Land Rover Freelander Club Forum Index Land Rover Freelander Club
Welkom op het forum! Hier kan je terecht voor alles i.v.m. de Land Rover Freelander!!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 ProfileProfile   You have no new messagesYou have no new messages   Log out Log out  

Banden en een freelander
Goto page 1, 2, 3, 4, 5  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL1
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Thor
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 25 Jan 2007
Posts: 253

PostPosted: Sat Mar 17, 2007 11:52 am    Post subject: Banden en een freelander Reply with quote

Hierbij een verhaaltje aangezien de studie die ik gedaan heb voordat ik op zoek ging naar nieuwe banden.

Nr 1 laat je niets wijs maken door de bandenverkopen, deze weten vaak niet hoe ingewikkeld de aandrijving van de fl in elkaar zit. Of het moet een kenner zijn van het merk en type.

Vind banden die niet vlug rubben, rubben is de grootste oorzaak dat de banden verwijderd moeten worden.
Ikzelf heb gekozen voor michelin syncrone 4x4.

Als je 4 nieuwe banden heb gekocht schrijf de km stand op. Na ongeveer 10.000 km leg je de banden van links naar rechts(dit gaat alleen ls je geen rijrichting op de band hebt. 4x4 hebben dit eigenlijk nooit) dit om het rubben tegen te gaan. de banden gaan nu dus alsware achteruit lopen.
Leg bij een freelander nooit maar dan ook nooit de banden kruislings.
hou de banden op de as. het verschil in slijtage geeft een hoogte verschil, en hier kan de aandrijving van de fl nu juist niet tegen.

Doordat er voor word gestuurd en vaak meer aandrijving is slijten de banden voor erger. Gooi de banden niet van voor naar achter, doe dit niet. Achter moeten altijd de beste banden zitten, dus als ze voor versleten zijn koop je bv 2 nieuwe banden.
Deze nieuwe banden(u raad het al) moeten achterop komen te liggen, en de banden van achter mogen voorop komen te liggen en zo kunt u weer een tijd plezier hebben van uw schoeisel.

punten:\
Leg bij een freelander nooit geen banden kruislings, dit brengt problemen met zich mee in de aandrijflijn.

Probeer de banden rond de 10.000 km van links naar rechts te gooien(als u geen rijrichting heeft, dit om rubben te voorkomen.

Laat u niets wijsmaken door sommige leveranciers, ik heb dit ook meegemaakt en deze man adviseerde juist om kruislings te leggen.


Goede banden en een goed gebruik zorgen ervoor dat u lang zonder problemen kunt profiteren van uw Freelander. Verkeerde banden en gebruik heft vaak tot gevolg dat de aandrijving niet goed werkt waardoor een domini effect begint,wat kan uiten in een kapotte visc, en vaak ook de ird.

Goed rubber is het halve werk.

Dit verhaal mij oa, verteld door een lid van de LRCH die vele jaren zonder problemen rijd in zijn freelander 1800i van 99 en er nog bijna nooit geen stukken aan heeft gehad. en flink wat verstand heeft van een FL.

Succes ik hoop dat jullie er wat aan hebben Wink

_________________
Freelander 18i (1999)

Go Beyond
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Jens
Vrijlander-admin
Vrijlander-admin


Joined: 21 Mar 2006
Posts: 3286
Location: Affligem-city

PostPosted: Sat Mar 17, 2007 3:12 pm    Post subject: Reply with quote

zeker! bedankt! ik weet al direct wat me te doen staat, ik heb deze nl. wel van voor naar achter verwisseld. Dit omdat ik wel wist dat ik dit beter niet zou doen, maar omdat het verschil nog miniem was.. Toch maar eens aanpassen Confused

_________________
Freelander TD4 '01 - 3 door - Bonaty Grey - hippotraveller


Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Ronnie
een al iets groter freelanderke
een al iets groter freelanderke


Joined: 07 Jan 2007
Posts: 74
Location: Bilzen

PostPosted: Sat Mar 17, 2007 3:39 pm    Post subject: Reply with quote

Thor jongen bedankt voor de tips er stonden dingen bij die ik niet wist. Smile Jens ik denk dat je wel mag wisselen van voor naar achter maar dan alleen niet kruisen. Links links houden en rechts rechts
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Thor
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 25 Jan 2007
Posts: 253

PostPosted: Sat Mar 17, 2007 4:38 pm    Post subject: Reply with quote

Niets te danken zeer graag gedaan. Wink


Je mag wel de banden van achter naar voor plaatsen, maar niet van voor naar achter, dit omdat de banden voor harder slijten en je een hoogte verschil krijgt, daar moet de aandrijflijk niet goed tegen kunnen, zeker de vroegere modellen.
Voor mogen dus wel lagere banden liggen, maar achter mogen geen lagere banden liggen dan voor.

Als je kruislinks gaat leggen krijg je dus als het waren een onbelans, dan staat hij bv links achter laag en rechts voor hoog, dit was bij mijn freelander dus ook gebeurd waardoor de trillingen die dan onstaan en de wringing in de aandrijflijn de visco en daarna vermoedelijk de ird kapot is gegaan.


