#1 2015-06-09 08:44:54

Macleod
Member
From: Brussel
Registered: 2015-06-09
Posts: 52

DPF Full

Ik kocht vorige week een Freelander 2 td4 (2010).
Op weg naar huis naar huis, nauwelijks enkele kilometers ver valt het vermogen weg en krijg ik de errormelding : "DPF Full See Dealer"
Bij testritten voordien was dit niet het geval.
Na een tijd rijden, waaronder snelweg bleek het vanzelf opgelost.
Nu lees ik online veel verhalen over die Diesel Particle Filter en dat hij regelmatig moet regenereren. En dat dat niet mogelijk is bij korte ritten.
Nu vraag ik me af of het probleem nu opgelost is of dat dat iets is dat regelmatig terug zal komen. En vooral : moet die DPF misschien vervangen worden want dat blijkt zeer duur te zijn en dan is de Freelander een serieuze miskoop vanaf dag 1.
Wat zijn jullie ervaringen met die DPF ?

Offline

#2 2015-06-09 12:29:21

t-ke
Moderator
Registered: 2013-05-28
Posts: 1,110

Re: DPF Full

Welkom

Eerst even zo vrij zijn om je erop te wijzen dat we een wie is wie rubriek hebben
En dat het altijd leuk is dat nieuwe freelander rijders zich even voorstellen
Dan weten we tegen wie we spreken

Wat de dpf betreft
Het systeem werkt redelijk simpel.
Maar heeft zijn gebreken
Ongeveer elke 850 km en een zekere hoeveelheid koude start
Begint het systeem te regeneren
Het gebrek hieraan is dat er geen enkele manier is dat jij als bestuurder weet wanneer de wagen hieraan begint
Met als gevolg dat als je op die moment een korte afstand rijd
Het proces niet afgerond kan worden
Op zich geen probleem
Maar als het systeem de volgende ritten opnieuw begint
En enkele keren moet afgebroken worden
Krijg je die foutmeldingen
En ga je in beperkt vermogen

Aan het feit dat de freelander zelf beslist wanneer hij hieraan begint
Is niets te doen
Maar er zou een software update zijn.Q212-Update
Die er zou voor zorgen dat het lampje wel gaat branden
Zodat jij weet dat er enkele mislukte pogingen zijn Geweest
Maar dat de wagen niet onmiddellijk in beperkt vermogen gaat

Dus antwoord op je vraag
Vermoedelijk heeft je wagen intussen het proces kunnen uitvoeren
En misschien is het de moeite om eens bij een dealer een update te laten doen als hij niet door de officiële dealer is onderhouden


If nobody hates you,
You're doing something wrong.
--------------------------------
P38 Holland&Holland, swapped

Offline

#3 2015-06-10 20:15:17

Macleod
Member
From: Brussel
Registered: 2015-06-09
Posts: 52

Re: DPF Full

Bedankt voor de info. Hierbij een update.

Hoewel het probleem blijkbaar opgelost was, toch voor alle zekerheid naar de dealer gegaan. Daar hebben ze eerst via computer geprobeerd het te resetten en hem zo te regenereren, maar lukte blijkbaar niet. Daarom zijn ze ermee gaan rijden om die geforceerde regeneratie te doen. Dat zou gelukt zijn en nu zou alles in orde zijn.

Het blijft toch een raar verhaal dat je als gebruiker geen enkele controle hebt over de staat van die filter en de regeneratie. En dat je dan plots zonder vermogen valt zonder waarschuwing vooraf.
Hopelijk is mijn toekomstig rijpatroon voldoende afwisselend met voldoende lange ritten om problemen te vermijden.

(Oh ja, en bij de dealer wisten ze ook te zeggen dat ik niet alles moest geloven wat er op fora geschreven wordt... )

Offline

#4 2015-06-11 00:05:18

t-ke
Moderator
Registered: 2013-05-28
Posts: 1,110

Re: DPF Full

Stealers.......  hmm
Inderdaad welke idioot probeert er een filter te regeneren door een foutcode te resetten
Weet je als je die dealer nog eens tegenkomt zeg hem dat hij gerust mag zoeken op zowat elk land rover forum
En in elke taal die hij begrijpt
Het antwoord van waarom hij in noodloop gaat zal overal hetzelfde zijn
Maar ja op termijn een nieuwe filter steken is beter voor de comerce


If nobody hates you,
You're doing something wrong.
--------------------------------
P38 Holland&Holland, swapped

Offline

#5 2015-06-11 07:17:43

elbekko
Administrator
From: Hoegaarden
Registered: 2013-01-30
Posts: 462

Re: DPF Full

Macleod wrote:

(Oh ja, en bij de dealer wisten ze ook te zeggen dat ik niet alles moest geloven wat er op fora geschreven wordt... )

Ja, want god forbid dat ge iets zou kunnen leren dat hen geld kost omdat ge niet meer voor alles naar de dealer moet...

