#1 2014-09-12 09:57:29

nielsict
Member
From: Averbode
Registered: 2013-09-02

Problemen met de F2

Ik heb de laatste tijd wat problemen met de Freelander.
Krijg het niet over mijn hart om hem weg te doen en gelukkig heb ik een vrouw die er ook zo over denkt!

Is reeds opgelost:

- Olielek onderaan de wagen (alleen zichtbaar bij onderhoud omdat het in de beschermplaat lekte)
- Stank in de auto (Kwam van een darm die lekte en dus vloeistof, ik dacht ook olie, op een heet onderdeel lekte)
- Trilling op het stuur tijdens remmen (schijven en remmen vervangen vooraan)
- Trilling op het stuur deel 2 (opnieuw vervangen onder garantie)
- Rolgeluiden in de auto, redelijk hard  (Vervangen differentieel??)

Nu geeft hij al enkele weken (lees bijna 2 maand) een foutmelding Reduced Engine Performance  -->  maar hij rijdt normaal, zou aan een update liggen.
Ondertussen ben ik al 3x in de garage geweest en hij geeft de foutmelding nog steeds
Geeft ook Engine System Fault.

Ze hebben raad gevraagd aan de invoerder en die heeft gezegd om alles grondig te controleren, ook iets aan de DPF filter.

Deze is ook al vervangen en stond niet bij "reeds opgelost"...  Toen ging hij wel in een reduced mode...

Ik ga volgende week woensdag terug naar Land Rover Leuven (waarvan ik eigenlijk wel tevreden ben) en dan gaan ze nog eens proberen met een update en een grondig nazicht...

Ideeën, raad, hulp, alle reacties zijn welkom...

Wel niks in den trant van "ik zou nen Duster kopen als ik van u was..."  hmm   Maar dat verwacht ik hier niet... big_smile

Thank!

#2 2014-09-12 11:25:36

t-ke
Moderator
Registered: 2013-05-28

Re: Problemen met de F2

Op Engelse fora lees je geregeld gelijkaardige problemen
meestal is de oorzaak het pdf filter
maar de cranckase breather is blijkbaar ook een probleem bij bepaalde freelanders
beide problemen laten geen foutcode achter

If nobody hates you,
You're doing something wrong.
--------------------------------
P38 Holland&Holland, swapped

#3 2014-09-12 11:55:07

nielsict
Member

We gebruiken hem door de week voor korte afstanden, maar vroeger (voor de eerste update) gaf hij constant aan dat je ermee moest gaan rijden voor de dpf filter.  Nu doet hij dat al niet meer...
Maar nu geeft hij dus constant die 2 foutmeldingen, maar rijdt zalig voor de rest!

#4 2014-09-12 16:40:02

Adrie
Member
Registered: 2013-10-20

@ rolgeluiden (differentieel)
Dit had ik afgelopen voorjaar ook, dacht aan lagers en in ergste geval de Haldex, maar uiteindelijk ben ik (toen nog door) de dealer in Apeldoorn
geholpen door vervanging van het lager van de achterste differentieelpignonas (volgens hen zit daar heel vaak de boosdoener en wordt er soms ten onrechte al van het allerergste uitgegaan).
Deze reparatie kostte mij € 689,00 maar ik heb weer een heerlijk stille auto en wat ben ik blij dat ik er naar heb laten kijken.

Wellicht in jouw geval ook iets om in ieder geval ter sprake te brengen in de garage.

Succes..
Adrie

#5 2014-09-15 07:43:10

nielsict
Member

Bedankt voor de reacties allemaal.
De rolgeluiden waren ondertussen reeds opgelost (nieuwe diff)  €1500...

Nu is het nog de 2 foutmeldingen!  Merci voor de raad en ik post nieuws!

#6 2014-09-16 06:20:35

Dany
Member
Registered: 2013-07-24

ik zal eens vragen aan mijne maat als die hem kan uitlezen met zijne laptop. die kan veel uit lezen maar ik weet niet of hij kan LR uitlezen morgen zie ik die

One Life Live It

#7 2014-09-18 13:11:40

nielsict
Member

Merci Dany!

