Land Rover Freelander Club Forum Index Land Rover Freelander Club
Welkom op het forum! Hier kan je terecht voor alles i.v.m. de Land Rover Freelander!!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 ProfileProfile   You have no new messagesYou have no new messages   Log out Log out  

Verbruik TD4 manueel
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
 
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL2
View previous topic :: View next topic  
Author Message
jbvox
een tamelijk stevig freelanderke
een tamelijk stevig freelanderke


Joined: 27 Oct 2008
Posts: 117
Location: W-Vl

PostPosted: Sun Nov 18, 2012 7:36 pm    Post subject: Reply with quote

zie dat er niet veel meer gebeurt op dit onderwerp, dus met dit (voor mij 100ste) berichtje kan ik melden dat ik steady op 8,5l per 100 km blijf hangen en zelfs mijn gemiddelde snelheid blijft tussen 69 en 69,5 km/u hangen.
o ja, heb nu 148.000 km en na checken van prijzen (van een nieuwe FL2) en overname (van de mijne) denk ik dat ik er nog een pak bij zal zetten op deze...

_________________
FL1 zambesizilver (2005-2008)
FL2 zermattsilver S TD4 (2008-2013)
opel astra deep blue sky (2013-)
Back to top
View user's profile Send private message
Berre
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 29 Aug 2010
Posts: 15
Location: Willebroek

PostPosted: Sun Nov 18, 2012 8:20 pm    Post subject: Reply with quote

Het is geleden van mei 2011 dat ik het verbruik met m'n FL MY2011 nog eens "update".

Het gemiddelde dat ik toen meldde, na een reis naar Spanje ligt nu, met 72.000 km op de teller is op de kop 8 liter/100 km.
De gemiddelde snelheid ligt bij 55 km/u.

Altijd alles netjes genoteerd sinds m'n eerste tankbeurt.

Wat mij ook opvalt is dat het olieverbruik quasi nihil is tussen de onderhoudsbeurten. Ik heb ook nu tussen de 50.000km ( dus het tijdstip van de voorlaatste servicebeurt) en de 72.000km amper 200ml ( ja, milliliter) moeten toevoegen op km 69.000 ...

Bij Metropool Zuid zijn ze affirmatief: ik laat mijn dieseltje goed op temperatuur komen ipv mijn FL'eke 's ochtends bij vertrek onmiddellijk af te jakkeren.

Wat ik mis is reactievermogen. Bij het indrukken van het gaspedaal moet je wel secondenlang wachten tot mijn bakje beseft dat het voor hem bestemd is.
Effe snel terugschakelen om voorbij te steken is er niet bij. Je moet het hem met veel geduld vragen Smile
Ik vraag me af hoe en waar het ding kan getuned worden om toch iets meer reactievermogen te hebben. Ook offroad in klimpartijen leidt de trage reactie soms tot stilvallen.

Toch resect voor dat karretje.
Cheers
Bert

_________________
TD4 HSE MY 2011 6v met sunroof, privacy glass, bluetooth PTY, cold climate pack, adaptieve koplampen, automatische nachtspiegel, design pack en achterspoiler
Back to top
View user's profile Send private message
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Sun Nov 18, 2012 9:47 pm    Post subject: Reply with quote

Vertraagde gasresponse is om de transmissie en overbrengingen te sparen omdat het best een pittig blok is.

Als voormalig bezitter van de FL2 heb ik deze bij ZIP tuning laten bespelen naar een gezellige 470 NM. De vertraagde gasresponse ben je niet kwijt maar hij wordt er wel donders pittig van. Ook gaat het verbruik omlaag.

Inmiddels de huidige D3 ook onder handen laten nemen , deze is van 445 naar 550NM gegaan. De opgegeven verbruikscijfers (1:9) worden in dagelijks woon/werk verkeer naar 1:11.5 vertaald. Niet slecht voor een V6 met 2,5 ton gewicht..

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
eds
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 20 May 2010
Posts: 306
Location: Sint Niklaas

PostPosted: Tue Nov 20, 2012 11:22 pm    Post subject: Reply with quote

De trage respons van het gaspedaal, daar heb ik ook wel wat last van! Volgens mij kom dit door de electronica achter het gaspedaal.Renault heeft daar ook wat problemen mee maar niet zo uitgesproken als bij de Freelander.
Met 8 liter op 100 km is mijme free best tevreden, en ik trouwens ook,!

