View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
staelke e klein freelanderke
Joined: 17 Apr 2010 Posts: 2 Location: rekkem
|
Posted: Sat Apr 17, 2010 11:45 am Post subject: reservoire koppeling ??+oplossing!!!!!!!!! |
|
|
hallo,
soms gaat mijn koppeling niet zo goed meer,
had ik toen gehoord dat er waarschijnlijk lucht in de leiding aanwezig was.
heb die dan vorige keer ontlucht, maar nu ik het nogmaals wou proberen zie ik dat er geen olie meer in het reservoir moet zijn, maar ik vind het reservoirke niet.
het is een landrover freelander td4 van 2OO4.
heb gisteren gebeld naar landrover zelf en zegden me dat het reservoirke achter de plongkast onder het motorpak is onder een zwart rubber, maar daar zit het dus niet
heb al overal naar gezocht maar vind die dus niet, kan iemand mij uitleggen waar het zich bevind ? |
|
Back to top |
|
|
rens914 een tamelijk stevig freelanderke
Joined: 02 Apr 2010 Posts: 179 Location: baarle nassau
|
Posted: Sat Apr 17, 2010 2:23 pm Post subject: |
|
|
zal niet anders zijn dan het vorige model
is een gecombineerd rem en koppeling reservoir
zit aan de bestuurderskant tegen het schutbord. (bijna in het verlengde van je stuur)
rens |
|
Back to top |
|
|
staelke e klein freelanderke
Joined: 17 Apr 2010 Posts: 2 Location: rekkem
|
Posted: Sat Apr 17, 2010 4:43 pm Post subject: Re: reservoire koppeling ?? |
|
|
ja dacht ik ook, maar zie daar nergens geen leiding lopen naar ambriage wat ik raar vind, is het niet met apart reservoire ?
want heb dan toch het reservoirke van remolie vol gedaan maar mindert niet, en steeds geen olie in leiding |
|
Back to top |
|
|
rens914 een tamelijk stevig freelanderke
Joined: 02 Apr 2010 Posts: 179 Location: baarle nassau
|
Posted: Sat Apr 17, 2010 6:39 pm Post subject: |
|
|
hoop dat je met vol bedoelt tot het max streepje
ben trouwens bang dat je gewoon je hoofd koppelings cilinder moet vervangen. als die nl goed is kan er nadat je hem ontlucht hebt geen lucht meer bijkomen.
is de pedaaldruk meteen weer goed
heb hier ergens gelezen dat hij iets van 90 euri kost
rens |
|
Back to top |
|
|
GDten ne goeie freelander
Joined: 29 Sep 2008 Posts: 375 Location: 't Kortrijkse
|
Posted: Thu Sep 23, 2010 10:06 pm Post subject: |
|
|
Eventjes deze oude thread uppen.
Mijn fl staat voor het ogenblik geblokkeerd op de oprit. Er lekte al een goede week olie uit. Nu blijkt dat waarschijnlijk de olie uit de koppeling te zijn want het ontkoppelingspedaal doet niets meer.
Nochtans is het reservoir van het remsysteem nog op peil. Deze twee circuits zullen dus volledig gescheiden zijn.
Ik heb tot nu toe ook niets gevonden van een oliereservoir voor de koppeling.
Weet iemand waar je dit kan vinden ? Of is het niet de bedoeling dat je daar zelf gaat aan prutsen ?
grts
Geert |
|
Back to top |
|
|
t-ke Vrijlander-mod
Joined: 19 Nov 2007 Posts: 1357 Location: N51.0662/E4.3581
|
Posted: Sun Nov 21, 2010 3:05 pm Post subject: |
|
|
eventjes een update:
heb deze week ook plots problemen gekregen met de koppeling.
proberen te ontluchten en toen er wat olie uitkwam deed het pedaal
helemaal niets meer.
een 4 tal maanden geleden is mijn koppeling vervangen geweest,
en vermits de bute en de pomp 1 geheel zijn kon daar niets mis zijn.
