unit er uit toen ik die kocht en op mijn Mazda had staan.

PS. Jammer maar ik heb meer dan plaats genoeg om de camper te stallen, toch bedankt voor het aanbod Laughing

Yohani Razz

_________________
Frl 1 3drs 2.0 Td4 Sport Epsom Green '04
Defender 200Tdi 110 HCPU camper '92
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Scholten
ne goeie stevige vette freelander
ne goeie stevige vette freelander


Joined: 12 Dec 2006
Posts: 882

PostPosted: Sat Apr 09, 2011 6:45 pm    Post subject: Reply with quote

Mooi project is dat geworden. Hij lijkt mooi op tijd klaar voor de komende vakanties. Ik heb nog wel een ideetje voor een leuke vakantielocatie Laughing

Groet,
Edward

_________________
RELAX! Visit Norway.
http://www.koppangcamping.no
--------------------------------------------------
[FL1 - TD4 - '04 - 5-door] SOLD...
-------------------------------------------------------------------------------
Serie III 109" StaWag - 1972 - Straight Six Petrol - Fire Engine Red
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Wie is wie? All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
Page 1 of 4
Watch this topic for replies
 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum
You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.be free forum, create your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.172