Beste mensen,
Hebben ze bij u al eens het filter van de motorontluchter vervangen ? (Waarschijnlijk niet want dat staat geloof ik niet tussen de normale onderhoudswerken). Als die geblokkeerd geraakt door te veel vuiligheid krijgt uw motor het moeilijk om te ontluchten en probeert daarom langs alle kanten en gaten van het te doen. Een voorkeursplek schijn via de turbo te zijn die dus kort daarna de geest geeft. (Dit volgens een technieker uit Engeland die bij een LR dealer werkt, volgens hem zijn er dagelijks zulke herstellingen te doen, natuurlijk ginder bollen er véél en véél meer Freelanders dan hier). Hier een lijstje van, volgens die mens, veel voorkomende fouten aan de Freelander Td4:
QUOTE
Common faults on freelander:-
head gasket (1.8 & V6)*
heater matrix*
auto box faults (Td4 & V6)
water leak into lock box/boot area*
TC ABS HDC lights on*
engine breather blocking, killing turbo (Td4)* <------ dit is het!!!!!!
driveshaft noise
rear suspension arm bushes ripping out
uneven tyre wear*
clutch hydraulic failure*
clutch judder
injector failure (Td4) causing missfire*
airflow meter (Td4) causing lack of power* <-----Lucht Massa Meter
high pressure fuel rail sensor wiring faults (Td4)*
rear seat rattle
rear wiper fault (wont park & tail window wont work)*
sunroof runners siezed*
various wiring faults
A/C pipe split & leaking refrigerant*
Thats all i can think of off hand, items marked with * are pretty much what we see every day.
UNQUOTE
Ik heb dus de mijne vervangen en hierna een foto van hoe die filter er na 54.000 km uitziet, daarachter een foto van hoe een nieuwe filter er uitziet. Ik verplicht natuurlijk niemand van wat dan ook te doen, dit bericht is enkel ten titel van inlichting.
Zoals hij er na 54.000 km uitgekomen is:
En zo ziet hij er nieuw uit: (Die pijlen en die vraag zijn van geen belang hoor). En moest er iemand twijfelen aan de origine van de motor, op alle wisselstukken voor de motor, besturing enz. staat ofwel de naam BMW of hun logo, het is dus wel degelijk de M47 van BMW die in de Td4 ligt.