Land Rover Freelander Club Forum Index Land Rover Freelander Club
Welkom op het forum! Hier kan je terecht voor alles i.v.m. de Land Rover Freelander!!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 ProfileProfile   You have no new messagesYou have no new messages   Log out Log out  

Electrische Freelander

 
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL1
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Koody
een tamelijk stevig freelanderke
een tamelijk stevig freelanderke


Joined: 26 Aug 2010
Posts: 139
Location: J'dorp

PostPosted: Thu Feb 03, 2011 6:57 pm    Post subject: Electrische Freelander Reply with quote

Weet je eventjes niets te doen met de freebee dan is dit misschien een idee....

http://www.4x4offroads.com/electric-land-rover-freelander.html

Tis maar waar je van houd..

_________________
-- V6 '01 --
Back to top
View user's profile Send private message
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Thu Feb 03, 2011 7:57 pm    Post subject: Reply with quote

Hoe durf je!! Twisted Evil in een LR behoort een dikke, walm brakende , teveel koppel leverende brommende motor te hangen.... Laughing

haaaatsjoeee...wodt allergisch............. Rolling Eyes

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
silkwood
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 14 Jul 2008
Posts: 2611
Location: Eijsden, Nederland

PostPosted: Thu Feb 03, 2011 8:17 pm    Post subject: Reply with quote

WwwhaaaattsscchhhooooeeAAAAAAAAA.

Ahum, ze zijn ook al begonnen met enkel two wheeldrive. Twisted Evil Dussuh Idea ............... Nee la maar.

_________________

https://picasaweb.google.com/108825569965543438716
Silkwood's Java Black Freelander Td4, 5 drs, bjr 10-2005
Back to top
View user's profile Send private message
MartinV
nen echte vrijlander!!
nen echte vrijlander!!


Joined: 20 Aug 2010
Posts: 1528
Location: Poortugaal

PostPosted: Thu Feb 03, 2011 8:19 pm    Post subject: Reply with quote

silkwood wrote:
WwwhaaaattsscchhhooooeeAAAAAAAAA.

Ahum, ze zijn ook al begonnen met enkel two wheeldrive. Twisted Evil Dussuh Idea ............... Nee la maar.


Hoofdpijn.......hoe kan dat nou?????

_________________
D3 HSE TDV6 stornoway grey
Muddy Boy en Deedrie.

https://www.facebook.com/#!/martveld
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Koody
een tamelijk stevig freelanderke
een tamelijk stevig freelanderke


Joined: 26 Aug 2010
Posts: 139
Location: J'dorp

PostPosted: Thu Feb 03, 2011 8:37 pm    Post subject: Reply with quote

Laughing

_________________
-- V6 '01 --
Back to top
View user's profile Send private message
GDten
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 29 Sep 2008
Posts: 375
Location: 't Kortrijkse

PostPosted: Thu Feb 03, 2011 8:37 pm    Post subject: Reply with quote

Ik heb er geen problemen mee.
Elektrische motoren hebben nog meer koppel op lage toeren. En de stilte is ook wel leuk.

Voor mij mochten ze tien jaar geleden al op grote schaal brandstofcellen beginnen bouwen zijn.
Back to top
View user's profile Send private message
silkwood
Vrijlander-mod
Vrijlander-mod


Joined: 14 Jul 2008
Posts: 2611
Location: Eijsden, Nederland

PostPosted: Thu Feb 03, 2011 8:57 pm    Post subject: Reply with quote

GDten wrote:
Ik heb er geen problemen mee.
Elektrische motoren hebben nog meer koppel op lage toeren. En de stilte is ook wel leuk.

Voor mij mochten ze tien jaar geleden al op grote schaal brandstofcellen beginnen bouwen zijn.


Van de ene kant klopt het natuurlijk wel. Maar, ik denk dat bio brandstof een betere toekomst zou hebben dan de brandstofcellen. Ik snap ook eigenlijk niet goed waarom alles op dat "electrisch" gebeuren gezet wordt. Een Prius kan (nu) nog geen kleine caravan/aanhangwagentje meesleuren.

Maar ja, moet eerlijk bekennen dat ik me er ook nog niet helemaaal in verdiept heb omdat het voor mij (gelukkig) nog geen optie is.

_________________

https://picasaweb.google.com/108825569965543438716
Silkwood's Java Black Freelander Td4, 5 drs, bjr 10-2005
Back to top
View user's profile Send private message
Escape
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 14 Oct 2008
Posts: 483
Location: Holsbeek

PostPosted: Fri Feb 04, 2011 8:40 am    Post subject: Reply with quote

Voor alle duidelijkheid, Simon Rafferty is zeker gene groen smurf, maar het brein achter X-Engineering, die een aantal heel interessante offroad artikelen ontwikkeld hebben. Wink

De reden dat de Freebie enkel achteraan aangedreven is, is puur praktisch: de aandrijving van de voorwielen is geïntegreerd in de versnellingsbak/IRD, zoals bij de meeste wagens met dwars geplaatste motor. En aangezien de versnellingsbak niet hergebruikt werd, zou dat betekenen dat er een nieuw diff-assembly moest ontwikkeld worden.

