Land Rover Freelander Club Forum Index Land Rover Freelander Club
Welkom op het forum! Hier kan je terecht voor alles i.v.m. de Land Rover Freelander!!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 ProfileProfile   You have no new messagesYou have no new messages   Log out Log out  

Graag jullie mening hierover - BANDEN 2
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL1
View previous topic :: View next topic  
Author Message
PaulM
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 28 Aug 2007
Posts: 14

PostPosted: Tue Aug 28, 2007 4:19 pm    Post subject: Graag jullie mening hierover - BANDEN 2 Reply with quote

Ik kreeg zojuist een mail binnen van een vriendin die met haar freelander in nesten zit, in het kort is het verhaal als volgt :

Goede morgen Paul,
Ik wil je eens lastig vallen met de perikelen en technisch problemen met mijn Landrover Freelander.
Hier even in chronologische volgorde wat is gebeurd:
Toen ik op 18 augustus naar de receptie van -onbelangrijk- reed, hoorde ik een geluid in een van de wielen en dacht dat ik een platte band had, maar dit was niet het geval. Toen ik na het feest huiswaarts wilde rijden, werd het geluid erger. Ik deed teken naar Bertho, die voor mij reed, en ook hij kon niks verkeerds bemerken en stelde voor dat ik de VAB zou bellen van zodra als ik thuiskwam.
De mechanieker van VAB zei dat ik niet meer mocht rijden en bracht de auto naar garage in Roeselare. De zondagmorgen kreeg ik een vervangwagen van de VAB. Deze auto moest ik op zaterdag, 25/08 terug inleveren in mijn garage. Toen zei de mechanieker dat er nog "een stukje" moest vervangen worden en de auto zou maandagavond klaar zijn en ook gekeurd. Ik kreeg een wagen mee van de garage die ik gisterenavond terugbracht naar de garage. Mijn Freelander was helemaal niet klaar en ook niet gekeurd want.... er moest een stuk vervangen worden dat vrij duur blijkt te zijn: 1250 euro zonder werk en BTW!!
Ik stond sprakeloos, maar dan kwam de aap uit de mouw: de panne aan het rechter voorwiel werd veroorzaakt door het leggen van nieuwe banden. Ik had inderdaad op 11 augustus nieuwe banden laten leggen op beide voorwielen in de bandencentrale Vandekerckhove in Roeselare.
De garagehouder stelde me voor om contact op te nemen met de bandencentrale want zij zijn verzekerd tegen fouten. De zaakvoerder was verrast en belde de baas op en deze zei radicaal neen. Het was hun schuld niet en de verzekering zou zoiets niet aanvaarden en dat was nog nooit gebeurd enz. enz.
Terug naar de garage kon ik niet meer, want die was dan al dicht. Naar huis, maar eerst even de zaak gaan voorleggen bij buurman Theo en gelukkig was hun zoon Geert er nog. Hij werkt bij de homologatie van Mercedes modellen in Spanje.
In geen tijd had hij op een forum op het internet gevonden dat er géén nieuwe banden langs voor mogen worden gelegd worden bij een Freelander. Nieuwe banden moeten altijd langs achter. Als dat zo is, moet er volgens Geert een waarschuwing in grote letters in het instructieboekje staan.
Geert zei me dat je als klant niet verondersteld bent technicus of ingenieur te zijn en zeker het instructieboekje niet van buiten moet kennen. De bandencentrale moest het instructieboekje geraadpleegd hebben en is duidelijk in de fout.


Ik had al snel door dat het om dit forum ging en heb al wat rondgeneusd hier. Als de fout bij de bandencentrale ligt is dat natuurlijk zeer welkom.
Ik neem aan de ird of visco -of hoe noemen jullie dat ?- in de vernieling is gedraaid als ik zo het bedrag bekijk.
Nu ben ik vrij goed vertrouwd met automechaniek maar van 4x4 perikelen weet ik weinig.
Zoals jullie in de tekst kunnen lezen is het euvel zeer snel opgetreden na een bandenwissel langs voor, amper een week. Nu kan ik me amper voorstellen dat er op zo'n korte tijd een oorzakelijk verband zou kunnen zijn tussen de bandenwissel en de breuk.
Wat denken jullie daar van ?

