View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
MartinV nen echte vrijlander!!
Joined: 20 Aug 2010 Posts: 1528 Location: Poortugaal
|
Posted: Wed Feb 08, 2012 7:28 am Post subject: |
|
|
Johan ; inderdaad is het standaard om de sleutel in te steken en direct te starten. Na een paar seconden vertraging waarin het gloeispiraal oplicht zal de motor starten. Dit is zoals het zou moeten werken.
Doordat bij mij de gloeispiralen niet meer werkten ga je natuurlijk andere dingen uitproberen.
Bij het starten van een automaat is het standaard dat de voet op de rem moet. Als je dit niet doet en de startknop langer indrukt gaat het contact aan en zal tegelijk ook het gloeispiraal oplichten. Op deze wijze kan je vaker achter elkaar gloeien doch..niet te kort achter elkaar. Een paar seconden wachten en het gloeien zal weer beginnen. Zal ongetwijfeld een ingebouwde veiligheid zijn. Daarom kan het ook mogelijk zijn dat je de sleutel een tweede keer moest insteken.
Het automatisch voorgloeien voor de start is natuurlijk geheel afhankelijk van de temperatuur van het blok ( wat natuurlijk best anders kan zijn dan de buitentemperatuur ).
Ik heb bemerkt dat starten met half ingedrukt gaspedaal ook perfect werkt. ( dacht hier eerst niet over na ivm vasthouden rem bij starten automaat ) Dacht later even terug aan mijn tijd bij de landmacht waar we dikke diesels gewoon startten met plankgas
Ikhoop dat je iets met dit antwoord kan.. _________________ D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.
https://www.facebook.com/#!/martveld |
|
Back to top |
|
|
jbvox een tamelijk stevig freelanderke
Joined: 27 Oct 2008 Posts: 117 Location: W-Vl
|
Posted: Wed Feb 08, 2012 8:41 am Post subject: |
|
|
heb het gisterenavond ook nog eens getest, en inderdaad, je kan verschillende keren opwarmen, maar je moet wel degelijk de startknop langer indrukken zonder(in mijn geval,manueel) de koppelingspedaal in te drukken. Starten ging iets beter, nog altijd verschillende keren een verontrustend soort van ronddraaien van de motor, maar toch merkelijk minder rook (meer ging moeilijk zijn, die van vrijdagavond was echt indrukwekkend) bij mij zit er nog geen partikelfilter, maar vraag mij af hoe gezond dit soort starten is voor diegene die er wel een heeft.
Landrover is veronderstelt wagens te hebben die voor alle terrein en klimaten zijn en 't vriest eens een beetje hier in belgenland en dan zo starten, ik vind dit toch raar... je zou bijna hopen dat de stationaire bijverwarming erin zat. (dit is een systeem (meestal webasto) dat het motorblok, of toch de koelvloeistof erin, op voorhand kan opwarmen of zoals in de scandinavische landen, met een electrische weerstand in de motorblok en de auto aan de stekker op de parking). _________________ FL1 zambesizilver (2005-2008)
FL2 zermattsilver S TD4 (2008-2013)
opel astra deep blue sky (2013-) |
|
Back to top |
|
|
Escape ne goeie freelander
Joined: 14 Oct 2008 Posts: 483 Location: Holsbeek
|
Posted: Wed Feb 08, 2012 8:51 am Post subject: |
|
|
Het moeilijk start ligt zeker niet alleen aan Land Rover. Al ben ik het er wel mee eens dat de elektronica ons nu een aantal mogelijkheden ontneemt, of toch moeilijker maakt.
D'r is ook de kwestie van parafinevorming in diesel. 't Zou best kunnen dat niet alle pompen hun mengsel op tijd hebben aangepast aan de lage temperaturen, waardoor de brandstof beduidend dikker wordt bij lagere temperaturen. En vooral moderne (common rail) diesels hebben daar last van, vanwege de kleinere toleranties. |
|
Back to top |
|
|
krispy een al iets groter freelanderke
Joined: 31 May 2010 Posts: 99 Location: oud-heverlee(belgie)
|
Posted: Wed Feb 08, 2012 8:58 am Post subject: |
|
|
hoi mannen ; eigenlijk snap ik het hier niet .
Dat het iets langer duurt is normaal , de gloeispiraal moet meer werken dan normaal ( dus baterij moet zekers OK zijn )
De mijne ( nu bijna 20.000 km mod 2011 ) heeft met dit weer geen enkel probleem .
vorige week , toen ik aan de skipiste van LA Bresse ( FR ) was en waar het -19 was met een extra zure wind van vanvoren starte hij zonder problemen, enkel de deuren en achterklep piepten bij openen en sluiten , vet hard geworden !!!
