#1 2016-09-20 09:39:38

Yohani
Member
From: Putte
Registered: 2013-06-14
Posts: 283
Website

Koppelingspompjes Freelander TD4 1 facelift (2004)

Al sinds de aankoop van mijn Freelander I heb ik problemen met de koppelingspompjes. Als de auto enkele dagen stil staat, schakelt die bijna niet meer, het probleem lost zichzelf bijna altijd op na opnieuw wat met de auto gereden te hebben (lijkt wel of het of de pomp(jes) zichzelf ontluchten), of na het manueel ontluchten (met oversize injectiespuit) als het echt erg is.

Ik vermoed dat dit het gekende probleem is van de master en/of slave koppelingspompjes? Ik lees dat deze meestal allebei vervangen worden, maar is dat steeds nodig (het pompje in de versnellingsbak is namelijk nogal een onderneming om te vervangen)?

Iemand een idee of je voor de master en slave pompjes best voor deze van Land Rover zelf kiest of aftermarket en indien aftermarket welke zijn dan de beste?
Prijsgewijs zijn deze niet zo duur dacht ik, dus op dat niveau speelt het geen rol.

De auto zou hersteld worden tijdens mijn reis naar Peru, omdat ik hem dan 5 weken kan missen en mijn broer dan ruim de tijd heeft om de herstelling uit te voeren, Maar moet dan natuurlijk wel de onderdelen in huis hebben.

Yohani tongue

Offline

#2 2016-09-20 12:37:45

ArjanN
Moderator
From: Lotje getikt (o_0)
Registered: 2013-03-05
Posts: 1,073

Re: Koppelingspompjes Freelander TD4 1 facelift (2004)

Zit er bij TD4 ook zo'n slappe beugel Shaun?

Offline

#3 2016-09-20 18:49:32

Yohani
Member
From: Putte
Registered: 2013-06-14
Posts: 283
Website

Re: Koppelingspompjes Freelander TD4 1 facelift (2004)

Ik vrees dat ik niet mee ben?

Yohani tongue

Offline

#4 2016-09-20 19:37:45

Escape
Member
Registered: 2013-08-16
Posts: 163

Re: Koppelingspompjes Freelander TD4 1 facelift (2004)

Bij de TD4 is de mastercilinder apart leverbaar, en is het zeker een optie om alleen die te vervangen. Bij de Rover motoren (benzine en diesel) vormen master en slave + leiding één geheel en is alles goed bereikbaar. Die hebben ook de beugel voor de slave die durft vervormen waardoor de slag van de slave vaak niet voldoende meer is.

Ter info, ik kan OEM master leveren aan €75 excl, Allmakes €50 excl. Zelf altijd tevreden van Allmakes.

Filip

Offline

#5 2016-09-21 05:00:20

ArjanN
Moderator
From: Lotje getikt (o_0)
Registered: 2013-03-05
Posts: 1,073

Re: Koppelingspompjes Freelander TD4 1 facelift (2004)

Die beugel wil wel eens scheuren Yohani, koppelt heeeel rot.

Offline

#6 2016-09-21 10:17:31

Yohani
Member
From: Putte
Registered: 2013-06-14
Posts: 283
Website

Re: Koppelingspompjes Freelander TD4 1 facelift (2004)

Ah ok, bedankt  cool

@ Filip,

Wat zijn de leveringstijden zowel voor de OEM als de Allmakes?

We zijn ook nog op zoek naar de oorzaak waarom de Freelander bij warmer weer (als het lichtje voor de voorverwarming niet aangaat) moeilijk start. De auto is daarvoor al een keer in de garage geweest in Mechelen, maar daar heeft men toen de oorzaak niet gevonden (wel een (dure) injector vervangen).

Bovendien gaat ook de passagiersdeur niet meer open met de afstandsbediening (wel vast), maar daar moeten we nog nazien of dit een mechanisch of elektrisch probleem is.

Tenslotte is er dan ook het gereedschapsbakje in de koffer van de 3-deurs dat altijd nat is, zou dat de deurrubber of raamafsluiting zijn (ziet er nochtans nog goed uit)

Yohani tongue

Offline

#7 2016-09-22 07:08:17

Escape
Member
Registered: 2013-08-16
Posts: 163

Re: Koppelingspompjes Freelander TD4 1 facelift (2004)

Johan,

Levering normaal binnen de week, zeker voor courante stukken als koppelingsonderdelen. En ik passeer vaak genoeg langs uw deur op weg tussen Leuven en Lier. ;-)

Het moeilijke starten bij warm weer/motor lijkt mij het typische BMW-probleem waar ook de P38a diesel last van heeft: om aan de emissienormen te voldoen wordt maar net genoeg diesel ingespoten eens op temperatuur, naarmate de motor ouder wordt is dat vaak niet genoeg om een vlotte start te garanderen. Een goede en toch betaalbare oplossing is een schakeling op de temperatuursensor zodat bij starten tijdelijk een lagere temperatuur gezien wordt door de eCU. Gevolg is meer diesel, wel voorgloeien en altijd vlot in gang. Nog niet moeten doen bij een Freelander, maar met wat zoeken en meten mag dat geen probleem zijn.

Greetz,

Filip

Offline

#8 2016-09-22 08:12:34

Yohani
Member
From: Putte
Registered: 2013-06-14
Posts: 283
Website

Re: Koppelingspompjes Freelander TD4 1 facelift (2004)

Hey Filip,

Je mag de mastercilinder voor me bestellen (maakt me niet uit of die OEM of van Allmakes is, als ze even goed zijn en als hij maar op tijd geleverd kan worden, want vertrek 8 oktober naar Peru). Als je het thuis kan afleveren is dat natuurlijk helemaal fantastisch.

Stuur me per PB even je rekeningnummer en de totaalkost dan doe ik ineens al de overschrijving.

Ga mijn broer je info over het moeilijk starten doorgeven. Alvast bedankt.

Yohani tongue

Offline

#9 2016-09-22 17:20:34

t-ke
Moderator
Registered: 2013-05-28
Posts: 1,110

Re: Koppelingspompjes Freelander TD4 1 facelift (2004)


If nobody hates you,
You're doing something wrong.
--------------------------------
P38 Holland&Holland, swapped

Offline

#10 2016-09-24 06:20:12

Escape
Member
Registered: 2013-08-16
Posts: 163

Re: Koppelingspompjes Freelander TD4 1 facelift (2004)

Yohani,

Mail verstuurd via het forum. Als die er niet doorkomt, laat iets weten op filip at escapesworkshop.be ;-)

Greetz,

Filip

Offline

#11 2016-09-24 08:33:11

Yohani
Member
From: Putte
Registered: 2013-06-14
Posts: 283
Website

Re: Koppelingspompjes Freelander TD4 1 facelift (2004)

Is ondertussen gebeurd  cool

Yohani tongue

Offline

Board footer

Powered by FluxBB

[ Generated in 0.054 seconds, 9 queries executed - Memory usage: 560.23 KiB (Peak: 578.33 KiB) ]