View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
MartinV nen echte vrijlander!!
Joined: 20 Aug 2010 Posts: 1528 Location: Poortugaal
|
Posted: Wed Feb 01, 2012 7:33 am Post subject: Lastig starten met de kou |
|
|
Vandaag weer eens lekker lang staan starten voordat er leven in het dieseltje kwam. Met de startknop bepaalt het spul zelf hoelang het starten doorgaat. Ondanks dat de accu flink power geeft wil het blokje steeds even een keer aanslaan en direct weer stop.
Nu zet ik de automaat bij het starten in deze koude bij de eerste keer rondgaan op de startmotor altijd direct in neutraal zodat de boel een beetje ontlast wordt en de bak niet mee hoeft te draaien, dat scheelt inderdaad wel een stuk.
Ik vroeg me echter af: het gloeien , wanneer start dat nu eigenlijk? Is dat door het contact aan te zetten zonder te starten of is dat het stukje vertraging wanneer de knop wordt ingedrukt en het daadwerkelijk gaan draaien van de startmotor? Omdat dit slechts enkele seconden is vroeg ik me af of dit wel voldoende is.
Kortom : pas na een keer of 10 starten wil de boel aan de gang slingeren met deze temperaturen. Ik vind dit niet echt erg gezond. Accu heeft echt voldoende power en slingert de zaak goed rond, ook na 10 keer nog
Misschien hebben jullie ervaringen of adviezen ? _________________ D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.
https://www.facebook.com/#!/martveld |
|
Back to top |
|
|
Escape ne goeie freelander
Joined: 14 Oct 2008 Posts: 483 Location: Holsbeek
|
Posted: Wed Feb 01, 2012 11:27 am Post subject: |
|
|
Ik zou de gloeibougies eens (laten) nakijken.
Automaat in P of N maakt geen verschil voor de motor, in beide standen is alles ontkoppeld, alleen blokkeert P met een palletje de uitgaande as. |
|
Back to top |
|
|
MartinV nen echte vrijlander!!
Joined: 20 Aug 2010 Posts: 1528 Location: Poortugaal
|
Posted: Wed Feb 01, 2012 7:39 pm Post subject: |
|
|
Joepie !! Het goede nieuws is dat de accu supergezond is...
Het slechte nieuws is dat de gloeipluggen aan de achterzijde van het blok zitten en een flink deel inlaatkanaal weggehaald moet worden voor je er fatsoenlijk bij kan.
Omdat het nu toch nagezien moet worden laat ik deze ook maar direct vervangen en de normale onderhoudsbeurt ook uitvoeren. Zit ie mooi in een jaarlijks regime , ik haal de kilometers voor de interval toch niet binnen een jaar.
Het andere goede nieuws is dat de FL dan mooi vers verzorgd mee kan naar de UK _________________ D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.
https://www.facebook.com/#!/martveld |
|
Back to top |
|
|
Mathias nen echte vrijlander!!
Joined: 01 Dec 2009 Posts: 2463
|
Posted: Thu Feb 02, 2012 12:08 am Post subject: |
|
|
Goed om te horen dat het opgelost geraakt, zodat alle freebies in topconditie verkeren.
Mijne staat nu in garage voor een nieuwe koppeling, in de afgelopen zomer al nieuwe schijven laten monteren vooraan, en zo kan hij er terug tegen voor een eindje
(en mijn portemonnee ook )
grtjs Mathias _________________ Mathias' Freelander I TD4 '04
"Debbie" Land Rover Series 1 80 inch '52 |
|
Back to top |
|
|
eds ne goeie freelander
Joined: 20 May 2010 Posts: 306 Location: Sint Niklaas
|
Posted: Thu Feb 02, 2012 4:58 pm Post subject: Re: Lastig starten met de kou |
|
|
MartinV wrote: | Ik vroeg me echter af: het gloeien , wanneer start dat nu eigenlijk? Is dat door het contact aan te zetten zonder te starten of is dat het stukje vertraging wanneer de knop wordt ingedrukt en het daadwerkelijk gaan draaien van de startmotor? Omdat dit slechts enkele seconden is vroeg ik me af of dit wel voldoende is.
Kortom : pas na een keer of 10 starten wil de boel aan de gang slingeren met deze temperaturen. Ik vind dit niet echt erg gezond. Accu heeft echt voldoende power en slingert de zaak goed rond, ook na 10 keer nog
Misschien hebben jullie ervaringen of adviezen ? |
Als het echt heel koud is zoals de laatste dagen en ik duw op de startknop duurt het eventjes voordat de startmotor aanslaat. Na enkele start de motor dan uit zichzelf (als je de koppeling inhoud natuurlijk). Volgens mij gaat de motor automatisch voorverwarmen als het echt koud is en start pas daarna. (Ik dacht dit ooit eens te hebben gelezen in het instructieboekje) _________________ Greetz,
Eddy.
Freelander2 S TD4-Zermatt Silver + Sport Styling Pack + Privacy glass |
|
Back to top |
|
|
boogylander ne goeie freelander
Joined: 10 Jan 2010 Posts: 396 Location: Schriek (Heist-op-den-Berg)
|
|
Back to top |
|
|
MartinV nen echte vrijlander!!
Joined: 20 Aug 2010 Posts: 1528 Location: Poortugaal
|
Posted: Thu Feb 02, 2012 9:20 pm Post subject: |
|
|
boogylander wrote: | Dit is alvast wat er in "het boekske" staat:
Druk terwijl u het koppelingspedaal helemaal ingetrapt houdt even op de startknop. Er gebeurt misschien even niets terwijl de gloeibougies opwarmen, waarna de motor automatisch zal aanslaan totdat hij start.