Wat hier gezegd is, is 100% correct, en ik gok dat het waarschijnlijk zelfs in je owner's manual beschreven staat.


1999 Range Rover P38a 4.6 HSE
1995 Range Rover Classic 300TDi
1995 Discovery 1 300TDi (donor)

Offline

#6 2015-06-11 15:23:35

nadjila
Member
Registered: 2013-05-28
Posts: 349

Re: DPF Full

Standaard lexicon van een LR-stealer: 'Da zal moeten vervangen worden!'

-Fuel cooler lekt
-Da zal moeten vervangen worden. 300€ + werk
-Ja ma, volgens verschillende fora zijn da gewoon 2 o-ringen die versleten zijn.
-Tut tut, da zal moeten...
-Laat maar.

Wa forum-hulp, wa ringen en veel goede moed later, lekt ze ni meer (toch daar ni).


Moet toegeven, 't is wel es tof om door zo ne showroom te wandelen en af en toe es in zo ne nagelnieuwe wagen te gaan zitten  tongue

Offline

#7 2015-06-11 16:35:25

t-ke
Moderator
Registered: 2013-05-28
Posts: 1,110

Re: DPF Full

Nog een kleine opmerking
Als je wagen al uit noodloop was
Is hij volgens mij gegenereerd geraakt
Ik geloof nooit dat de dealer dan de dag erna een toertje mee gaat doen
Hij een geforceerde regeneratie kan doen
Straf verhaal
Maar ja we zullen maar aannemen dat de dealer echt iets gedaan heeft voor zijn factuur


If nobody hates you,
You're doing something wrong.
--------------------------------
P38 Holland&Holland, swapped

Offline

#8 2015-06-13 15:30:50

Macleod
Member
From: Brussel
Registered: 2015-06-09
Posts: 52

Re: DPF Full

Update : vandaag doet het probleem zich opnieuw voor : de melding en het wegvallen van het vermogen.
Nauwelijks 50 km en 3 dagen na de oplossing door de dealer.

Diepe teleurstelling en woede hier want hierdoor dreigt onze autovakantie in het water te vallen.

Mail gestuurd naar verkoper en naar de dealer met de vraag voor een dringende oplossing. Als die er niet komt dan zal ik niet nalaten de dealer bij naam te noemen.

Wat doe ik intussen ? Opnieuw een autostraderit gaan forceren ? Hij haalt nauwelijks 2500 toeren dus ik weet niet of ik daar de snelweg mee op kan...

Offline

#9 2015-06-13 17:10:58

Macleod
Member
From: Brussel
Registered: 2015-06-09
Posts: 52

Re: DPF Full

Wat bedoel je met gebruik door eigenaar ? Is dat de historiek van de eerste eigenaar of het actuele gebruik door mijzelf ( ik heb de wagen nog maar 10 dagen).
Als het om het actuele gebruik gaat : nadat de dealer de regeneratierit gedaan had en alles OK verklaarde, ben ik er mee naar huis gereden (20 km autostrade). Dan stond hij 2 dagen stil en vandaag na een kilometer of 5 was het weer prijs. Dus dan was er weinig kans om de wagen verkeerd te gebruiken.

Ik begin te vrezen dat het om de historiek gaat. Kan het zijn dat die filter gewoon vol of op en versleten is ? (140.000km) En dat die vervangen moet worden ? In dat geval hebben verkoper en garage het symptoom gewoon uitgesteld en gerokken zodat het probleem en de kosten bij mij terecht kwamen.  sad

Last edited by Macleod (2015-06-13 17:15:03)

Offline

#10 2015-06-13 21:57:52

Macleod
Member
From: Brussel
Registered: 2015-06-09
Posts: 52

Re: DPF Full

De rit uitgevoerd. Brussel-Tienen-Brussel. Het vermogen is terug maar de foutmelding blijft.

