Land Rover Freelander Club Forum Index Land Rover Freelander Club
Welkom op het forum! Hier kan je terecht voor alles i.v.m. de Land Rover Freelander!!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 ProfileProfile   You have no new messagesYou have no new messages   Log out Log out  

nieuw hier
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Wie is wie?
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Thom.W
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 21 Mar 2013
Posts: 5
Location: Geertruidenberg N-L

PostPosted: Thu Mar 21, 2013 10:00 pm    Post subject: nieuw hier Reply with quote

Hallo ik ben Thom, lid van dit forum geworden omdat ik graag een freelander wil maar eerst eens lezen waar op te letten bij de aanschaf.

Ben op zoek naar een benzine versie 3 of 5 deur, vindt ze beide mooi maar wel een hardtop.

Gr. Thom Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Mathias
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 01 Dec 2009
Posts: 2463

PostPosted: Thu Mar 21, 2013 10:05 pm    Post subject: Reply with quote

Welkom hier Wink

Een diesel is steeds een betere keuze, alhoewel een benzine ook kan gaan mits een grondige check-up en zeer grondig nazicht.

grtz

_________________
Mathias' Freelander I TD4 '04
"Debbie" Land Rover Series 1 80 inch '52
Back to top
View user's profile Send private message
DeepSpaceAlien
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 22 Sep 2011
Posts: 1219
Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel

PostPosted: Thu Mar 21, 2013 10:51 pm    Post subject: Reply with quote

Hoi Thom, welkom hier Smile

Ga je voor een jonge of iets oudere 2dehands ?

Diesel is zeker een betere keuze bij de freelander.
Meer koppel, zuiniger en betrouwbare motor.

Als je toch echt speciaal een benzine wil, kan ik je maar 1 raad geven:

Vraag bij aankoop of de cylinderkop pakking (joint de culasse) reeds vervangen is. De originele durft wel al eens kapot te gaan.

Verder nog bij aankoop benzine:
Naar de koelvloeistof kijken of deze nog proper is en de olievuldop er eens afdraaien om te zien of daar geen smurrie aanhangt (mayonnaise) wat wijst op een falende koppakking.

Als het een diesel betreft: Vragen om een proefrit, starten met koude motor en lekker lang rijden. Ook een paar keer goed de koppeling proberen.

Ik rij met een bejaarde Freebee 2.0D Bouwjaar 1998. Hij doet het nog steeds goed Very Happy

_________________
As slow as possible, but as fast as necessary !
LANDBOUW=TOEKOMST
Grtjs Owendrie Teejeleej
[IMG]http://s03.flagcounter.com/count/AqLq/bg_B5FF6B/txt_000000/border_000000/columns_8/maxflags_248/viewers_0/labels_0/pageviews_0/flags_1/[/IMG]
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
silkwood
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 14 Jul 2008
Posts: 2611
Location: Eijsden, Nederland

PostPosted: Thu Mar 21, 2013 11:56 pm    Post subject: Reply with quote

Hallo Thom. Heeeeeeeeel verstandig om je van te voren al in te lezen.

Ik rij diesel, Td4 kan je enkel van de 1.8 zeggen opletten op de koppakking en volgens twee van mijn kennissen was de auto wat ondergemotoriseerd als je met caravan of aanhangwagen reed.

De 2.5 v6. Heerlijk om mee te rijden, minder om af te rekenen na het tanken. Shocked

_________________

https://picasaweb.google.com/108825569965543438716
Silkwood's Java Black Freelander Td4, 5 drs, bjr 10-2005
Back to top
View user's profile Send private message
Thom.W
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 21 Mar 2013
Posts: 5
Location: Geertruidenberg N-L

PostPosted: Fri Mar 22, 2013 7:29 am    Post subject: Reply with quote

Bedankt voor de tips.

