Land Rover Freelander Club Forum Index Land Rover Freelander Club
Welkom op het forum! Hier kan je terecht voor alles i.v.m. de Land Rover Freelander!!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 ProfileProfile   You have no new messagesYou have no new messages   Log out Log out  

freelander betrouwbaar
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Algemeen
View previous topic :: View next topic  
Author Message
muzzieterminater
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 30 May 2012
Posts: 10

PostPosted: Thu May 31, 2012 2:14 pm    Post subject: freelander betrouwbaar Reply with quote

Hi ik ben nieuw op deze forum ,en ik heb een vraagje

Is de Land Rover Freelander 2.0 TD4 5DR SW SE

een goede auto , en is hij niet onderhoud gevoelig ,en is het een betrouwbare auto ?


dank dat ik de vraag mocht stellen

anja de vries
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
nadjila
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 17 Aug 2011
Posts: 334

PostPosted: Thu May 31, 2012 2:41 pm    Post subject: Reply with quote

Hoi Anja en welkom op het forum!

Of het een 'goede' auto is, hangt er een beetje vanaf wat je ermee wil doen. De mijne brengt me waar ik wil, sleept de aanhangers met gemak, is niet vies van een paar honderd kilo in de koffer en heeft tot nu toe nog geen problemen gehad. Het verbruik valt ook redelijk mee, 't is natuurlijk geen stadswagentje.
Zoals elk merk of type heeft de Freelander wel wat specifieke aandachtspunten. De TD4 staat bekend als een betrouwbare motor (is van BMW). In het subforum FL1 techniek vind je informatie over wat er allemaal wel eens mis kan gaan en waar je op moet letten. Ik zeg wel kan en niet zal misgaan. Gelukkig staat de oplossing er ook bij. Zelf heb ik niet zo'n grote technische kennis, anderen hier wel. De visco-koppeling is ook een gevoelig onderdeel.
Veel van de problemen kunnen voorkomen worden of toch enigzins beperkt door goed en regelmatig onderhoud. Ikzelf ga om de 10k km. Belangrijk is ook te gaan bij iemand die vertrouwd is met Landrover en de Freelander.
Stel hier gerust al je vragen, er lopen hier genoeg mensen met de nodige ervaring en/of technische kennis.

Laat je zeker niet afschrikken door de horrorverhalen die je hier en daar hoort over de FL. Bij Foto's en filmpjes vind je genoeg voorbeelden van de positieve kanten van de wagen en kun je zien tot wat hij in staat is. Very Happy

Veel succes en tot de volgende...
Back to top
View user's profile Send private message
muzzieterminater
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 30 May 2012
Posts: 10

PostPosted: Thu May 31, 2012 4:37 pm    Post subject: Reply with quote

Dank voor deze snelle reactie.


anja
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
silkwood
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 14 Jul 2008
Posts: 2611
Location: Eijsden, Nederland

PostPosted: Thu May 31, 2012 7:19 pm    Post subject: Reply with quote

Hallo Anja,

Allereerst van mij ook een hartelijk welkom hier.

Ik ben reuze tevreden met m'n Freelander Td4. Inderdaad een BMW motor. De auto wordt dit jaar 7 jaar oud en heeft op dit moment bijna 211.000km gereden. On and off the road, en zoals Nadjila aangaf ook met zware aanhangers.

Iedere auto heeft zijn mukken, en niet iedere auto is hetzelfde. Het ligt ook aan wie gereden heeft en hoe gebruikt. Mijn auto trekt vaak een zware hut en ik ga ook off road. Velen zouden de auto niet willen hebben, juist omdat ik dat ermee doe en gedaan heb. Toch heb ik TD4's gezien die jonger en slechter waren dan de mijne terwijl ze enkel zelfs als 2e auto gebruikt werden.

Het is algemeen bekend dat je in een rubriek als techniek alleen klachten leest. Dat is op een Audi, BMW of Mercedes forum echt niet anders. Daar is die rubriek voor.
Wel is het heel belangrijk om, zoals je nu doet, je huiswerk te maken. Lees die rubriek door zodat je weet waar je op moet letten of moet vragen of iets vernieuwd is.
Denk aan het carter ontluchtingsfilter, let op lekkende intercooler slangen, probeer alle electrische raampjes, ja ook het achterraam, niet 1x maar meerdere keren. Probeer de 4x4 te testen, maakt een scherpe bocht achteruit etc. etc. etc.