Offline

#11 2015-06-14 10:08:42

Macleod
Member
From: Brussel
Registered: 2015-06-09
Posts: 52

Re: DPF Full

Betekent dit dat er in dat geval niets mis is met de filter en dat het vermogenverlies en de foutmelding foutief zijn ?

Of bestaat de mogelijkheid dat er iets mis is met de filter zelf ? Is dat een onderdeel dat door slijtage vervangen moet worden ? (140.000 km).
Dat zou ik dringend moeten weten want dan heeft het er alles van weg dat verkoper en dealer die kost verborgen wilden houden. Ik vind niet meteen wat zo'n filter precies zou kosten, maar blijkbaar is het een dure zaak.

Offline

#12 2015-06-14 10:13:23

Arragon
Member
From: Oppek
Registered: 2013-03-05
Posts: 32

Re: DPF Full

Hey Macleod,

Misschien even je woonplaats vermelden,
is steeds gemakkelijk als iemand je wilt helpen en in de buurt woont.


Terug naar de natuur, zeg het asfalt en beton vaarwel.

Offline

#13 2015-06-14 11:13:49

Macleod
Member
From: Brussel
Registered: 2015-06-09
Posts: 52

Re: DPF Full

Profiel aangevuld met woonplaats en (voorlopige) avatar.

Offline

#14 2015-06-24 13:57:54

Moonscar
Member
From: Geel
Registered: 2015-06-05
Posts: 14

Re: DPF Full

Is er al meer gekend over de oplossing, Macleod?


Get your facts first, then you can distort them as you please.

Offline

#15 2015-06-24 14:18:10

Macleod
Member
From: Brussel
Registered: 2015-06-09
Posts: 52

Re: DPF Full

Wel , het toeval wil dat mijn FL2 vandaag opnieuw in de garage stond omdat het probleem nog altijd niet opgelost was. En zonet kreeg ik de diagnose, die ik al van het begin gevreesd heb : DPF zit gewoon te vol om nog te regenereren. Vervanging zou nog duurder uitkomen dan ik vreesde : 2600 euro + werkuren + BTW.
Maar de garage stelt een alternatief voor : laten reinigen door een "gespecialiseerde firma". Dan zou de filter weer 100.000 km mee kunnen...
Kostprijs : 450 euro + werkuren + BTW.

Door dat enorme prijsverschil heb ik eigenlijk geen keuze en zou ik voor het laatste kiezen. Tenzij iemand hier mij dat zou afraden ...

Ik blijf dus met  een bijzonder wrang gevoel zitten want zoals in #12 al gemeld, lijkt het er bijzonder sterk op dat verkoper en garage  wat tijd gerokken hebben en zo het probleem bij mij als koper terecht gekomen is.
De chronologie wijst daarop en ook de zeer koele en beperkte communicatie van de garage (alsof ze iets te verbergen hadden).
Het feit dat er online over die garage soortgelijke verhalen te vinden zijn,  versterkt mijn vermoeden.

@Moonscar : een DPF kan dus wel degelijk definitief vol geraken.

Offline

#16 2015-06-25 07:41:22

Macleod
Member
From: Brussel
Registered: 2015-06-09
Posts: 52

Re: DPF Full

Er bestaat zelfs een oplossing om de filter gewoon te verwijderen.
http://www.ziptuning.nl/Roetfilter/Verw … tml#header
Ze beweren een beter rendement en geen problemen bij de milieukeuring...

Is dit een alternatief ?

Offline

#17 2015-06-25 08:32:36

t-ke
Moderator
Registered: 2013-05-28
Posts: 1,110

Re: DPF Full

Er worden al jaren Egr blanking kits gestoken op de fl1
Ook zonder problemen op de keuring
In principe is het een optie
We hebben vorig jaar een BMW e61 laten doen in willebroek
Roetfilter zat ook vol.
Gekozen om hem weg te laten halen, de inhoud toch
De behuizing is open geslepen, leeg gehaald en terug gestoken
De Egr softwarematig uitgeschakeld en spel op de testbank laten herprogrameren
Geen moment spijt van gehad, meer Pk dubbel zoveel koppel.
En intussen al naar de keuring geweest zonder problemen
Wel andere remmen moeten steken want die hielden het niet

Maar inderdaad het overwegen waard


If nobody hates you,
You're doing something wrong.
--------------------------------
P38 Holland&Holland, swapped

Offline

#18 2015-06-25 08:38:48

Macleod
Member
From: Brussel
Registered: 2015-06-09
Posts: 52

Re: DPF Full

Waar in Willebroek ?
Of waar in regio Brussel - Leuven kan dit ook ?

