#1 2013-12-23 16:29:09

ArjanN
Moderator
From: Lotje getikt (o_0)
Registered: 2013-03-05

Hoe achter je radio te komen, FL 1 Facelift.

Mijn radio viel regelmatig uit, of stond al uit als ik de auto nog starten moest.
Naar aanleiding van dit probleempje ben ik aan het zoeken gegaan.

It ain't that hard to reach it..
Enkel bij mij zat de deksel van het opberg vakje tussen de 2 stoelen dicht gelijmd. Vandaar dat ik er een behoorlijk tijdje over gedaan heb.
Als dit niet het geval had geweest, moet het mogelijk zijn om met ong. 10 minuten heel je middenconsole eruit te halen.

In deze vier gaten horen, normaal gesproken, 4 schroefjes doorheen te zitten, van boven naar beneden die je er met een kruis kopje uit halen kan. Deze schroefjes vind je onder de deksel van het opberg vakje.
n97t.jpg

Bij mij was dit niet het geval, de schroefjes zaten op ze kop erin gelijmd. Alleen door grof geweld liet de lijm los.
0him.jpg

Als je de 4 schroefjes los gedraaid heb kan het opberg vakje in zijn geheel eruit halen en krijg je dit te zien.
n80n.jpg

Dit is de aansluiting voor de stekker die naar de achterbank wijst. Met de 2 verzinkte kruis kop schroefjes die je los halen moet. Bij mij is er een brug gemaakt op dit contactje om mijn compressor, die achter in staat voor de luchthoorn, te kunnen voorzien van stroom.
a9h8.jpg

Naast de handrem zitten bij mij links en rechts aansluiting voor; (Bestuurders kant) elektrische deurvergrendeling & zijraam. (bijrijders kant) Achter raam & zij raam.
Betreft bestuurders kant.
z9ng.jpg

Met de bij behorende knopjes aan de voorkant.
i35v.jpg

Betreft bijrijders kant. Deze foto wou niet draaien hmm
1cxo.JPG

En de bij behorende knopjes aan de voorkant.
6yjs.jpg

Overigens kan je de stekker, via de achterkant, zo los trekken. Foto volgt later.

Het kleine vierkante plaatje bedekt 2 kruis kop schroefjes onder de hand rem. Deze kan er maar op 1 manier uit gehaald worden! Heel simpel met een zo klein mogelijke plat kop schroeven draaien aan de voorkant op wippen.
ul1x.jpg

Als dat gedaan is komen deze 2 tevoorschijn. Als deze 2 eruit zijn, kun je de stekkers los maken en het achterste deel van je midden console eruit halen
0mya.jpg

Voorzichtig met deze 2 schroefjes, ze steken namelijk door de bodem heen, waardoor een deel van de schroefjes in de buiten lucht zit, en dus roesten zal! Mijn advies; eerst een slag vast, dan los draaien om afbreken te voorkomen.
dpw5.jpg

Door het clipje in het midden in te drukken en aan het stekkertje te trekken komen deze los. Dit is de stekker van HDC die ook los moet. Alle stekkertjes hebben zo'n clipje en gaan op dezelfde manier los!
xywp.jpg

Het klepje wat boven de radio zit kan je er zo afschuiven(foto vergeten roll). Als die  verwijderd is komen deze 2 kruis kop schroefjes naar voren. Deze dienen weer voorzichtig en zonder kracht terug geplaatst te worden! Ook zitten er nog aan de zijkant, voor de stoel, bijna op het tapijt 2 torx schroefjes (weer foto vergeten mad).
w5dm.jpg

De knopjes aan de bestuurders kant, betreft stoel verwarming & achter ruit verwarming.
cnv3.jpg

Stekkertjes aan de achterkant van bestuurderskant.
re46.jpg

Stekkertjes aan de achterkant van bijrijders kant
vcmc.jpg

De knopjes aan bijrijders kant, betreft airco, circulatie in de auto & stoel verwarming.
8drc.jpg