Stel je vragen gerust. Ook in het betreffende techniek rubriekje als je iets niet weet of begrijpt. Massa's liefhebbers en kundigen hier die behulpzaam zijn.

De kracht van een forum en zeker de kracht van dit forum.

Cheers!

_________________

https://picasaweb.google.com/108825569965543438716
Silkwood's Java Black Freelander Td4, 5 drs, bjr 10-2005
Back to top
View user's profile Send private message
Järv
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 27 Aug 2007
Posts: 1729
Location: Europoort, NL

PostPosted: Sat Jun 02, 2012 8:02 pm    Post subject: Reply with quote

een tweedehands auto is zo goed als de vorige eigenaar 'm behandeld/onderhouden heeft .... ongeacht het merk.
Vaak wordt er op een auto gescholden terwijl het de schuld is van de vorige eigenaar(s)

Een auto heeft z'n beurten nodig en je moet een spaarpotje hebben voor als er wat kapot gaat ... bij het ene merk eerder dit en bij het ander dat .. maar bij elk merk gaat er een keer wel iets kapot.
en dan is het niet boeiend wat dat is, het moet dan gerepareerd worden.

Ook al zou men het graag willen, maar met geen enkele tweedehands ben je safe ... als je enigzins safe wil zitten moet je om de 3 jaar een nieuwe kopen Wink

_________________

FL1 5drs TD4 Epsom Green 10-2002
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
fib nieuw
een al iets groter freelanderke
een al iets groter freelanderke


Joined: 28 Jul 2011
Posts: 46

PostPosted: Sun Jun 03, 2012 6:00 pm    Post subject: Reply with quote

Iedere auto is onderhoudsgevoelig; hoe minder goed de vorige eigenaar hem heeft onderhouden, hoe onderhoudsgevoeliger hij zal zijn...

Freelanders zijn best fijne auto's, en met het juiste onderhoud goed te rijden. De td4 is een fijne motor. Meeste problemen bij een td4 zijn te vinden bij de brandstofpomp (achter het rechter achterwiel) en de commonrail-sensor. Verder misschien nog het beruchte oliezeefje wat kan verstoppen als het niet vervangen wordt op de intervallen waar dit bij moet -maar dat valt dus weer onder goed en tijdig onderhoud!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
muzzieterminater
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 30 May 2012
Posts: 10

PostPosted: Mon Jun 04, 2012 10:27 pm    Post subject: freelander Reply with quote

ok bedankt mannen voor deze reacties

mijn freelander is in bijna perfecte staat altijd goed onderhouden

toch ik ga 1 jaar bijna weg met deze auto

kunnen jullie mij alstublieft aanraden wat voor onderdelen ik voor de zekerheid zal meenemen

zoals bijv die oliezeef waar je het over had en waar zit die precies

en die sensor dinges

etc

bedankt iedereen voor deze reacties ik voel me echt schuldig dat ik niks kan terug doen

ik ga met nog een vriendin naar turkije en daarna iran en daarna pakistan rijden en misschien india
ik ga nooit of road blijf altijd op asfalt rijden

mvg anja vries

mvg anja vries
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
DeepSpaceAlien
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 22 Sep 2011
Posts: 1219
Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel

PostPosted: Tue Jun 05, 2012 1:05 am    Post subject: Reply with quote

Wat je best meeneemt:

Enkele steek-ringsleutels, schroevendraaiers, hamer en niet te vergeten ---- MIJ Very Happy

Hehe Embarassed

Zeker een krik, eventueel nood-reparatieset (busje schuim)
Eventueel goedkoop compressortje op 12v.
Reserve brandstof-, lucht en Oliefilter, kannetje water, enkele liters olie.
Op voorhand je remmen checken zodat deze zeker een jaar meekunnen.
Sleeplint en startkabels voor noodgevallen.
Zaklamp.
Ook zien of je wielmoersleutel en eventuele antidiefstaldop aanwezig zijn.
Reservebatterij voor de afstandsbediening (beter op voorhand vervangen)
Setje reservelampjes (goed licht is ginder een must)

Verder nog je tandenborstel, ondergoed en sokken niet vergeten en dan zit je volgens mij safe Very Happy

Er kan heus niet zoveel misgaan met die bak Wink
Als je echt zeker wil zijn, kan je er ook een 2de FL achteraan slepen Very Happy

Grtz Jurgen

_________________
As slow as possible, but as fast as necessary !
LANDBOUW=TOEKOMST
Grtjs Owendrie Teejeleej
[IMG]http://s03.flagcounter.com/count/AqLq/bg_B5FF6B/txt_000000/border_000000/columns_8/maxflags_248/viewers_0/labels_0/pageviews_0/flags_1/[/IMG]
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
nadjila
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 17 Aug 2011
Posts: 334