dus na wat intensief zoekwerk heb ik gevonden dat het geen gecombineerd rem en koppeling circuits is!
maar deze idd gescheiden zijn!
het reservoir zit onder de zekeringkast van de moter,
(bustuurderskant kleine kast naast de L vormige)
als je deze wegneemt en daarna de relais die tegen het schot zit,
(naast de stikker met het brandstofpomje)
zie je een rode dop (afblijven dit is de noodregeling van de brandstofafsluiting) daarboven echt tegen het schot en zowat onder de
metalen leiding zit een klein reservoir met een rubberen dop. dat is het!!
en het is even handig om te vullen dan het te vinden !
de dop kan je gewoon naar boven trekken.
mooi vullen ,pedaal indrukken,ontluchtingsventiel open en toe pedaal los.
(of met de hand naar boven trekken als er geen weerstand meer is) dit blijven herhalen tot het pedaal weer een mooie weerstand heeft .
en er een mooi straaltje olie uit het ventiel komt .
en ondertussen goed opletten dat er voldoende vloeistof in het reservoir zit ,regelmatig bijvullen dus !!
het ontluchtingsventiel vind je als je tussen het motorblok en de batterij
kijkt.
daar zie je op de boite een leidingetje een 5 tal cm omhoog komen
en in een bochtje horizontaal naar de batterij wijzen .
-een sleutel 13 om de hals tegen te houden en een sleutel 8 om het ventiel open te draaien (een heel klein beetje maar, net genoeg om de lucht te laten ontsnappen)
-een sleutel 10 om het zekeringkastje te demonteren (3 moertjes, 1 aan de sluiting, 2 binnenin)
-de vloeistof is dezelfde dan voor de remmen
- wel rekening houden dit op een propere en droge plaats/manier te doen,
want de olie trekt vocht aan
ik hoop dat dit een duidelijke uitleg is en dat sommige mensen hier echt iets aan geen hebben.
het is blijkbaar zo dat veel problemen met de koppeling ermee te maken hebben dat dit reservoir verwaarloost word.
en het ook veel vergeten word na een werkje aan de boite.
als het niveau van de vloeistof te laag staat kan er lucht opgezogen worden, en na ontluchting is het reservoir dan helemaal leeg. _________________ fl1 td4 E '04 3deurs Giverny Green. Rip
Rr p38 2.5 holland&holland
---------------------------------------
always smile, it confuses people! |
|
Back to top |
|
|
t-ke Vrijlander-mod
Joined: 19 Nov 2007 Posts: 1357 Location: N51.0662/E4.3581
|
Posted: Sun Nov 21, 2010 3:45 pm Post subject: |
|
|
By asc552 at 2010-11-21
onder deze zekeringkast zit het reservoir
de 2 moertjes links en nog eentje aan de sluiting
daarna deze wegdraaien en de relais tegen het schot wegnemen
By asc552 at 2010-11-21
dit is hij dan alle kabels opzij duwen en dan zie je het reservoir zitten
het rubberen dekseltje dat half onder het schot zit
het rode ding is de brandstof afsluiting
By asc552 at 2010-11-21
en hier het ontluchtingsventiel op de boite _________________ fl1 td4 E '04 3deurs Giverny Green. Rip
Rr p38 2.5 holland&holland
---------------------------------------
always smile, it confuses people! |
|
Back to top |
|
|
A.L.S. een al iets groter freelanderke
Joined: 21 Mar 2009 Posts: 45 Location: Oosterzele
|
Posted: Sun Feb 20, 2011 1:33 pm Post subject: |
|
|
Hey t-ke,
ik heb aan de hand van jouw uitleg heb ik ook mijn koppeling ontlucht en is perfect gelukt. Ik kon mijn vrouw haar freelander van 2006 heel moeilijk in eerste versnelling krijgen, ook niet achteruit of toch heel moeilijk.
heb er een 30 minuten aan bezig geweest en is heel simpel alleen te doen.
