#1 2014-03-25 18:42:34

ArjanN
Moderator
From: Lotje getikt (o_0)
Registered: 2013-03-05
Posts: 1,073

Tuning?

Er staat me vaag iets bij dat er ergens al een topic van was...MAAAAAAAAAR

Aangezien blubber toch wel fijn is, en een benzine toch wat koppel mist zat ik te kijken naar een 'chip' setje.
Dan zou het of; De EPB™ Powerbox worden.
Of ECU opnieuw laten inlezen ook wel chiptunen genoemd, of de orginele chip eruit en andere erin.

MAAAAR Die EPB™ Powerbox gaat iets van €550 eurotjes kosten.
Al weet ik niet welke prijs daar tegen over staat om de ECU te laten chippen.
En wat zal de kwaliteit van beide gaan doen?


Ze zien me van achter toch voor het laatst!
LandRover Freelander I Facelift 1.8S Petrol 2004 Giverny Green Metallic.
LandRover Freelander I 1.8I Petrol 1998 Java Black Metallic.

Offline

#2 2014-03-25 19:03:15

Mathias
Member
From: Geluwe
Registered: 2013-05-29
Posts: 1,143

Re: Tuning?

"chiptuning" zal waarschijnlijk ook iets in die categorie zijn qua prijs.
Maar normaal gezien heeft chippen op een lichtere benzine (1.8) niet zoveel effect, allée ja, voor het geld dat het u kost en de povere peekaatjes die je er amper bijkrijgt is het zop de kool niet waard... ;-)


Land Rover Freelander 1 TD4 '04 - Oslo Blue "Nelson" Land Rover Defender TD5 '02 - Bonatti Grey
"Debbie" Land Rover Series 1 80 inch '52 - Aircraft Grey Green
Mitsubishi L400 '00 - Milka Blurple
"Pumba" Land Rover Series 3 109 inch '77 - Bronze Green

Offline

#3 2014-03-25 19:12:29

ArjanN
Moderator
From: Lotje getikt (o_0)
Registered: 2013-03-05
Posts: 1,073

Re: Tuning?

Je zou van 117pk richting 135pk gaan, van 160Nm naar 181Nm. Das een winst van ong. 13.5%. Met de EPB Powerbox

True, het is prijzig.

Last edited by ArjanN (2014-03-25 19:13:13)


Ze zien me van achter toch voor het laatst!
LandRover Freelander I Facelift 1.8S Petrol 2004 Giverny Green Metallic.
LandRover Freelander I 1.8I Petrol 1998 Java Black Metallic.

Offline

#4 2014-03-25 21:54:19

t-ke
Moderator
Registered: 2013-05-28
Posts: 1,110

Re: Tuning?

Ik moet Martin bij deze helemaal gelijk geven!
Onderhoud de boel
Vooral de luchtfilter zodat het blokje goed kan ademen
En zorg steeds voor een optimale ontsteking
Al dan niet door bovenstaande up te graden
Of gewoon in uitstekende staat te houden


If nobody hates you,
You're doing something wrong.
--------------------------------
P38 Holland&Holland, swapped

Offline

#5 2014-03-25 22:20:42

DeepSpaceAlien
Member
Registered: 2013-06-19
Posts: 318

Re: Tuning?

One word: NOS big_smile


Freelander I 1997 2.0D, Yamaha Grizzly Ultramatic 2013, Ford Mondeo Mk III Ghia 2.0 Tdci,
Mercedes E220 CDI Avantgarde w211 Cubanite, w210 E220 classic zilver,  C250 Turbo mat zwart W202, C200 cdi W202,
JCB 540, John Deere 6420s 6920 6520 en 7710, Deutz Fahr 92 4.70 6.05 en 4.05, New Holland TM-120, Ford 4000 5000 7610, Fordson super Dexta, Bobcat 773 wink

Offline

#6 2014-03-26 05:12:58

cissen
Member
Registered: 2013-07-20
Posts: 30

Re: Tuning?

zo te lezen voor een benzine niet de moeite en voor de td2.0 ( de bmw motor) is dat wel te doen en wat met het verbruik?

Offline

#7 2014-03-26 06:00:44

Reko
Member
Registered: 2013-06-20
Posts: 532

Re: Tuning?

Er is momenteel een actie van Monster tuning op X rovers..
250 euro voor een stage 2 tuning..

Ik ben aan het twijfelen... +> minder verbruik, betere acceleratie, wagen rijdt zoals jij dat wilt (je kan uw voorkeuren doorgeven) maar de minpunten, de wagen is er niet op gebouwd, versnelde slijtage enzo, zijn toch ook niet te negeren..

Ik denk dat ik nog wat afwacht en dan de wagen laat conditioneren.. Aanpassen aan mijn manier van rijden.. Geen pk/koppelwinst, maar meer een betere afstelling van alles...

Offline

#8 2014-03-26 16:08:59

ArjanN
Moderator
From: Lotje getikt (o_0)
Registered: 2013-03-05
Posts: 1,073

Re: Tuning?

