Land Rover Freelander Club Forum Index Land Rover Freelander Club
Welkom op het forum! Hier kan je terecht voor alles i.v.m. de Land Rover Freelander!!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 ProfileProfile   You have no new messagesYou have no new messages   Log out Log out  

freelander betrouwbaar
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Algemeen
View previous topic :: View next topic  
Author Message
DeepSpaceAlien
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 22 Sep 2011
Posts: 1219
Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel

PostPosted: Thu Jun 07, 2012 1:07 am    Post subject: Reply with quote

Dat is een hele lange uitleg Anja Wink
Die staat hier en daar wel enkele malen beschreven op het forum :p

Even in het kort:

Je Freelander heeft permanente 4 wheel drive. Gekoppeld door een Visco-koppeling.
De overbrenging naar de achterwielen is net iets groter dan die naar de voorwielen.

Als je je nieuwste (en dus grootste) banden vooraan legt dan gaan je voorwielen je acherste wielen gaan 'meeslepen'.

Dit kan tot gevolg hebben dat je tandwielen in je achterbrug of IRD om zeep rijdt. Omdat je visco dan sneller warm wordt en dus dichtgaat en dat heeft wringen tot gevolg.

Als je achterste banden de nieuwste zijn dan zijn deze dus iets groter dan de voorste en is het geheel meer in balans. Dit doet dan het vershil in overbrenging min of meer teniet.

4 Nieuwe tegelijk plaatsen mag natuurlijk ook. Dan zijn ze exact even groot en daar is de auto ook op berekend.

Zolang de omtrek van je voorste banden maar niet groter is dan de achterste zit je goed. (Dus GEEN nieuwe banden vooraan leggen).

Je zal de eerste paar honderd KM er geen last van hebben, maar uiteindelijk zorgt het toch voor problemen in de meeste gevallen....

Ik heb 4 nieuwe tegelijk gestoken en ook meteen de bandendruk op alle 4 banden op 2.3bar gezet. Vooraan weegt de wagen immers meer dan achteraan en dat klein beetje doorbuigen vooraan zorgt er meteen ook voor dat de omtrek achteraan iets groter zal zijn dan vooraan.

Nu ja, al deze 'zever' moet je niet onthouden.

Enkel onthouden dat het niet gezond is voor je auto om nieuwe banden vooraan te leggen (tenzij je ze alle 4 gelijktijdig vernieuwt) Smile

In geval van panne, kan je het wel even doen, maar voor lange tijd is het zeker niet goed. Je zal voelen dat je auto begint tegen te wringen (meer dan anders), zeker in korte bochten en uiteindelijk zal er wel iets het begeven. Wat dat iets kan zijn (of je achterste brug of je ird) kan je niet voorspellen. Wel staat vast dat deze veel duurder zijn dan een setje banden Wink

Ook zeker geen verschillende bandenmaten monteren. Je kan dan wel een grotere bandenmaat achteraan steken, maar dat maakt het verschil dan weer te groot.

Ik heb al van mensen gehoord dat wielen en dus ook banden van een Discovery op een freelander wel goeie resultaten geven. Zowel op de weg als ernaast. Je komt meteen ook iets hoger te liggen Very Happy
Ze gaan tegelijk ook langer mee :p Wel iets duurder in aankoop Smile

Maar maak je geen zorgen.

Als je auto goed gechecked is voor vertrek zal hij je het hele jaar niet in de steek laten als je je gedraagt.

Ik weet wel niet hoeveel KM je van zin bent om te doen.

Ligt dit ver boven de 15.000Km, dan kan je mss best vragen aan je garagist om er meteen Vol-synthetische olie op te doen en geschikt voor het rijden in warmere klimaten. Dan zit je safe en is je motortje goed gesmeerd voor de komende 20.000Km en meer.

Brandstoffilter is iets wat ik zeker zou meedoen, je weet nooit of je toevallig eens 'vuile' diesel tankt.

Hopelijk ben je hier iets mee.

