Land Rover Freelander Club Forum Index Land Rover Freelander Club
Welkom op het forum! Hier kan je terecht voor alles i.v.m. de Land Rover Freelander!!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 ProfileProfile   You have no new messagesYou have no new messages   Log out Log out  

Max. diameter banden - ervaringen AT's
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL2
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Johan
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 11 Mar 2007
Posts: 1175
Location: Heist-op-den-Berg

PostPosted: Mon Jan 24, 2011 10:01 pm    Post subject: Max. diameter banden - ervaringen AT's Reply with quote

Kan er iemand mij raad geven wat betreft de grootst mogelijke banden op een FL2 (diameter). Standaard zit er een 235/65/17 op.
Met een 235/70/17 zou de diameter toenemen met 23mm (dus vrije doorlaathoogte v.d. auto +11,5mm). 'k Zou denken dat dat wel mogelijk is.
Maar wat denken jullie van een 245/70/17 (+37mm, vr.d.-h. +18,5mm)?
@Escape: Als ik me niet vergis is jouw favoriete AT-band de Cooper Discoverer ATZ(ATR?). Hoe gedraagt deze band zich op de baan t.o.v. een gewone band en hoe zit het met ev. extra rolgeluiden?
Alle ervaringen met AT's zijn welkom, alvast bedankt iedereen!

_________________
FL2 SE TD4 aut. stornoway grey
Back to top
View user's profile Send private message
t-ke
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 19 Nov 2007
Posts: 1357
Location: N51.0662/E4.3581

PostPosted: Tue Jan 25, 2011 12:19 am    Post subject: Reply with quote

Johan een setje at's aanschaffen
heb jij plannen waar ik niets van af weet Cool

_________________
fl1 td4 E '04 3deurs Giverny Green. Rip Sad
Rr p38 2.5 holland&holland

---------------------------------------
always smile, it confuses people!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Escape
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 14 Oct 2008
Posts: 483
Location: Holsbeek

PostPosted: Tue Jan 25, 2011 7:43 am    Post subject: Reply with quote

Johan,

Mijn favoriet is inderdaad de ATZ, maar van Mickey Thompson (dat weliswaar onderdeel is van de Cooper group).
http://mickeythompsontires.com/truck.php?item=BajaATZRadial
Daarvoor had ik BFG ATs, nen helen degelijk band, da's bekend. Maar kwam soms toch tekort in 't terrein en dierf al eens schuiven op nat wegdek (eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik die schuifneigingen nooit gemerkt heb toen ze onder nen 2.5 diesel stonden, wel onder de 4.6 V8. Wink ).
De Baja ATZ doet het prima op de baan, een beetje rolgeluid maar zonder storend te worden, zelfs bij hoge (Duitse Twisted Evil ) snelheden, verbazend goed in winterse omstandigheden (dankzij de sipes in het profiel) en offroad gelijkaardige prestaties als een BFG MT (profiel is iets minder open, maar heeft agressievere schouders wat helpt om uit sporen te geraken). Nadeel is de prijs. En helaas alleen te krijgen in grotere maten, de 265/75R16 die ik heb is de kleinste...

Ik heb ook effe met de ATZ Plus gereden,http://mickeythompsontires.com/truck.php?item=BajaATZRadialPlus
Waren verkeerd geleverd en aangezien we de volgende dag vertrokken voor RBs in de champagnestreek, toch maar laten monteren. Die staan nu onder de Range van Belle. Iets meer baangericht en geven ook een strakkere indruk in (droge) bochten (al is het moeilijk vergelijken gezien de verschillende dempers en veren onder beide wagens) maar lossen minder goed in de modder. Zou ze zeker durven aanraden, en zijn ook te krijgen in 245/70R17. Wink

Slijtage van beide types valt heel goed mee, 100k moet haalbaar zijn.

Qua maten, probeer de Free eens cross-axled te zetten, en dan stuur eens volledig links en rechts, dat geeft een goed beeld van de minimale vrije ruimte die je kan benutten.

Benieuwd wat uw keuze zal worden!