Dan blijven de 2 stekkertjes in de 12v aansluiting nog over, deze zijn het makkelijkst te bereiken door het gat van de versnellingspook. Desnoods even in een versnelling zetten om wat ruimte te creëren. Als ook deze los is, kan je het gehele frontje er af halen. De ring met versnellingspook hoes & knop van HDC kan je zijwaarts door het gat van de console heen halen.
ebs2.jpg

Als het voorste deel van de console verwijderd is komen de laatste 4 kruis kop schroefjes te voorschijn, 2 zitten boven de radio de andere 2 zitten iets boven de 6 cijfertjes van de radio links & rechts (De schroefjes onderin blijven zitten!). Als deze los gehaald zijn kan je de radio eruit halen. Deze dienen weer voorzichtig en met gematigde kracht terug geplaatst te worden!
erxw.jpg

Achter in de radio zitten 2 stekkers; een grote voor alle voeding en benodigdheden aan de linker kant en eentje voor de antenne, een kleine zwarte aan de rechter kant. Aan de grote stekker zit een verdeel blokje met 2 kleinere stekkertje erin.
vnji.jpg

Ik verdenk het grijze stekkertje ervan de veroorzaker te zijn geweest van het falen van de radio. Aangezien deze erg los zat. Ook heb ik de grote stekker in de radio nog een flink stukje erin kunnen drukken. Om het verdeel blokje met de 2 kleinere stekkertjes heb ik een Tie-Rip gebonden en houd de stekkertjes stevig op zijn plaats.
1nig.jpg

Waarschijnlijk was dit de reden waarom de deksel van het opbergvakje dicht gelijmd zat....
64d5.jpg

Ohja, deze foto's zijn met het terug monteren genomen achterste voren dus, omdat ik me ergernis van het dichtlijmen bij T-ke eventjes uitgestort had, en hij mij eraan herinnerende een foto reportage te maken.

Iedereen die geen zin had om dit te bekijken en toch wil weten hoe het ging een filmpje van youtube af;

Ze zien me van achter toch voor het laatst!
LandRover Freelander I Facelift 1.8S Petrol 2004 Giverny Green Metallic.
LandRover Freelander I 1.8I Petrol 1998 Java Black Metallic.

#2 2013-12-25 14:51:51

pietjeprecies
Member
From: Wijchen
Registered: 2013-10-04
Website

Re: Hoe achter je radio te komen, FL 1 Facelift.

Ben ik blij dat ik maar een 1 din radio heb.
4 spijkers (ja waar liggen die beugeltjes toch?) in de gaatjes en hup de radio is er uit.

FL Td4 2003 Epsom Green 5drs  Had ik.  Nu heb ik een leeuwen auto.

#3 2013-12-25 15:53:37

ArjanN
Moderator
From: Lotje getikt (o_0)
Registered: 2013-03-05

Deze gekke optie heb je enkel bij geïntegreerde radio, ergens wel begrijpelijk tongue

Ze zien me van achter toch voor het laatst!
LandRover Freelander I Facelift 1.8S Petrol 2004 Giverny Green Metallic.
LandRover Freelander I 1.8I Petrol 1998 Java Black Metallic.

#4 2013-12-27 13:22:50

silkwood
Member
From: Eijsden, Nederland
Registered: 2013-06-19
Website

Mooie reportage Arjan. Zo zien we ze graag. Thanx.

Java Black Freelander Td4, 5 drs, bjr 10-2005 VERKOCHT hmm
https://picasaweb.google.com/108825569965543438716

#5 2015-03-13 15:48:20

Nepal
Member
Registered: 2013-08-14

Kan je op de achterzijde van deze radio een connector plaatsen voor een stereojack 4,5mm. Om evt een mp3-spelertje aan te sluiten ?
Ik heb een hele resem CD's maar dat is toch niet praktisch op reis.

Board footer