Land Rover Freelander Club Forum Index Land Rover Freelander Club
Welkom op het forum! Hier kan je terecht voor alles i.v.m. de Land Rover Freelander!!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 ProfileProfile   You have no new messagesYou have no new messages   Log out Log out  

Lastig starten met de kou
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL2
View previous topic :: View next topic  
Author Message
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Wed Feb 08, 2012 7:28 am    Post subject: Reply with quote

Johan ; inderdaad is het standaard om de sleutel in te steken en direct te starten. Na een paar seconden vertraging waarin het gloeispiraal oplicht zal de motor starten. Dit is zoals het zou moeten werken.
Doordat bij mij de gloeispiralen niet meer werkten ga je natuurlijk andere dingen uitproberen.
Bij het starten van een automaat is het standaard dat de voet op de rem moet. Als je dit niet doet en de startknop langer indrukt gaat het contact aan en zal tegelijk ook het gloeispiraal oplichten. Op deze wijze kan je vaker achter elkaar gloeien doch..niet te kort achter elkaar. Een paar seconden wachten en het gloeien zal weer beginnen. Zal ongetwijfeld een ingebouwde veiligheid zijn. Daarom kan het ook mogelijk zijn dat je de sleutel een tweede keer moest insteken.
Het automatisch voorgloeien voor de start is natuurlijk geheel afhankelijk van de temperatuur van het blok ( wat natuurlijk best anders kan zijn dan de buitentemperatuur ).

Ik heb bemerkt dat starten met half ingedrukt gaspedaal ook perfect werkt. ( dacht hier eerst niet over na ivm vasthouden rem bij starten automaat ) Dacht later even terug aan mijn tijd bij de landmacht waar we dikke diesels gewoon startten met plankgas Rolling Eyes

Ikhoop dat je iets met dit antwoord kan..

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
jbvox
een tamelijk stevig freelanderke
een tamelijk stevig freelanderke


Joined: 27 Oct 2008
Posts: 117
Location: W-Vl

PostPosted: Wed Feb 08, 2012 8:41 am    Post subject: Reply with quote

heb het gisterenavond ook nog eens getest, en inderdaad, je kan verschillende keren opwarmen, maar je moet wel degelijk de startknop langer indrukken zonder(in mijn geval,manueel) de koppelingspedaal in te drukken. Starten ging iets beter, nog altijd verschillende keren een verontrustend soort van ronddraaien van de motor, maar toch merkelijk minder rook (meer ging moeilijk zijn, die van vrijdagavond was echt indrukwekkend) bij mij zit er nog geen partikelfilter, maar vraag mij af hoe gezond dit soort starten is voor diegene die er wel een heeft.
Landrover is veronderstelt wagens te hebben die voor alle terrein en klimaten zijn en 't vriest eens een beetje hier in belgenland en dan zo starten, ik vind dit toch raar... je zou bijna hopen dat de stationaire bijverwarming erin zat. (dit is een systeem (meestal webasto) dat het motorblok, of toch de koelvloeistof erin, op voorhand kan opwarmen of zoals in de scandinavische landen, met een electrische weerstand in de motorblok en de auto aan de stekker op de parking).

_________________
FL1 zambesizilver (2005-2008)
FL2 zermattsilver S TD4 (2008-2013)
opel astra deep blue sky (2013-)
Back to top
View user's profile Send private message
Escape
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 14 Oct 2008
Posts: 483
Location: Holsbeek

PostPosted: Wed Feb 08, 2012 8:51 am    Post subject: Reply with quote

Het moeilijk start ligt zeker niet alleen aan Land Rover. Al ben ik het er wel mee eens dat de elektronica ons nu een aantal mogelijkheden ontneemt, of toch moeilijker maakt.
D'r is ook de kwestie van parafinevorming in diesel. 't Zou best kunnen dat niet alle pompen hun mengsel op tijd hebben aangepast aan de lage temperaturen, waardoor de brandstof beduidend dikker wordt bij lagere temperaturen. En vooral moderne (common rail) diesels hebben daar last van, vanwege de kleinere toleranties.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
krispy
een al iets groter freelanderke
een al iets groter freelanderke


Joined: 31 May 2010
Posts: 99
Location: oud-heverlee(belgie)

PostPosted: Wed Feb 08, 2012 8:58 am    Post subject: Reply with quote

hoi mannen ; eigenlijk snap ik het hier niet .

Dat het iets langer duurt is normaal , de gloeispiraal moet meer werken dan normaal ( dus baterij moet zekers OK zijn )

De mijne ( nu bijna 20.000 km mod 2011 ) heeft met dit weer geen enkel probleem .

vorige week , toen ik aan de skipiste van LA Bresse ( FR ) was en waar het -19 was met een extra zure wind van vanvoren starte hij zonder problemen, enkel de deuren en achterklep piepten bij openen en sluiten , vet hard geworden !!!

