Land Rover Freelander Club Forum Index Land Rover Freelander Club
Welkom op het forum! Hier kan je terecht voor alles i.v.m. de Land Rover Freelander!!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 ProfileProfile   You have no new messagesYou have no new messages   Log out Log out  

BODEMPLAAT FL2 + SLIJK = TRILLINGEN

 
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL2
View previous topic :: View next topic  
Author Message
boogylander
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 10 Jan 2010
Posts: 396
Location: Schriek (Heist-op-den-Berg)

PostPosted: Sat Feb 11, 2012 9:35 am    Post subject: BODEMPLAAT FL2 + SLIJK = TRILLINGEN Reply with quote

Via deze post wil ik een simpele ervaring met jullie delen. Misschien heeft iemand er wat aan. Eerder dan een lang verhaal neer te schrijven zal ik me beperken tot de essentie.

Op de standaard bodemplaat van de FL2 kan zich als het ware véél slijk ophopen. En die massa slijk kan vervelende trillingen veroorzaken bij lage toerentallen. In mijn geval was dat vooral bij het achterwaarts vertrekken vanuit stilstand.

Na het RB in Wachtebeke schreef Crispy dat er een laag van zowat 10 cm slijk op zijn bodemplaat was blijven zitten. En gezien ik al een tijdje vermoedde dat er vanalle "blubber" op mijn bodemplaat moest liggen (dat kon je bij nat weer zelfs ruiken), heb ik die van mij er toch ook maar eens onderuit gehaald. En ja hoor, op en rond die plaat stak het boordevol uitgedroogd slijk. Na het verwijderen van die rommel had de FL2 duidelijk een soepeler rijgedrag (geen trillingen meer bij lage toerentallen).

Het lijkt dus ten zeerste aangeraden om je bodemplaat regelmatig proper te maken. Idealiter na elk RB (tenminste als er slijk aan te pas kwam), of toch tenminste bij elk onderhoud. Maar opgepast ! Zo een bodemplaat-vol-slijk weegt redelijk veel. Ondersteun ze als je ze eraf vijst ! Terug monteren is geen probleem, de lege bodemplaat weegt "niks".

Tenslotte nog dit: in de bodemplaat zit een isolatiedoek. Dat kan je niet apart kopen (de bodemplaat plus het isolatiedoek zijn één artikel bij Land Rover). Blijkbaar wordt dat doek door Land Rover gemonteerd om tegemoet te komen aan regels i.v.m. pollutie van het milieu (qua akoestiek en qua olie-lekken).
Back to top
View user's profile Send private message
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Sat Feb 11, 2012 9:46 am    Post subject: Reply with quote

Ha Chris , een mij bekend item na ooit een keer tijdens een RB achteruit te rijden Embarassed
Als je het aandurft: je kan met een niet al te lompe en lange hogedruklans voor langs het motorblok bijna tot op de bodemplaat komen zonder dat je verder wat raakt. Hier kan je het allergrootste deel van het slijk wegspuiten. Wel even volhouden want het moet wel de gelegenheid krijgen om weg te spoelen.

Kijk vooral ook goed aan de binnenkant van de wielen na een RB. Hier gaat het echt je remmechanisme en fuseehoezen hinderen. Dit is het deel wat ik ook als eerste en direct schoon wil hebben.

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Fri May 04, 2012 7:56 am    Post subject: Reply with quote

Had ook al een poosje een rammel van een hitteschild tijdens het starten...Ben er maar eens onder gekropen en tot de ontdekking gekomen dat , ondanks het vele reinigen , het eigen gewicht nog steeds flink toegenomen was. Inmiddels zijn er al flink wat kluitjes opgedroogd zodat het rammelt op het hiteschild onder de auto. Nog maar eens eenboel weggehald, moet er nog een keer onder met de spuitlans...

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
boogylander
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 10 Jan 2010
Posts: 396
Location: Schriek (Heist-op-den-Berg)

PostPosted: Fri May 04, 2012 8:26 pm    Post subject: Reply with quote

Inderdaad, die twee hitteschildjes heb ik ook al es moeten proper maken. In het achterste was er een keitje gesukkeld (veel gekletter bij starten en bij stoppen van de motor). Met het voorste had ik een ander probleem: de temperatuur kan op die plek (vanwege de DPF regeneratie) zo hoog oplopen, dat enige organische rommel in dat hitteschildje gewoon in de fik gaat. Ik zag er een takje (of misschien was het droog gras) in liggen - roodgloeiend!

Met de juiste tools duurt het echt maar een paar minuten om die er onderuit te halen, dat vond ik een beter alternatief dan met een soort van skottel onder de auto rond te bollen...
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL2 All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1
Watch this topic for replies
 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum
You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.be free forum, create your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.11