Ja tis moeilijk xD
Maar goed, alles schoonhouden is ook wat waard. Dat heb ik na RB Grensstreek wel gezien tongue


Ze zien me van achter toch voor het laatst!
LandRover Freelander I Facelift 1.8S Petrol 2004 Giverny Green Metallic.
LandRover Freelander I 1.8I Petrol 1998 Java Black Metallic.

Offline

#9 2015-03-09 16:20:36

ArjanN
Moderator
From: Lotje getikt (o_0)
Registered: 2013-03-05
Posts: 1,073

Re: Tuning?

Ok, we zijn er weer serieus mee bezig...

Maandag ochtend gaat de FL op de test bank.. kijken of we vermogens verlies hebben door het luchtfilter.
Testen met een groter gasklephuis(van 48mm naar 52 mm) en testen met een langere inlaat NA je gasklephuis (hoe langer je inlaat is hoe meer koppel je hebt. 22 cm werkt het beste bij hoge toeren, 1.60meter werkt het beste bij lage toeren)
En indien mogelijk testen met een ander inlaat spruitstuk, aluminium ipv plastic.
Als dit resultaat geeft op lage toeren dan word het een simpele aanpassing van rond de 500 euri..
Nou is het ook mogelijk om een compressor(turbo supercharger) erop te schroeven geeft al bij lage toeren veel koppel, alleen moet dan wel de ECU er helemaal uit en v.v worden door eigen geschreven programma omdat de huidige ECU te slim is en alles waarneemt.... rond de 1500 euri.

Zit nu beetje op engelse fora en google te speuren naar mogelijkheden, enkel die zijn erg zeldzaam

Last edited by ArjanN (2015-03-17 17:34:23)


Ze zien me van achter toch voor het laatst!
LandRover Freelander I Facelift 1.8S Petrol 2004 Giverny Green Metallic.
LandRover Freelander I 1.8I Petrol 1998 Java Black Metallic.

Offline

#10 2015-03-10 10:01:22

Escape
Member
Registered: 2013-08-16
Posts: 163

Re: Tuning?

Mogelijkheden zat: dezelfde K-series motor zit ook in oa de Lotus Elise S1 en MG F  wink
Maar lijkt mij echt niet de moeite om er veel geld tegenaan te smijten in een Freelander, snel gaat die nooit worden en de standaard 1.8 is wel een goeie allrounder.


'Piper', '95 Range Rover 4.6SE 'Eleanor'; '90 Lotus Esprit Turbo SE
'Emma', '89 Lotus Esprit Turbo SE; 'Eileen', '83 Lotus Eclat Excel
'Emily', '73 Lotus Elan +2S 130/5 JPS; 'Priscilla', '97 Range Rover 4.0SE

Offline

#11 2015-03-10 11:53:11

ArjanN
Moderator
From: Lotje getikt (o_0)
Registered: 2013-03-05
Posts: 1,073

Re: Tuning?

Jup daarom zijn er ook een aantal opties, wat je zegt de lotus elise.. tis meer het koppel bij lage toeren


Ze zien me van achter toch voor het laatst!
LandRover Freelander I Facelift 1.8S Petrol 2004 Giverny Green Metallic.
LandRover Freelander I 1.8I Petrol 1998 Java Black Metallic.

Offline

#12 2015-03-17 15:33:19

ArjanN
Moderator
From: Lotje getikt (o_0)
Registered: 2013-03-05
Posts: 1,073

Re: Tuning?

Ok, we hebben meet resultaten;
Aller eerst, de fabrieks waardes kloppen nog steeds! cool

Gewoon met luchtfilter; 117,5pk bij 5200 Rpm en 164.6Nm bij 4461 Rpm.

Zonder luchtfilter;120.8pk bij 5525 Rpm en 172.3Nm bij 2840 Rpm.

Zonder luchtfilter heb je dus sneller je maximale koppel tot beschikking..


Wat gaan we waarschijnlijk LATEN doen?
Compressor erop bouwen voor een overdruk van max 0.3 bar (1.3) Inlaat spruitstuk voor de zekerheid v.v door eentje van aluminium of andere non-ferro soort.
Als die van plastic erop blijft zitten bij overdruk van 0.3-0.4 bar heb je kans dat hij open gaat staan, scheuren kan. En dan heeft je compressor nog geen nut.. Daar ga ik liever op safe.
Ook komt er een powerbox bij gesoldeerd die je, ondanks de onwijs goede ECU waarmee de FL al is uitgerust, perfect in stellen kan.

Resultaat; meer koppel, meer pk's ook bij lagere toeren.


Ze zien me van achter toch voor het laatst!
LandRover Freelander I Facelift 1.8S Petrol 2004 Giverny Green Metallic.
LandRover Freelander I 1.8I Petrol 1998 Java Black Metallic.

Offline

#13 2015-03-17 19:32:14

elbekko
Administrator
From: Hoegaarden
Registered: 2013-01-30
Posts: 462

Re: Tuning?

Dat lijkt mij ook heel sterk, luchtfilter gaat eerder een probleem zijn bij hoge toeren.