Gr J

_________________
As slow as possible, but as fast as necessary !
LANDBOUW=TOEKOMST
Grtjs Owendrie Teejeleej
[IMG]http://s03.flagcounter.com/count/AqLq/bg_B5FF6B/txt_000000/border_000000/columns_8/maxflags_248/viewers_0/labels_0/pageviews_0/flags_1/[/IMG]
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
muzzieterminater
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 30 May 2012
Posts: 10

PostPosted: Thu Jun 07, 2012 2:47 pm    Post subject: freelander Reply with quote

thanks deep space ,

ik zal je moeite om dit alles te schrijven nooit vergeten ,


Deep space maar hoe zit het dan als je een lading vervoert ?

dan komt er toch ook meer druk achter te liggen ?

en ik heb nog een vraagje ,is de visco koppeling beter van 2005 dan de serie daarvoor ?

deep space ik zag een freelander met een hele mooie zilveren kunststof reservewiel bedekking

Want nu heb ik zo een leren hoes die vind ik niet zo mooi


weet jij misschien waar ik die kan kopen


mvg anja
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Jens
Vrijlander-admin
Vrijlander-admin


Joined: 21 Mar 2006
Posts: 3286
Location: Affligem-city

PostPosted: Sat Jun 09, 2012 5:35 pm    Post subject: Reply with quote

een ander vraagje... Wat voor een reis ga je precies maken en kunnen we dat ergens volgen? Wink

_________________
Freelander TD4 '01 - 3 door - Bonaty Grey - hippotraveller


Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mathias
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 01 Dec 2009
Posts: 2463

PostPosted: Sat Jun 09, 2012 7:23 pm    Post subject: Reply with quote

Jens wrote:
een ander vraagje... Wat voor een reis ga je precies maken en kunnen we dat ergens volgen? Wink


Quote:
k ga met nog een vriendin naar turkije en daarna iran en daarna pakistan rijden en misschien india
ik ga nooit of road blijf altijd op asfalt rijden


Rolling Eyes Heb er lichtelijk mijn bedenkingen bij eerlijk gezegd, als je Iran en Pakistan wil doorkruisen, met een Freelander nota bene, en dan nooit offroad gaan?
Lijkt me vrij moeilijk, alhoewel ik dan nog verkeerd kan zijn...
Elliot van hier op het forum heeft wel aardig wat ervaring in die landen, mss eens berichtje zenden naar haar?

grtz

_________________
Mathias' Freelander I TD4 '04
"Debbie" Land Rover Series 1 80 inch '52
Back to top
View user's profile Send private message
DeepSpaceAlien
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 22 Sep 2011
Posts: 1219
Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel

PostPosted: Sat Jun 09, 2012 10:24 pm    Post subject: Reply with quote

Ze zal misschien bedoelen...Niet express offroad Wink

Maar als je die laatste 2 landen doorkruist kan je hier en daar wel eens een gaatje in de weg tegenkomen idd :p

Of soms zelfs honderden Km geen weg (toch geen asfalt) Very Happy

Maar ja, modder dan ook weer niet zoveel Smile

_________________
As slow as possible, but as fast as necessary !
LANDBOUW=TOEKOMST
Grtjs Owendrie Teejeleej
[IMG]http://s03.flagcounter.com/count/AqLq/bg_B5FF6B/txt_000000/border_000000/columns_8/maxflags_248/viewers_0/labels_0/pageviews_0/flags_1/[/IMG]
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Järv
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 27 Aug 2007
Posts: 1729
Location: Europoort, NL

PostPosted: Sun Jun 10, 2012 3:28 pm    Post subject: Reply with quote

eh .... iran en pakistan doorkruisen? .... leuk Confused ... kan je dan niet beter zo'n vierkante mercedes van Brinks nemen in plaats van een Freelander?? Laughing

_________________

FL1 5drs TD4 Epsom Green 10-2002
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Jens
Vrijlander-admin
Vrijlander-admin


Joined: 21 Mar 2006
Posts: 3286
Location: Affligem-city

PostPosted: Sun Jun 10, 2012 6:15 pm    Post subject: Reply with quote

Helahela!! Er zijn genoeg UK voorbeelden van freelanders in de woestijn/afrique en omstreken! Evil or Very Mad Wink

_________________
Freelander TD4 '01 - 3 door - Bonaty Grey - hippotraveller


Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Algemeen All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2
Watch this topic for replies
 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum
You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.be free forum, create your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.043