Ingestapt , sleutel in , kopeling in , knop gedrukt en na 3 tellen ( wel een lichte vertraging dan anders ) starte hij zonder probleem en draaide gewoon rond na 1 x gas geven.
Ook bij het schakelen niets van het weer ondervonden .
het eenige probleem dat ik had , was verstopte ruitensproeiers , deze was maar voorzien tot -15 _________________ FL I 3deurs 2.0 EXDi Cobar Blue
Freelander 2 S TD4 Bali Blue
MBK MOBYX X7 Bali Blue
Album http://picasaweb.google.com/krisdeschoenmaekers |
|
Back to top |
|
|
MartinV nen echte vrijlander!!
Joined: 20 Aug 2010 Posts: 1528 Location: Poortugaal
|
Posted: Wed Feb 08, 2012 9:25 am Post subject: |
|
|
Escape wrote: | Het moeilijk start ligt zeker niet alleen aan Land Rover. Al ben ik het er wel mee eens dat de elektronica ons nu een aantal mogelijkheden ontneemt, of toch moeilijker maakt.
D'r is ook de kwestie van parafinevorming in diesel. 't Zou best kunnen dat niet alle pompen hun mengsel op tijd hebben aangepast aan de lage temperaturen, waardoor de brandstof beduidend dikker wordt bij lagere temperaturen. En vooral moderne (common rail) diesels hebben daar last van, vanwege de kleinere toleranties. |
Wij bij Shell gaan , afhankelijk van de weersomstandigheden , al in Oktober over op wintergrade ( ssstt niet verder vertellen maar ik configureer persoonlijk de dieselblender hiero _________________ D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.
https://www.facebook.com/#!/martveld |
|
Back to top |
|
|
silkwood Vrijlander-mod
Joined: 14 Jul 2008 Posts: 2611 Location: Eijsden, Nederland
|
|
Back to top |
|
|
jbvox een tamelijk stevig freelanderke
Joined: 27 Oct 2008 Posts: 117 Location: W-Vl
|
Posted: Thu Feb 09, 2012 8:41 am Post subject: |
|
|
Ik wil wel preciseren dat het "slecht" starten bij mij alleen gebeurt als Fl2 buiten overnacht heeft of langere tijd stilstaat (wat soms gebeurt...) door en door koud dus. Ne keer er mee gereden is starten ook geen probleem meer...
Ik tank meestal Total en bij mijn weten is daar ook vanaf okt winteradditief in. Zoals hierboven gezegd, een tankje vullen doet vooral pijn in de portefeuile. _________________ FL1 zambesizilver (2005-2008)
FL2 zermattsilver S TD4 (2008-2013)
opel astra deep blue sky (2013-) |
|
Back to top |
|
|
MartinV nen echte vrijlander!!
Joined: 20 Aug 2010 Posts: 1528 Location: Poortugaal
|
Posted: Thu Feb 09, 2012 10:00 am Post subject: |
|
|
jbvox wrote: | Ik wil wel preciseren dat het "slecht" starten bij mij alleen gebeurt als Fl2 buiten overnacht heeft of langere tijd stilstaat (wat soms gebeurt...) door en door koud dus. Ne keer er mee gereden is starten ook geen probleem meer...
Ik tank meestal Total en bij mijn weten is daar ook vanaf okt winteradditief in. Zoals hierboven gezegd, een tankje vullen doet vooral pijn in de portefeuile. |
Zonder in detail te willen treden: winter of zomergrades worden niet alleen en specifiek met additieven gemaakt. De totale samenstelling van het mengsel wordt aangepast. CFPP improver kan je maar beperkt gebruiken en dient om de eigenschap van een specifiek component te versterken.
Wat de prijzen betreft: troost je, ik moet ook gewoon betalen aan de pomp. Helaas worden de prijzen grotendeels door de overheid bepaald. Ga in de USA wonen om blij verrast te worden. _________________ D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.
https://www.facebook.com/#!/martveld |
|
Back to top |
|
|
MartinV nen echte vrijlander!!
Joined: 20 Aug 2010 Posts: 1528 Location: Poortugaal
|
Posted: Thu Feb 09, 2012 10:03 am Post subject: |
|
|
silkwood wrote: | Mmm, kun je dan niet wat goedkoper blenden, want die Shell V-power die heeft het nare effect dat ie m'n portemonnee veranderd in uienleer.
|
Tis in elk geval leer dus niet zeuren , mijne is gewoon van plastiek. _________________ D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.
https://www.facebook.com/#!/martveld |
|
Back to top |
|
|
silkwood Vrijlander-mod
Joined: 14 Jul 2008 Posts: 2611 Location: Eijsden, Nederland
|
|
Back to top |
|
|
|