#1 2017-04-26 11:07:16

Naomi
Member
Registered: 2017-03-08
Posts: 9

Culasse en joint de culasse

Hallo, hier ben ik dan weer...

Slecht nieuws. Mijn garagist heeft gezegd dat mijn culasse en joint de culasse kapot zijn. Hij kan het jammer genoeg niet repareren.

Bij een land rover garage zou deze grap me een paar duizend euro kosten. In dat geval kan ik hem beter wegdoen.

Kennen jullie misschien iemand die hier verstand van heeft?

Groeten,

Naomi

Last edited by Naomi (2017-04-26 11:07:54)

Offline

#2 2017-04-26 17:18:03

elbekko
Administrator
From: Hoegaarden
Registered: 2013-01-30
Posts: 462

Re: Culasse en joint de culasse

Iep  yikes Dat kan ongetwijfeld goedkoper. 2e hands culasse moet te vinden zijn lijkt mij.


1999 Range Rover P38a 4.6 HSE
1995 Range Rover Classic 300TDi
1995 Discovery 1 300TDi (donor)

Offline

#3 2017-04-27 10:08:54

t-ke
Moderator
Registered: 2013-05-28
Posts: 1,110

Re: Culasse en joint de culasse

En waarom zou je garagist dit niet kunnen ?
Op ebay en engelse onderdeel levransiers vind je verbeterde koppaking sets . Verbeterde pakkingen . Rekbouten enz.
Kop is te vinden 2 de hands .
Als hij al daadwerkelijk kapot is.
Kop laten vlakken en testen is niet zo duur


If nobody hates you,
You're doing something wrong.
--------------------------------
P38 Holland&Holland, swapped

Offline

#4 2017-04-27 10:11:56

t-ke
Moderator
Registered: 2013-05-28
Posts: 1,110

Re: Culasse en joint de culasse

Welke regio woon je ?


If nobody hates you,
You're doing something wrong.
--------------------------------
P38 Holland&Holland, swapped

Offline

#5 2017-05-08 10:43:52

Naomi
Member
Registered: 2017-03-08
Posts: 9

Re: Culasse en joint de culasse

Ik ben van Limburg. Intussen ben ik bij verschillende garages geweest en blijkbaar zijn de meningen erover verdeeld. Volgens sommigen is de joint de culas kapot en volgens anderen dan weer niet.
Ik ga gewoon verder rijden want zelf merk ik niks aan de motor.

Offline

#6 2017-05-09 08:21:11

Reko
Member
Registered: 2013-06-20
Posts: 532

Re: Culasse en joint de culasse

Euhmmmm.. Waarom ben je naar de garage geweest? Er scheelde toch iets aan de wagen? wat dan precies? Want zoals ik het lees kloppen er een aantal zaken niet...

Offline

#7 2017-05-10 14:35:24

Escape
Member
Registered: 2013-08-16
Posts: 163

Re: Culasse en joint de culasse

De Freelander 1.8 heeft de bekende en eenvoudige Rover-motor. Een garagist die beweert daar niet aan te kunnen werken, heeft er waarschijnlijk gewoon geen zin in...

Inderdaad benieuwd wat de aanleiding voor de diagnose was!

Filip


'Piper', '95 Range Rover 4.6SE 'Eleanor'; '90 Lotus Esprit Turbo SE
'Emma', '89 Lotus Esprit Turbo SE; 'Eileen', '83 Lotus Eclat Excel
'Emily', '73 Lotus Elan +2S 130/5 JPS; 'Priscilla', '97 Range Rover 4.0SE

Offline

#8 2017-05-10 19:48:11

Arjan
Member
From: Hoofddorp, Nederland
Registered: 2013-10-21
Posts: 405

Re: Culasse en joint de culasse

als de "culasse" koppakking is, de mijne is vorig jaar vervangen en de kop is afgevlakt en geperst en zo uit mijn hoofd kostte mij dat zo om en nabij de 800 euro.
Bij mij was de aanleiding een behoorlijk verbruik van koelvloeistof.


Freelander 1 Prè Facelift Estate '99 1.8 petrol in Epsom Green

Offline

#9 2017-05-12 16:58:28

Naomi
Member
Registered: 2017-03-08
Posts: 9

Re: Culasse en joint de culasse

Hallo allemaal,

Ik was aanvankelijk naar mijn garagist gegaan omdat de verwarming niet meer werkte. Het probleem was te wijten aan een kapotte zekering.

Na dat gerepareerd te hebben, zei hij te vermoeden dat mijn joint de culasse kapot was aangezien er witte damp uit de uitlaat kwam. Ik vond dat maar vreemd aangezien de motor er echt nog goed uitzag. Omdat ik niet 1 mening wou horen, ben ik daarna nog naar 2 garages gegaan. Volgens de ene was het de culasse, dat kon hij blijkbaar zien aan de stop van de radiator (vond ik persoonlijk weeral maar vreemd dat je dit vasstelt op basis van een stop), volgens de ander kon het de culasse niet zijn.

