Land Rover Freelander Club Forum Index Land Rover Freelander Club
Welkom op het forum! Hier kan je terecht voor alles i.v.m. de Land Rover Freelander!!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 ProfileProfile   You have no new messagesYou have no new messages   Log out Log out  

Lastig starten met de kou
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL2
View previous topic :: View next topic  
Author Message
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Wed Feb 01, 2012 7:33 am    Post subject: Lastig starten met de kou Reply with quote

Vandaag weer eens lekker lang staan starten voordat er leven in het dieseltje kwam. Met de startknop bepaalt het spul zelf hoelang het starten doorgaat. Ondanks dat de accu flink power geeft wil het blokje steeds even een keer aanslaan en direct weer stop.
Nu zet ik de automaat bij het starten in deze koude bij de eerste keer rondgaan op de startmotor altijd direct in neutraal zodat de boel een beetje ontlast wordt en de bak niet mee hoeft te draaien, dat scheelt inderdaad wel een stuk.

Ik vroeg me echter af: het gloeien , wanneer start dat nu eigenlijk? Is dat door het contact aan te zetten zonder te starten of is dat het stukje vertraging wanneer de knop wordt ingedrukt en het daadwerkelijk gaan draaien van de startmotor? Omdat dit slechts enkele seconden is vroeg ik me af of dit wel voldoende is.
Kortom : pas na een keer of 10 starten wil de boel aan de gang slingeren met deze temperaturen. Ik vind dit niet echt erg gezond. Accu heeft echt voldoende power en slingert de zaak goed rond, ook na 10 keer nog Wink

Misschien hebben jullie ervaringen of adviezen ?

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Escape
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 14 Oct 2008
Posts: 483
Location: Holsbeek

PostPosted: Wed Feb 01, 2012 11:27 am    Post subject: Reply with quote

Ik zou de gloeibougies eens (laten) nakijken.
Automaat in P of N maakt geen verschil voor de motor, in beide standen is alles ontkoppeld, alleen blokkeert P met een palletje de uitgaande as.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Wed Feb 01, 2012 7:39 pm    Post subject: Reply with quote

Joepie !! Het goede nieuws is dat de accu supergezond is...

Het slechte nieuws is dat de gloeipluggen aan de achterzijde van het blok zitten en een flink deel inlaatkanaal weggehaald moet worden voor je er fatsoenlijk bij kan.

Omdat het nu toch nagezien moet worden laat ik deze ook maar direct vervangen en de normale onderhoudsbeurt ook uitvoeren. Zit ie mooi in een jaarlijks regime , ik haal de kilometers voor de interval toch niet binnen een jaar.

Het andere goede nieuws is dat de FL dan mooi vers verzorgd mee kan naar de UK Cool

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Mathias
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 01 Dec 2009
Posts: 2463

PostPosted: Thu Feb 02, 2012 12:08 am    Post subject: Reply with quote

Goed om te horen dat het opgelost geraakt, zodat alle freebies in topconditie verkeren.
Mijne staat nu in garage voor een nieuwe koppeling, in de afgelopen zomer al nieuwe schijven laten monteren vooraan, en zo kan hij er terug tegen voor een eindje Smile
(en mijn portemonnee ook Crying or Very sad )

grtjs Mathias

_________________
Mathias' Freelander I TD4 '04
"Debbie" Land Rover Series 1 80 inch '52
Back to top
View user's profile Send private message
eds
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 20 May 2010
Posts: 306
Location: Sint Niklaas

PostPosted: Thu Feb 02, 2012 4:58 pm    Post subject: Re: Lastig starten met de kou Reply with quote

MartinV wrote:
Ik vroeg me echter af: het gloeien , wanneer start dat nu eigenlijk? Is dat door het contact aan te zetten zonder te starten of is dat het stukje vertraging wanneer de knop wordt ingedrukt en het daadwerkelijk gaan draaien van de startmotor? Omdat dit slechts enkele seconden is vroeg ik me af of dit wel voldoende is.
Kortom : pas na een keer of 10 starten wil de boel aan de gang slingeren met deze temperaturen. Ik vind dit niet echt erg gezond. Accu heeft echt voldoende power en slingert de zaak goed rond, ook na 10 keer nog Wink
Misschien hebben jullie ervaringen of adviezen ?


