Land Rover Freelander Club Forum Index Land Rover Freelander Club
Welkom op het forum! Hier kan je terecht voor alles i.v.m. de Land Rover Freelander!!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 ProfileProfile   You have no new messagesYou have no new messages   Log out Log out  

Hellinghoek
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL2
View previous topic :: View next topic  
Author Message
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Sat Mar 17, 2012 9:55 am    Post subject: Hellinghoek Reply with quote

Kon niets in het boekje vinden. Wat is eigenlijk de zijdelingse hellingshoek van de FL2?
Soms wel handig om te weten....

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
eds
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 20 May 2010
Posts: 306
Location: Sint Niklaas

PostPosted: Sat Mar 17, 2012 10:44 am    Post subject: Reply with quote

Ooit eens ergens gelezen dat 45° mogelijk zou zijn maar ben daar helemaal niet zeker van Rolling Eyes

_________________
Greetz,
Eddy.

Freelander2 S TD4-Zermatt Silver + Sport Styling Pack + Privacy glass
Back to top
View user's profile Send private message
DeepSpaceAlien
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 22 Sep 2011
Posts: 1219
Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel

PostPosted: Sat Mar 17, 2012 1:49 pm    Post subject: Reply with quote

45° en heel kort daarna 50, 60 en dan uiteindelijk 90 of 180° LOL Twisted Evil

Hangt volgens mij van je rijstijl af. Stilstaand moet 45° zeker te halen zijn denk ik Wink

_________________
As slow as possible, but as fast as necessary !
LANDBOUW=TOEKOMST
Grtjs Owendrie Teejeleej
[IMG]http://s03.flagcounter.com/count/AqLq/bg_B5FF6B/txt_000000/border_000000/columns_8/maxflags_248/viewers_0/labels_0/pageviews_0/flags_1/[/IMG]
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
eds
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 20 May 2010
Posts: 306
Location: Sint Niklaas

PostPosted: Sat Mar 17, 2012 9:13 pm    Post subject: Reply with quote

Wie wil eens testen of dit met een freelander ook mogelijk is Wink


_________________
Greetz,
Eddy.

Freelander2 S TD4-Zermatt Silver + Sport Styling Pack + Privacy glass
Back to top
View user's profile Send private message
Escape
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 14 Oct 2008
Posts: 483
Location: Holsbeek

PostPosted: Sat Mar 17, 2012 9:45 pm    Post subject: Reply with quote

Schoon filmke, en vooral sterk camerawerk.
Door de camera te laten draaien over de helling, lijkt het meer dan 45° te zijn, als je echter op de bomen let, zie je dat die dan ook niet meer verticaal staan. Wink
45° wordt opgeven als maximale hellingshoek voor de meeste Land Rovers. Nog steiler wordt het quasi onmogelijk om nog grip te vinden (omdat de krachtvector in de richting van de helling groter wordt dan de krachtvector loodrecht op de helling).

_________________
Those who never try, they are sure to fail.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
boogylander
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 10 Jan 2010
Posts: 396
Location: Schriek (Heist-op-den-Berg)

PostPosted: Sat Mar 17, 2012 11:23 pm    Post subject: Reply with quote

Maar ik begrijp dat Martin doelt op de maximale "links-rechts" hellingshoek, voor de FL2 bij wijze van spreken omvalt (bij stilstand neem ik aan).

Iemand enig idee ?
Back to top
View user's profile Send private message
Escape
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 14 Oct 2008
Posts: 483
Location: Holsbeek

PostPosted: Sun Mar 18, 2012 8:43 am    Post subject: Reply with quote

boogylander wrote:
Maar ik begrijp dat Martin doelt op de maximale "links-rechts" hellingshoek, voor de FL2 bij wijze van spreken omvalt (bij stilstand neem ik aan).

Iemand enig idee ?