Offline

#19 2015-06-25 10:18:14

Mathias
Member
From: Geluwe
Registered: 2013-05-29
Posts: 1,143

Re: DPF Full

Macleod wrote:

Waar in Willebroek ?
Of waar in regio Brussel - Leuven kan dit ook ?

Mss eens pbke zenden naar tke? ?


Land Rover Freelander 1 TD4 '04 - Oslo Blue "Nelson" Land Rover Defender TD5 '02 - Bonatti Grey
"Debbie" Land Rover Series 1 80 inch '52 - Aircraft Grey Green
Mitsubishi L400 '00 - Milka Blurple
"Pumba" Land Rover Series 3 109 inch '77 - Bronze Green

Offline

#20 2015-06-25 11:16:04

t-ke
Moderator
Registered: 2013-05-28
Posts: 1,110

Re: DPF Full

Br performance


If nobody hates you,
You're doing something wrong.
--------------------------------
P38 Holland&Holland, swapped

Offline

#21 2015-06-25 18:45:13

Johan
Member
Registered: 2013-07-17
Posts: 368

Re: DPF Full

Macleod wrote:

Er bestaat zelfs een oplossing om de filter gewoon te verwijderen.
http://www.ziptuning.nl/Roetfilter/Verw … tml#header
Ze beweren een beter rendement en geen problemen bij de milieukeuring...

Is dit een alternatief ?

Ik herinner me dat ik, toen ik mijn FL bestelde, vroeg of de DPF filter al te verkrijgen was, wat niet het geval was. Prijs ik me effe gelukkig na het lezen van jullie verhalen!
Waarmee ik eigenlijk ook wil zeggen dat het geen probleem geeft bij de milieukeuring. Of er in het geval van het weghalen van een vanuit de fabriek gemonteerde filter een herprogrammering moet gebeuren weet ik niet.


FL2 SE stornoway grey auto

Offline

#22 2015-10-17 08:24:18

Macleod
Member
From: Brussel
Registered: 2015-06-09
Posts: 52

Re: DPF Full

Update van deze saga :

Ik heb dus de DPF laten reinigen. Dat zou dus de oplossing moeten geweest zijn, maar helaas.

Telkens weer kwam het probleem terug en ging ik terug naar de garage. Telkens weer werd mij verzekerd dat het definitief opgelost zou zijn. Wat niet zo was.
Ik ben er ook mee op vakantie (Engeland) geweest en daar opnieuw prijs natuurlijk. Maar dan denk je : in het thuisland van Land Rover moet een oplossing toch dichtbij zijn. Dus ik naar een officiële dealer. Daar kreeg ik een ontvangst zoals in een chique hotel of boetiek : met andere woorden een overtal aan personeel dat zeer beleefd was maar je uiteindelijk niet verder kon helpen. Aan de inkom was een eerste balie met een eerste dame (ik zal maar zeggen hostess) die me welkom heette, mijn vraag aanhoorde en mij prompt begeleidde naar een tweede balie op 6 meter daar vandaan, waar ik aan een tweede dame nog eens kon uitleggen wat het probleem was. En die stond op en ging advies inwinnen bij 2 verschillende mannen in maatpak om dan uiteindelijk terug te komen met een teleurstellend antwoord. Gezien de voorgeschiedenis was er wellicht "een onderliggend probleem" en zouden ze een diepgaand onderzoek moeten doen. Helaas waren zij volgeboekt en zouden ze me niet kunnen helpen.
Toch terug geraakt in België met een auto die telkens weer in "limp mode" ging.
Dus ik weer naar de garage hier en daar begonnen ze het ook zeer vervelend te vinden. Vanaf dan ben ik nog 2 keer teruggegaan en de laatste keer hadden ze blijkbaar advies gevraagd bij Land Rover en zou een software update de oplossing brengen.
We zijn nu dik een maand verder en sindsdien heb ik geen errors meer gekregen. Ik zou dus kunnen hopen dat het eindelijk opgelost is en tegelijk begin ik ook weer plezier te krijgen in het rijden met de Freelander. Maar toch blijft er nog altijd iets ongemakkelijk hangen. Als ik al rijdend iets voel of hoor dat ik niet direct thuis brengen, dan slaat de paniek weer toe. Echt gerust rij ik dus nog niet.