De twee foutmeldingen gaan over de DPF filter.
Ze gaan ermee een toerke doen, komen terug en voila opgelost!
120€
Ingestapt en 2 km gereden...  Je raad het...
Terug naar de garage gereden.  Als ze de DPF filter zo niet meer kunnen schoonbranden, dan moet hij gezandstraald worden.
Vermoedelijke kostprijs met werk ongeveer 850€.

Ik word er wat moedeloos van.  De Freelander is de beste en mooiste auto op de markt, maar ik heb dit jaar al meer dan 3000€ kosten gedaan, steeds aan iets anders?

Heeft nog iemand deze problemen of is dit echt pech?  Of is dit een soort van sleet?  100 000km???

#8 2014-09-19 07:34:13

nielsict
Member

Thanks Martin!

Dat ga ik zeker proberen.  En mijn vrouw rijdt door de week 2x 5 minuten per dag met de Freelander...
Dan is de motor nog zelfs niet warm, als ze naar de winkel moet, idem.
Ik rijd in't weekend langer en verder, maar zonder resultaat...

Maar ik ga uw advies zeker opvolgen!  Enig idee waar ze die Forte producten hebben in de buurt van Diest?
Dat regeneren hebben ze al wel geprobeerd in de garage...
Maar ik geef niet op en probeer dat zelf ook.

Mijn volgende twijfels gaan over de foutmelding.
Hij geeft er nu nog steeds 2.
1= reduced engine performance (terwijl hij perfect rijdt)
2= system engine fault

Vroeger als er problemen waren met de DPF was dat gewoon DPF full of DPF full contact your dealer...
Na een update heeft hij dat enkele maanden niet meer gedaan, maar nu is dit het gevolg?
Ik zou graag zo een algemeen diagnosetoestel kopen zodat ik zelf de foutcodes kan uitlezen...
Iemand ervaring daarmee?

#9 2014-09-19 08:05:58

elbekko
Administrator
From: Hoegaarden
Registered: 2013-01-30

In Diest zelf geen idee, als ge langs Leuven komt hebben ze dat waarschijnlijk wel bij Autostop.

Qua foutcodes uitlezen, generische dingen kunt ge met ne ELM327 adapter en smartphone, ik heb zo ene liggen als ge is wilt proberen.
Voor meer te doen gaat ge richting Nanocom, Hawkeye, Lynx, ... moeten gaan.

1999 Range Rover P38a 4.6 HSE
1995 Range Rover Classic 300TDi
1995 Discovery 1 300TDi (donor)

#10 2014-09-19 10:35:25

ArjanN
Moderator
From: Lotje getikt (o_0)
Registered: 2013-03-05

Koop een fiets voor mevrouw roll

Ze zien me van achter toch voor het laatst!
LandRover Freelander I Facelift 1.8S Petrol 2004 Giverny Green Metallic.
LandRover Freelander I 1.8I Petrol 1998 Java Black Metallic.

#11 2014-09-19 12:17:00

t-ke
Moderator
Registered: 2013-05-28

Wat Martin zegt is idd het beste alternatief
Warm rijden die handel
en de additieven kunnen zeker geen kwaad
baat het niet is de moter tenminste gereinigd

Ik zal wel opteren om na de stappen dat Martin aangeeft
een serieuze trip te doen
5 min tripjes zijn niet goed voor een dieselmotor
rij eens een dagje naar de zee ofzo

If nobody hates you,
You're doing something wrong.
--------------------------------
P38 Holland&Holland, swapped

#12 2014-09-22 07:02:08

Dany
Member
Registered: 2013-07-24

in diest bij meikens dat is e weg naar halen net voorbij viswinkel lemmens als het rond punt oprijd naar halen heb je eerst de rallyschop dan lemmens viswinkel en heb je Meikens je kan niet missen. als je problemen hebt mag je altijd naar hier komen na 18.00 ben ik altijd thuis en zover is het niet voor u allee weer een korte afstand :lol:is maar 500 meter

Last edited by Dany (2014-09-22 07:03:13)

One Life Live It

#13 2014-10-01 07:38:32

nielsict
Member

Bedankt allemaal!