1999 Range Rover P38a 4.6 HSE
1995 Range Rover Classic 300TDi
1995 Discovery 1 300TDi (donor)

Offline

#14 2015-03-17 20:23:45

Arjan
Member
From: Hoofddorp, Nederland
Registered: 2013-10-21
Posts: 405

Re: Tuning?

Ik zeg een Super Charged V8 erin en niet meer lullen dan tongue


Freelander 1 Prè Facelift Estate '99 1.8 petrol in Epsom Green

Offline

#15 2015-03-17 20:25:03

ArjanN
Moderator
From: Lotje getikt (o_0)
Registered: 2013-03-05
Posts: 1,073

Re: Tuning?

@Ben, maakt benzine verschil met de denk wijze van diesel ?:p

@Arjan, Meh dan koop ik wel een Range! ;D


Ze zien me van achter toch voor het laatst!
LandRover Freelander I Facelift 1.8S Petrol 2004 Giverny Green Metallic.
LandRover Freelander I 1.8I Petrol 1998 Java Black Metallic.

Offline

#16 2015-03-17 21:00:29

elbekko
Administrator
From: Hoegaarden
Registered: 2013-01-30
Posts: 462

Re: Tuning?

ArjanN wrote:

@Ben, maakt benzine verschil met de denk wijze van diesel ?:p

Niet dat ik mij kan inbeelden.

Wat heb je allemaal afgekoppeld voor de run zonder luchtfilter?


1999 Range Rover P38a 4.6 HSE
1995 Range Rover Classic 300TDi
1995 Discovery 1 300TDi (donor)

Offline

#17 2015-03-17 21:03:12

ArjanN
Moderator
From: Lotje getikt (o_0)
Registered: 2013-03-05
Posts: 1,073

Re: Tuning?

Gewoon het luchtfilter zelf in totaal tot gasklephuis.
Dat is eigenlijk maar 1 klem los darm eraf en voila

Last edited by ArjanN (2015-03-17 21:05:13)


Ze zien me van achter toch voor het laatst!
LandRover Freelander I Facelift 1.8S Petrol 2004 Giverny Green Metallic.
LandRover Freelander I 1.8I Petrol 1998 Java Black Metallic.

Offline

#18 2015-03-18 07:13:30

elbekko
Administrator
From: Hoegaarden
Registered: 2013-01-30
Posts: 462

Re: Tuning?

Dat is een pak meer restrictie verwijderd dan alleen een luchtfilter.

Als ik even de standaard waardes opzoek:
Power: 117 PS (115 hp/86 kW) @ 5500 rpm.
Torque: 121 lb ft (165 Nm) @ 2750 rpm.

Dan lijkt je eerste resultaat eerder een meetfout.


1999 Range Rover P38a 4.6 HSE
1995 Range Rover Classic 300TDi
1995 Discovery 1 300TDi (donor)

Offline

#19 2015-03-18 15:11:01

t-ke
Moderator
Registered: 2013-05-28
Posts: 1,110

Re: Tuning?

Wat ben zegt lijkt te Kloppen
Met wat ik opgezocht heb
En alles weg tot het gasklephuis
Dat is inderdaad wel veel restricties uit de weg
Hou ook rekening dat als je op deze manier de test opnieuw uitvoert
Met warme moter, motorkap dicht en warme omgevingslucht zoals zomer omstandigheden
Je veel slechter zou scoren


If nobody hates you,
You're doing something wrong.
--------------------------------
P38 Holland&Holland, swapped

Offline

#20 2015-03-18 16:10:19

ArjanN
Moderator
From: Lotje getikt (o_0)
Registered: 2013-03-05
Posts: 1,073

Re: Tuning?

Motorkap was open, en.. het was best koud sochtends x]

Maar goed dit is wat er gemeten is, kan er niets aan veranderen tongue


Ze zien me van achter toch voor het laatst!
LandRover Freelander I Facelift 1.8S Petrol 2004 Giverny Green Metallic.
LandRover Freelander I 1.8I Petrol 1998 Java Black Metallic.

Offline

#21 2015-03-18 19:51:38

t-ke
Moderator
Registered: 2013-05-28
Posts: 1,110

Re: Tuning?

dus je max koppel ligt nu 1500rpm hoger dan standaard zou moeten ????


If nobody hates you,
You're doing something wrong.
--------------------------------
P38 Holland&Holland, swapped

Offline

#22 2015-03-18 20:24:18

ArjanN
Moderator
From: Lotje getikt (o_0)
Registered: 2013-03-05
Posts: 1,073

Re: Tuning?

Guess.. weet ook niet hoe die vanaf fabriek getest is.. en mss is me luchtfilter wel aan v.v toe.


Ze zien me van achter toch voor het laatst!
LandRover Freelander I Facelift 1.8S Petrol 2004 Giverny Green Metallic.
LandRover Freelander I 1.8I Petrol 1998 Java Black Metallic.

Offline

Board footer

Powered by FluxBB

[ Generated in 0.028 seconds, 8 queries executed - Memory usage: 578.44 KiB (Peak: 711.1 KiB) ]