Als het echt heel koud is zoals de laatste dagen en ik duw op de startknop duurt het eventjes voordat de startmotor aanslaat. Na enkele start de motor dan uit zichzelf (als je de koppeling inhoud natuurlijk). Volgens mij gaat de motor automatisch voorverwarmen als het echt koud is en start pas daarna. (Ik dacht dit ooit eens te hebben gelezen in het instructieboekje)

_________________
Greetz,
Eddy.

Freelander2 S TD4-Zermatt Silver + Sport Styling Pack + Privacy glass
Back to top
View user's profile Send private message
boogylander
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 10 Jan 2010
Posts: 396
Location: Schriek (Heist-op-den-Berg)

PostPosted: Thu Feb 02, 2012 8:55 pm    Post subject: Reply with quote

Dit is alvast wat er in "het boekske" staat:

Druk terwijl u het koppelingspedaal helemaal ingetrapt houdt even op de startknop. Er gebeurt misschien even niets terwijl de gloeibougies opwarmen, waarna de motor automatisch zal aanslaan totdat hij start.

( je weet dat ik tijd te veel heb hé Martin Laughing )
Back to top
View user's profile Send private message
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Thu Feb 02, 2012 9:20 pm    Post subject: Reply with quote

boogylander wrote:
Dit is alvast wat er in "het boekske" staat:

Druk terwijl u het koppelingspedaal helemaal ingetrapt houdt even op de startknop. Er gebeurt misschien even niets terwijl de gloeibougies opwarmen, waarna de motor automatisch zal aanslaan totdat hij start.

( je weet dat ik tijd te veel heb hé Martin Laughing )


Niet genoeg tijd om te ontdekken dat er in mijn FL geen koppelingspedaal zit Twisted Evil

Ik weet dat er vertraging zit in het starten ivm het gloeien. Echter blijkt het onvoldoende te ijn bij mij. Omdat je standaard het rempedaal in moet drukken om te kunnen starten zou je ook denken dat de brandstofhoeveelheid goed geregeld wordt.
Heb vanmorgen de truuk toegepast om daarbij ook het gas half in te trappen. Moet zeggen dat het nu zowaar in 1 keer prima ging.

Maar goed, morgenochtend naar de garage voor de verwenbeurt...en gelijk maar de pluggen vervangen...mag wel een keer na 160k.

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
boogylander
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 10 Jan 2010
Posts: 396
Location: Schriek (Heist-op-den-Berg)

PostPosted: Fri Feb 03, 2012 4:57 pm    Post subject: Reply with quote

Ja, "rempedaal" versus "koppelingspedaal" -- ik dacht er te laat aan dat jij een automaat hebt.

Maar omdat ik zo enorm lief ben voor mijn medemens, heb ik een oplossing gezocht voor al die auto's die niet willen starten met deze vrieskou. Een beetje rare oplossing misschien, maar ze werkt gegarandeerd, en er zit nog een bonus aan ook! Hier kan je ze letterlijk bekijken.
Back to top
View user's profile Send private message
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Fri Feb 03, 2012 5:18 pm    Post subject: Reply with quote

U is een ware vriend!
Alle pluggen waren inderdaad overleden. Nog een wonder dat ie wilde starten uiteindelijk.

Ben weer helemaal happy !

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Sat Feb 04, 2012 9:05 am    Post subject: Reply with quote

Hmm..de vroegtijdige beurt plus het probleempje gloeipluggen is toch nog zo'n €550...
Mja...als je ook ziet waar die dingen zitten in de PSA motor ... pfffff..

Nou ja..eind goed , al goed denk ik dan maar...weer een lekker fris verzorgde Freebee..

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
DeepSpaceAlien
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 22 Sep 2011
Posts: 1219
Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel

PostPosted: Sat Feb 04, 2012 12:53 pm    Post subject: Reply with quote

Brrr, mijn gloeipluggen zijn al 13 jaar oud.....ben al bang met deze temperaturen, want het beestje slaapt buiten.