Jouw uitleg was perfect en daarvoor mijn dank om dit mee te delen hier op het forum.
Greetz
Jo _________________ Defender 90 TD5 + Discovery 3 HSE + Freelander TD4 + BMW GS 1150 |
|
Back to top |
|
|
t-ke Vrijlander-mod
Joined: 19 Nov 2007 Posts: 1357 Location: N51.0662/E4.3581
|
|
Back to top |
|
|
white e klein freelanderke
Joined: 20 Jul 2011 Posts: 29 Location: Landgraaf
|
Posted: Fri Sep 23, 2011 7:03 pm Post subject: |
|
|
Vandaag heb ik even in onze Freelander gezocht.
Deze procedure is blijkbaar alleen voor de diesel, de 1.8 benzine ziet er heel anders uit.
Is het ontluchten bij de benzine wel mogelijk? _________________ Vriendelijke groet:
Rene
Freelander 1.8 Bouwjaar 5-2000 |
|
Back to top |
|
|
GYRA een al iets groter freelanderke
Joined: 07 May 2010 Posts: 39 Location: LUMMEN
|
Posted: Sat Sep 24, 2011 9:11 am Post subject: |
|
|
De 1.8 en 2.0D hebben geen ontluchtingsnippel. Zie http://freelander.forumup.be/viewtopic.php?t=2185&mforum=freelander
Dit wordt als een gevuld gesloten circuit verkocht.
Ik denk echter dat het probleem van moeilijk koppelen ook opgelost geraakt door het reinigen (doorblazen, doorspoelen) van de hoofdremcilinder.
Indien uw hulpontkoppelingscilinder lek is; deze heb ik nog liggen, nieuw inclusief leiding 20€?.
Vriendelijke groet
Guy. |
|
Back to top |
|
|
white e klein freelanderke
Joined: 20 Jul 2011 Posts: 29 Location: Landgraaf
|
Posted: Mon Sep 26, 2011 9:41 pm Post subject: |
|
|
Hallo Guy.
Bedankt voor de tip.
Ik ga het even aanzien, binnenkort ga ik binnen voor een andere aandrijfas, dan zullen we er eens naar kijken.
groeten Rene _________________ Vriendelijke groet:
Rene
Freelander 1.8 Bouwjaar 5-2000 |
|
Back to top |
|
|
Pietjeprecies een tamelijk stevig freelanderke
Joined: 05 Mar 2011 Posts: 123 Location: Wijchen
|
Posted: Wed Jan 11, 2012 5:53 pm Post subject: koppeling ontluchten |
|
|
Dag allemaal en t-ke in het bijzonder.
Als ik met de 13 mm sleutel aan de ontluchting buisje kom dan kan
ik die vrij gemakkelijk rond draaien ook al is de nippel van 8mm strak aangedraaid. Is dat normaal?
Ik verlies nu telkens na een aantal keren (20-30x) het koppelingspedaal gebruikt te hebben om te schakelen zoveel vloeistof dat schakelen niet meer mogelijk is.
Ik heb er telkens een nieuw schoon servet onder gedaan en daarna zit er een vlek remolie in.
Piet _________________ Ik rij groen.
My2003 Td4 Epsom Green 5drs |
|
Back to top |
|
|
Jens Vrijlander-admin
Joined: 21 Mar 2006 Posts: 3286 Location: Affligem-city
|
|
Back to top |
|
|
Pietjeprecies een tamelijk stevig freelanderke
Joined: 05 Mar 2011 Posts: 123 Location: Wijchen
|
Posted: Fri Jan 13, 2012 12:58 pm Post subject: |
|
|
het gaat niet om het reservoir
Het gaat enkel en alleen om het ontluchtingsnippel dat mogelijk lekt aande kant waar de buis in gaat.
zie de foto verder naar boven met tekst:
en hier het ontluchtingsventiel op de boite _________________ Ik rij groen.
My2003 Td4 Epsom Green 5drs |
|
Back to top |
|
|
|