( je weet dat ik tijd te veel heb hé Martin ) |
Niet genoeg tijd om te ontdekken dat er in mijn FL geen koppelingspedaal zit
Ik weet dat er vertraging zit in het starten ivm het gloeien. Echter blijkt het onvoldoende te ijn bij mij. Omdat je standaard het rempedaal in moet drukken om te kunnen starten zou je ook denken dat de brandstofhoeveelheid goed geregeld wordt.
Heb vanmorgen de truuk toegepast om daarbij ook het gas half in te trappen. Moet zeggen dat het nu zowaar in 1 keer prima ging.
Maar goed, morgenochtend naar de garage voor de verwenbeurt...en gelijk maar de pluggen vervangen...mag wel een keer na 160k. _________________ D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.
https://www.facebook.com/#!/martveld |
|
Back to top |
|
|
boogylander ne goeie freelander
Joined: 10 Jan 2010 Posts: 396 Location: Schriek (Heist-op-den-Berg)
|
Posted: Fri Feb 03, 2012 4:57 pm Post subject: |
|
|
Ja, "rempedaal" versus "koppelingspedaal" -- ik dacht er te laat aan dat jij een automaat hebt.
Maar omdat ik zo enorm lief ben voor mijn medemens, heb ik een oplossing gezocht voor al die auto's die niet willen starten met deze vrieskou. Een beetje rare oplossing misschien, maar ze werkt gegarandeerd, en er zit nog een bonus aan ook! Hier kan je ze letterlijk bekijken. |
|
Back to top |
|
|
MartinV nen echte vrijlander!!
Joined: 20 Aug 2010 Posts: 1528 Location: Poortugaal
|
Posted: Fri Feb 03, 2012 5:18 pm Post subject: |
|
|
U is een ware vriend!
Alle pluggen waren inderdaad overleden. Nog een wonder dat ie wilde starten uiteindelijk.
Ben weer helemaal happy ! _________________ D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.
https://www.facebook.com/#!/martveld |
|
Back to top |
|
|
MartinV nen echte vrijlander!!
Joined: 20 Aug 2010 Posts: 1528 Location: Poortugaal
|
Posted: Sat Feb 04, 2012 9:05 am Post subject: |
|
|
Hmm..de vroegtijdige beurt plus het probleempje gloeipluggen is toch nog zo'n €550...
Mja...als je ook ziet waar die dingen zitten in de PSA motor ... pfffff..
Nou ja..eind goed , al goed denk ik dan maar...weer een lekker fris verzorgde Freebee.. _________________ D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.
https://www.facebook.com/#!/martveld |
|
Back to top |
|
|
DeepSpaceAlien nen echte vrijlander!!
Joined: 22 Sep 2011 Posts: 1219 Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel
|
|
Back to top |
|
|
jbvox een tamelijk stevig freelanderke
Joined: 27 Oct 2008 Posts: 117 Location: W-Vl
|
|
Back to top |
|
|
MartinV nen echte vrijlander!!
Joined: 20 Aug 2010 Posts: 1528 Location: Poortugaal
|
Posted: Tue Feb 07, 2012 9:17 am Post subject: |
|
|
Je kan nog steeds vaker voorverwarmen hoor.. Stomweg enkel contact aan of in het geval van automaat dse startknop vasthouden zonder het rempedaal in te drukken. Ook dan wordt er gegloeid.. Kan je een paar keer doen indien nodig. _________________ D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.
https://www.facebook.com/#!/martveld |
|
Back to top |
|
|
jbvox een tamelijk stevig freelanderke
Joined: 27 Oct 2008 Posts: 117 Location: W-Vl
|
Posted: Tue Feb 07, 2012 2:36 pm Post subject: |
|
|
oké, bedankt, had dit nog niet gestest... _________________ FL1 zambesizilver (2005-2008)
FL2 zermattsilver S TD4 (2008-2013)
opel astra deep blue sky (2013-) |
|
Back to top |
|
|
Johan nen echte vrijlander!!
Joined: 11 Mar 2007 Posts: 1175 Location: Heist-op-den-Berg
|
Posted: Tue Feb 07, 2012 9:56 pm Post subject: |
|
|
MartinV wrote: | Je kan nog steeds vaker voorverwarmen hoor.. Stomweg enkel contact aan of in het geval van automaat dse startknop vasthouden zonder het rempedaal in te drukken. Ook dan wordt er gegloeid.. Kan je een paar keer doen indien nodig. |
Martin, zie jij dan telkens het oranje spiraaltje op het instrumentenbord verschijnen?
'k Heb mijn auto zaterdagnacht speciaal buiten laten staan n.a.v. dit topic.
Zondagvoormiddag proberen te starten bij -8°C. Alles draaide goed en lang rond maar starten deed ie niet. Na enkele pogingen en geen oranje spiraaltje gezien te hebben, heb ik de sleutel uitgenomen en terug ingestoken. Toen deed de voorverwarming het wel. Nog een keer gedaan, en hij startte tamelijk vlot.
'k Vraag me nu wel af of het normaal is dat je zelf extra moet laten voorverwarmen? Aangezien een auto tegenwoordig meer computer is dan wat anders zou ik toch denken dat ie dat zelf regelt... _________________ FL2 SE TD4 aut. stornoway grey |
|
Back to top |
|
|
|