Land Rover Freelander Club Forum Index Land Rover Freelander Club
Welkom op het forum! Hier kan je terecht voor alles i.v.m. de Land Rover Freelander!!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 ProfileProfile   You have no new messagesYou have no new messages   Log out Log out  

reservoire koppeling ??+oplossing!!!!!!!!!
Goto page 1, 2, 3, 4, 5  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL1
View previous topic :: View next topic  
Author Message
staelke
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 17 Apr 2010
Posts: 2
Location: rekkem

PostPosted: Sat Apr 17, 2010 11:45 am    Post subject: reservoire koppeling ??+oplossing!!!!!!!!! Reply with quote

hallo,
soms gaat mijn koppeling niet zo goed meer,
had ik toen gehoord dat er waarschijnlijk lucht in de leiding aanwezig was.
heb die dan vorige keer ontlucht, maar nu ik het nogmaals wou proberen zie ik dat er geen olie meer in het reservoir moet zijn, maar ik vind het reservoirke niet.
het is een landrover freelander td4 van 2OO4.
heb gisteren gebeld naar landrover zelf en zegden me dat het reservoirke achter de plongkast onder het motorpak is onder een zwart rubber, maar daar zit het dus niet Mad
heb al overal naar gezocht maar vind die dus niet, kan iemand mij uitleggen waar het zich bevind ? Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
rens914
een tamelijk stevig freelanderke
een tamelijk stevig freelanderke


Joined: 02 Apr 2010
Posts: 179
Location: baarle nassau

PostPosted: Sat Apr 17, 2010 2:23 pm    Post subject: Reply with quote

zal niet anders zijn dan het vorige model
is een gecombineerd rem en koppeling reservoir
zit aan de bestuurderskant tegen het schutbord. (bijna in het verlengde van je stuur)
rens
Back to top
View user's profile Send private message
staelke
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 17 Apr 2010
Posts: 2
Location: rekkem

PostPosted: Sat Apr 17, 2010 4:43 pm    Post subject: Re: reservoire koppeling ?? Reply with quote

ja dacht ik ook, maar zie daar nergens geen leiding lopen naar ambriage wat ik raar vind, is het niet met apart reservoire ?
want heb dan toch het reservoirke van remolie vol gedaan maar mindert niet, en steeds geen olie in leiding Crying or Very sad
Back to top
View user's profile Send private message
rens914
een tamelijk stevig freelanderke
een tamelijk stevig freelanderke


Joined: 02 Apr 2010
Posts: 179
Location: baarle nassau

PostPosted: Sat Apr 17, 2010 6:39 pm    Post subject: Reply with quote

hoop dat je met vol bedoelt tot het max streepje
ben trouwens bang dat je gewoon je hoofd koppelings cilinder moet vervangen. als die nl goed is kan er nadat je hem ontlucht hebt geen lucht meer bijkomen.
is de pedaaldruk meteen weer goed
heb hier ergens gelezen dat hij iets van 90 euri kost

rens
Back to top
View user's profile Send private message
GDten
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 29 Sep 2008
Posts: 375
Location: 't Kortrijkse

PostPosted: Thu Sep 23, 2010 10:06 pm    Post subject: Reply with quote

Eventjes deze oude thread uppen.

Mijn fl staat voor het ogenblik geblokkeerd op de oprit. Er lekte al een goede week olie uit. Nu blijkt dat waarschijnlijk de olie uit de koppeling te zijn want het ontkoppelingspedaal doet niets meer.
Nochtans is het reservoir van het remsysteem nog op peil. Deze twee circuits zullen dus volledig gescheiden zijn.
Ik heb tot nu toe ook niets gevonden van een oliereservoir voor de koppeling.
Weet iemand waar je dit kan vinden ? Of is het niet de bedoeling dat je daar zelf gaat aan prutsen ?

grts
Geert
Back to top
View user's profile Send private message
t-ke
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 19 Nov 2007
Posts: 1357
Location: N51.0662/E4.3581

