Voor alle duidelijkheid, Simon Rafferty is zeker gene groen smurf, maar het brein achter X-Engineering, die een aantal heel interessante offroad artikelen ontwikkeld hebben.
De reden dat de Freebie enkel achteraan aangedreven is, is puur praktisch: de aandrijving van de voorwielen is geïntegreerd in de versnellingsbak/IRD, zoals bij de meeste wagens met dwars geplaatste motor. En aangezien de versnellingsbak niet hergebruikt werd, zou dat betekenen dat er een nieuw diff-assembly moest ontwikkeld worden.
Verder vind ik het een mooi concept als tweede wagen, voor de typische (korte) woon-werk verplaatsingen met voldoende laadtijd tussenin. Als ik heel eerlijk ben, zou zo'n elektrische Freebie voor mijnen betere helft ook een logischere keuze zijn dan ne gazguzzling RR.
Eigenlijk zelfs voor mijn dagelijks pendelen naar Brussel ook...
Zolang er uiteraard als primaire wagen wel nen 'echte' wagen overblijft, met grote autonomie (en in mijn geval de mogelijkheid om 3.5ton te trekken).
Veel alternatieven zijn er niet. Heb mij er toevallig, beroepshalve, vorige week een beetje in kunnen verdiepen.
Brandstofcellen zijn nog te duur en te weinig uitgewerkt, bovendien kost de productie van waterstof teveel energie. De BMWs op waterstof (in een aangepaste klassieke verbrandingsmotor) die in Duitsland rondrijden zijn een leuk proof of concept, maar extreem duur en uiteindelijk ook niet minder vervuilend dan op diesel/benzine/LPG. Alleen zit de uitstoot geconcentreerd bij de productie van waterstof, ipv verspreid tijdens het gebruik.
Biobrandstof is nog erger, want vraagt gigantische hoeveelheden landbouwgrond die beter benut kan worden om aan de steeds toenemende vraag naar voedsel te voldoen. De CO2-neutraliteit is een drogredenering, de koolstofatomen in fossiele brandstoffen zijn ook uit de atmosfeer gehaald, alleen veel langer geleden.
Grote nadeel van elektriciteit is dat het geen energiebron is, maar een energiedrager. En een veel minder efficiënte (in J/kg) dan bvb diesel.
Met de evolutie van de batterijen verbeterd dit een beetje. Voor korte afstanden is het geen bezwaar, zolang er voldoende laadmogelijkheden zijn (op 't werk en thuis). Bij dat laden moet mijn ook rekening houden met de piekbelasting, als iedereen om 18.00h thuis komt en zijne Freebie of Leaf aan het stopcontact hangt, terwijl ook de wasmachine draait en microgolf en kookplaat het eten verwarmen, dan houden de laagspanningstransfo's het niet.
Tweede punt is de productie van elektriciteit. Zonneenergie is te duur en windenergie te weinig efficïent, dus blijft alleen kernenergie over als valabel alternatief. En da's meteen ook de reden dat elektrische wagens in België een positieve impact op de CO2 balans hebben, omdat het grootste deel van de elektriciteit wordt opgewekt via kerncentrales met quasi geen CO2 uitstoot.
Bij dit alles uiteraard de kostprijs/vervuiling over de hele levenscyclus bekijken, dus inclusief bouw en verwerking van de batterijen etc.
Voor ik mezelf te veel verbaas als voorstander van elektrische voertuigen, nog volgende bedenkingen:
- voor de gebruiker alleen interessant zolang elektriciteit niet onderworpen wordt aan gelijkaardige taxen als olieproducten, wat er onvermijdelijk van komt eens de balans verschuift naar elektrische voertuigen
- voor de overheden alleen interessant omdat men zich, volledig onterecht overigens, focust op de uitstoot van het wegverkeer
- alleen inzetbaar in specifieke situaties (woon-werk in de meeste gevallen wel), bvb niet voor vrachtvervoer (en nee, treinen zijn al helemaal geen alternatief!
)
Greetz,
Filip