Zal er een worden tussen 2001 en 2004, heb wel gekeken naar een diesel maar nooit echt overwogen. Rij gemiddeld 20.000 km per jaar in en zweeds merk dat niet meer bestaat. De Freelander benzine versie is dan nog vriendelijker in de houderschapsbelasting.
In het verleden een patrol 2.8 R SWB gehad en daarna een 2.8 GR LWB op grijs kenteken maar omdat dit toen werd veranderd heb ik hier afscheid van genomen.
Nu zie ik regelmatig een Freelander 5 deurs bij onze over buren parkeren en vindt het nog steeds en prachtige verschijning. Heb er ook mee mogen rijden, dit is een benzine versie wat eigenlijk best fijn was dus nu op zoek naar een Freelander en hier zoveel mogelijk informatie te vinden voor ik de stap neem.

Gr. Thom Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Dany
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 31 Mar 2012
Posts: 265
Location: Averbode

PostPosted: Fri Mar 22, 2013 9:53 am    Post subject: Reply with quote

He Thom welkom hier en succes met het zoeken van een FL ikzelf rij met een FL1 TD4 van 2001 met 205000 km en nog geen problemen. een benzine is ook niet zo sterk voor een aanhang wagen of een sleurhut te trekken.

_________________
Driving is my passion.. The world is my playground.Off road the way to be free.
Back to top
View user's profile Send private message
DeepSpaceAlien
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 22 Sep 2011
Posts: 1219
Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel

PostPosted: Fri Mar 22, 2013 10:17 am    Post subject: Reply with quote

Met 20.000 Km, raad ik je toch de diesel aan Wink

Anders minstens de 2.5 Wink Gaat je dan wel weer wat meer kosten aan de pomp Smile

_________________
As slow as possible, but as fast as necessary !
LANDBOUW=TOEKOMST
Grtjs Owendrie Teejeleej
[IMG]http://s03.flagcounter.com/count/AqLq/bg_B5FF6B/txt_000000/border_000000/columns_8/maxflags_248/viewers_0/labels_0/pageviews_0/flags_1/[/IMG]
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Thom.W
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 21 Mar 2013
Posts: 5
Location: Geertruidenberg N-L

PostPosted: Fri Mar 22, 2013 10:39 am    Post subject: Reply with quote

Thanxs voor het mee denken, zijn er ook nog speciale dingen waar ik op moet letten bij een diesel motor.
Bijvoorbeeld de km stand te hoog is een no no.
Zijn bij de Di en de TD4 grote verschillen behalve het vermogen en de koppel kracht.
Hoe is het met de turbo versie - heb nu een benzine turbo versie en die zijn bij 250.000 km wel aan vervanging of revisie toe.
Hoe is het rij gedrag met en standaard Freelander off road, niet dat ik dit dagelijks ga doen maar heb dit in het verleden met mijn 2 andere 4x4 wel eens gedaan en als erg leuk ervaren. ( rilland )

Gr. Thom
Back to top
View user's profile Send private message
ElsdH
een tamelijk stevig freelanderke
een tamelijk stevig freelanderke


Joined: 10 Feb 2013
Posts: 197
Location: Huizen (NL)

PostPosted: Fri Mar 22, 2013 10:56 am    Post subject: Reply with quote

en check ff of je water aantreft in het goed verstopt boot storage compartment Smile
De vorige eigenaren van mijn Freebie hebben dat hele vak nooit gevonden en er stond dus gewoon een aantal cm water in. Als ik dat niet hier op dit forum had gelezen, had ik dat vak ook nooit gevonden: het bevindt zich, goed verstopt, onder de mat bij de achterdeur Cool
Back to top
View user's profile Send private message
DeepSpaceAlien
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 22 Sep 2011
Posts: 1219
Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel

PostPosted: Fri Mar 22, 2013 11:03 am    Post subject: Reply with quote

Bij mijn weten (ik rij met een 2.0Di turbo) is een diesel zeker leuker offroad. Je beschikt over veel meer koppel en hebt veel minder gas nodig.