Juist ja. Voor de Freelander 2 geeft een snelle search 40° als maximale sideslope. Dat lijkt mij zeker niet overdreven, zal nog wel een ruime marge opzitten.
Ook hier geldt trouwens dat vanaf 45° wegschuiven het grootste probleem wordt, en niet omvallen (tenzij er obstakels zijn natuurlijk).

_________________
Those who never try, they are sure to fail.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Yohani
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 25 Dec 2009
Posts: 435
Location: Putte (Mechelen)

PostPosted: Sun Mar 18, 2012 10:21 am    Post subject: Reply with quote

Mijn ervaring is dat de mogelijke hellingshoek voor de auto in de meeste gevallen een stuk groter is dan de hellingshoek die je hersens aankunnen als je die hellingen neemt lol

Maar zoals hier reeds gezegd, spelen er veel andere zaken mee zoals snelheid, terrein en vooral ook de uitrusting van je auto (bagagedragers, daktenten, belading) mee, die kunnen namelijk het zwaartepunt van de auto serieus veranderen. Net hetzelfde voor een verhoogde wagen.

Yohani Razz

_________________
Frl 1 3drs 2.0 Td4 Sport Epsom Green '04
Defender 200Tdi 110 HCPU camper '92
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
DeepSpaceAlien
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 22 Sep 2011
Posts: 1219
Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel

PostPosted: Sun Mar 18, 2012 12:00 pm    Post subject: Reply with quote

Nice, iets minder steil zou ik het achterwaarts nog willen proberen (omdat dat veiliger is) Smile Je gewicht zit dan lager en moesten de bovenste wielen van grond komen mogen ze dit veel verder doen dan wanneer je er met de neus eerst op rijdt...

Met de traktor doe ik dat ook Wink

Zo doe je het fout ---->
http://www.youtube.com/watch?v=VCj90EBWwzA

Ik heb nog ergens een filmpje van hoe het wel moet, maar ik vind het nu net niet Wink
Alleszins, als het te steil is rij ik achterwaarts. Zijdelings kan je wel 45° halen denk ik. Maar dan zal je niet te hevig bergop moeten sturen of accelereren denk ik Very Happy

_________________
As slow as possible, but as fast as necessary !
LANDBOUW=TOEKOMST
Grtjs Owendrie Teejeleej
[IMG]http://s03.flagcounter.com/count/AqLq/bg_B5FF6B/txt_000000/border_000000/columns_8/maxflags_248/viewers_0/labels_0/pageviews_0/flags_1/[/IMG]
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
eds
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 20 May 2010
Posts: 306
Location: Sint Niklaas

PostPosted: Sun Mar 18, 2012 12:28 pm    Post subject: Reply with quote

DeepSpaceAlien wrote:

Met de traktor doe ik dat ook Wink

Zo doe je het fout ---->
http://www.youtube.com/watch?v=VCj90EBWwzA



lol
Die gast met dat witte hemptje aan blijft daar wel heel rustig bijzitten Laughing

Zo'n traktor heeft wel een heel ander zwaartepunt dan een 4x4. Ik denk niet dat een Freelander daar zou onderuit gegaan zijn Rolling Eyes

_________________
Greetz,
Eddy.

Freelander2 S TD4-Zermatt Silver + Sport Styling Pack + Privacy glass
Back to top
View user's profile Send private message
Johan
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 11 Mar 2007
Posts: 1175
Location: Heist-op-den-Berg

PostPosted: Sun Mar 18, 2012 12:51 pm    Post subject: Reply with quote

Wie wordt de eerste ervaringsdeskundige van 't forum?...........Martin? Twisted Evil

_________________
FL2 SE TD4 aut. stornoway grey
Back to top
View user's profile Send private message
Reko
ne goeie stevige freelander
ne goeie stevige freelander