Ingestapt , sleutel in , kopeling in , knop gedrukt en na 3 tellen ( wel een lichte vertraging dan anders ) starte hij zonder probleem en draaide gewoon rond na 1 x gas geven.
Ook bij het schakelen niets van het weer ondervonden .

het eenige probleem dat ik had , was verstopte ruitensproeiers , deze was maar voorzien tot -15

_________________
FL I 3deurs 2.0 EXDi Cobar Blue
Freelander 2 S TD4 Bali Blue
MBK MOBYX X7 Bali Blue

Album http://picasaweb.google.com/krisdeschoenmaekers
Back to top
View user's profile Send private message
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Wed Feb 08, 2012 9:25 am    Post subject: Reply with quote

Escape wrote:
Het moeilijk start ligt zeker niet alleen aan Land Rover. Al ben ik het er wel mee eens dat de elektronica ons nu een aantal mogelijkheden ontneemt, of toch moeilijker maakt.
D'r is ook de kwestie van parafinevorming in diesel. 't Zou best kunnen dat niet alle pompen hun mengsel op tijd hebben aangepast aan de lage temperaturen, waardoor de brandstof beduidend dikker wordt bij lagere temperaturen. En vooral moderne (common rail) diesels hebben daar last van, vanwege de kleinere toleranties.


Wij bij Shell gaan , afhankelijk van de weersomstandigheden , al in Oktober over op wintergrade Razz ( ssstt niet verder vertellen maar ik configureer persoonlijk de dieselblender hiero Rolling Eyes

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
silkwood
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 14 Jul 2008
Posts: 2611
Location: Eijsden, Nederland

PostPosted: Wed Feb 08, 2012 10:24 pm    Post subject: Reply with quote

Mmm, kun je dan niet wat goedkoper blenden, want die Shell V-power die heeft het nare effect dat ie m'n portemonnee veranderd in uienleer.

Als ik 'm open springen de tranen in m'n ogen. Sad

_________________

https://picasaweb.google.com/108825569965543438716
Silkwood's Java Black Freelander Td4, 5 drs, bjr 10-2005
Back to top
View user's profile Send private message
jbvox
een tamelijk stevig freelanderke
een tamelijk stevig freelanderke


Joined: 27 Oct 2008
Posts: 117
Location: W-Vl

PostPosted: Thu Feb 09, 2012 8:41 am    Post subject: Reply with quote

Ik wil wel preciseren dat het "slecht" starten bij mij alleen gebeurt als Fl2 buiten overnacht heeft of langere tijd stilstaat (wat soms gebeurt...) door en door koud dus. Ne keer er mee gereden is starten ook geen probleem meer...
Ik tank meestal Total en bij mijn weten is daar ook vanaf okt winteradditief in. Zoals hierboven gezegd, een tankje vullen doet vooral pijn in de portefeuile. Crying or Very sad

_________________
FL1 zambesizilver (2005-2008)
FL2 zermattsilver S TD4 (2008-2013)
opel astra deep blue sky (2013-)
Back to top
View user's profile Send private message
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Thu Feb 09, 2012 10:00 am    Post subject: Reply with quote

jbvox wrote:
Ik wil wel preciseren dat het "slecht" starten bij mij alleen gebeurt als Fl2 buiten overnacht heeft of langere tijd stilstaat (wat soms gebeurt...) door en door koud dus. Ne keer er mee gereden is starten ook geen probleem meer...
Ik tank meestal Total en bij mijn weten is daar ook vanaf okt winteradditief in. Zoals hierboven gezegd, een tankje vullen doet vooral pijn in de portefeuile. Crying or Very sad

Zonder in detail te willen treden: winter of zomergrades worden niet alleen en specifiek met additieven gemaakt. De totale samenstelling van het mengsel wordt aangepast. CFPP improver kan je maar beperkt gebruiken en dient om de eigenschap van een specifiek component te versterken.
Wat de prijzen betreft: troost je, ik moet ook gewoon betalen aan de pomp. Helaas worden de prijzen grotendeels door de overheid bepaald. Ga in de USA wonen om blij verrast te worden.

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Thu Feb 09, 2012 10:03 am    Post subject: Reply with quote

silkwood wrote:
Mmm, kun je dan niet wat goedkoper blenden, want die Shell V-power die heeft het nare effect dat ie m'n portemonnee veranderd in uienleer.


Tis in elk geval leer dus niet zeuren , mijne is gewoon van plastiek.

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
silkwood
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 14 Jul 2008
Posts: 2611
Location: Eijsden, Nederland

PostPosted: Thu Feb 09, 2012 8:12 pm    Post subject: Reply with quote

lol

cheers

_________________

https://picasaweb.google.com/108825569965543438716
Silkwood's Java Black Freelander Td4, 5 drs, bjr 10-2005
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL2 All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2
Watch this topic for replies
 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum
You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.be free forum, create your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.088