Juist doordat de fl een zo apparte aandrijflijn heeft is het kwa banden zeer belangrijk. Zeker de vroege modellen, omdat er later wat andere optie's(verbeteringen) zijn gekomen.
maar ook voor de latere modellen is het belangrijk.

De juiste bandenspanning overal is ook belangrijk Wink

De reserve band is natuurlijk iets wat je niet echt in handen hebt.

_________________
Freelander 18i (1999)

Go Beyond
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Will
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 29 Jun 2006
Posts: 1497
Location: Vlaams Brabant of N50 57.766 E4 15.165

PostPosted: Sun Mar 18, 2007 12:06 pm    Post subject: Reply with quote

Op mijn BFGoodrich Macadam is er wel een looprichting aangegeven, dus alleen voor->achter en vice versa kan er gedaan worden. Als men bv. om de 5.000 km de banden wisselt dan is er op die korte afstand nog te weinig verschil in dikte denk ik om problemen met de aandrijving te veroorzaken plus dat men dan een min of meer gelijke slijtage heeft van de 4 banden. (Ik weet niet waarom maar ik heb een voorkeur om altijd alle 4 de banden tegelijk te vervangen, gans m'n leven heb ik daarnaar gestreefd door de banden te switchen zodat de slijtage evenredig was).

_________________
Will

MY01 Td4 auto 5dr. SE Epsom green.
Back to top
View user's profile Send private message
Thor
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 25 Jan 2007
Posts: 253

PostPosted: Sun Mar 18, 2007 12:16 pm    Post subject: Reply with quote

Normaal deed ik dit ook altijd Will, hoe het zit met banden met een rjrichting durf ik niet echt te zeggen.

Ik vermoed dat als je ze goed verwisseld het niet al te veel kwaad zal kunnen.

Rob een lid van de LRCH die mij dit verhaal heeft uitgelegd is op het moment op vakantie. Als hij er is zal ik de vraag even aan hem stellen.
Mocht ik eerder info weten plaats ik het natuurlijk hier Wink

_________________
Freelander 18i (1999)

Go Beyond
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
sixshooter
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 29 Apr 2007
Posts: 284
Location: centre of paradise

PostPosted: Tue Jun 12, 2007 5:02 pm    Post subject: Reply with quote

Om effe te reageren op het wisselen van banden.
Bij de vroegere diagonaalbanden moest je kruiselings wisselen, omdat die structuur soepeler is en ze dan langer meegaan. Deze worden echter alleen nog gebruikt bij oldtimers of bij extreme offroaders.
Door de opbouw van de huidige radiaalbanden mag je nooit kruiselings wisselen, het karkas van de band "zet zich" door de kant waar die op rijdt. dus ook niet van links naar rechts op dezelfde as.
Deze dien je te wisselen van voor naar achter en van achter naar voor. Ze van links naar rechts wisselen of kruiselings zorgt ervoor dat de inwendige structuur van het karkas kan beschadigd raken en dat kan zelfs tot een klapband leiden.
Wisselen van voor naar achter aan dezelfde kant, is normaalgezien niet schadelijk voor de aandrijflijn, ook al zijn ze niet alle 4 even ver versleten. We spreken hier over verschillen in millimeters, je visco ziet veel meer af door een bocht te nemen.

_________________
"Two things are infinite: the universe and the human stupidity; and I'm not sure about the universe."

www.4x4travel.be
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Jens
Vrijlander-admin
Vrijlander-admin


Joined: 21 Mar 2006
Posts: 3286
Location: Affligem-city

PostPosted: Tue Jun 12, 2007 7:07 pm    Post subject: Reply with quote

hoe kan ik nu met mijn straatbandjes te weten komen waar ze zouden moeten staan? Confused

_________________
Freelander TD4 '01 - 3 door - Bonaty Grey - hippotraveller


Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Thor
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 25 Jan 2007
Posts: 253

PostPosted: Tue Jun 12, 2007 7:28 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
het karkas van de band "zet zich" door de kant waar die op rijdt. dus ook niet van links naar rechts op dezelfde as.
Dit moet om de 10.000 km gebeuren zoals mij verteld is, in dat tijdperk moet het totaal geen kwaad kunnen om het wiel van links naar rechts te verplaatsen.
Deze ervaringen zijn niet van mij moet ik erbij zeggen, maar een uitleg van iemand op het forum van de LRCH die 7 jaar freelander rijd.

Het niet van voor naar achter verplaatsen is als volgt uit te leggen dat de freelander achter geen kleinere maat mag hebben ivm de aandrijflijn. Zeker de eerste modellen. Het rijden door een bocht is kortstondig.

Het moeilijke bij dit is dat het niet mijn eigen ervaringen zijn, daarvoor rij ik te kort freelander. Wel kan ik vertellen dat de persoon die mij dit verteld heeft een kei is in de Know how van de freelander.

Dus........... Ik heb een probleem nu, 2 ervaringen die een verschillend verhaal hebben Laughing .