Op een vers omgeploegd veld vertrek ik nog met gemak zonder gas te geven. Hellingen ook Wink Dit op Goodyear Rainsport II Straatbandjes :p

Met een TD4 heb ik geen ervaringen, maar dat zijn BMW motoren dus die zijn zeker sterk.

De mijne is een Rover motor. Die is iets minder krachtig dan zijn TD4 broertje, maar komt aardig mee in het verkeer.
Mijn vriend met zijn nieuwe mercedes Vito 2.0HDi kan net niet met me mee.

Ik vind ze gewoon super. Momenteel ligt mijn verbruik rond de 7.5 a 8.5L op 100Km. Ik moet er wel bijzeggen dat ik veel korte afstanden en veldwegen doe.

Als je een kilometervreter op de snelweg bent, dan zou ik misschien eerder gaan voor een TD4. De 2.0Di is namelijk geen snelheidsmonster.

Als ze goed onderhouden worden gaan de motoren ontzettend lang mee.
Natuurlijk kan er altijd iets kapot gaan, maar hout vasthouden, hier is dat nagenoeg nog niet gebeurd. Momenteel 180.000Km en rijdt nog als een pas gefabriceerd klokje. Op de autokeuring ook nog niets te bemerken.

Er zijn hier zeker freebees met hogere kilometerstanden ook.

Ik heb vorige herfst bij het snoeien en zagen met de mijne bomen uit een vijver getrokken, een helling op. Dit in weiland en hij deed dat prima, zonder veel wielspin en zonder veel gas.

Stammen diameter 20 tot 30cm en stukken van 4 tot 6m Smile

Ook rolt de wagen weinig in de bochten dus kan je er nog sportief mee omgaan. De versnellingen staan wel vrij kort op mekaar. Je hebt geen reductieboite, maar de eerste versnelling is meer dan klein genoeg.

Smile

_________________
As slow as possible, but as fast as necessary !
LANDBOUW=TOEKOMST
Grtjs Owendrie Teejeleej
[IMG]http://s03.flagcounter.com/count/AqLq/bg_B5FF6B/txt_000000/border_000000/columns_8/maxflags_248/viewers_0/labels_0/pageviews_0/flags_1/[/IMG]
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
silkwood
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 14 Jul 2008
Posts: 2611
Location: Eijsden, Nederland

PostPosted: Fri Mar 22, 2013 1:31 pm    Post subject: Reply with quote

Thom.W wrote:
Thanxs voor het mee denken, zijn er ook nog speciale dingen waar ik op moet letten bij een diesel motor.
Bijvoorbeeld de km stand te hoog is een no no.
.....................................................................................................................................................................................................................Hoe is het rij gedrag met en standaard Freelander off road, niet dat ik dit dagelijks ga doen maar heb dit in het verleden met mijn 2 andere 4x4 wel eens gedaan en als erg leuk ervaren. ( rilland )
Gr. Thom


Hi, momenteel op mijn bouwjaar 2005 Td4 meer dan 233.000km. Vorig jaar nieuwe injectoren, nieuwe gloeibougies en bosch HD pomp voorin laten reviseren.
Daarnaast nieuwe koppeling (preventief). Nu koppelingscilinder. Verder eigenlijk probleemvrij gereden. Ik rij met zware caravan en af en toe terrein met dit clubje hier. Dagelijks sowieso 70km woonwerk vice versa. Op jaarbasis incl. prvié ritten en vakanties rond de 30.000km per jaar.

Wel of geen hoge kilometerstand is altijd een twistpunt bij mensen. het ligt er in mijn ogen aan hoe ze gereden zijn. Ik hoop nog zeker zo'n 100.000km erbij te rijden. knock, knock on wood.

Belangrijk en zeker de moeite waard. Kijk naar het carterfilter en vervang dit voor het BMW exemplaar, kijk effe in de topic Techniek FL1. Siliconenslangen, en regelmatig beurten.

