#1 2016-01-19 18:02:27

Macleod
Member
From: Brussel
Registered: 2015-06-09

hulp bij electronica van de FL2

Ik heb mijn FL2 tweedehands gekocht. De vorige eigenaar heeft de originele radio vervangen door een (Chinese) 2D radio-GPS met touchscreen en achteruitrijcamera. Dat is wel leuk want zo'n aftermarket ding biedt veel mogelijkheden die origineel bij LR een fortuin kosten. Het toestel is ook mooi ingewerkt met aanpassingstukken. Tot zover het goede nieuws.

2016-01-19%2015.46.08_zpszeyylawe.jpeg

De interface is niet van de eenvoudigste en er is een probleem met de camera. Die werkt meer niet dan wel. Meestal (dus niet altijd) werkt hij zeer goed als je pas met de auto vertrekt. Na enkele minuten gereden te hebben wordt het beeld slechter (storingen) zodat je nog enkel wat schimmen van obstakels ziet. En kort nadien valt het beeld helemaal weg : "No Signal".Ik heb geen idee of het aan de radio, de camera of de bekabeling ligt.
2de probleem : De wagen had origineel parkeerassistentie maar die werkt niet (meer). De verkoper vertelde dat dit kwam door de installatie van de achteruitrijcamera.Maar hij had dat laten doen door een familielid en kon zelf niet uitleggen hoe het precies in elkaar zat.

Omdat mijn eigen technische kennis ontoereikend is ben ik dus op zoek naar iemand die hier wat kaas van gegeten heeft. Bij de officiële dealer moet ik daarvoor niet gaan, want die steken het sowieso op de chinese bucht. Mijn onafhankelijke garagist is een kei in mechaniek en LR, maar voor electronica moet ik ook bij hem niet zijn.
Dus wie kent iemand die me wil helpen om de problemen op te lossen ? Professioneel of amateur maakt niet uit. Ik wil gerust een vergoeding betalen.

#2 2016-01-20 15:32:11

ArjanN
Moderator
From: Lotje getikt (o_0)
Registered: 2013-03-05

Re: hulp bij electronica van de FL2

Tjee Marty, wist niet dat je zo onderlegt was met electra yikes

Ze zien me van achter toch voor het laatst!
LandRover Freelander I Facelift 1.8S Petrol 2004 Giverny Green Metallic.
LandRover Freelander I 1.8I Petrol 1998 Java Black Metallic.

#3 2016-01-20 17:28:46

t-ke
Moderator
Registered: 2013-05-28

Martin volgens mij heb je volledig gelijk man.

If nobody hates you,
You're doing something wrong.
--------------------------------
P38 Holland&Holland, swapped

#4 2016-01-20 20:19:13

Macleod
Member

Bedankt alvast voor de input. Hierbij nog wat meer info want blijkbaar was nog niet alles duidelijk waardoor foute veronderstellingen kunnen ontstaan.

Het is niet zo dat de achteruitrijcamera enkel werkt in achteruit of bij lage snelheden. Hij is duidelijk gekoppeld met de achteruit versnelling/lamp. Van zodra ik de versnelling in achteruit zet schakelt de camera aan en valt ook het radiogeluid weg.
Maar de vorige eigenaar liet naast de radio, in het inbouwprofiel ook een schakelaar inbouwen.(zie foto onder links) Daarmee kan je ook in voorwaartse beweging, zelfs op de autosnelweg, de camera inschakelen. (zij het enkel kort na de start, want zoals eerder aangegeven de camera werkt maar even, na een tijdje rijden valt hij uit).

Ik vermoed dat veel meer duidelijk zal worden als ik het dashboard open maak en alles er uit haal, maar omdat ik deze wagen dagelijks gebruik ben ik daar nog niet durven aan beginnen. Het liefst zou ik de hulp inroepen van iemand met meer knowhow. Dus als iemand zo iemand kent of zichzelf geroepen voelt ?

#5 2016-01-23 17:17:31

Arragon
Member
From: Oppek

Camera is verkeerd aangesloten, is deze met een bekabeling of draadloos?
Afkoppelen van de parkeerassistentie, en dit in orde krijgen.
Schakelaar: normaal is dit één met 2 standen? - verkeerd aangesloten.
De fouten opzoeken is niet op één twee drie gevonden,
maar wil je wel helpen "proberen" euvel dit op te lossen.
Toevallig geen schema bij de radio?
Geef anders maar een gil in pb. wink

Terug naar de natuur, zeg het asfalt en beton vaarwel.

#6 2016-01-25 14:37:42

Macleod
Member

Neen, ik heb geen schema van de radio. Erger nog : ik heb zelfs geen naam, merk of type ervan. Er staat niets op vermeld en ik heb geen documentatie ervan. Ik denk dat het zo'n Chinees merkloos ding is. Op zich werkt het wel, maar de aansluiting van de camera is duidelijk niet goed gedaan en heeft blijkbaar de park assist stilgelegd.

@Arragon : ik heb je pb gestuurd.