Ik wacht op verdere gegevens inzake km, model en jaren maar ik weet dat de wagen geen meter terrein heeft gereden en al die tijd prima is onderhouden, ook geen accidenten of dergelijke meer.

PaulM
Back to top
View user's profile Send private message
ttom
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 16 Jul 2006
Posts: 309

PostPosted: Tue Aug 28, 2007 5:13 pm    Post subject: Reply with quote

Op onze wagen zijn de voorbanden beginnen 'zingen' na ons verlof. Oorzaak zou -volgens onze garagehouder- slijtage zijn.
Hij maakt ook meteen de opmerking niet zomaar een bandencentrale binnen te lopen voor vervangen: 'die mensen kennen de knepen van het vak te weinig om je goed te helpen'
Schijnbaar is het heel belangrijk gelijke slijtage te hebben voor- en achteraan om het 4x4 systeem niet in de soep te doen draaien.

Mocht de persoon in kwestie een andere (betere) garage zoeken dan geef ik graag het adres van onze garage... Op 10-tal km in de buurt van Roeselare.

De echte techneuten hier zullen het euvel beter kunnen beoordelen natuurlijk... Confused
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
eurohippo
een al iets groter freelanderke
een al iets groter freelanderke


Joined: 30 Oct 2006
Posts: 58

PostPosted: Wed Aug 29, 2007 9:53 am    Post subject: Reply with quote

als je visco stuk is/gaat en je bent er niet snle genoeg bij, dan gaat je tussenbak kapot. (ervaringsdeskundige). volgens mij kan je aan de slijtage van de banden zien of je visco nog werkt.
als je met je hand over de band gaat (achterwiel) dan voel randjesbij de lamellen die in de groote noppen zitten.( de enekant van (rijrichting) is glad andere zijde staat omhoog).

_________________
voor old man emu springs
achter ironman springs
bearmach 2" lift
bfk 225 70 16
tuned diesel 97 to 145 hp
magic camber
bi-xenon, laat achterraam zakken, niet meer
webasto kachel
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
PaulM
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 28 Aug 2007
Posts: 14

PostPosted: Wed Aug 29, 2007 12:14 pm    Post subject: Reply with quote

Ondertussen heb ik wat nieuws gehoord.
Mail :

Volgens de garagist is het de "boîte" die zorgt voor de 4 X 4 aandrijving in de voorwielen, die moet vervangen worden en 1250 euro kost. Een tweedehands-stuk hebben ze niet kunnen vinden.
Ook gebeld naar de juridische dienst van Test-aankoop. Heel vriendelijk maar toch nogal sceptisch zegden ze me dat er een defect aan het licht kan zijn gekomen dat niet "het wisselen van de banden" als oorsprong heeft. Dit omdat de wagen 7al jaar oud is en 214.000 km heeft. De garagist zou op papier moeten zetten dat de oorzaak wel degelijk het wisselen van de banden is.


Worden die boiten niet gereviseerd en als ruilonderdeel ingezet ?
Waarom laat een overleden visco-koppeling die "boite" zo snel kapotdraaien ?
Of zit ik helemaal mis ?
214000 km is niet niks maar imho toch wel wat vroeg voor een terreinwagen die enkel asfalt heeft gezien.
bedankt aan wie wil meedenken maar volgens mij gaat die bandenverkoper zeker niet overstag ondanks verhalen die ik hier heb gelezen en die poneren dat banden bij 4x4 nogal precair zijn.



PaulM
Back to top
View user's profile Send private message
Jens
Vrijlander-admin
Vrijlander-admin


Joined: 21 Mar 2006
Posts: 3286
Location: Affligem-city

PostPosted: Wed Aug 29, 2007 2:09 pm    Post subject: Reply with quote

ne freelander heeft nogal een zwakke permanente 4x4. die visco die er zit kan misschien al defect geweest zijn voor de bandenwissel. als er dan vooraan 'grotere' banden dan achteraan zitten, kan dit misschien het proces nog wat versnellen.

Het is ook zo dat het 4x4 systeem niet 50 - 50 is.