Tot nu toe wel nog alles goed Wink Als ik wacht tot het lichtje uitgaat start hij op 2 seconden Smile

_________________
As slow as possible, but as fast as necessary !
LANDBOUW=TOEKOMST
Grtjs Owendrie Teejeleej
[IMG]http://s03.flagcounter.com/count/AqLq/bg_B5FF6B/txt_000000/border_000000/columns_8/maxflags_248/viewers_0/labels_0/pageviews_0/flags_1/[/IMG]
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
jbvox
een tamelijk stevig freelanderke
een tamelijk stevig freelanderke


Joined: 27 Oct 2008
Posts: 117
Location: W-Vl

PostPosted: Tue Feb 07, 2012 8:52 am    Post subject: Reply with quote

de vrijdag na 5 dagen niet rijden was het starten van mijne Fl2 de moeite om te zien. heeft een vijftien keer moeten kuchen met een ferme zwarte rookwolk om dan moeizaam de beginnen draaien met nog meer zwarte wolken om dan eindelijk "normaal" te draaien. is indrukwekkend wat een gordijn van zwarte rook mijne kan maken, vooral omdat er weinig wind stond. zal misschien de gloeibougies eens laten nakijken zoals hierboven gezegd zijn ze misschien niet meer in goede staat. was vroeger gemakkelijker, twee, drie maal voorverwarmen en dan pas starten, maar den Fl2 neemt die mogelijkheid uit onze handen... ben benieuwd voor vanavond, heeft weer goed gevroren en twee dagen stilgestaan ... Laughing

_________________
FL1 zambesizilver (2005-2008)
FL2 zermattsilver S TD4 (2008-2013)
opel astra deep blue sky (2013-)
Back to top
View user's profile Send private message
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Tue Feb 07, 2012 9:17 am    Post subject: Reply with quote

Je kan nog steeds vaker voorverwarmen hoor.. Stomweg enkel contact aan of in het geval van automaat dse startknop vasthouden zonder het rempedaal in te drukken. Ook dan wordt er gegloeid.. Kan je een paar keer doen indien nodig.

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
jbvox
een tamelijk stevig freelanderke
een tamelijk stevig freelanderke


Joined: 27 Oct 2008
Posts: 117
Location: W-Vl

PostPosted: Tue Feb 07, 2012 2:36 pm    Post subject: Reply with quote

oké, bedankt, had dit nog niet gestest...

_________________
FL1 zambesizilver (2005-2008)
FL2 zermattsilver S TD4 (2008-2013)
opel astra deep blue sky (2013-)
Back to top
View user's profile Send private message
Johan
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 11 Mar 2007
Posts: 1175
Location: Heist-op-den-Berg

PostPosted: Tue Feb 07, 2012 9:56 pm    Post subject: Reply with quote

MartinV wrote:
Je kan nog steeds vaker voorverwarmen hoor.. Stomweg enkel contact aan of in het geval van automaat dse startknop vasthouden zonder het rempedaal in te drukken. Ook dan wordt er gegloeid.. Kan je een paar keer doen indien nodig.

Martin, zie jij dan telkens het oranje spiraaltje op het instrumentenbord verschijnen?

'k Heb mijn auto zaterdagnacht speciaal buiten laten staan n.a.v. dit topic.
Zondagvoormiddag proberen te starten bij -8°C. Alles draaide goed en lang rond maar starten deed ie niet. Na enkele pogingen en geen oranje spiraaltje gezien te hebben, heb ik de sleutel uitgenomen en terug ingestoken. Toen deed de voorverwarming het wel. Nog een keer gedaan, en hij startte tamelijk vlot.
'k Vraag me nu wel af of het normaal is dat je zelf extra moet laten voorverwarmen? Aangezien een auto tegenwoordig meer computer is dan wat anders zou ik toch denken dat ie dat zelf regelt...

_________________
FL2 SE TD4 aut. stornoway grey
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL2 All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2
Watch this topic for replies
 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum
You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.be free forum, create your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.059