#1 2019-04-06 19:43:01

JP
Member
Registered: 2019-04-06

Achter differentieel

Beste mensen,
Ik ben sinds een week de trotse eigenaar van een Land Rover Freelander 2 2.2 TD4 Sport Limited Edition van 2011 met 133.000 km op de teller.
Ik dacht dat het normaal was, het geluid aan de achterkant tijdens het accelereren vanwege de constante 4-wielaandrijving. Nu ik er wat meer over aan het lezen ben denk ik dat het misschien een probleem met het achter differentieel is.
Het is eigenlijk best een mooi geluid, een soort turbo geluid. Maar ik ben bang dat dit niet de bedoeling is....

Ik wil er binnenkort 3000 km mee gaan rijden. Mijn vraag is dus of dit nog verantwoord is.

Alvast bedankt voor jullie mening!

Jan Paul

#2 2019-04-07 08:39:40

Yohani
Member
From: Putte
Registered: 2013-06-14
Website

Re: Achter differentieel

Toch maar goed nakijken of het niet de visco/versnellingsbak is.

Ik heb begin dit jaar mijn Land Rover Freelander I TD4 Sport weggedaan met een zelfde soort geluid: ook eerst het achterdifferentieel vervangen omdat die nogal veel speling leek te hebben. Was niet opgelost; bij verder nazicht bleek de visco volledig vast te zitten, dus die verwijdert en nog steeds (nu in 2x4) hetzelfde probleem, met stethoscoop dan geluid opgespoord naar de versnellingsbak.

Gezien de auto ondertussen 15j was, dan maar door de zure appel heen gebeten en de auto weg gedaan voor onderdelen.

Yohani tongue

Renault Capture 15dCi '16
Frl 1 3drs 2.0 Td4 Sport Epsom Green '04
Defender 200Tdi 110 HCPU camper '92
Eigen websites: Reiswebsite; http://www.yohani.be/reizen/ Zelfbouw camper; http://www.yohani.be/campersite/

#3 2019-04-08 17:18:06

Krispy
Member
Registered: 2013-06-21

Re: Achter differentieel

Yohani , de freelander waar jan Paul het over heeft bezit geen visco koppeling , maar een elektronische  achter diff
Ik heb ook eentje van dat jaar en heb dacht ik 2 jaar geleden ook zo'n geluid gehad , het waren de roulementen in de achter diff die sleet hadden , is toen hersteld geweest voor dacht ik rond de 500 euro , roulementen kosten niks , maar veel werkuren , moet onder de auto uit , volledig uit elkaar om de roulementen te vervangen , en dan weer opbouw , daarna was hij weer als nieuw heb nu 193000 km en dat zijn tot nog toe de eenige grote kosten geweest ,  nu laatst moeten waterpomp vervangen met dan opeens alle riemen maar
Er nog probleem dat ik ooit gehad heb verder was de maar sensor die stuk was , kost toch ook redelijk voor zo iets klein.

Ik had toen het draadje haldex defect geopend , maar gelukkig was het dat niet

Wat betreft dat lang rijden ,  ik heb daar toch efkes mee gereden , voor ik wist wat er schol  , wij waren er toen nog mee op wintersport geweest voordat de herstelling gedaan werd.
Succes ermee

Last edited by Krispy (2019-04-08 17:21:17)

FL1 van 2000 cobalt blue
FL2 van 2011 Bali Blue ( enkeling in belgie volgens invoerder )

MaxSym 600I ABS  executive

Board footer