Ik heb veel fora gelezen en ik ben niet de enige met dpf-problemen!
Ik ga eens proberen om die erin te doen en dan een heel lange trip te rijden.

Het warm rijden (tegen 3300 toeren) heeft niets geholpen...

To be continued!

#14 2014-11-08 10:36:05

silkwood
Member
From: Eijsden, Nederland
Registered: 2013-06-19
Website

En? Nog nieuws te melden?

Java Black Freelander Td4, 5 drs, bjr 10-2005 VERKOCHT hmm
https://picasaweb.google.com/108825569965543438716

#15 2015-12-03 09:47:01

nielsict
Member

It's been a while...

Het nieuws is dat ik nog een paar keer op en af HERGON in Leuven ben moeten rijden om de juiste oorzaak te vinden.  Weliswaar gratis (dus merci HERGON).  Uiteindelijk laat ik een andere DPF steken en na even rijden, we vertrokken juist op vakantie...
Terug het lampje van de motor dat aanspringt...

Dus ik terug en ze verstonden het zelf niet, zoals de keren ervoor was het even zoeken, ik ben mee in de garage geweest...
Ze boden mij een Evoque 4x4 aan om een week op vakantie te gaan, gratis na alle zoektochten.  (Waar ze ook van ambetant werden, want ze deden wel hun best)

Stom extra euvel dat direct verholpen was.  Heb genoten van een week vakantie in de Evoque, het was wel geene Freebie, maar 't kon erdoor!  cool

Sindsdien (ik heb hout vast) geen probleem meer, rijdt als een zonnetje!

#16 2015-12-03 16:16:46

Arragon
Member
From: Oppek
Registered: 2013-03-05

nielsict wrote:

Stom extra euvel dat direct verholpen was.

En wat was dat extra probleempje?

Terug naar de natuur, zeg het asfalt en beton vaarwel.

#17 2015-12-06 14:13:15

Macleod
Member
From: Brussel
Registered: 2015-06-09

Zeer gelijkaardig verhaal zoals bij mij : http://freelander.stringsandints.com/vi … php?id=691
Vooral dat talloze keren teruggaan naar de garage en telkens weer de verzekering krijgen dat het opgelost is...

Welk bouwjaar is jouw FL2 ?

Last edited by Macleod (2015-12-06 14:20:32)

#18 2015-12-14 10:34:59

nielsict
Member

@Arragon  Het extra probleem was iets met een darmpje dat losgekomen was doordat er nu meer druk door den DPF kwam ofzoiets??
@Macleod

Bij mij dook het probleem pas op nadat ik +/- 60.000 km met de auto reed.  Mijn vrouw rijd ermee en dat zijn idd heel korte stukken.  Ik herken mezelf wel in uw verhaal, maar ik weet ook dat het onze schuld is.  Helaas heb jij dat op een nieuwe "tweedehands"Freelander voor?  Dus de persoon voor u heeft mss korte afstanden gedaan.
Ik houd hout vast op deze moment, wij hebben de reiniging door speciale firma laten doen en tot nu toe geen problemen?  Ze stellen dat bij u ook voor?  Ook bij Hergon in Leuven? 
Voor de rest ben ik wel tevreden van deze dealer.  Ik heb de auto daar niet gekocht en ze zijn al steeds voor mij in de weer geweest!!   Soms ook op hun kosten...  Ik zal het vermoedelijk wel bijbetalen bij een onderhoud ofzo, maar ik kan niet zeggen dat ze ergens oneerlijk over waren...  De reset die zij doen, dat is rijden met de computer eraan...
Voor de rest probeer ik nu wekelijks een stukje autostrade te doen in 4de...