PostPosted: Tue Jun 05, 2012 7:14 am    Post subject: Reply with quote

En zeker niet vergeten: foto's posten van de freebie on the road Smile
Back to top
View user's profile Send private message
muzzieterminater
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 30 May 2012
Posts: 10

PostPosted: Tue Jun 05, 2012 9:19 pm    Post subject: freelander Reply with quote

ok bedankt voor alle tips nogmaals

christus dat is een hele lijst

mvg anja vries
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
DeepSpaceAlien
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 22 Sep 2011
Posts: 1219
Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel

PostPosted: Wed Jun 06, 2012 1:09 am    Post subject: Reply with quote

Jajaja, zeker het fototoestel niet vergeten, lol Smile

Nu ja, hangt ervan af hoever je je in 'the middle of no where' wil begeven.

Als je veel door steden reist zal je waarschijnlijk altijd geholpen kunnen worden in geval van nood.

Doch is zo'n reparatiesetje niet onhandig, je weet maar nooit dat je eens 2 banden lek rijdt Wink

Oliefilter en luchtfilter is nu ook niet echt noodzakelijk, deze kan je altijd zelf reinigen indien dit nodig zou zijn.
Brandstoffilter zou ik persoonlijk wel meedoen.
Krik, wielmoersleutel en antidiefstaldop zijn een noodzaak.
Kannetje water en busje olie heb ik zelfs altijd in de wagen.

Grtz J Succes en prettige reis !!!

Vergeet idd geen fotootjes te posten Smile

_________________
As slow as possible, but as fast as necessary !
LANDBOUW=TOEKOMST
Grtjs Owendrie Teejeleej
[IMG]http://s03.flagcounter.com/count/AqLq/bg_B5FF6B/txt_000000/border_000000/columns_8/maxflags_248/viewers_0/labels_0/pageviews_0/flags_1/[/IMG]
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
muzzieterminater
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 30 May 2012
Posts: 10

PostPosted: Wed Jun 06, 2012 12:44 pm    Post subject: freelander Reply with quote

deep space allien

wat is een anti diefstal dop ?


bedankt anja
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Mathias
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 01 Dec 2009
Posts: 2463

PostPosted: Wed Jun 06, 2012 1:13 pm    Post subject: Re: freelander Reply with quote

muzzieterminater wrote:
deep space allien

wat is een anti diefstal dop ?


bedankt anja


Uw velg is vastgezet met enkele bouten op de wagen. Zo'n anti-diefstal dop is dat er per velg één speciale bout geplaatst word die je er enkel afkrijgt met een "speciaal" sleuteltje. Vandaar zijn uw velgen dan moeilijker te stelen Smile

Anders heb je vanalles en nogwat nodig als je zo'n trip maakt, goede voorbereiding is een must!!!

Zo'n lange lijst is het niet ze, voor de twee weken Ladoga hadden we een lijst van twee bladzijden vol Smile
Wat je anders nog moet meenemen is zeker twee goede setjes schoenen voor uw eigen voeten.
Voor de auto zou ik zeggen dat je alles eens goed moet uitdokteren en een "moduleerbaar" kofferbaksysteem uit te dokteren Smile

grtz Mathias

_________________
Mathias' Freelander I TD4 '04
"Debbie" Land Rover Series 1 80 inch '52
Back to top
View user's profile Send private message
Jens
Vrijlander-admin
Vrijlander-admin


Joined: 21 Mar 2006
Posts: 3286
Location: Affligem-city

PostPosted: Wed Jun 06, 2012 6:54 pm    Post subject: Reply with quote

en 1 van de belangrijkste zaken: nooooooooiiiit nieuwe banden vooraan steken en oudere/afgesleten banden achteraan! Anders zal je snel stukken hebben Wink

_________________
Freelander TD4 '01 - 3 door - Bonaty Grey - hippotraveller


Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
muzzieterminater
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 30 May 2012
Posts: 10

PostPosted: Wed Jun 06, 2012 7:36 pm    Post subject: freelander Reply with quote

jens ik heb dat vaker gelezen van die banden ,waarom is dit zo bij de freelander

waarom geen oude banden bijv achter en nieuwe voor ?




mvg anja
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Algemeen All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2
Stop watching this topic
 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum
You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.be free forum, create your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.072