Filip


Last edited by Escape on Tue Jan 25, 2011 1:48 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Tue Jan 25, 2011 8:53 am    Post subject: Reply with quote

Deze ga ik met belangstelling volgen Very Happy Ben zelf ook wel voorstander van AT ( ivm persoonlijk gebruik ). Voordat ik aan vervanging toe ben wel goed geďnformeerd zijn Cool . Waar kan dat beter dan .....hier? Razz

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Escape
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 14 Oct 2008
Posts: 483
Location: Holsbeek

PostPosted: Tue Jan 25, 2011 1:50 pm    Post subject: Reply with quote

Door een typfout (een haakskeuhhhhhhhh) was mijne vorige post blijkbaar niet zichtbaar, zou nu opgelost moeten zijn. Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Johan
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 11 Mar 2007
Posts: 1175
Location: Heist-op-den-Berg

PostPosted: Wed Jan 26, 2011 10:06 pm    Post subject: Reply with quote

t-ke wrote:
Johan een setje at's aanschaffen
heb jij plannen waar ik niets van af weet Cool

'k Was eigenlijk al een hele tijd aan het overwegen om een extra set velgen + AT's aan te schaffen. 'k Zou van die gelegenheid gebruik maken om de auto ineens ook een beetje hoger te zetten. Als ik nu nog ergens een setje SE-velgen weet te vinden...

@Escape: Dankjewel!

_________________
FL2 SE TD4 aut. stornoway grey
Back to top
View user's profile Send private message
Johan
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 11 Mar 2007
Posts: 1175
Location: Heist-op-den-Berg

PostPosted: Sun Feb 27, 2011 1:42 pm    Post subject: Reply with quote

'k Heb sinds twee weken een extra set velgen liggen, identiek aan degene die nu op m'n auto staan (met veel dank aan Silkwood!!).
Nu nog eens testen om de max. bandenmaat te bepalen...

_________________
FL2 SE TD4 aut. stornoway grey
Back to top
View user's profile Send private message
Reko
ne goeie stevige freelander
ne goeie stevige freelander


Joined: 14 Dec 2006
Posts: 718

PostPosted: Mon Feb 28, 2011 4:23 pm    Post subject: Reply with quote

Wat betreft de BF goodrich AT... Ik ben er minder tevreden over onder de DiscoII dan dat ik er tevreden over was toen ze onder de Def lagen..

Net dat schuiven stoort me wat. Ik zou ook uitkijken naar een andere band...
Back to top
View user's profile Send private message
Johan
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 11 Mar 2007
Posts: 1175
Location: Heist-op-den-Berg

PostPosted: Wed Mar 09, 2011 11:00 pm    Post subject: Reply with quote

Héhé, de kogel is door de kerk geraakt afgelopen zaterdag, en het heeft geloond...
Mijn eerste idee was om te gaan voor de Cooper Discoverer ATR, maar dat was 3 tot 4 weken wachten.
Vervolgens ben ik veel gaan zoeken op het net naar info over verschillende merken, en kwam ik enkele erg positieve dingen tegen over de Yokohama A/T-S, waaronder de volgende 2:






Tot zover het merk. Volgende vraag: Hoeveel groter?
Ik heb de auto met het rechterachterwiel op de tegen elkaar geduwde vorken van de heftruck gereden en geheft totdat ook het rechtervoorwiel al omhoog kwam. Vervolgens heb ik het linkervoorwiel volledig gedraaid en iemand tot op het volledige einde laten draaien en zo laten vasthouden. Er onder gekropen en op verschillende plaatsen gemeten hoeveel mm ik nog over had. Dan het wiel naar de andere kant gedraaid en weer van 't zelfde. Ook de motorkap nog geöpend en er eens goed gaan ophangen, de vering leek op z'n einde te zitten. Vervolgens de mm's er afgeteld van de sleet die reeds op de banden zat. Eindconclusie: een 235/70/17 gaat er zéker onder, een 245/70/17 heel nipt.
Na lang twijfelen heb ik uiteindelijk dan toch maar gekozen voor de eerste maat.
Enkele dagen later -de maandag na het RB 'Mooiste dorp'- heb ik de auto nogmaals omhoog gezet zoals hierboven reeds vermeld, en de conclusie was: met een 245/70/17 heb ik nog 2 mm ruimte in de wielkast over... Tussen de buitenste rand van de wielkast en de band was er zo te zien ook dan nog genoeg ruimte.
Dit zijn mijn persoonlijke bevindingen, maar als iemand die grootste maat onder zijn auto wil zetten, dan is dat op zijn eigen risico, voor alle duidelijkheid.