_________________
Freelander TD4 '01 - 3 door - Bonaty Grey - hippotraveller


Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PaulM
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 28 Aug 2007
Posts: 14

PostPosted: Wed Aug 29, 2007 2:40 pm    Post subject: Reply with quote

Wel, bij Ashcroft transmissions LTD vond ik dit :



To make the Freelander handle well the front wheels are driven faster than the rear wheels. To accommodate this difference a Viscous Coupling is fitted in line with the rear prop shaft, which constantly slips. On the earlier Freelander�s this ratio difference is to great causing the viscous coupling to be overworked and thus seize solid. Once seized the front wheels fight the back wheels causing transmission wind-up this rapidly accelerates the wear on the rear diff and the IRD unit, which will cause the imminent failure of either/both. Thus be warned if you need to change your diff or your IRD the viscous coupling must also be checked and renewed if necessary to stop the problem. Look at prices below for Freelander IRD, Viscous Coupling units, and fitting services.


Ondertussen heb ik al een bevestiging daarvan, volgens verdeler Maene in loppem is dit een gebrek dat nooit door Landrover is erkend en volgens hen kan een ongelukkige bandenwissel inderdaad heel snel tot dit probleem leiden.
Maene lijkt me alvast een betrouwbare bron

PaulM
Back to top
View user's profile Send private message
ttom
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 16 Jul 2006
Posts: 309

PostPosted: Wed Aug 29, 2007 2:59 pm    Post subject: Reply with quote

Alles bij elkaar de uitleg die mijn garagist met geeft. Exclamation
Bewijst dit dat je beter een alternatieve Land Rover specialist aanspreekt dan de merkverdelers ? Ook voor banden ? Rolling Eyes

Wel frappant dat zo'n merk zo'n blunder begaat bij de ontwikkeling van een wagen. Een ondermaats 4x4 systeem inbouwen is onbegrijpelijk. Evil or Very Mad
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Jens
Vrijlander-admin
Vrijlander-admin


Joined: 21 Mar 2006
Posts: 3286
Location: Affligem-city

PostPosted: Wed Aug 29, 2007 3:30 pm    Post subject: Reply with quote

inderdaad onbegrijpelijk, maar ik vrees dat niemand de verantwoordelijkheid van die banden op zich zal nemen Crying or Very sad

_________________
Freelander TD4 '01 - 3 door - Bonaty Grey - hippotraveller


Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Desma
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 27 Aug 2006
Posts: 318
Location: Brugge

PostPosted: Wed Aug 29, 2007 6:03 pm    Post subject: Reply with quote

PaulM wrote:

Maene lijkt me alvast een betrouwbare bron

PaulM


Filip(Maene) is de garagist waar ik naartoe ga en die m'n 'cullasse-probleem' heeft opgelost. (HALF de prijs die Collumbien(Maldegem) vroeg...)
Volgens mijn ervaring zeer bekwaam

(Freebie staat er momenteel op onderhoud trouwens)

't is idd schandalig... weet iemand hoeveel km's je eigelijk kan doen met een visco?

_________________
Freelander 98 2.0 Di (5d)
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
ttom
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 16 Jul 2006
Posts: 309

PostPosted: Wed Aug 29, 2007 6:21 pm    Post subject: Reply with quote

Ik ga bij Willy Vermote, hier in Sint-Eloois-Winkel. Perfecte service aan democratische prijzen. De man weet mijns inziens haast alles af van (Land)Rover. Cool
Allé, 't is maar da'k het ne kiè zegge... Shocked
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Will
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 29 Jun 2006
Posts: 1497
Location: Vlaams Brabant of N50 57.766 E4 15.165

PostPosted: Wed Aug 29, 2007 7:19 pm    Post subject: Reply with quote

Een gemakkelijk test om te zien of uw VCU nog werkt is van een lijntje te trekken op beide aandrijfassen (de voorste die er in gaat en de achterste die er uitkomt) op gelijke hoogte van elkaar, als je dan wat gereden hebt en de lijntjes staan niet meer mooi tegenover elkaar dan zou uw vcu normaal gezien nog werken. Ook kan men voelen, na een redelijk ritje of de vcu warm/lauw staat, dan werkt hij ook. Staat hij echter steenkoud zou ik me zorgen beginnen maken alsook als na een ritje (bij voorkeur over gras of iets dergelijks waar de wielen individueel kunnen slippen) de lijntjes nog mooi horizontaal tegenover elkaar staan. (In Engeland gebeurt het regelmatig dat Freelanders verkocht worden waarvan de vcu kapot is en waar de eigenaar er dus de twee andrijfassen plus de vcu vanaf hebben gehaald, de wagen is dan een voorwielaandrijver. Hier is dat minder mogelijk door de verplichte controle bij verkoop van de wagen).