Ik rij ook niet dagelijks terrein, maar geniet wel als er iets georganiseerd wordt.

Foto's vind je hier op het forum terug en mijn foto's vind je hier: https://picasaweb.google.com/108825569965543438716?noredirect=1

Bodemvrijheid had wat meer mogen zijn, maar verder heb ik geen klagen over de terreincapaciteiten. Wel is het zo dat ik de lat wel eens hoger zou willen leggen, maar je moet ook de beperkingen accepteren. Het is géén Defender of Disco.

_________________

https://picasaweb.google.com/108825569965543438716
Silkwood's Java Black Freelander Td4, 5 drs, bjr 10-2005
Back to top
View user's profile Send private message
Thom.W
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 21 Mar 2013
Posts: 5
Location: Geertruidenberg N-L

PostPosted: Fri Mar 22, 2013 2:22 pm    Post subject: Reply with quote

Even de foto's bekeken, schitterend en erg herkenbaar uit mijn verleden.

Heb er een berekening op los gelaten en zou met een diesel (zoals al aangegeven is hier boven) gunstiger zijn aan het eind van de maand.

olie filter in het carter wisselen heb ik nu ook last van omdat ik een blok heb wat last heeft van BS waar de turbo niet tegen kan maar daar moet de carter pan voor verwijderd worden en het sub frame los gemaakt worden om er bij te kunnen.

Dat ziet er dan zo uit:





En zo nadat het schoon is en er weer onder kan:



Zo heeft elke auto wel iets waar op gelet moet worden.

Bedankt voor de reacties, we gaan opzoek.

Gr. Thom
Back to top
View user's profile Send private message
Pietjeprecies
een tamelijk stevig freelanderke
een tamelijk stevig freelanderke


Joined: 05 Mar 2011
Posts: 123
Location: Wijchen

PostPosted: Fri Mar 22, 2013 11:15 pm    Post subject: Reply with quote

Ik heb de FL Td4 nu ruim 2 jaar en ben er wel blij mee.
Natuurlijk kan er wat kapot. Ik had de brandstofpomp kapot (kosten €1500)
maar dan moet hij weer 180.000 km mee kunnen.
Met de caravan van 1500kg en 7m lang afgelopen zomer in Frankrijk een test gedaan. Met 130 km op de Tomtom (teller 140km) ging hij als een speer en als ik gas bij gaf (jaja er was nog over) wou hij nog harder.
Maar ik wou heel thuiskomen dus na 40 minuten af laten zakken naar 110km. Hield ook de draaikolk in de tank op.
Zoek hier op het forum naar het onderhoud van het carterontluchtingfilter en EGR. Als je dat jaarlijks schoonmaakt moet hij volgens mij goed blijven lopen.

_________________
Ik rij groen.

My2003 Td4 Epsom Green 5drs
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Thom.W
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 21 Mar 2013
Posts: 5
Location: Geertruidenberg N-L

PostPosted: Sat Mar 23, 2013 5:15 pm    Post subject: Reply with quote

Ben blij met de reacties aye captain maar heb nu een andere vraag.

Ik rij momenteel een automaat en zie tijdens het zoeken dat er van de FL ook automaten zijn. Zijn deze betrouwbaar, zeg maar bullit proef.
Ben gek op automaat rijden maar niet ten kosten van het rij comfort, en hoe staat deze hun mannetje off road ?

Gr. Thom
Back to top
View user's profile Send private message
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Sat Mar 23, 2013 5:21 pm    Post subject: Reply with quote

Hi Thom, ik kan je verzekeren dat de FL2 automaat perfect is voor off-road.

Verder heb ik er de nodige bergkilometers met 1300 kg er achter gereden zonder enige problemen. Eigenlijk ben ik wel enorm happy geweest met de FL2 automaat.
Zou je zeker aanraden om voor de automaat te gaan.

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Wie is wie? All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2
Watch this topic for replies
 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum
You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.be free forum, create your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.05