Mijn Freelander is van 12/2009

#19 2015-12-31 23:13:59

Macleod
Member

@nielsict
Mijn FL2 is van 04/2010, dus beiden van MY2010.
Over die al dan niet korte afstanden : de persoon die mij de FL2 verkocht beweerde toch een gemengd rijpatroon te hebben met regelmatig langere snelwegtrajecten. Dat kan ook moeilijk anders want anders was hij niet aan 146.000km geraakt. 
Blijkt toch wel dat een DPF een levensduur heeft en dat de mijn dus goed verzadigd was, ondanks langere ritten.
En ja reiniging laten doen zoals ze voorstelden. (vervanging was immers veel duurder). Maar na die reiniging nog verschillende keren terug gemoeten omdat de errors en de limp-mode telkens terug kwamen.
Laatste interventie was een software update. Sindsdien lijkt het opgelost. Ik hoop nu maar dat bij de volgende jaarlijks keuring alles nog OK is met de uitstoot.

Over de garage : als je zo dikwijls moet terug gaan voor hetzelfde probleem, en telkens weer de verzekering krijgt dat het opgelost is, dan scheelt er toch iets met hun kennis of met hun eerlijkheid. Als ik nu lees dat jouw verhaal zeer gelijkend is en zich voorafgaand aan mijn "ervaring" gebeurde, dan zou je toch hopen dat ze daaruit iets geleerd hadden.
Bijzonder vervelend voor mij was het feit dat de eerste foutmelding kwam (letterlijk) 4 km nadat ik de aangekochte FL opgehaald had, op weg naar huis.
Toen ik de verkoper daarover dadelijk belde, liet hij blijken dat er inderdaad een maand voordien ook al een error geweest was maar dat de garage dat "opgelost" had.
Om die reden ben ik inderdaad naar die garage gegaan omdat die oplossing toch niet deugde. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat garage en verkoper op de hoogte waren van het probleem maar het doorgegeven hebben aan mij als nietsvermoedende koper. Eerlijkheidshalve moet ik erbij vermelden dat ze er daar blijkbaar ook mee verveeld zaten want ze hebben mij nooit iets aangerekend, behalve voor de reiniging en de bijhorende werkuren. Het koste mij wel talloze ritten (ik ben de tel kwijt geraakt) om de wagen te brengen en te halen en een goed verknalde vakantie door een onbetrouwbare auto.

Anderzijds : ik had die wagen gevonden via hun website waar ze hem aanboden als "Approved Selection". Dat betekent dat de wagen gecontroleerd is en een jaar extra garantie had (naast de wettelijke).
Als ik contact nam, bleken ze hem niet zelf te verkopen, maar verwezen ze door naar hun klant die een nieuwe Land Rover besteld had en voor wie ze hem adverteerden. Dus plots geen "Approved Selection" meer en dus ook geen garantie. Eerlijk is anders.

#20 2016-01-01 09:37:27

Atlas
Member
Registered: 2015-11-06

Volgens mij is de consumentenbescherming tegen dit soort praktijken Europees geregeld. Neerslag daarvan op https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Ik denk dat dit voor België hetzelfde is en als er een verschil zit tussen de advertentie en de werkelijkheid kan dat zelfs oplichting heten. Maar een advocaat huren, rechtbanken: gedoe wat ook geld kost. Misschien is een aantal referenties op internet zetten over die club effectiever.

FL2 TD4_e XS 2009
FL1 TD4 2000

#21 2016-01-02 13:27:14

Macleod
Member

Wat die "Approved Selection" betreft :  Ik was altijd in de veronderstelling dat zo'n garantie (die ook daar andere merken gebruikt wordt om hun overnames verkocht te krijgen) echt betekende dat de wagen in kwestie echt op tientallen criteria gecheckt was en dat je dus op je 2 oren kon slapen wegens geen verborgen of onverwachte gebreken.
Volgens wat een (andere) LR dealer mij vertelde : de praktijk is dus anders : die "garantie" is gewoon een verzekering die de handelaar neemt. Als er in de verzekerde periode iets stuk gaat dan komt de verzekering tussen (en verdient de garagist nog eens op de herstelling). Het is dus een pervers systeem, waarbij de garagist er nog voordeel bij heeft als er problemen zijn. Uiteraard dekken verzekeraars zich in en in de praktijk zie je zo'n garantie enkel op vrij jonge wagens omdat de kans op problemen en dus ook de premie vrij laag zijn.