Nu wist ik het nog niet, dacht ik. Daarna ben ik via via terechtgekomen bij een garagist uit Antwerpen. Hij zei me dat ik naar hem moest rijden met water en moest kijken of de temperatuur zou stijgen. Als de motor te warm zou worden, moest ik er water over gooien. Ik heb het water de hele rit ( ongeveer 100km) niet moeten gebruiken want de temperatuur steeg niet.

Vervolgens heb ik mijn auto daar achtergelaten. Hij heeft de auto helemaal nagekeken en ermee gereden. Zijn conclusie: de culasse is niet kapot, de riem van de airco wel en de achterversnelling is ook niet 100% meer in orde want hij kraakt soms. Met dat laatste moest ik gewoon wat voorzichtig zijn en ervoor zorgen dat ik gewoon goed schakel.

Offline

#10 2017-05-13 09:03:31

Escape
Member
Registered: 2013-08-16
Posts: 163

Re: Culasse en joint de culasse

Blij dat het nog goed nieuws is. Al is het wel HEEL slechte raad om water over de motor te gooien, zeker als die te warm zou worden! De plotse afkoeling kan voor allerlei problemen zorgen... Water meenemen om bij te vullen is wel logisch, net zoals rijden met de wagen om te zien of er effectief problemen zijn ipv zomaar de eerste de beste diagnose te geloven. Zover ik weet zijn er ook gee zekeringen die de werking van de verwarming regelen, enkel de ventilatie (maw, de verwarming zal wel werken, maar als de ventilator niet draait, geraakt de warme lucht niet in het interieur). Een te laag koelvloeistofpeil kan er wel voor zorgen dat de verwarming slecht werkt.

Voor de volledigheid: 'culasse' is cilinderkop, daar zijn zelden problemen mee. De 'joint de culasse' is de cilinderkoppakking, zijnde de dichting tussen cilinderkop en motorblok. Die durven wel gaan lekken, mogelijke symptomen zijn warmlopen, koelvloeistofverbruik (evt te zien aan witte rook), olieverbruik (blauwe rook), menging van olie en koelvloeistof, ...
Het is altijd een goed idee om de temperatuurmeter in de gaten te houden en regelmatig het peil van de koelvloeistof na te kijken, zo kan je problemen tijdig ontdekken en vermijden dat het erger wordt.

Filip


'Piper', '95 Range Rover 4.6SE 'Eleanor'; '90 Lotus Esprit Turbo SE
'Emma', '89 Lotus Esprit Turbo SE; 'Eileen', '83 Lotus Eclat Excel
'Emily', '73 Lotus Elan +2S 130/5 JPS; 'Priscilla', '97 Range Rover 4.0SE

Offline

#11 2017-05-13 14:32:58

t-ke
Moderator
Registered: 2013-05-28
Posts: 1,110

Re: Culasse en joint de culasse

Wat Filip zegt.
De garagist en de dop heeft ook een punt.
Als er koelvloeistof en water bij elkaar komt krijg je een witte brij,  dat kan je dus zien kleven aan de dop.

Het kraken in achteruit kan simpel zijn.
De koppelingspomp zit extern op de versnellingsbak in een beugel.  Die beugel durft met de tijd flexen.  Waardoor wanneer de pomp uitdrukt de beugel naar de andere kant wat beweegt.  Dus de koppeling niet volledig open gaat.
Eerste symptomen zijn meestal moeilijker in achteruit gaan.
Kan je makkelijk testen door iemand op je koppeling te laten duwen en kijken of de beugel beweegt.
Beugel kost een 20 euro.  Vervangen is een half uurtje.

Airco riem is ook geen kost.
Succes


If nobody hates you,
You're doing something wrong.
--------------------------------
P38 Holland&Holland, swapped

Offline

#12 2017-05-13 15:47:22

elbekko
Administrator
From: Hoegaarden
Registered: 2013-01-30
Posts: 462

Re: Culasse en joint de culasse

Als er koelvloeistof en water bij elkaar komt krijg je een witte brij,  dat kan je dus zien kleven aan de dop.

Maar dat kan je ook krijgen van enkel korte ritten te doen. Als die brij er nog hangt na een lange rit, dan is er meer kans op een probleem...


1999 Range Rover P38a 4.6 HSE
1995 Range Rover Classic 300TDi
1995 Discovery 1 300TDi (donor)

Offline

#13 2017-05-13 19:33:46

t-ke
Moderator
Registered: 2013-05-28
Posts: 1,110

Re: Culasse en joint de culasse

Inderdaad dat Is ook weer waar.  Korte ritten kunnen een condens reactie geven.
Maar de hoeveelheid zegt ook veel natuurlijk.
Range al in orde.


If nobody hates you,
You're doing something wrong.
--------------------------------
P38 Holland&Holland, swapped

Offline

#14 2017-05-17 07:44:49

Naomi
Member
Registered: 2017-03-08
Posts: 9

Re: Culasse en joint de culasse

Bedankt voor de duidelijke uitleg!! Het is mijn eerste auto dus ik weet er nog allemaal niet zo heel veel van roll. Dat van die beugel zal ik eens nakijken.

Offline

Board footer

Powered by FluxBB

[ Generated in 0.041 seconds, 8 queries executed - Memory usage: 544.62 KiB (Peak: 877.2 KiB) ]