#7 2016-01-26 10:18:57

Macleod
Member

Googlen op Zenith levert geen (visueel) gelijkende toestellen op.
Dan maar wat verder gezocht en wat het dichtst bij komt is een Ouku 7-Inch Double-DIN. De vormgeving van de toetsen is lichtjes anders, maar de plaatsing en layout is identiek.
Hopelijk kom ik meer te weten op de achterkant als ik hem eruit haal, maar dat heb ik dus nog niet gedaan.

De GPS software die er op draait is Nav N Go IGO 8 (v 8.3) en die hapert zeer dikwijls bij opstart. Daar zou ik een betere versie voor moeten vinden. Of zou je daar ook andere software kunnen op draaien ? Ik heb geen idee welk OS er op loopt. Ik lees online dat veel van die toestellen Windows CE draaien.

Last edited by Macleod (2016-01-26 10:52:44)

#8 2016-03-07 11:32:57

Macleod
Member

Even een update.

Een tijdje terug heeft Arragon me geholpen om een diagnose te stellen voor de 2 problemen.
Wat betreft de slecht (en intussen niet meer) werkende camera : Bij het openen van het dashboard en de bekleding van de achterklep bleek dat de videoverbinding tussen camera en radio-monitor over een 2,4Ghz zender-ontvanger. De plastic behuizing van de ontvanger die achter de radio stak bleek deels gesmolten. De printplaat die er in zat werd inderdaad zeer heet van zodra ze spanning kreeg. Die verhitting kan dus de verklaring zijn dat er telkens bij het begin van een rit wel beeld was maar kort daarna slechter en slechter om uiteindelijk zonder beeld te eindigen. We hebben allerlei testen gedaan waaruit blijkt dat de camera zelf goed werkt en de video-input van de radio ook. Maar toen ik camera en radio met een cinch kabel (5 meter)  verbond kwam het signaal niet goed aan. Het scherm bleef donker, maar gaf deze keer niet de foutmelding "No Signal" en als je heel goed keek zag je sporen van de grafische maneuverlijnen (of hoe noem je zoiets) die de camera over het videobeeld legt. Dus blijkbaar werd het signaal door de kabel verzwakt. Ik weet niet of de kabel te lang is of slecht afgeschermd. Tot hiertoe geen oplossing. Ik ben terughoudend om een nieuw draadloos systeem te kopen.

Wat betreft de niet werkende parking assist hebben we geen oorzaak gevonden. Er bleek niets aan de bekabeling gewijzigd dat op een defect zou wijzen.

Omdat ik toch dringend een oplossing wil voor minstens 1 van beide problemen ben ik eens gaan horen bij een dealer van aftermarkettoestellen. Daar wisten ze mij te vertellen dat de parking assist niet meer werkt omdat die oorspronkelijk aan de originele radio gekoppeld was. En de piepjes kwamen via de radio.
Ze gaan nu een aftermarket module plaatsen die de piepjes gaat weergeven. Bij die ingreep gaan ze kijken wat er misloopt bij de communicatie tussen camera en radio. Ik heb afspraak op 10 maart. Ik ben benieuwd.

#9 2016-03-08 11:20:28

elbekko
Administrator
From: Hoegaarden
Registered: 2013-01-30

Ge kunt is proberen met ne coax kabel ipv ne gewone unshielded kabel. Of er ne versterker tussen zetten.

1999 Range Rover P38a 4.6 HSE
1995 Range Rover Classic 300TDi
1995 Discovery 1 300TDi (donor)

#10 2016-03-08 15:00:20

Macleod
Member

Kan je me een hint geven welke kabel ik daarvoor moet zoeken ? Met coax bedoel je wellicht geen RF-antennekabel ?

(en afspraak 10 maart is intussen al week uitgesteld want stuk was nog niet binnen).

Last edited by Macleod (2016-03-08 15:01:08)

#11 2016-03-09 11:24:47

elbekko
Administrator
From: Hoegaarden
Registered: 2013-01-30

Toch wel. Die zijn goed afgeschermd.

1999 Range Rover P38a 4.6 HSE
1995 Range Rover Classic 300TDi
1995 Discovery 1 300TDi (donor)

#12 2016-03-18 09:39:09

Macleod
Member

De park assist module is geplaatst en werkt bovendien.  smile

Bij die gelegenheid ook nog eens naar het cameraprobleem gekeken maar nog geen oplossing gevonden. Test gedaan met andere/betere kabel maar nu komt geen enkel signaal aan.
Bij test van de cam rechtstreeks aan andere monitor was er nu ook geen signaal meer. Vreemd want bij de vorige testen bleek de camera wel nog te werken. Het blijft een raadsel.

#13 2016-03-18 11:28:08

ArjanN
Moderator
From: Lotje getikt (o_0)

Zit het in de camera zelf?

Ze zien me van achter toch voor het laatst!
LandRover Freelander I Facelift 1.8S Petrol 2004 Giverny Green Metallic.
LandRover Freelander I 1.8I Petrol 1998 Java Black Metallic.

#14 2016-03-18 12:59:43

Macleod
Member

Dat is wat je zou kunnen opmaken uit deze nieuwe test. Maar het vreemde is dat hij vorige keer dus wel nog werkte.
Ik ga bij de volgende gelegenheid de camera demonteren en eens verder testen. Want als hij zo ingebouwd zit kan er nog een ander verborgen probleem zijn.

Board footer