Bovendien vraag ik me af of die "software-update" niet gewoon een bypass is van de sensoren.

Bij ieder bezoek aan de dealer kreeg ik trouwens telkens weer een flard van info over die roetfilter en de werking :
- De kwaliteit van de olie en van de diesel zou belangrijk zijn. (lees : enkel gecertifeerde merken gebruiken)
- Het vul-niveau van de olie is zeer kritisch : het mag zeker niet tegen het maximum aan zitten, en best zelfs dichter bij het minimum niveau
- regeneratie zou enkel gebeuren als de dieseltank meer dan 40% gevuld is.

Ik weet niet wat daar allemaal van aan is en of dit officieel gedocumenteerd is. Ik kreeg doorheen de het verhaal meer en meer de indruk dat het allemaal wat trial and error was. En dat er discussie bestaat over nut en werking van de DPF.
Volgens de Land Rover garage doen de problemen zich ook voor bij andere merken die de PSA motor gebruik. Maar dan is het toch des te vreemder dat er geen pasklare oplossing was voor het probleem ?

Moest dit mijn eerste Land Rover geweest zijn, en mijn eerste ervaring met een Land Rover dealer, dan had ik wellicht al snel mijn miskoop weer van de hand gedaan en het merk de rug toegekeerd.

Het versterkt mijn overtuiging dat je niet bij de Land Rover dealers moet zijn en dat je betere kwaliteit en toewijding krijgt bij een onafhankelijke garagist.

Trouwens, nog een anecdote : Ik kreeg een brief van Land Rover met de vraag om mijn bezoek aan de dealer online te evalueren. Dat had ik zeer graag gedaan maar sinds ik de brief ontving is die evaluatie-site off line door een technisch defect...
Top communicatie en klantenzorg. sad

Offline

#23 2015-10-17 19:59:00

Arjan
Member
From: Hoofddorp, Nederland
Registered: 2013-10-21
Posts: 405

Re: DPF Full

de RAV4 diesel van een collega van mij heeft ongeveer hetzelfde euvel (sinds kort), hij heeft 'm laten reinigen mede omdat dat de goedkoopste oplossing was. hij is nu 2 weken verder en zo ver geen problemen.


Freelander 1 Prè Facelift Estate '99 1.8 petrol in Epsom Green

Offline

#24 2015-10-26 19:32:36

Poike
Member
Registered: 2014-12-05
Posts: 7

Re: DPF Full

Ik heb hier heel het verhaal van Macleod gevolgd.
Ik maak net hetzelfde mee. Ik ga niet meer bij de LR-dealer in Leuven, gewoonweg omdat ze er niets van kennen. Ik rij nu naar Hoepertingen naar een man met garage die al meer dan 20 jaar Land Rover doet en zelfs daar hebben ze me goed behandeld, alles na gekeken, ook de 2 slangetjes, DPF volledig leeg gemaakt enz..

Ik heb beslist om de DPF softwarematig en hardwarematig te annuleren. Ik hoor van Freelanderrijders die hetzelfde deden dat ze geen enkel probleem hebben, ook niet op de keuring.
Ze verbruiken minder, hebben wat meer KW(PK's) en het koppel is ook beter.
Mijn FL2 (HSE) automatisch van 2008 verbruikt gemiddeld op lange afstanden 9,7 liter. De mensen die de ingreep lieten doen verbruiken 1,5 liter minder en zien het DPF lichtje nooit meer branden. Mijn FL heeft 139.000 km en ik ben al bijna 20.000 km aan het sukkelen. Het zal dus de drastische maatregel worden. Ik hou jullie op de hoogte.

Offline

#25 2015-10-27 07:16:48

elbekko
Administrator
From: Hoegaarden
Registered: 2013-01-30
Posts: 462

Re: DPF Full

Ik ga niet meer bij de LR-dealer in Leuven, gewoonweg omdat ze er niets van kennen.

Da's een understatement. Bende nutteloze kiekens op een hoopke daar  mad


1999 Range Rover P38a 4.6 HSE
1995 Range Rover Classic 300TDi
1995 Discovery 1 300TDi (donor)

Offline

Board footer

Powered by FluxBB

[ Generated in 0.042 seconds, 8 queries executed - Memory usage: 600.14 KiB (Peak: 743.44 KiB) ]