Verder vind ik het een mooi concept als tweede wagen, voor de typische (korte) woon-werk verplaatsingen met voldoende laadtijd tussenin. Als ik heel eerlijk ben, zou zo'n elektrische Freebie voor mijnen betere helft ook een logischere keuze zijn dan ne gazguzzling RR. Embarassed
Eigenlijk zelfs voor mijn dagelijks pendelen naar Brussel ook...
Zolang er uiteraard als primaire wagen wel nen 'echte' wagen overblijft, met grote autonomie (en in mijn geval de mogelijkheid om 3.5ton te trekken).

Veel alternatieven zijn er niet. Heb mij er toevallig, beroepshalve, vorige week een beetje in kunnen verdiepen.
Brandstofcellen zijn nog te duur en te weinig uitgewerkt, bovendien kost de productie van waterstof teveel energie. De BMWs op waterstof (in een aangepaste klassieke verbrandingsmotor) die in Duitsland rondrijden zijn een leuk proof of concept, maar extreem duur en uiteindelijk ook niet minder vervuilend dan op diesel/benzine/LPG. Alleen zit de uitstoot geconcentreerd bij de productie van waterstof, ipv verspreid tijdens het gebruik.

Biobrandstof is nog erger, want vraagt gigantische hoeveelheden landbouwgrond die beter benut kan worden om aan de steeds toenemende vraag naar voedsel te voldoen. De CO2-neutraliteit is een drogredenering, de koolstofatomen in fossiele brandstoffen zijn ook uit de atmosfeer gehaald, alleen veel langer geleden.

Grote nadeel van elektriciteit is dat het geen energiebron is, maar een energiedrager. En een veel minder efficiënte (in J/kg) dan bvb diesel.
Met de evolutie van de batterijen verbeterd dit een beetje. Voor korte afstanden is het geen bezwaar, zolang er voldoende laadmogelijkheden zijn (op 't werk en thuis). Bij dat laden moet mijn ook rekening houden met de piekbelasting, als iedereen om 18.00h thuis komt en zijne Freebie of Leaf aan het stopcontact hangt, terwijl ook de wasmachine draait en microgolf en kookplaat het eten verwarmen, dan houden de laagspanningstransfo's het niet.
Tweede punt is de productie van elektriciteit. Zonneenergie is te duur en windenergie te weinig efficïent, dus blijft alleen kernenergie over als valabel alternatief. En da's meteen ook de reden dat elektrische wagens in België een positieve impact op de CO2 balans hebben, omdat het grootste deel van de elektriciteit wordt opgewekt via kerncentrales met quasi geen CO2 uitstoot.
Bij dit alles uiteraard de kostprijs/vervuiling over de hele levenscyclus bekijken, dus inclusief bouw en verwerking van de batterijen etc.

Voor ik mezelf te veel verbaas als voorstander van elektrische voertuigen, nog volgende bedenkingen:
- voor de gebruiker alleen interessant zolang elektriciteit niet onderworpen wordt aan gelijkaardige taxen als olieproducten, wat er onvermijdelijk van komt eens de balans verschuift naar elektrische voertuigen
- voor de overheden alleen interessant omdat men zich, volledig onterecht overigens, focust op de uitstoot van het wegverkeer
- alleen inzetbaar in specifieke situaties (woon-werk in de meeste gevallen wel), bvb niet voor vrachtvervoer (en nee, treinen zijn al helemaal geen alternatief! Evil or Very Mad )

Greetz,

Filip
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
GDten
ne goeie freelander
ne goeie freelander


Joined: 29 Sep 2008
Posts: 375
Location: 't Kortrijkse

PostPosted: Fri Feb 04, 2011 11:35 pm    Post subject: Reply with quote

Escape wrote:
Brandstofcellen zijn nog te duur en te weinig uitgewerkt, bovendien kost de productie van waterstof teveel energie.

Dat is bij alle groene alternatieven het grote probleem. Ze rijden wel properder maar vervuilen des te meer bij de productie en bij de afbraak. En het produceren van de elektriciteit is ook meestal verre van proper.

Er zijn plannen voor gigantische zonnecentrales in de Sahara. Maar één van de grote problemen is : hoe krijgen ze die elektriciteit hier ? Wel, als ze nu eens waterstof ter plaatse produceren en per schip aanvoeren. Dan moet dat toch lukken ?
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Land Rover Freelander Club Forum Index -> Techniek FL1 All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1
Watch this topic for replies
 
Jump to:  
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You can edit your posts in this forum
You can delete your posts in this forum
You can vote in polls in this forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Abuse - Report Abuse - TOS & Privacy.
Powered by forumup.be free forum, create your free forum! Created by Hyarbor & Qooqoa - Auto ICRA

Page generation time: 0.044