#1 2015-06-05 15:06:57

Moonscar
Member
From: Geel
Registered: 2015-06-05

Aankoop advies voor mijn eerste FL2

Dag iedereen,

Ik ben (gloed)nieuw op deze site dus ik hoop dat ik alleszins in de juiste categorie aan het posten ben big_smile

Laat ik even mijn situatie uitleggen:
Ik ben recentelijk van werk veranderd! Dit heeft 2 grote gevolgen, enerzijds ben ik aan het verhuizen daar ik dichter bij Antwerpen wil gaan wonen (om precies te zijn: mijn nieuwe woonplaats zal in Geel zijn) en anderzijds ben ik op zoek naar een tweedehandswagen daar ik mijn bedrijfswagen verlies!

Bij mijn vorig werk moest ik wekelijks +2000 km / week afleggen en kreeg hiervoor een gepaste wagen/vergoeding. Dit valt nu weg aangezien mijn nieuwe functie zich meer gaat richten op de interne organisatie. Hierdoor ga ik ook een hoop kilometers minder doen (yey voor het openbaar vervoer) en schat ik dat ik nog rond de 35-40k per jaar ga zitten (joy rides en familiebezoeken inbegrepen).

Toen ik mijn zoektocht begon had ik mij al voorgenomen om met een 4x4 te gaan rijden! Ik ben begonnen bij Jeep en ben geëindigd bij een Freelander 2! Wat een prachtige auto...
Ik heb ondertussen al wat liggen zoeken op autoscout en dergelijke, waar ik mij voornamelijk richt op auto's +/- 10000€ met een 100-150k aan kilometers.

Nu, mijn vraag specifiek naar jullie toe: hebben jullie concrete handvaten waarmee ik rekening moet houden als ik ga kijken voor een Freelander bij iemand?

Ik heb al het een en het ander gelezen over:
- Een korte bocht achteruit maken om te zien of er een geluid geproduceerd wordt
- De drie amigo's controleren (wel geen idee hoe)
- VCU (hoe kan je deze controleren)?
- Carter filter (en deze?)
- EGR Bypass (en wat met deze?)
...

Ik ga er eerlijk over zijn, ik heb geen flauw benul wat 2/3de van deze woorden willen zeggen en heb ook niet direct de intentie om automechanieker te worden! Het zijn dus vooral praktische tips die ik zoek (van die kleine doe-acties die ik kan doen tijdens de testrit om mij te garanderen dat ik met een goeie bak aan het rijden ben)!

Ook zit ik nog met twee arbitraire vragen:
A. Wat is de levensverwachting in kilometers van een goed onderhouden FL2?
B. Wat zijn de gemiddelde prijzen van een onderhoud bij garages? Hoeveel betalen jullie?

Groetjes,
Maarten

Last edited by Moonscar (2015-06-05 15:08:52)

#2 2015-06-05 15:20:01

Mathias
Member
From: Geluwe
Registered: 2013-05-29

Re: Aankoop advies voor mijn eerste FL2

Denk dat carterfilter en egr bypass niet echt voorkomend zal zijn, eerder kom je deze modificaties tegen bij fl1.
Succes met de zoektocht  wink

#3 2015-06-05 15:28:51

Moonscar
Member

Dank je wel, Mathias! Ik kijk er in ieder geval naar uit!  cool

#4 2015-06-05 17:43:55

ArjanN
Moderator
From: Lotje getikt (o_0)
Registered: 2013-03-05

Ik vraag me af of je bij FL1 de problemen hebt zitten lezen, aangezien het vrij veel punten van de FL1 zijn, voor echte goede info over de FL2, hopen dat Johan online komt  tongue

#5 2015-06-05 17:59:43

t-ke
Moderator
Registered: 2013-05-28

De meest ervaren freelander rijder onder ons zit dit weekend in maulde
Dus daar moet je even op wachten  wink

En.inderdaad volgens mij heb jij de punten van een freelander 1 zitten lezen
En dan nog vooral van de td4 van het facelift model.

If nobody hates you,
You're doing something wrong.
--------------------------------
P38 Holland&Holland, swapped

#6 2015-06-05 19:11:02

Ricky
Member
From: Wervik
Registered: 2013-06-14

#7 2015-06-06 10:38:31

t-ke
Moderator

was da dit weekend  sad
Damn datums omgedraaid  roll
Niet tof...

