Zolang je bij een diesel blijft zit je volgens mij goed. De 'oudere' benzines hadden wat last van de cylinderkoppakking, maar eens die veranderd wordt is dat ook in orde.
Tot nu toe geen klagen van mijn FL1 bj:1998
De KM-stand zegt ook niet alles, ik heb al met auto's gereden waarvan de motor bij 250.000Km beter klonk en soepeler reed als dezelfde met slechts 130.000Km. Dit hangt een beetje af van hoe de wagen gebruikt is en de chauffeur. Geef mij liever een goeie diesel met 200.000Km op de teller die altijd goed (lees:kalm) warmgereden is alvorens pedal to the metal te rijden.
Ook een stukje rustig rijden voor het stilleggen doet geen slecht aan de turbo.
Als je een auto koopt van iemand die altijd doortrekt vanaf koude start , vol gas geeft tot aan zijn deur om vervolgens de auto dadelijk stil te leggen en tijdens de rit vaak 4000rpm of hoger trekt, dan mag die voor mijn part maar 100.000Km hebben, dan ben je nog slechter af volgens mij.
Enige raad die ik je kan geven, vraag om ervoor te zorgen dat de auto 'koud' staat voor je gaat kijken en vraag een proefrit.
Rijd hem zo mogelijk zelf warm en luister naar de motor. Trekt hij goed, trekt hij nog altijd goed als hij warm staat, geen kloppende geluiden, trekt hij goed in lage toeren, open de motorkap en vraag om het toerental zachtjes te laten oplopen van stationair tot pakwek 4000rpm.
Als de motor en overbrenging van een LaRo goed zijn zit je volgens mij safe :p Goede raad, 't is niet al goud wat blinkt !!!
PS: koop best geen verlaagde :p
Voor de rest kan ik je geen tips meer geven, mss voelt één van mijn FL-collega-rijders zich geroepen ? :p
Oh ja, check de koppeling en de visco, rijd ook een paar keer voor- en achteruit (voel en luister of er niet teveel speling op de aandrijving zit en of je geen 'klop' hoort) Als je je niet zeker voelt, vraag je best iemand mee die ervaring heeft met dit type wagens.
Laat alle 'zogezegde' problemen je niet tegenhouden, velen zijn kleine dingen en ze gaan heus niet allemaal tegelijk aan jouw auto voorkomen
De deuren vallen er alleszins niet af bij mij, hij trekt goed in lage toeren, trekt goed door tot +4000rpm (ik doe dit bijna nooit, meestal 2500 a 2800rpm of eens 3700 bij doortrekken), heeft redelijk verbruik (+-8.2L/100Km), rijdt soepel, start goed, schakelt goed, koppeling pakt direct, rijdt prachtig offroad, rammelt niet, loopt lekker 120KM/u (heeft al eens 150+ gezien) en alles werkt perfect. Niet slecht voor een FL1'tje van 1998 met +160.000Km ondertussen
Wel optijd onderhouden, anders is't probs vragen !! Ook iemand met verstand van Laro en meerbepaald FL laten nakijken, anderen durven al iets over het hoofd zien of weten niet alles (zoals het feit dat nieuwe banden altijd achteraan moeten of je krijgt probs)... Grtjs Jurgen