_________________
Will

MY01 Td4 auto 5dr. SE Epsom green.
Back to top
View user's profile Send private message
Jens
Vrijlander-admin
Vrijlander-admin


Joined: 21 Mar 2006
Posts: 3286
Location: Affligem-city

PostPosted: Thu Aug 30, 2007 7:16 am    Post subject: Reply with quote

er worden inderdaad veel 2x4's van gemaakt, van die freelanders. Minder verbruik en minder kosten, als ge toch alleen maar op den asfalt blijft. Je hebt dan wel op de asfalt ook niet de luxe en veiligheid van permanente 4x4.

_________________
Freelander TD4 '01 - 3 door - Bonaty Grey - hippotraveller


Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PaulM
e klein freelanderke
e klein freelanderke


Joined: 28 Aug 2007
Posts: 14

PostPosted: Thu Aug 30, 2007 11:55 am    Post subject: Reply with quote

ttom wrote:
Alles bij elkaar de uitleg die mijn garagist met geeft. Exclamation
Bewijst dit dat je beter een alternatieve Land Rover specialist aanspreekt dan de merkverdelers ? Ook voor banden ? Rolling Eyes

Wel frappant dat zo'n merk zo'n blunder begaat bij de ontwikkeling van een wagen. Een ondermaats 4x4 systeem inbouwen is onbegrijpelijk. Evil or Very Mad


Ik vrees dat de grote verdelers te veel kapitaalkrachtige klanten hebben Very Happy
Verder vind ik het al een eerste teken van verval als de baas zelf niet meer kan sleutelen. Laat ons ook niet vergeten dat er mechaniekers zijn en mechaniekers, net zoals in ieder beroep. Van de drie keer dat ik met een auto in een garage ben geweest hebben ze me één keer belazerd (Bosch Dedeyne Oostkamp), één keer geprobeerd me te belazeren (Bosch Dedeyne Oostkamp), de derde keer pas een pure verademing en een toonbeeld van efficiëntie en correctheid en was bij Bosch Ide in pittem.
Wie de verhalen wil kan ze krijgen.

Voor het overige vind ik het ook volstrekt onvoorstelbaar dat bepaalde denkfouten in de ontwikkeling niet worden gedetecteerd, ik zou zelfs denken dat er kwade wil is in betrokken genre : ja, we hebben die lading visco's al besteld dus gaan we ze ook monteren zekers ? Twisted Evil

Ondertussen ook al opgevangen dat van een hele reeks freelanders een deur niet goed sloot, een wrong met een hefboom lost dat op maar is het niet ongelofelijk dat zoiets door de kwaliteitscontrole komt ?

Ik rij niet met Japanners maar ik vraag me wel eens af hoe die mannen hun kwaliteitscontroles organiseren.

PaulM
Back to top
View user's profile Send private message
Jens
Vrijlander-admin
Vrijlander-admin


Joined: 21 Mar 2006
Posts: 3286
Location: Affligem-city

PostPosted: Fri Aug 31, 2007 10:23 pm    Post subject: Reply with quote

is er al wat nieuws ondertussen?

_________________
Freelander TD4 '01 - 3 door - Bonaty Grey - hippotraveller


Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
one life live it
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 02 Jun 2006
Posts: 347
Location: MOEN

PostPosted: Sat Sep 01, 2007 5:50 am    Post subject: Reply with quote

Bij de Freelander moet je steeds alle 4 je banden vervangen om je visco niet naar de kl... te rijden
En Desma spreek die naam van Loppem niet uit waar ons madam bij is of je hebt boel met haar; bekwaam is hij zeker en voor de rest goed je ogen open houden goed kunnen uitleggen is de helft van het werk. En neen ik ga niet vertellen wat er allemaal gebeurd is ons zien ze daar nooit meer terug

_________________
ONE LIVE LIVE IT
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL1 All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 1 of 9
Watch this topic for replies
 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum
You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.be free forum, create your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.339