PostPosted: Sun Nov 21, 2010 3:05 pm    Post subject: Reply with quote

eventjes een update:
heb deze week ook plots problemen gekregen met de koppeling.
proberen te ontluchten en toen er wat olie uitkwam deed het pedaal
helemaal niets meer.
een 4 tal maanden geleden is mijn koppeling vervangen geweest,
en vermits de bute en de pomp 1 geheel zijn kon daar niets mis zijn.
dus na wat intensief zoekwerk heb ik gevonden dat het geen gecombineerd rem en koppeling circuits is!
maar deze idd gescheiden zijn!
het reservoir zit onder de zekeringkast van de moter,
(bustuurderskant kleine kast naast de L vormige)
als je deze wegneemt en daarna de relais die tegen het schot zit,
(naast de stikker met het brandstofpomje)
zie je een rode dop (afblijven dit is de noodregeling van de brandstofafsluiting) daarboven echt tegen het schot en zowat onder de
metalen leiding zit een klein reservoir met een rubberen dop. dat is het!!
en het is even handig om te vullen dan het te vinden !
de dop kan je gewoon naar boven trekken.
mooi vullen ,pedaal indrukken,ontluchtingsventiel open en toe pedaal los.
(of met de hand naar boven trekken als er geen weerstand meer is) dit blijven herhalen tot het pedaal weer een mooie weerstand heeft .
en er een mooi straaltje olie uit het ventiel komt .
en ondertussen goed opletten dat er voldoende vloeistof in het reservoir zit ,regelmatig bijvullen dus !!
het ontluchtingsventiel vind je als je tussen het motorblok en de batterij
kijkt.
daar zie je op de boite een leidingetje een 5 tal cm omhoog komen
en in een bochtje horizontaal naar de batterij wijzen .
-een sleutel 13 om de hals tegen te houden en een sleutel 8 om het ventiel open te draaien (een heel klein beetje maar, net genoeg om de lucht te laten ontsnappen)
-een sleutel 10 om het zekeringkastje te demonteren (3 moertjes, 1 aan de sluiting, 2 binnenin)
-de vloeistof is dezelfde dan voor de remmen
- wel rekening houden dit op een propere en droge plaats/manier te doen,
want de olie trekt vocht aan

ik hoop dat dit een duidelijke uitleg is en dat sommige mensen hier echt iets aan geen hebben.
het is blijkbaar zo dat veel problemen met de koppeling ermee te maken hebben dat dit reservoir verwaarloost word.
en het ook veel vergeten word na een werkje aan de boite.
als het niveau van de vloeistof te laag staat kan er lucht opgezogen worden, en na ontluchting is het reservoir dan helemaal leeg.

_________________
fl1 td4 E '04 3deurs Giverny Green. Rip Sad
Rr p38 2.5 holland&holland

---------------------------------------
always smile, it confuses people!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
t-ke
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 19 Nov 2007
Posts: 1357
Location: N51.0662/E4.3581

PostPosted: Sun Nov 21, 2010 3:45 pm    Post subject: Reply with quote


By asc552 at 2010-11-21

onder deze zekeringkast zit het reservoir
de 2 moertjes links en nog eentje aan de sluiting
daarna deze wegdraaien en de relais tegen het schot wegnemen





By asc552 at 2010-11-21


dit is hij dan alle kabels opzij duwen en dan zie je het reservoir zitten
het rubberen dekseltje dat half onder het schot zit
het rode ding is de brandstof afsluiting



By asc552 at 2010-11-21


en hier het ontluchtingsventiel op de boite

_________________
fl1 td4 E '04 3deurs Giverny Green. Rip Sad
Rr p38 2.5 holland&holland

---------------------------------------
always smile, it confuses people!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
A.L.S.
een al iets groter freelanderke
een al iets groter freelanderke


Joined: 21 Mar 2009
Posts: 45
Location: Oosterzele

PostPosted: Sun Feb 20, 2011 1:33 pm    Post subject: Reply with quote

Hey t-ke,

ik heb aan de hand van jouw uitleg heb ik ook mijn koppeling ontlucht en is perfect gelukt. Ik kon mijn vrouw haar freelander van 2006 heel moeilijk in eerste versnelling krijgen, ook niet achteruit of toch heel moeilijk.
heb er een 30 minuten aan bezig geweest en is heel simpel alleen te doen.
Jouw uitleg was perfect en daarvoor mijn dank om dit mee te delen hier op het forum.