Kortom : die garantie betekent dus enkel dat het je niets zal kosten (hopelijk, want er zullen wel uitzonderingen en beperkingen zijn) maar de kans dat er iets stuk gaat of versleten is, blijft even groot.

#22 2016-01-02 18:51:40

Atlas
Member
Registered: 2015-11-06

Nou, lekker dan. Boog omheen lopen dus. Laaielichters...

FL2 TD4_e XS 2009
FL1 TD4 2000

#23 2016-01-03 08:08:19

Escape
Member
Registered: 2013-08-16

"Approved selection" en gelijkaardig was bedoeld om (jonge) overnamewagens te adverteren met iets meer uitstraling en dus een hogere prijs te kunnen vragen. Bij voorkeur wagens die altijd bij officiële dealers op onderhoud gingen, en liefst nog bij dezelfde garage die ze ook te koop aanbiedt. Op die manier is de geschiedenis gekend en is er dus meer zekerheid (wat nog niet wil zeggen dat de wagens effectief beter zijn!). Sommige merken zijn daar strenger in dan andere, en geven de garantie in het hele (officiële) dealernet.
Gezien de veranderingen op het tweedehandsmarkt en de toegenomen concurrentie de laatste jaren, primeren vooral commerciële belangen: een verzekering afsluiten kan met of zonder expertise, de premie zal dan verschillen, de vraag is vooral wat het voordeligste is over een zeker aantal wagens. Klantentevredenheid speelt slechts een beperkte rol, verkopers weten ook dat kopers vooral naar de prijs kijken en ook minder gebonden zijn aan (lokale) garages, in tegenstelling tot vroeger.
Om nu te zeggen dat de garagist nog verdient bij een herstelling is ook te kort door de bocht: er zijn de verzekeringspremies en vaak zijn werkuren niet gedekt en zelf uit te voeren.

'Piper', '95 Range Rover 4.6SE 'Eleanor'; '90 Lotus Esprit Turbo SE
'Emma', '89 Lotus Esprit Turbo SE; 'Eileen', '83 Lotus Eclat Excel
'Emily', '73 Lotus Elan +2S 130/5 JPS; 'Priscilla', '97 Range Rover 4.0SE

#24 2016-01-03 21:02:45

pietjeprecies
Member
From: Wijchen
Registered: 2013-10-04
Website

Terug naar het onderwerp svp.
1 voor stukken minder dan 10 minuten rijden pakken we in Nederland de fiets....la bicyclette
2 Het verhaal van Martin lijkt mij logisch, met als aanvulling.
Af en toe eens flink tekeer gaan met een aantal minuten 150km/u of meer.
Ik deed dat 1 keer per tankbeurt (700km) op een stuk weg waar al 130 gereden mocht worden.
Waar geen viaducten of bosjes zijn waar die enge mannetjes met radar kunnen staan. En bij daglicht.
En goed in de spiegels kijkend.

FL Td4 2003 Epsom Green 5drs  Had ik.  Nu heb ik een leeuwen auto.

#25 2016-02-04 14:51:07

nielsict
Member

Tja,

Dat is natuurlijk een ander verhaal.
Ik heb mijn Freelander daar niet gekocht en moet zeggen dat ze mij ook niets aanrekenden.
Qua vakantie had ik net hetzelfde probleem, maar ik kreeg dan op hun kosten een Evoque mee...

Nu ja, je hebt gelijk dat dit sneller zou moeten kunnen opgelost worden...  Maar aangezien ze er zelf mee verveeld zitten en bij mij zelfs gratis vervangwagens meegaven, denk ik dat ze zelf ook met de handen in het haar zaten en niet wisten wat er juist mis was...

Ik ben in elk geval nog steeds een tevreden klant.
Wat ze met jou deden na 4km een foutmelding kan er bij mij ook echt niet in...

Board footer