#1 2014-02-23 10:28:35

Yohani
Member
From: Putte
Registered: 2013-06-14
Posts: 271

Master & slave pompje koppeling

Ik rijd al een paar jaar rond met een probleem met de pompjes (master en/of slave) van de koppeling die regelmatig moeten ontlucht worden, vooral als de auto een tijdje stil gestaan heeft, vormt dat een probleem. Tot nu toe hebben we ons beholpen met een grote injectiespuit om de olie aan te vullen.

Het wordt nu echter echt wel een keer tijd dat die pompjes vervangen worden (wat voor één van beide blijkbaar geen kleine job is) en gezien de auto 125000 km heeft misschien maar ineens de hele koppeling vervangen.

Gezien mijn broer een goede automechanieker is van beroep, gaan we dit zelf doen, zoals alle onderhoud aan de wagens hier zelf wordt gedaan. Ik heb echter wel een vraagje aangaande de pompjes:

Wat zijn jullie ervaring, zijn de originele pompjes beter, of de aftermarket pompjes? En in het laatste geval welk merk?

Zal me dan ook ineens een nieuwe rubber voor de achterdeur aanschaffen gezien het gereedschapsbakje ook weer een visbokaal is geworden...

Yohani tongue


Frl 1 3drs 2.0 Td4 Sport Epsom Green '04
Defender 200Tdi 110 HCPU camper '92
Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/

Offline

#2 2014-02-23 10:38:30

DeepSpaceAlien
Member
Registered: 2013-06-19
Posts: 318

Re: Master & slave pompje koppeling

Van de kwaliteit van de pompjes ben ik niet zeker maar de koppeling vervangen ??
Dat zal je zelf het beste weten want het hangt er van af hoe je er altijd mee reed smile

Een koppeling kan op < 100.000Km versleten zijn en kan voor hetzelfde geld +400.000Km meegaan.
De mijne gaat al 180.000 perfect mee.


Freelander I 1997 2.0D, Yamaha Grizzly Ultramatic 2013, Ford Mondeo Mk III Ghia 2.0 Tdci,
Mercedes E220 CDI Avantgarde w211 Cubanite, w210 E220 classic zilver,  C250 Turbo mat zwart W202, C200 cdi W202,
JCB 540, John Deere 6420s 6920 6520 en 7710, Deutz Fahr 92 4.70 6.05 en 4.05, New Holland TM-120, Ford 4000 5000 7610, Fordson super Dexta, Bobcat 773 wink

Offline

#3 2014-02-23 14:40:17

Yohani
Member
From: Putte
Registered: 2013-06-14
Posts: 271

Re: Master & slave pompje koppeling

Ik heb zelf maar een derde van die kilometers met de auto gereden, de rest door de vorige eigenaar(s). Weet ook niet of die ooit vervangen is geweest. Door de miserie van die pompjes is het ook moeilijk om te zeggen of die nog goed is of niet.

Het zou vooral zijn omdat de boel toch open moet, er ineens van te profiteren om de koppeling ook te vervangen, gaat dan in één moeite door ...

Yohani tongue

Last edited by Yohani (2014-02-23 14:41:22)


Frl 1 3drs 2.0 Td4 Sport Epsom Green '04
Defender 200Tdi 110 HCPU camper '92
Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/

Offline

#4 2014-02-24 20:51:43

Freezelander
Member
Registered: 2013-11-08
Posts: 5

Re: Master & slave pompje koppeling

Hallo,

Ik heb onlangs de master en slave cilinder vervangen. Dit een komplete set inclusief expansie vat en olie.
Er valt dus niks bij te vullen of te ontluchten. Vervangen is wat een gepiel maar best te doen.

Ik rij in een fl1 met nog een originele landrover Di motor, weet niet of dit verhaal voor andere typen op gaat.