If nobody hates you,

#8 2015-06-06 16:45:14

Ricky
Member
From: Wervik
Registered: 2013-06-14

Niet erg, hy is er dit weekend gewoon niet...
Welkom trouwens Moonscar.

#9 2015-06-08 07:39:05

Dany
Member
From: Averbode
Registered: 2013-07-24

He Mooncar welkom hier en succes met de aankoop ik heb er een mooie zien te koop staan op Kapaza voor een redelijke prijs.
ik weet wel dat de FL2 niet zoveel problemen heeft dus het zijn allemaal goede zal ik zeggen ik zou wel uitkijken voor een automaat rijd zalig.

One Life Live It

#10 2015-06-08 09:13:54

Moonscar
Member

Dank je wel allemaal voor het hartelijke ontvangst! big_smile

Ik krijg inderdaad de indruk dat de FL2 niet veel mis heeft maar toch ben ik nog altijd op zoek naar enkele addertjes (of cobra's) die mogelijks in het gras kunnen zitten bij de aankoop!

Vanaf begin juli ga ik beginnen met rondkijken en hoop tegen eind juli met een lekkere FL2 te rijden en mijn ervaringen met jullie te delen!

Groetjes,
Moonscar

#11 2015-06-08 10:42:17

t-ke
Moderator

Buiten wat kinderziektes in de software toen ze uitkwamen
En een reeks.met een slechte sensor in de moter
Heb ik nog niet veel slechts gehoord van de fl2

If nobody hates you,

#12 2015-06-10 21:36:29

Johan
Member
Registered: 2013-07-17

Welkom Moonscar.

Die lijst problemen die je aanhaalt, daar heb ik nog nooit van gehoord, ze zijn wel bekend bij de FL1.

Ik heb m'n FL2 van mei 2007, er staat nu 138000km op de teller. De enige problemen die ik in al die jaren heb gehad zijn softwareproblemen, en dat waren kinderziektes.
Er zijn verschillende softwareupdates gedaan geweest, maar het heeft niet geholpen. Het probleem was dat de auto soms direkt na het starten niet wilde vertrekken, m.a.w. dat de auto niet reageerde bij het induwen van het gaspedaal. Tegelijk bleef dan ook de brandstofmeter beneden staan, de radio en GPS werkten evenmin. Ik moest dan ofwel ongeveer een halve minuut wachten, ofwel de auto stilleggen en terug starten. Sinds korte tijd weet ik dat wanneer ik de versnellingspook dan even terug in P zet het euvel direkt is opgelost.
Ook krijg ik heel af en toe de melding "Steering column locked" zonder dat dit ook effectief het geval is. Men heeft daar veel werk voor verricht in de garage, maar men kreeg het ook niet opgelost. Als dit al voorvalt bij het starten dan moet ik even de sleutel uit- en terug induwen.
De 2 hierboven aangehaalde problemen zijn slechts peanuts,  verder heb ik in al die jaren eigenlijk geen problemen gehad. Ik denk dat er ook wel veel afhangt van een goed onderhoud van de auto.
Een paar jaar geleden heb ik wel van 2 mensen gehoord die rond de 110000 km hun differentiëel hebben moeten laten vervangen, een kostelijke zaak...
Wat betreft de prijs van een onderhoud: Ik heb eens vlug gekeken en nog een factuur gevonden van een groot onderhoud: Er zijn toen ook een stel remblokken vooraan en achteraan vervangen en 2 remschijven. Dit kostte me bij de Land Rover dealer €949. Een werkuur kost daar -incl. BTW- €78,48.
Wat de levensverwachting is bij een goed onderhouden auto daar heb ik geen idee van. Mogelijk kunnen anderen je daarbij helpen.
Enneuh, de automaat rijdt echt zalig! Iemand van het forum heeft zelf een handgeschakelde en heeft honderden kilometers met mijn auto gereden. Als ie terug mocht kiezen zou ie voor een automaat gaan.
Mocht je van plan zijn om regelmatig te gaan offroaden, dan is dat ook veruit de beste keuze! Een klein minpuntje bij het gewoon rijden is dat wanneer je ergens snel wil vertrekken het lijkt alsof de auto met een klein beetje vertraging reageert, maar dat went snel.