Ik denk dat ik de ervaringen beter niet kan gaan bundelen en dat we gewoon open topics houden omdat er zo dan wel verschillende ervaringen staan en de mensen kunnen kiezen en beide verhalen lezen. Question

_________________
Freelander 18i (1999)

Go Beyond
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
sixshooter
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 29 Apr 2007
Posts: 284
Location: centre of paradise

PostPosted: Tue Jun 12, 2007 7:59 pm    Post subject: Reply with quote

Het rijden door een bocht is idd kortstondig, maar de verschillen is draaisnelheid zijn veel groter dan wat dat kleine beetje slijtage van een setje wielen.
Als je zou zien hoeveel verschil je creëert door alle bochten die je maakt, dan kom je op een veel groter totaalverschil uit dan door je bandenslijtage.
Trouwens, de visco zorgt er ook voor dat je kortstondig een verschil in draaisnelheid hebt als je remt.
Nog een feit is dat als je een verschil hebt in bandenspanning je al een groter verschil krijgt in diameter/afrolomtrek dan met een bandenslijtage. Ook belading kan dit effect geven.
Hoe los je dat dan op ?

Het klopt dat je geen verschillende bandenmaat mag monteren omdat de dan de visco stuktrekt, ook je TC zal er niet blij mee zijn dan. Maar dan spreken we over verschillen van +1cm in diameter, dat verkrijg je niet met slijtage. (Tenzij je 1 totaal versleten MT zou plaatsen en 3 gloednieuwe bv).

Dit uit eigen ervaring, +-400.000km met 4x4's van allerlei slag en banden liggen me nogal nauw aan het hart.

_________________
"Two things are infinite: the universe and the human stupidity; and I'm not sure about the universe."

www.4x4travel.be
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Jens
Vrijlander-admin
Vrijlander-admin


Joined: 21 Mar 2006
Posts: 3286
Location: Affligem-city

PostPosted: Tue Jun 12, 2007 8:22 pm    Post subject: Reply with quote

Jens wrote:
hoe kan ik nu met mijn straatbandjes te weten komen waar ze zouden moeten staan? Confused


en hoe zou ik dit kunnen oplossen? Nieuwe kopen Confused ?

_________________
Freelander TD4 '01 - 3 door - Bonaty Grey - hippotraveller


Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
sixshooter
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 29 Apr 2007
Posts: 284
Location: centre of paradise

PostPosted: Tue Jun 12, 2007 8:35 pm    Post subject: Reply with quote

Jens wrote:
Jens wrote:
hoe kan ik nu met mijn straatbandjes te weten komen waar ze zouden moeten staan? Confused


en hoe zou ik dit kunnen oplossen? Nieuwe kopen Confused ?

Hoeveel kilometer hebben deze ?
Kan je niet aan het slijtagepatroon zien waar ze gestaan hebben ?

Volgende keer er met een krijtje opschrijven waar ze stonden.

_________________
"Two things are infinite: the universe and the human stupidity; and I'm not sure about the universe."

www.4x4travel.be
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Jens
Vrijlander-admin
Vrijlander-admin


Joined: 21 Mar 2006
Posts: 3286
Location: Affligem-city

PostPosted: Wed Jun 13, 2007 6:37 am    Post subject: Reply with quote

een 50 000km's, tzijn wel goodyear Wranglers, dus gaan normaal gezien nog een tijdje mee..

hoe zou ik dat kunnen zien, dat slijtagepatroon? Ik kan wel zien welke vooraan en achteraan stonden, maar verder niet.

Nog een vraagje bij deze banden (kan misschien de oplossing zijn?): deze banden hebben blijkbaar geen gelijk profiel aan linkerkant en rechterkant. Ik bedoel dan dat je links en rechts niet hetzelfde zijn. Is dit normaal? Hoe zou ik dan kunnen weten wat bij links en wat bij rechts?

_________________
Freelander TD4 '01 - 3 door - Bonaty Grey - hippotraveller


Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
sixshooter
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 29 Apr 2007
Posts: 284
Location: centre of paradise

PostPosted: Wed Jun 13, 2007 7:35 am    Post subject: Reply with quote

Welke GY Wranglers ? Daar zijn nog verschillende types in.
Goodyear => merk
Wrangler => reeks banden voor 4x4's
Dus het type moet je me nog effe laten weten.
Dan zoek ik effe op hoe het met het profiel links/rechts zit.

9/10 is het profiel van je banden aan de buitenkant net iets meer versleten dan aan de binnenkant. Dan weet je ook direct waar ze gestaan hebben.

_________________
"Two things are infinite: the universe and the human stupidity; and I'm not sure about the universe."

www.4x4travel.be
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Jens
Vrijlander-admin
Vrijlander-admin


Joined: 21 Mar 2006
Posts: 3286
Location: Affligem-city

PostPosted: Wed Jun 13, 2007 8:06 am    Post subject: Reply with quote

de gewone, HT is da zeker?

_________________
Freelander TD4 '01 - 3 door - Bonaty Grey - hippotraveller


Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL1 All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 1 of 5
Watch this topic for replies
 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum
You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.be free forum, create your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.059