Groet freeze

Offline

#5 2014-02-24 22:00:12

DeepSpaceAlien
Member
Registered: 2013-06-19
Posts: 318

Re: Master & slave pompje koppeling

Hahaa Freeze !!!! Eindelijk nog iemand met een originele Laro !!!! smile  Nu zijn we met 2 smile


Freelander I 1997 2.0D, Yamaha Grizzly Ultramatic 2013, Ford Mondeo Mk III Ghia 2.0 Tdci,
Mercedes E220 CDI Avantgarde w211 Cubanite, w210 E220 classic zilver,  C250 Turbo mat zwart W202, C200 cdi W202,
JCB 540, John Deere 6420s 6920 6520 en 7710, Deutz Fahr 92 4.70 6.05 en 4.05, New Holland TM-120, Ford 4000 5000 7610, Fordson super Dexta, Bobcat 773 wink

Offline

#6 2014-02-24 22:30:08

t-ke
Moderator
Registered: 2013-05-28
Posts: 1,110

Re: Master & slave pompje koppeling

Is niet hetzelfde voor de td4
Hier is gebruik gemaakt van een hydraulische bute
Dus bij de td4 heb je letterlijk alles in je handen
Ikzelf zou de drukplaat en de koppelingsplaat inneens vervangen
Al dan niet door een hd
Pompje aan pedaal vervangen is een redelijk simpel werkje
Enkel opletten ,het is gevuld en op druk bij levering
Dus eerst de snelkoppeling aansluiten
Voor je druk op dr piston zet
Er zijn mensen al opnieuw moeten beginnen
Door het pedaal eens in te duwen
Om te zien of het pompje juist zat....


If nobody hates you,
You're doing something wrong.
--------------------------------
P38 Holland&Holland, swapped

Offline

#7 2014-03-01 09:38:42

Yohani
Member
From: Putte
Registered: 2013-06-14
Posts: 271

Re: Master & slave pompje koppeling

thx T-ke, ben inderdaad ook van plan de hele zooi ineens te vervangen.

Lijstje wordt ook als maar langer:

- master & slave pompjes;
- drukplaat + koppeling;
- rubber achterdeur (voor zwembadje);
- uitlaat (opmerking op controle);
- slot bestuurdersdeur (gaat alleen nog open met sleutel, niet meer met afstandsbediening);

Yohani tongue


Frl 1 3drs 2.0 Td4 Sport Epsom Green '04
Defender 200Tdi 110 HCPU camper '92
Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/

Offline

#8 2016-10-21 10:42:06

Atlas
Member
Registered: 2015-11-06
Posts: 194

Re: Master & slave pompje koppeling

Tijd niets aangevuld in dit topic maar omdat ik nu tegen hetzelfde aan loop nog even een verhaaltje tongue

Ziet ernaar uit dat mijn slave (TD4 uit 2000) lek is. Betekent een 300 euro kosten voor de onderdelen (want dan gelijk de hele koppeling vervangen). Dus of zelf doen, of nog eens 600 euro aftikken aan uurloon voor de garagist. Verder zijn de banden naderend naar afkeur voor de APK in Kaasland, en zouden er wat kleine dingen moeten gebeuren. Dan ligt momenteel de visco er onderuit omdat er een knak + schurend geluid (ander topic:)) was. Ofwel 900 euro koppeling, evt. Visco + lagers + mogelijk het achterdiff en de banden = een duizend of 2 á 3 zomaar verder.

Ik zit eraan te denken eens te kijken voor een wat nieuwere, van na de facelift, want zeg een goede 1000 euro voor inruil terugkrijgen en 2 of 3 duizend erbij leggen, dan zit je al snel aan een andere. Met het risico dat daar ongeveer dezelfde kosten aan komen. Of deze houden en goed opknappen... hmm... Afweging...  smile


FL2 TD4_e XS 2009
FL1 TD4 2000

Offline

#9 2016-10-22 09:51:41

t-ke
Moderator
Registered: 2013-05-28
Posts: 1,110

Re: Master & slave pompje koppeling

Achter diff zou ik me geen zorgen over maken zolang je hier die visco en cardans niet hebt geprobeerd.
Gebeurd zeer weinig dar daar iets mis mee gaat.
En verder Is er weinig verschil tussen td4 en facelift.  Enkel looks.


If nobody hates you,
You're doing something wrong.
--------------------------------
P38 Holland&Holland, swapped

Offline

Board footer

Powered by FluxBB

[ Generated in 0.025 seconds, 8 queries executed - Memory usage: 516.88 KiB (Peak: 614.46 KiB) ]