Greetz
Jo

_________________
Defender 90 TD5 + Discovery 3 HSE + Freelander TD4 + BMW GS 1150
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
t-ke
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 19 Nov 2007
Posts: 1357
Location: N51.0662/E4.3581

PostPosted: Sun Feb 20, 2011 3:56 pm    Post subject: Reply with quote

met veel plezier gedaan Wink

_________________
fl1 td4 E '04 3deurs Giverny Green. Rip Sad
Rr p38 2.5 holland&holland

---------------------------------------
always smile, it confuses people!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
white
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 20 Jul 2011
Posts: 29
Location: Landgraaf

PostPosted: Fri Sep 23, 2011 7:03 pm    Post subject: Reply with quote

Vandaag heb ik even in onze Freelander gezocht.
Deze procedure is blijkbaar alleen voor de diesel, de 1.8 benzine ziet er heel anders uit.

Is het ontluchten bij de benzine wel mogelijk?

_________________
Vriendelijke groet:

Rene

Freelander 1.8 Bouwjaar 5-2000
Back to top
View user's profile Send private message
GYRA
een al iets groter freelanderke
een al iets groter freelanderke


Joined: 07 May 2010
Posts: 39
Location: LUMMEN

PostPosted: Sat Sep 24, 2011 9:11 am    Post subject: Reply with quote

De 1.8 en 2.0D hebben geen ontluchtingsnippel. Zie http://freelander.forumup.be/viewtopic.php?t=2185&mforum=freelander
Dit wordt als een gevuld gesloten circuit verkocht.
Ik denk echter dat het probleem van moeilijk koppelen ook opgelost geraakt door het reinigen (doorblazen, doorspoelen) van de hoofdremcilinder.
Indien uw hulpontkoppelingscilinder lek is; deze heb ik nog liggen, nieuw inclusief leiding 20€?. Wink

Vriendelijke groet

Guy.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
white
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 20 Jul 2011
Posts: 29
Location: Landgraaf

PostPosted: Mon Sep 26, 2011 9:41 pm    Post subject: Reply with quote

Hallo Guy.

Bedankt voor de tip.
Ik ga het even aanzien, binnenkort ga ik binnen voor een andere aandrijfas, dan zullen we er eens naar kijken.

groeten Rene

_________________
Vriendelijke groet:

Rene

Freelander 1.8 Bouwjaar 5-2000
Back to top
View user's profile Send private message
Pietjeprecies
een tamelijk stevig freelanderke
een tamelijk stevig freelanderke


Joined: 05 Mar 2011
Posts: 123
Location: Wijchen

PostPosted: Wed Jan 11, 2012 5:53 pm    Post subject: koppeling ontluchten Reply with quote

Dag allemaal en t-ke in het bijzonder.

Als ik met de 13 mm sleutel aan de ontluchting buisje kom dan kan
ik die vrij gemakkelijk rond draaien ook al is de nippel van 8mm strak aangedraaid. Is dat normaal?
Ik verlies nu telkens na een aantal keren (20-30x) het koppelingspedaal gebruikt te hebben om te schakelen zoveel vloeistof dat schakelen niet meer mogelijk is.
Ik heb er telkens een nieuw schoon servet onder gedaan en daarna zit er een vlek remolie in.

Piet

_________________
Ik rij groen.

My2003 Td4 Epsom Green 5drs
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Jens
Vrijlander-admin
Vrijlander-admin


Joined: 21 Mar 2006
Posts: 3286
Location: Affligem-city

PostPosted: Thu Jan 12, 2012 12:37 pm    Post subject: Reply with quote

die koppelingsreservoir is iets ambetant bij de freelander. Kan zijn dat deze gewoon stuk is, onze vorige heeft dit (ondertussen) ook 2x voorgehad.

_________________
Freelander TD4 '01 - 3 door - Bonaty Grey - hippotraveller


Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Pietjeprecies
een tamelijk stevig freelanderke
een tamelijk stevig freelanderke


Joined: 05 Mar 2011
Posts: 123
Location: Wijchen

PostPosted: Fri Jan 13, 2012 12:58 pm    Post subject: Reply with quote

het gaat niet om het reservoir
Het gaat enkel en alleen om het ontluchtingsnippel dat mogelijk lekt aande kant waar de buis in gaat.

zie de foto verder naar boven met tekst:

en hier het ontluchtingsventiel op de boite

_________________
Ik rij groen.

My2003 Td4 Epsom Green 5drs
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL1 All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 1 of 5
Watch this topic for replies
 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum
You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.be free forum, create your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 4.898