Mijn eerste bevindingen:
Op de weg merkte ik nauwelijks verschil met een baanband. M'n co afgelopen zondag, Boogylander, kan dat bevestigen.
Off road was ik aangenaam verrast. Het zijn dan wel geen MT's, maar het verschil met de standaardbanden is heel duidelijk: je kan al eens makkelijker uit sommige sporen geraken en je merkt duidelijk dat je meer tractie hebt in wat moeilijkere situaties. Al kan ik niet ontkennen dat je bij vettige ondergrond de auto soms toch nog een beetje voelt schuiven, maar da's wel niet abnormaal zeker?

_________________
FL2 SE TD4 aut. stornoway grey


Last edited by Johan on Wed Mar 09, 2011 11:27 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Yohani
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 25 Dec 2009
Posts: 435
Location: Putte (Mechelen)

PostPosted: Wed Mar 09, 2011 11:05 pm    Post subject: Reply with quote

Die Yokohama AT/S heb ik ook op mijn P38 gelegd toen de originele aan vervanging toe waren en ik was daar ook tevreden van. Veel modder hebben die echter nooit gezien.




Yohani Razz

_________________
Frl 1 3drs 2.0 Td4 Sport Epsom Green '04
Defender 200Tdi 110 HCPU camper '92
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
silkwood
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 14 Jul 2008
Posts: 2611
Location: Eijsden, Nederland

PostPosted: Wed Mar 09, 2011 11:09 pm    Post subject: Reply with quote

Mooi verslag Johan!

Overigens ik vond het al wat "dikker" uit zien op de foto's van het roadbook Mooiste dorp.

Wellicht kun je nog eens een foto plaatsen waar je de verhoudingen voor en na beter kunt zien. Laughing

_________________

https://picasaweb.google.com/108825569965543438716
Silkwood's Java Black Freelander Td4, 5 drs, bjr 10-2005
Back to top
View user's profile Send private message
boogylander
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 10 Jan 2010
Posts: 396
Location: Schriek (Heist-op-den-Berg)

PostPosted: Thu Mar 10, 2011 8:16 am    Post subject: Reply with quote

Ja, die Yokahoma's waren inderdaad verrassend stil. Ik had me min of meer verwacht aan een rijgeluid dat je in een "oorlogs-jeep" ook zou verwachten, maar ik merkte potdorie het verschil niet eens met m'n eigen FL2, waar standaard Goodyears (M+S) onder staan.

Iets wat Johan misschien nog kan laten weten is dit: als je je reservewiel ook van zo'n Yokahoma voorziet, past het dan nog in de "kofferbak"? Stel dat iemand die banden onder z'n FL2 legt "voor alle gebruik"...
Back to top
View user's profile Send private message
Johan
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 11 Mar 2007
Posts: 1175
Location: Heist-op-den-Berg

PostPosted: Thu Mar 10, 2011 9:36 pm    Post subject: Reply with quote

boogylander wrote:
Iets wat Johan misschien nog kan laten weten is dit: als je je reservewiel ook van zo'n Yokahoma voorziet, past het dan nog in de "kofferbak"? Stel dat iemand die banden onder z'n FL2 legt "voor alle gebruik"...

Escape wist me te vertellen dat het geen kwaad kan om tijdelijk met een kleiner reservewiel rond te rijden, zolang het maar geen duizenden km's is, dus dat probleem is ook al opgelost Wink

_________________
FL2 SE TD4 aut. stornoway grey
Back to top
View user's profile Send private message
Johan
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 11 Mar 2007
Posts: 1175
Location: Heist-op-den-Berg

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 8:46 pm    Post subject: Reply with quote

@Silkwood: hier zijn de foto's (beter laat dan nooit Embarassed ):








_________________
FL2 SE TD4 aut. stornoway grey
Back to top
View user's profile Send private message
silkwood
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 14 Jul 2008
Posts: 2611
Location: Eijsden, Nederland

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 9:27 pm    Post subject: Reply with quote

Wow, wat een verschil in hoogte van de band zeg. Shocked

Maar euhm, ik heb toch een beetje spijt dat ik je dat adresje van die velgen heb gegeven. Laughing

Was aparter Laughing geweest als we nog even doorgezocht hadden naar andere soort velgen. Dan had je daar ook wat afwisseling in gehad. HAHAHAHA Wink

Cheers mate! Ziet er goed uit.

_________________

https://picasaweb.google.com/108825569965543438716
Silkwood's Java Black Freelander Td4, 5 drs, bjr 10-2005
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL2 All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2
Stop watching this topic
 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum
You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.be free forum, create your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.075