#1 2014-03-04 18:42:17

roverman
Member
Registered: 2013-07-17

startprobleem FL2

halootjes,
het probleem is als volgt,
FL 2 / 2007

als ik de start knop indruk (met het pedaal ingedrukt natuurlijk) is er enkel een geklik hoorbaar ergens rond het handschoenenkastje en das alles. sad
verder gebeurd er niets.
de batterij is ongeveer 6 maanden geleden vernieuwd, en een maand geleden de mazoutfilter en de gloeibougies. wink
de batterij heeft volt en ampere genoeg, heb voor de zekerheid nog eens geprobeerd met startkabels aan een andere FL ,,,,,hetzelfde als voordien (een zacht geklik hoorbaar rond het handschoenkastje) hmm
mijn logica zegt mij dat het misschien wel eens het startrelais zou kunnen zijn, maar waar zit die en is dit wel juist.
de wagen wordt de laatste 3 weken bijna niet gebruikt omdat ik met de kamion naar huis kom, maar daar kan dat toch niet aan liggen, of toch wel
alle sugesties zijn welkom !! smile

#2 2014-03-04 18:52:07

ArjanN
Moderator
From: Lotje getikt (o_0)
Registered: 2013-03-05

Re: startprobleem FL2

Aangenaam..
Steek eens een schroevendraaier in de startmotor. Als die start, is het een relais. Start die niet.. dan is het de startmotor.

#3 2014-03-04 19:31:42

roverman
Member

hoi,
dank voor je antwoord.
maar hoe doe ik dat, ben van veel op de hoogte maar dit heb ik nog nooit gedaan  tongue
het forum hier ziet er trouwens zeer goed uit !!! even goed of het vorige.
daar zat ik gereld al eens op  wink

#4 2014-03-04 19:35:03

ArjanN
Moderator
From: Lotje getikt (o_0)
Registered: 2013-03-05

De naam kwam me al bekend voor xD

Uhm, je kan ergens met een schroevendraaier sluiting maken bij je startmotor.. Al weet ik alleen hoe dat bij tractoren en koelmotoren moet omdat je daar best makkelijk bij kan haha.

#5 2014-03-04 20:41:55

Arjan
Member
From: Hoofddorp, Nederland
Registered: 2013-10-21

Dat "geklik"  klinkt als het start relais, ik verdenk de startmotor. Ferme tik met de hamer erop en weer proberen.

#6 2014-03-04 21:24:23

DeepSpaceAlien
Member
Registered: 2013-06-19

Aan je startmotor komt een dikke rode kabel en een iets dunnere rode kabel toe. Die zitten beiden vast onder een moertje. Gewoon met het metaal van een schroevendraaier kortsluiting maken tussen die 2 moertjes (wel zien dat de auto uit versnelling staat of hij rijdt je aan !!!!!!)

Als hij dan start is het idd startrelais waarschijnlijk. Doet hij dan nog niets dan is het je startmotor of de solenoïde erin.
Als je een multimeter hebt kan je ook het een pennetje op de dunste rode kabel aan je starter houden en een ander pennetje op een massapunt en dan iemand op de knop laten drukken.
Je zou dan spanning moeten krijgen indien je startrelais nog werkt. Krijg je dan spanning maar start hij niet dan is het de starter. Krijg je geen spanning is het wss het relais.

Verder heb ik totaal geen kennis van een FL2, heb zelfs nog nooit in eentje gezeten dus kan je niet meer helpen dan dit tongue

#7 2014-03-05 04:27:43

roverman
Member

ik weet dat als je startmotor een tikktnd geluid maakt dat je er even op moet kloppen ,,,en weg is ie.
(vroeger regelmatig eens gedaan bij men bmw'tje)
maar de startmotor geeft zelfs niets,
ook men stuurslot blijft in het slot steken en als ik start enkel een tikkend geluid hoorbaar vanuit het handschoenenkastje.

Board footer