_________________
Greetz,
Eddy.

Freelander2 S TD4-Zermatt Silver + Sport Styling Pack + Privacy glass
Back to top
View user's profile Send private message
jbvox
een tamelijk stevig freelanderke
een tamelijk stevig freelanderke


Joined: 27 Oct 2008
Posts: 117
Location: W-Vl

PostPosted: Thu Nov 22, 2012 8:54 pm    Post subject: Reply with quote

Dan heb je wel geluk ivm olieverbruik, ik vul toch tussen twee onderhouden een grote liter tot een kleine 1,5 liter bij. Nochthans rij ik hem (zoveel mogelijk) rustig warm, maar ik doe wel veel autostrade buiten de spitsuren (daardoor ook redelijk hoog gemiddelde snelheid)
Gasrespons daarentegen kan ik niet van klagen. hebben op 't werk een volkswagen transporter syncro die (met 350.000 km op de teller) de eerste kilometers geen goesting heeft om de turbo te laten werken (t'is een 2,5 tdi) en dat is pas "leuk" als je rap een kruispunt of zo op wil, laat staan inhalen. dit verhaaltje om te komen bij de vraag of je geen verminderde turbo vermogen hebt?

_________________
FL1 zambesizilver (2005-2008)
FL2 zermattsilver S TD4 (2008-2013)
opel astra deep blue sky (2013-)
Back to top
View user's profile Send private message
DeepSpaceAlien
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 22 Sep 2011
Posts: 1219
Location: Opwijk - Merchtem - Londerzeel

PostPosted: Fri Nov 23, 2012 2:19 am    Post subject: Reply with quote

Olieverbruik ?

Ik heb bijna 170.000Km, bijna altijd korte afstanden.

Wel laat ik hem een 60-tal seconden draaien alvorens zachtjes te vertrekken en als ik op de bestemming ben, ook nog een minuutje nadraaien.

Als het vriest durf ik van beide wel eens 2 a 3 minuten maken, niet langer want eigenlijk is dat niet ideaal voor een motor.

Ik doe 4 keer per dag 8 Km 7 dagen op 7 Wink
Af en toe durf ik onderweg wel eens een 5-tal minuutjes stoppen als ik aan de zender wil prutsen. Bij koude temperaturen laat ik hem dan doordraaien met licht verhoogd toerental. 1200 a 1400rpm.

Natuurlijk zijn er regelmatig ook vele korte ritten van en naar de weiden en velden bij, af en toe via de autostrade naar het Zilvermeer, ... Per jaar komt het op zo'n 25.000 Km met de freebee Smile

Tot op heden géén olieverbruik (hout vasthouden).
Omdat ik synthetische olie gebruik (en wegens tijdgebrek) heb ik tussen de vorige 2 beurten 22.000Km gelaten. Normaal doe ik dit nooit, maar ik had me 10.000Km miskeken in m'n boekje.

Toch was de olie amper een milimeter of 3 gezakt op de peilstok en dus nog goed binnen de zone.

Dus klagen mag ik niet Very Happy
Ik heb een BMW 325i gehad waar ik bijna met mijn oliekan mocht achterlopen Very Happy Die had om de 5000Km een goeie halve liter nodig :s
Wel bijzeggen, beestje had +360.000Km

Freelander 2.0 Tdi Bouwjaar 1998
Dus nog een rover motor.
Blijkbaar zijn het toch sterke beestjes Very Happy Very Happy

Nu ga ik niet te vroeg victorie kraaien, eerst afwachten wat hij gaat doen als hij de kaap van 200K en meer voorbij is Very Happy Very Happy

Brandstofverbruik:

Bij enkel korte afstanden: 9 a 10L bij zeer vlotte rijstijl.
Wanneer ik een beetje oplet 8L of iets minder.

Als er autostrade mee gemoeid is rond de 7,5L

Wel bijzeggen dat hij gechipt is bij F1tuning (nu ZIPtuning)
Een chip is het eigenlijk niet, het is een kastje apart dat onder de motorkap aangesloten is, dus lijkt eerder op een POWERBOX.
Die stak er al op toen ik hem kocht, dus het fijne weet ik daar niet van...

Wel weet ik dat mijn vriend een nieuwe mercedes vito heeft 2.0 Tdi en die heeft een pak meer Pk's dan mijn originele 97Pk en toch trekt mijn freebeetje sneller op in eender welke versnelling Very Happy Very Happy

Nu ja, een raket kan je het ook weer niet noemen....
Dat geeft ook niet, want off-road is het een BEEST !!! Razz Twisted Evil

_________________
As slow as possible, but as fast as necessary !
LANDBOUW=TOEKOMST
Grtjs Owendrie Teejeleej
[IMG]http://s03.flagcounter.com/count/AqLq/bg_B5FF6B/txt_000000/border_000000/columns_8/maxflags_248/viewers_0/labels_0/pageviews_0/flags_1/[/IMG]
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL2 All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Page 9 of 9
Watch this topic for replies
 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum
You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.be free forum, create your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.053