FL2 SE stornoway grey auto

#13 2015-06-11 07:45:12

Moonscar
Member

Dag Johan,

Hartelijk dank voor je uiteenzetting! Hiermee ben ik veel! Op zich klinken de "problemen" waarmee je geconfronteerd wordt niet echt als een probleem! Moest het bij mij het geval zijn, zou ik daar in ieder geval niet teveel problemen mee hebben wink

De prijzen van je onderhoud klinken nog redelijk, vooral als het gaat over een groot onderhoud met het vervangen van enkele remschijven!

Ik moet eerlijk zeggen dat het probleem van het differentieel me wel aardig afschrikt. Ik heb hier nog enkele vragen over:
A. Kan ik dit ergens terugvinden of deze al reeds vervangen is geworden wanneer ik ga kijken voor een tweedehands?
B. Wat is de geschatte kostprijs voor zo een differentieel te vervangen?

Ook wou ik nog vragen of jullie een goede land rover garage kennen in de buurt van Geel! Google maakt me niet direct wijzer, dus misschien weten jullie iets specifieker!

Groetjes,
Moonscar

#14 2015-06-11 10:46:36

Moonscar
Member

Thanks, MartinV!
Ik ben al eens gaan rondneuzen, maar ik vrees dat ik niet technisch onderbouwd genoeg ben om zelf aan de slag te gaan met mijn toekomstige Freelander 2! Ik ben afhankelijk van garagisten, vrees ik big_smile

Die 2.2 PSA, is dat niet pas vanaf de 2011 modellen?

Groetjes,
Morrowguard

#15 2015-06-23 10:42:11

Moonscar
Member

#16 2015-06-23 11:13:00

Mathias
Member
From: Geluwe
Registered: 2013-05-29

Dakrails demonteren zou geen zo'n moeilijke klus mogen zijn, op mijn fl1 indertijd heb ik dit zelf gedaan in 5 minuten tijd zonder problemen. En dit met twee linkerhanden smile de lichtbeschermers had ik ook op de fl1 en achteraan waren die simpel te (de)monteren, vooraan was dit een ander verhaal. Hiervoor moesten een aantal gaten geboord worden, weet niet hoe dit bij de fl2 is. Zelf zou ik die lichtbeschermers laten staan, zul je snel aan wennen en zorgt er ook voor dat je fl er wat anders uitziet dan de meeste andere. Zou dan eerder opteren om die sidesteps af te nemen, verlies je aardig wat bodemvrijheid mee. Voor die pdf dinges laat ik de techniekers aan het woord.

Succes, ziet er anders een nette fl uit!

#17 2015-06-23 12:37:27

t-ke
Moderator

If nobody hates you,

#18 2015-06-24 07:53:40

Moonscar
Member

Hij wil hem wegdoen voor 7500€ ipv de 11000€ omwille van de DPF. Ik zou hem normaal ook gewoon laten staan, maar dit doet me wel twijfelen big_smile

#19 2015-06-24 09:34:15

t-ke
Moderator

Daar heb je natuurlijk ook wel gelijk
Voor de prijs kan je een gok wagen

If nobody hates you,

#20 2015-06-24 13:54:00

Moonscar
Member

Dag MartinV,

Begrijp me niet verkeerd: ik ben zéér blij dat je me advies geeft! Maar ik ging er van uit dat mijn Freelander 2 mij ongeveer 10-11000€ zou kosten! Als je dan te horen krijgt dat je er ene met alle opties op kan krijgen voor 7,5k met (mogelijks) een vervanging van DPF filter voor 2k, zit ik nog 500€ onder mijn oorspronkelijk bedrag, dat is alles! big_smile Maar je hebt volledig gelijk, ik vind het wat beangstigend! Je weet nooit wat er dan nog gaat komen (of wat de defecte DPF filter nog heeft aangetast).

Ik ken ook jammer genoeg niet voldoende van mechanica om zelf eens te gaan luisteren / kijken om dan te concluderen wat het mogelijks zou kunnen zijn!

Ik neem je advies zeker mee en ik hou jullie op de hoogte!

#21 2015-06-24 13:58:34

Reko
Member
Registered: 2013-06-20

ga alleszins voor een automaat! Vooral als je gaat offroaden

#22 2015-06-24 18:28:07

t-ke
Moderator

Is toch simpel
Ga eens kijken naar die wagen en kijk al eens wat je ervan denkt
Kijk naar de onderhouds historiek enz
Kijk ook waar de wagen op onderhoud ging.
Ga dan eens horen voor een offerte
En bereken alles naar je eigen portefeuille

If nobody hates you,

Board footer