Joined: 14 Dec 2006
Posts: 717

PostPosted: Sun Mar 18, 2012 1:25 pm    Post subject: Reply with quote

Als je in een diep spoor zit kan je wel over de 45 gaan hoor.. Anders testen we eens! met een touw aan de sleepogen, twee wagens die meerijden langszij en dan maar hellen!
Back to top
View user's profile Send private message
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Sun Mar 18, 2012 4:43 pm    Post subject: Reply with quote

Haha...mooie discussie maakt dit los.. Is een mooie voor bij het kampvuur.
Ik vroeg het me af omdat we in Axel een stukje hadden ( rond de berg rijden) waarbij we denkelijk (gevoelsmatig) zo tegen de 30 graden zaten . Inderdaad bedoel ik de zijdelingse helling. Naar mijn idee waren we nog lang niet in de kritieke zone aangeland maar gezien sommige opmerkingen IN de auto leek het erger dan het was Laughing
Lijkt me inderdaad dat je eerder zal schuiven omdat je geen grip meer hebt dan dat je om zal rollen.
@ Johan : NEEN...Martin wordt niet de eerste ervaringsdeskundige Cool

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
DeepSpaceAlien
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 22 Sep 2011
Posts: 1219
Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel

PostPosted: Sun Mar 18, 2012 6:07 pm    Post subject: Reply with quote

Zwaartepunt ligt idd anders (lager) bij een freelander Wink Maar bij een traktor zit het meer tussen de wielen. Wel blijft het feit dat je bij het oprijden van een steile helling altijd de zwaarste kant best onderaan hebt. Ik zou dat ook wel eens uitgetest willen zien Wink Als je voorwaarts oprijdt dan ligt je zwaartepunt hoger (motor) en als je achterwaarst oprijdt dan ligt het vanzelfsprekend lager. Je meeste gewicht achteraan bevindt zich ook tussen de wielen (as en bodem) Terwijl bij de voorkant de motor erboveruit komt. Een zwaar gewicht is ook moeilijker te stoppen eens het een richting kiest. Achterwaarts heb je veel meer kans om nog te kunnen corrigeren omdat de achterkant lichter is en sneller zal reageren op correcties Wink Anderzijds zal je ook meer grip hebben (bandenprofiel buiten beschouwing gelaten) omdat er ook meer druk op de voorwielen van de wagen staat als je er achterwaarts oprijdt. (Bij voorwaarts oprijden verplaatst een deel van het voorste gewicht zich naar achteren, naar de achterwielen. Bij achterwaarts oprijden verplaatst een deel van het gewicht zich naar de vooras en gezien dit al sowieso het meeste gewicht draagt.....) Dus volgens mij moet het achterwaarts beter lukken, meer grip en minder snel kantelen. Nu ja, voor zover je grip kan houden op zo'n steile helling Wink Ik zou zeggen, als hij zwaar doorslipt en begint te wippen....stoppen... De volgende wip zou wel eens de laatste kunnen zijn Very Happy Ik vind het een heel goed idee om dat eens te testen met een sleeplint of iets dergelijks aan beide sleepogen. Wel iets dat zeker NIET veel meerekt Very Happy

_________________
As slow as possible, but as fast as necessary !
LANDBOUW=TOEKOMST
Grtjs Owendrie Teejeleej
[IMG]http://s03.flagcounter.com/count/AqLq/bg_B5FF6B/txt_000000/border_000000/columns_8/maxflags_248/viewers_0/labels_0/pageviews_0/flags_1/[/IMG]
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Johan
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 11 Mar 2007
Posts: 1175
Location: Heist-op-den-Berg

PostPosted: Sun Mar 18, 2012 8:22 pm    Post subject: Reply with quote

DeepSpaceAlien wrote:
...Ik vind het een heel goed idee om dat eens te testen met een sleeplint of iets dergelijks aan beide sleepogen. Wel iets dat zeker NIET veel meerekt Very Happy

En wij maar massaal kinetische linten kopen Laughing

_________________
FL2 SE TD4 aut. stornoway grey
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL2 All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3
Watch this topic for replies
 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum
You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.be free forum, create your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.091